Juuso vauhdissa. Yli 12 000 pitkäaikaistyötöntä jäämässä tyhjän päälle kuntouttava työtoiminta lakkautetaan
Hallitus tavoittelee kuntouttavan työtoiminnan siirrolla 12,5 miljoonan euron säästöjä.
YLE.fi
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle työkkäri esitti asian niin, että kun ansiosidonnainen päivärahakauteni päättyi, niin he voivat määrätä kuntouttavaan työtoimintaan ja niin tekivät. Olin ihan kunnollinen perheenäiti, ollut 20 vuotta kokopäivätöissä, lukuunottamatta vanhempainvapaita ja tuota 2 vuoden työttömyyttä. Ihan työttömien kyykytystä koko kuntouttava. Summamutikassa valitaan uhrit, työkkäristä eivät edes pyytäneet näytille, riitti syyksi, että ansiosidonnainen loppui. Ehkä minun pikkukaupungin työkkärissä oli virkailijana joku, jolla oli jotain minua vastaan.
Kyllä tuon esitetään siten, että laki määrää kirjaamaan kuntouttavan työllistymissuunnitelmaan kun työttömyys on kestänyt yli vuoden. Lisäksi kerrotaan, että allekirjoittamasta kieltäytyminen tulkitaan kieltäytymiseksi työllisyyspalveluiden edellyttämän suunnitelman laatimisesta, joka näin kirjattuna oikeuttaa työttömyyskorvausten katkaisun eli työvoimavirkailijan tulkinnan mukaan laki velvoittaa häntä tekemään selvityspyynnön suunnitelman tekemisestä kieltäytymisestä.
Eli pahimmillaan työvoimavirkailija sanelee ja työtön saa vaatia omia kirjauksia, mutta tietenkin työllistämispalvelut ryhtyy toteuttamaan viranhaltijan näkemystä.
Esityksessä halutaan karsia pois ne joiden ei katsota tarvitsevan sosiaalista apua työllistymiseen.
Perusteissa todetaan myös, että näiden henkilöiden työllistymisen esteenä on " Muut seikat" kuin työpaikkojen tai osaamisen puute. Tärkeää olisi minun mielestä kysyä mitä ne ovat..ja kohdistaa toimet näihin.
Joutuuko kuntouttavien ohjaajat työttömiksi vai järjestetäänkö niille uudet suojatyöpaikat?
Kuntouttava työ ei juuri ketään hyödytä. Työttömät saa siitä kaljarahaa 180 euroa kk. Mitään ammatillisesti hyötyä siitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työ ei juuri ketään hyödytä. Työttömät saa siitä kaljarahaa 180 euroa kk. Mitään ammatillisesti hyötyä siitä ei ole.
Kaikki työkkärin puuhastelu ja työttömien kyykytys toimenpiteestä toiseen on vain ministeriön ja työkkärin itsensä pitämiseksi kiireisen näköisenä. Ei nuo auta työttömiä enimmäkseen mitenkään, ja nekin jotka oikeasti tarvitsisi kuntoutusta (tai päihteistä eroon pääsemistä) ei pitäisi olla työttömän statuksella ollenkaan tai työkkärin asiakkaina.
Vierailija kirjoitti:
Esityksessä halutaan karsia pois ne joiden ei katsota tarvitsevan sosiaalista apua työllistymiseen.
Perusteissa todetaan myös, että näiden henkilöiden työllistymisen esteenä on " Muut seikat" kuin työpaikkojen tai osaamisen puute. Tärkeää olisi minun mielestä kysyä mitä ne ovat..ja kohdistaa toimet näihin.
Kaikissa noissa esityksissä on se vika, että mikään ei estä työkkärin tätejä jatkamasta entiseen malliin kun riittää vaan että selittää toimenpiteet hieman eri tavalla ja sitten voikin jatkaa sitä mitä aina ennenkin. Määräämällä porukkaa vaikka turhiinkin toimenpiteisiin ja aktivointeihin nuo todistaa oman tehokkuutensa ja tarpeellisuutensa ja samalla varmistaa oman työnsä pysymisen. Ja ylemmillä tasolla ollaan onnellisia että voidaan laskea ja esittää tilastoja että näin monta toimenpidettä meidän ministeriön alaiset määräsi tässäkin kuussa, kyllä me ollaan tärkeitä ja tehokkaita ja ministeri on ylpeä tehokkuuden kasvamisesta. Samalla toki yhdellekään tavistyöttömälle ei ole tuosta sirkuksesta mitään hyötyä kun työpaikat ei lisäänny maassa tuon avulla ollenkaan. Saattaa jopa vähentyä kun ahneemmat työnantajat lopettaa palkanmaksun jossain hommissa ja kierrättää niissä vaan näitä harjoitteluun ja kokeiluun pakotettuja ilmaisduunareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulle työkkäri esitti asian niin, että kun ansiosidonnainen päivärahakauteni päättyi, niin he voivat määrätä kuntouttavaan työtoimintaan ja niin tekivät. Olin ihan kunnollinen perheenäiti, ollut 20 vuotta kokopäivätöissä, lukuunottamatta vanhempainvapaita ja tuota 2 vuoden työttömyyttä. Ihan työttömien kyykytystä koko kuntouttava. Summamutikassa valitaan uhrit, työkkäristä eivät edes pyytäneet näytille, riitti syyksi, että ansiosidonnainen loppui. Ehkä minun pikkukaupungin työkkärissä oli virkailijana joku, jolla oli jotain minua vastaan.
