Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei kanssaihmiset! Miten olette leikanneet kulutustanne tämän hallituksen aikana?

Vierailija
20.11.2025 |

Itse olen leikannut karkin syönnistä ja harrastuksista.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on palkka noussut ja veroprosentti laskenut. Ei tunnu järkevältä, sillä en ole pienituloinen.

Vierailija
22/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Ei mun tulot ole muuta kuin kasvaneet tämän hallituksen aikana. T. keskituloinen 

Et ole keskituloinen. Keskituloisilla veronkorotukset ovat syöneet palkankorotukset.

Mun bruttopalkka on ~4350€. Mielestäni olen keskituloinen. 

Olet hyvätuloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisin kun käteen jäävä nettopalkka kasvanut reilusti?

Sama. eli en mistään vaan ostin uuden veneen.

Vierailija
24/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on palkka noussut ja veroprosentti laskenut. Ei tunnu järkevältä, sillä en ole pienituloinen.

Keskituloisen ylärajoilla ja suurituloisilla kävi noin. Keskituloisilla verot ovat nousseet.

Vierailija
25/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Ei mun tulot ole muuta kuin kasvaneet tämän hallituksen aikana. T. keskituloinen 

Et ole keskituloinen. Keskituloisilla veronkorotukset ovat syöneet palkankorotukset.

Olet hyvätuloinen.

Nykyisillä elinkustannuksilla yli 5 000 euroa kuukaudessa tienaava on kohtuullisen hyvätuloinen. Vain kohtuullisen. Oikeasti hyvätuloiseksi voi sanoa yli 8 000 kuukaudessa tienaavia, vastaa mies. Suomen elinkustannuksilla hyvätuloinen on vasta, kun tienaa yli 10 000 euroa kuussa, sanoo kyselyyn vastannut nainen.

Vierailija
26/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt kalakeitosta kokonaan kalan pois.

Teet siis savolaista Mäkeläesen kalakeittoa.

Vierailija
27/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka missä.

-Suosin kauppojen omia merkkejä Valion yms sijaan

-Ruokalista tehdään kaupan tarjousten perusteella

-Vähemmän tulee syötyä ulkona

-Baarissa tms tulee käytyä ihan ääriharvoin ja lähinnä paikoissa jossa on jotkut tarjoukset.

-Ostan harvemmin, harkitummin ja edullisemmin joka koskee ihan kaikkea kotitavaroista vaatteisiin ja muuhun tavaraan

Ja tämä siis siitä huolimatta että ollaan vakituisessa työssä oleva pariskunta ja samoin kaveritkin on työelämässä. Kaikkea tekemistä varjostaa alitajuinen pelko siitä että raha ei riitä jos joutuu työttömäksi, sairastuu tms.

hyvä lista, itsellä sama lista

Vierailija
28/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet hyvätuloinen.

Paskat noilla hiluilla ole mikään hyvätuloinen.

Vierailija
29/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettanut ravintoloissa käynnin kokonaan. Työmatkoillakin syön kylmiä eineksiä hotellihuoneessa. Näin saa päivärahoista vähän säästöön. Olemme puolison lopettaneet hierojalla käynnit. Puoliso lopetti parturissa käynnin ja leikataan hänen hiukset itse, minä olen harventanut kampaajalla käyntiä. Ennen ostettiin kodin kunnostusta yrittäjiltä, nykyään puoliso tekee kaiken itse. Kuntosali jäsenyydet lopetettiin. Ennen ostettiin kaikessa mahdollisessa Suomessa tehtyä, nykyään halvinta. 

Vierailija
30/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hallituksen olen kasvattanut kulutusta, koska työllisyyteni on parantunut. Uskon tämän johtuvan osittain siitä syystä, että ennen ansiosidonnaisen leikkausta vapaaehtoisesti työttömäksi jäivät ne, jotka halusivat tuen 100% vanhojen ehtojen mukaan, eivätkä siten olisi hakeneet työtä, kuin vain "muodollisesti" (esim. lähettämällä työhakemuksia kuolinpesien yrityksiin, lähettämällä hakemukset eläköityneille toimitusjohtajille jne.)

