Juuso vauhdissa. Yli 12 000 pitkäaikaistyötöntä jäämässä tyhjän päälle kuntouttava työtoiminta lakkautetaan
Hallitus tavoittelee kuntouttavan työtoiminnan siirrolla 12,5 miljoonan euron säästöjä.
YLE.fi
Kommentit (221)
"Työntekijöiden irtisanomista helpotetaan merkittävästi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kuntouttavassa (julkinen sektori) kymmenen vuoden aikana 8 ihmistä. Lisäksi oli puolentusinaa tyyppiä, jotka eivät koskaan tulleetkaan paikalle. No näistä kahdeksasta yksi työllistyi myöhemmin meille ja yksi löysi meidän kautta työpaikan toisessa yksikössämme. Lopuista kuudesta en oikein tiedä, että auttoiko kuntouttava työllistymään. Ikä vaihteli 30 ja 60 välillä. Osa piristyi selvästi ollessaan osa työyhteisöämme, osa pysyi poterossaan loppuun asti.
Aika monella apatia katoaa pikkuhiljaa, kun pääsee ihmisten joukkoon. Tämä oli meillä hyvä käytäntö, että vain yksi otettiin kerralla kuntouttavaan ja n. puolen vuoden jälkeen sitten tukityöllistettiin. Osa löysi tukityön jälkeen paikkansa yhteiskunnassa. Yksikin onnistuminen oli hieno homma ja meillä näitä oli useampia.
Suomen ongelma on työpaikkojen puute, ei apatia (paitsi virkamiehen aivoissa näemmä kun jäädään jumiin yhteen ideaan)
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typeryyden huipentuma, kustannukset tulevat olemaan tasoa järkyttävä pienen säästön takia. Voi helvetti näiden kanssa! Tällainen hallinto meillä, onnellisten ihmisten maassa...
Mitkä kustannukset jos ainoa motiivi ylläpitää tuota on aikuisten päivähoito?
Viimeksi kun olin kuntouttavassa niin siellä oli yksi tyyppi joka oli toipumassa selkeleikkauksesta eikä sairaslomaa ollut enää jäljellä. Työkkäri yrittää ensin laittaa tyyppiä varastohommiin 9€ pöiväpalkalla... olivat sitten sosiaalitoimistossa saaneet 6kk tuonne sijoitettua.
"Tehyn juristi: Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."
https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…
Palsta vammainenkin tuli jankuttamaan..
"Kela säästää : väki vähenee noin 150 henkilöllä vuodessa. Palvelupisteitä vähennetään 28."
Vierailija kirjoitti:
Typeryyden huipentuma, kustannukset tulevat olemaan tasoa järkyttävä pienen säästön takia. Voi helvetti näiden kanssa! Tällainen hallinto meillä, onnellisten ihmisten maassa...
Onnellisten ihmisten maassa ihmisillä on töitä eikä leikkikerhoja.
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma on työpaikkojen puute, ei apatia (paitsi virkamiehen aivoissa näemmä kun jäädään jumiin yhteen ideaan)
Työpaikkojen puute johtuu luovuuden ja uusien yrityksien perustamisen puutteesta. Apatia johtaa luovuuden ja innovoimisen katoamiseen.
ymmärrätkö yhteläisyyden?
eri
Ollessani jonkin aikaa työttömänä jouduin kuntouttavalle tekemään raskasta ruumiillista työtä, nostelua, kantamaan, työntämään... ja olin vähän aiemmin telonut selkäni joka kramppasi se diaknosoitiin issiasvaivaksi jossa nuo työt on kiellettyjä. Eräs lääkäri lohdutti kun asiasta kerroin että kipeetä paikkaa pitää kiusata. Olin silloin noin 50 v. ja nyt onneksi eläkkeellä. Että siinä kuntouttavat työt, ei niistä kaikille ole apua, korkeintaan työkielteisille että saavat sosiaalisuutta ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä Onnellisten Ihmisten-maassa ihmisillä ole mt-ongelmia
Kaveri oli kuntouttavassa pari vuotta eikä se kuntoutunut yhtään vaan siitä tuli pahempi juoppo. Siellä kuulemma vaan istuttiin eikä tehty mitään kunnon töitä.
Kuntouttava on sosiaalipalvelu ja ne typissä sanoo että työttömällä ei siis ole elämänhallintaa koska se on työtön. Minusta ne kirjoitti sellaisen lausunnon että juon paljon alkoholia eikä ole elämänhallintaa koska olen työtön. Sitten ne kirjoitti että minut laitetaan kuntouttavaan työhön sen takia ja työttömyysraha katkaistaan siksi aikaa kun minulle on osoitettu paikka minne menen kuntouttavaan työhön. Hermostuin siitä ja uhkasin hakata sen virkailijan. Sitten tein rikosilmoituksen. Ne yritti saada minua perumaan sen rikosilmoituksen. Oma asiointi palveluun ne kirjoitti ensin sen lausunnon että minulla ei ole elämänhallintaa ja juon paljon alkoholia vaikka en ollut juonut ollenkaan vuosiin. Sitten kun tein rikosilmoituksen niin ne kirjoitti eri lausunto jutun sinne oma asiointi palveluun mutta ehdin kopioimaan sen ja tulostamaan sen sieltä. Lopulta voitin oikeudessa ja meni 6 vuotta kun ne työkkäristä otti yhteyttä. Minun piti mennä sinne mutta siellä oli vartija virkailijan suojana. Minusta on siellä punainen merkintä koska kuulemma olen vaarallinen asiakas. Sanoin sille kunnan virkailijalle että niin kauan kun työkkäri pyytää minulta anteeksi niin en hae töitä enkä halua olla missään tekemisissä niitten kanssa. Tuskin soittelevat minulle moneen vuoteen.
Työttömiä on myös työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa, hoitamassa lapsia päiväkodeissa jne.
Vierailija kirjoitti:
"Kuntouttava työtoiminta ei ole työllistämistä, vaan se on sosiaalipalvelua. Se on tarkoitettu vain niille, jotka eivät kykene palkkatyöhön tai muihin työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Työkykyistä ei saa velvoittaa osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan."
Ahaa. Olen luullut, että tämä on jotain työttömien pakkoliikuntaa ilman palkkaa.
Työkykyisiäkin yritetään pakottaa kuntouttavaan. Minua on yritetty 15 vuotta pakottaa sellaiseen väittämällä että olen työkyvytön. Piti oikein oikeuteen mennä selvittää se minun työkyky koska typissä ne ei muuten uskonut vaan kirjoittivat lausunnon että juon paljon alkoholia ja olen työkyvytön.
Tämä ei ole enää Juuson juustohöylä vaan ihan juustoraastin.
Mitkä kustannukset jos ainoa motiivi ylläpitää tuota on aikuisten päivähoito?