Kyllä tuon esitetään siten, että laki määrää kirjaamaan kuntouttavan työllistymissuunnitelmaan kun työttömyys on kestänyt yli vuoden. Lisäksi kerrotaan, että allekirjoittamasta kieltäytyminen tulkitaan kieltäytymiseksi työllisyyspalveluiden edellyttämän suunnitelman laatimisesta, joka näin kirjattuna oikeuttaatyöttömyyskorvausten katkaisun eli työvoimavirkailijan tulkinnan mukaan laki velvoittaa häntä tekemään selvityspyynnön suunnitelman tekemisestä kieltäytymisestä.
Eli pahimmillaan työvoimavirkailija sanelee ja työtön saa vaatia omia kirjauksia, mutta tietenkin työllistämispalvelut ryhtyy toteuttamaan viranhaltijan näkemystä.
Jos oikeasti kerrotaan noin niin siinä virkamies suoraan valehtelee kansalaiselle. Laissa ei lue mitään tuollaista, ja oikeusasiamies on lisäksi erikseen todennut, että pelkkä pitkittynyt työttömyys ei ole merkki siitä, että kuntouttavalle olisi tarve.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli tarkoitettu niille sosiaalihoidon tukea tarvitseville jotka eivät tule ikinä työllitymään. Niille, jotka eivät pysty töitä hakemaan tai tekemään.
Kyllä, näin on varmasti aikoinaan ollut SDP:n tarkoitus. Koska täystyöllisyyttä ei ole ollut vuosikymmeniin eli on työnantajan markkinat, kenen tahansa työttömyys voi pitkittyä esimerkiksi yli 50 vuoden iän vuoksi. Ns. kuntouttavaan työtoimintaan on ohjattu myös täysin työkykyisiä ja työhaluisia työttömyyskorvauksen menetyksen uhalla. Jotkut ovat tehneet entistä työtään kunnille mitättömällä korvauksella, ilman lomaetuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli tarkoitettu niille sosiaalihoidon tukea tarvitseville jotka eivät tule ikinä työllitymään. Niille, jotka eivät pysty töitä hakemaan tai tekemään.
Kyllä, näin on varmasti aikoinaan ollut SDP:n tarkoitus. Koska täystyöllisyyttä ei ole ollut vuosikymmeniin eli on työnantajan markkinat, kenen tahansa työttömyys voi pitkittyä esimerkiksi yli 50 vuoden iän vuoksi. Ns. kuntouttavaan työtoimintaan on ohjattu myös täysin työkykyisiä ja työhaluisia työttömyyskorvauksen menetyksen uhalla. Jotkut ovat tehneet entistä työtään kunnille mitättömällä korvauksella, ilman lomaetuja tms.
Lainvastaisesti huijattu, kun ihmiset eivät ole tietäneet omia oikeuksiaan.
Omalla kohdallani on jo liian myöhäistä, mutta toivottavasti jonkun muun kohdalla rahat suunnataan oikeaan kuntoutukseen ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainvastaisesti huijattu, kun ihmiset eivät ole tietäneet omia oikeuksiaan.
Juuri näin. Se omien oikeuksien tietäminen tosin ei ainakaan aiemmin ole käytännössä merkinnyt mitään. Jos on ollut omaisuutta mitä myydä - esim. tuttu viisikymppinen työhaluinen työtön myi pienen kerrostalokotinsa - on pystynyt sanomaan ei ilmaistyölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon esitetään siten, että laki määrää kirjaamaan kuntouttavan työllistymissuunnitelmaan kun työttömyys on kestänyt yli vuoden. Lisäksi kerrotaan, että allekirjoittamasta kieltäytyminen tulkitaan kieltäytymiseksi työllisyyspalveluiden edellyttämän suunni
Kieltäydyin parikin kertaa kuntouttavasta. Lopulta oli kolme ihmistä selittämässä kuinka mun kannattaa mennä sinne. Olin silloin yli 40 vuotias mies. Kaksi kertaa kolmen kuukauden jälkeen ottivat palkkatuella töihin vuodeksi. Kuntouttavaa selitettiin että kuuluisin johonkin typpiin. Työjakson aikana oli työkkärin tädin tapaaminen. Hän sitten sanoi etten kuulu typin piiriin. Olin että okei enkö niin sanonut? Pyysin laittamaan tietoihini ettei enää kuntoutusta tällä henkilölle. Sanoin myös että tekisi mieli pikkusen kirota koko systeemin typeryyttä. Tätikin myönsi että onhan tämä tämmöistä ja huokaisi.