Tilanne varmaan muuttuu sitä mukaan, kun wanhan ajan ansioturvan päivät tulevat täyteen ja on aika siirtyä Kelan asiakkaaksi...

Vierailija
31/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse pontikkaa ja ruuat varastan.

Vierailija
32/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän muuttoon sekä vanhan mökin ostoon. Olen menettänyt uskoni ja luottamukseni valtioomme, eikä se palaudu ihan hetkessä. 

Vierailija
33/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet hyvätuloinen.

Nykyisillä elinkustannuksilla yli 5 000 euroa kuukaudessa tienaava on kohtuullisen hyvätuloinen. Vain kohtuullisen. Oikeasti hyvätuloiseksi voi sanoa yli 8 000 kuukaudessa tienaavia, vastaa mies. Suomen elinkustannuksilla hyvätuloinen on vasta, kun tienaa yli 10 000 euroa kuussa, sanoo kyselyyn vastannut nainen.

Jep. Minä yksin olisin hyvätuloinen, mutta ies tienaa sen verran vähän, että jäädään keskitulisten loukkuun. Nythän jää pois kaikki verovähennykset, kotitalousvähennys hupenee, etätyöävöhennys poistuu jne...

Vierailija
34/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ole tarvinnut leikata kulutuksesta yhtään. Sen on tehnyt puolestani, kysymättä ja pyytämättä, hallituksen kiristys-leikkauspolitiikka. 

Vierailija
35/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisin kun käteen jäävä nettopalkka kasvanut reilusti?

En ole huomannut eroa eläkkeessäkään vaikka kait verotus hiukan nousi.  Nuuka ja saita olen aina ollut.  Paitsi en sitten kun kyse harrastuksista.  Eli normaalisti mennään.

Vierailija
36/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin lihan soijarouheeseen.

Kävin viimeksi eilen kaupassa, ja katsoin tukka pystyssä, että kilo jauhelihaa 10 euroa. Ei. Mieluummin säästän siihen, että ostan jouluksi kunnon kinkun.

Yleensäkin on hyödyllisempää ostaa kokolihaa. Possunliha sekä naudanpaistit ovat edlullisempia kokolihana kuin jauhettuna, yliarvostettua möhnää koko jauhis.

Vierailija
37/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut todella tarkasti säästämään ihan kaikesta - ravintoloista, ruuasta, vaateostoksista, kampaajallakäynnistä ym. Kuitenkin niin, ettei mitään ihan kituuttamista elämä ole, mutta rahaa menee huomattavasti vähemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Tavoitteena, että saisin rahaa säästöön niin, että voisin jonain päivänä lähteä tästä maasta, kun ei ole enää luottoa siihenkään, että pääsisi joskus eläkkeelle.

Samoin täällä paitsi etten osta mitään suomalsista tuotetta jos on mahdollista. Koska saavat yritystukia. Aikuiset lapset asustelevat jo ulkomailla ja heidän kautta teen hankinnat. Kolmen vuoden kuluttua muutan myös ulkomaille

Vierailija
38/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän muuttoon sekä vanhan mökin ostoon. Olen menettänyt uskoni ja luottamukseni valtioomme, eikä se palaudu ihan hetkessä. 

No, tämäkin. En luota hallitukseemme pätkän vertaa vaan se on every (wo)man for themselves nyt.

Vierailija
39/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luopunut vaatteiden ostamisesta ja lehtitilauksista, noin aluksi.

Vierailija
40/77 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tupakoinnin, alkoholin käytön ja autolla ajelun. Ne toisivat perskokkareille verotuloja, joten tehokasta boikottia.

Myös palvelujen käytön olen lopettanut kokonaan. Pienet remontit ja huollot teen itse, ennen teetin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän