Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Makaronimössö (alias nistipata), kunnon kotiruokaa?

Vierailija
01.05.2023 |

Jos henkilö kehuu tekevänsä kunnollista kotiruokaa lapsilleen, odotan kyllä sen olevan jotain muuta kuin jauhelihaa ja makaronia sekaisin!

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina alkanut tekemään nistipataa, lapset tykkää ja niitä huvittaa se nimi.

Pyrin maustamaan sen ruoan mielestäni kunnolla.

Vierailija
2/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansaitseeko tämä jankkaus ihan oman ketjunsa todella 😐

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei voi käyttää maitoa ja kananmunaa niin tuohan on oiva ruoka.

Pitäskö makaroonitkin tehdä itte et ois kotiruokaa ja jauhelihan teko se vasta vaikeeta oiskin näin kun ei olla maaseudulla nääs.

Meillä tehdään makaroonimössöö, se on parempaa kuin lilluva munamaito sörsseliseos :)))))

Vierailija
4/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksi lisäksi, niin makaronimössö  on ihan oivaa perheruokaa.

Vierailija
5/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

63v enkä ole ikinä tuotakaan syönyt! Kuulin koko möhnästä vasta täällä pari vuotta sitten.

Miksei tee kunnon makaronilaatikkoa, lasagnea tms 

Vierailija
6/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mulle tuttu. Eikö monet kuitenkin tee nuoremmille lapsille just tuollaisia ruokia, kun ne jostain syystä tuntuu niille maistuvan hyvin?

Vierailija
7/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt, mutta mikä ettei.

Ihan samat aineethan siinä on, kun makaronissa ja jauhelihakastikkeessa, mitä monet varmasti tekee useinkin.

Tuohon voi laittaa vaikka salaattia tai höyrytettyjä kasviksia lisäksi. Ei mitään vikaa. Terveellisempää kuin suolapitoiset ja rasvaa sisältävät einekset.

Vierailija
8/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronimössö on lasten herkkua, joskus laitetaan juustoakin mukaan, se sitoo makaronit kivasti yhteen. Lapsiperheen vakioruoka, kun kiireisenä päivänä pitäisi saada varmasti maistuvaa ruokaa.

Vierailija
9/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina alkanut tekemään nistipataa, lapset tykkää ja niitä huvittaa se nimi.

Kai tietävät, ettei nistissä ole mitään huvittavaa? Meillä puhutaankin makaronimössöstä, koska nistittely ei oikein sovi lasten suuhun.

Vierailija
10/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronimössö on lasten herkkua, joskus laitetaan juustoakin mukaan, se sitoo makaronit kivasti yhteen. Lapsiperheen vakioruoka, kun kiireisenä päivänä pitäisi saada varmasti maistuvaa ruokaa.

Hei mitä juustoa laitatte ja missä vaiheessa? Kiinnostaisi uudet ideat.

Vierailija
11/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kehuskellut missään, mutta teen tuota ruokaa aina välillä koska lapset sitä pyytävät.

Vierailija
12/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan mitä kaapista löytyy. Usein laitan myös tomaattimurskaa tai salsaa tai jopa kermaa tuomaan mehevyyttä. Lopussa laitan nämä. - eri.

Vierailija
13/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten jännä, että jos samoista aineksista (vehnä ja jauheliha) tehdään hampurilainen, moni pitää sitä roskaruokana. Mutta kun se on makaronin ja jauhelihan muodossa, sitä voi näköjään kutsua kunnon kotiruuaksi. Itse näen molemmat ruokina siinä missä muutkin ruuat, luokittelematta sen kummemmin kunnon tai roskaruuaksi.

Vierailija
14/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruoka on se, joka valmistetaan kotona perusaineksista. Sikäli nistipata täyttää kotiruuan kriteerit.

Se on sitten toinen juttu, miten määritellään kunnon ruoka, olipa se valmistettu kotona tai jossakin muualla.

Roskaruokaa on se, josta jää syömisen jälkeen iso kasa roskaa. Siis sellaista, jota tulee hampurilaispaikoissa. Kotona harvemmin tulee roskaa muuten kuin tyhjentyneistä pakkauksista, kun jokaista annosta ei kääritä erikseen moninkertaisesti.

Vierailija
15/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä juustoa, jota sattuu kaapista löytymään, tai pakastimesta raasteena. Laitan sen vasta lopuksi, eli sen jälkeen kun on laitettu jo muna, tomaattisose tai mitä siihen milloinkin löytyy.

Vierailija
16/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä juustoa, jota sattuu kaapista löytymään, tai pakastimesta raasteena. Laitan sen vasta lopuksi, eli sen jälkeen kun on laitettu jo muna, tomaattisose tai mitä siihen milloinkin löytyy.

Sulaako juusto venyväksi?

Vierailija
17/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tietävät, ettei nistissä ole mitään huvittavaa? Meillä puhutaankin makaronimössöstä, koska nistittely ei oikein sovi lasten suuhun.

No kyllähän se sopii niillekin, jos niiden nimet on esim. Nico, Jannica, Timi, Jiri tjms. nisti-nimi :D

Vierailija
18/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

63v enkä ole ikinä tuotakaan syönyt! Kuulin koko möhnästä vasta täällä pari vuotta sitten.

Miksei tee kunnon makaronilaatikkoa, lasagnea tms 

Siksi, että nistipata on jo valmis siinä vaiheessa, kun makaronilaatikkoa on vasta laittamassa uuniin tai lasagnesta on vasta ensimmäinen kastike valmis. Se on monen perheen pikaruokaa silloin, kun pitää päästä vartissa syömään. Fiinimpi versio on pasta carbonara, jos sattuu olemaan pekonia.

Vierailija
19/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon yli viiskymppinen ja kyllä tuota samaa sörsseliä tehtiin minunkin lapsuudessani. On ollut vuosikymmeniä lasten suosikkiruokia. En tiedä miten se paremmaksi muuttuu, jos siihen lisää munamaidon tai munalihaliemiseoksen. Kestää vaan kauemmin valmistaa. Tuo nistipata nimitys on aika uusi. Makaronimoska, -mössö ja -suttu kai aiemmin käytettyjä.

Vierailija
20/147 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon n38 joka on syntyisin Yhdysvalloista ((I was) Born in The USA) ja koko aikani Suomessa oon ihmetellyt että milloin tajuatte laittaa makaronilaatikkoon juustoa!

Olen siis kasvatettu juustomakaronilla!

(Tunnen satoja juustomakaronireseptejä, mm paahdettu juustomakaroni!)