Ei kait se ole enää uutinen kun persu on vauhdissa? Jo halme näytti mallia....
Kuntouttavaan ei voi pakotta tervettä ja työkykyistä. Minut on yritetty saada kuntouttavaan varmaan 15 kertaa. Olen joka kerta valittanut eduskunnan oikeusasiamiehelle siitä kun ne typissä kirjoittaa lausunnon että en ole työkykyinen vaikka olen täysin työkykyinen Tää valitusrumpa alkoi jo v 2005 kun minut ilman mitään syytä siirrettiin työkkärin asiakkaasta typin asiakkaaksi. Olin ollut vuoden työtön ja ne katsoin ettei minulla ole elämän hallintaa. Pelasin silloin salibandya suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla. Siitä jo voi päätellä mitä ne työkkärissä ajattelee työttömistä. Kuka tahansa voi joutua kuntouttavvaan työhön vaikka olisit huippukunnossa. Sanoin silloin typin akalle että mennään juoksemaan cooperin testi niin katsotaan kumpi meistä on työkyvytön. san palkkatyön kerran niin silloinkin minut kutsuttiin työkkäriin eli typ se oli nimeltään ja ne ehdotti kuntouttavaa työtä. V 2019 asiaa käsiteltiin oikeudessa kun haastoin typin virkailijan oikeuteen ja sen jälkeen olen vasta saanut olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon esitetään siten, että laki määrää kirjaamaan kuntouttavan työllistymissuunnitelmaan kun työttömyys on kestänyt yli vuoden. Lisäksi kerrotaan, että allekirjoittamasta kieltäytyminen tulkitaan kieltäytymiseksi työllisyyspalveluiden edellyttämän suunni
Laki kuntouttavasta työtoiminnasta määrää tekemään aktivointi suunnitelman.
3 Soveltamisala
alle 25 vuotialle
1)
jolle on laadittu työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain
(380/2023) 38 :ssä tarkoitettu työllistymissuunnitelma ja joka on työttömyyden perusteella saanut työmarkkinatukea vähintään 180 päivältä viimeisen 12 kalenterikuukauden aikana;
2)
jolle on laadittu työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 38 :ssä tarkoitettu työllistymissuunnitelma ja joka on saanut työttömyysturvalain 6 luvun 7 :n mukaisen työttömyyspäivärahakauden ajan työttömyyspäivärahaa; taikka
3)
jolle on järjestetty työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 32 :n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu työnhakukeskustelu ja jonka pääasiallinen toimeentulo on viimeisen neljän kuukauden aikana perustunut työttömyyden johdosta maksettuun toimeentulotukeen.
tai yli 25 vuotialle
työmarkkinatukeen oikeutetulle tai toimeentulotukea saavalle, jolle on aiemmin laadittu työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain 38 :ssä tarkoitettu työllistymissuunnitelma ja: (23.3.2023/399)
1)
joka on työttömyyden perusteella saanut työmarkkinatukea vähintään 500 päivältä;
2)
joka on työttömyysturvalain 6 luvun 7 tai 9 :n mukaisen työttömyyspäivärahakauden jälkeen saanut työttömyyden perusteella työmarkkinatukea vähintään 180 päivältä; taikka
3)
jonka pääasiallinen toimeentulo on viimeisen 12 kuukauden aikana perustunut työttömyyden johdosta maksettuun toimeentulotukeen.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2001/189
Aktivointisuunnitelma ei tarkoita samaa kuin kuntouttava työtoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Aktivointisuunnitelma ei tarkoita samaa kuin kuntouttava työtoiminta.
Mikä laki määrää kirjaamaan vuoden työttömyyden jälkeen kuntouttavan työllistymissuunnitelman?
Lähinnä tuohon löyhötykseen/ viittaukseen "laki määrää" (mikä laki etc) otin kantaa ja aktivointisuunnitelma tai monialainen suunnitelma ovat paikkoja, joissa sovitaan kuntouttavasta työtoiminnasta.
Laki kuntouttavasta työtoiminnasta, kyllä antaa vastauksia, milloin, miksi ja miten kysymyksiin paremmin, kuin jonkun random jampan tai irmelin öyhötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon esitetään siten, että laki määrää kirjaamaan kuntouttavan työllistymissuunnitelmaan kun työttömyys on kestänyt yli vuoden. Lisäksi kerrotaan, että allekirjoittamasta kieltäytyminen tulkitaan kieltäytymiseksi työllisyyspalveluiden edellyttämän suunnitelman laatimisesta, joka näin kirjattuna oikeuttaa
Näin se ei mene. Vaan sen kuntouttavan työtoiminnan päättää hyvinvointialue, koska se on sosiaalipalvelu. Ei työvoimaviranomaisten päätös.
Vierailija kirjoitti:
Laissa se on jo nyt näin.