Epäilen että nuori parikymppinen poikani on sairastunut ortorexiaan
Onko muilla kokemusta aiheesta?
Kotona asuessaan söi normaalisti ja mässyäkin aina kun sitä oli tarjolla. Nyt asuu jo omillaan, mutta olen seurannut huolestuneena, kuinka jättää normaaleja ruoka-aineita kokonaan pois, koska ovat hänestä epäterveellisiä tai vaihtoehtoisesti epäeettisiä. Kaiken pitää olla puhdasta, mahdollisimman vähäprosessoitua ja tietysti luomua. Ainoa makea mitä enää syö, on luomutaatelit! Niitäkin hyvin rajoitetusti. Onko enää normaalia?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika on päättänyt opetella soittamaan banjoa, mutta ei se vielä mitenkään hääviltä kuullosta.
Meillä pojan ortoreksia pani kun soitti suuttaan ja happua.. kannattaa kokeilla.🤭🤭🤭
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu omalla samanikäisellä pojallani. Asuu toki vielä kotona, opiskelee ja elämä ihan ok mutta kummallista pelleilyä ruuan kanssa. On superhoikka ja syö todella terveellisesti, ei mitään mässyä muuten kuin ehkä viikonloppuisin. Jonkinlaista ortoreksiaa varmaankin.
Mun poika 19v on myös superhoikka, mutta syö lähes aina vaan jtkn epäterveellistä eli energiajuomia, sipsiä, karkkia jne. ja pelaa koneella yöt. Armeija alkaa tammikuussa ja hirvittää pojan kunto, kun minä äiti lähes 60v olen paremmassa fyysisessä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eli pidät tätä ortoreksiana syöntitottumusten vuoksi? Eikös tuon sairauden olennainen piirre ole se, miten suhtautuu siihen syömiseen. Siitä et kertonut mitään
Minusta se ongelma on juuri tuo rajaaminen. Jos ei ole luomua, ei voi syödä tai jos on käytetty sokeria/epämääräisiä aineksia (hänen näkökulmastaan) ruuassa, ei ota. Syö kahdesti päivässä omatekemää ruokaa, ei maitotuotteita, ei punaista lihaa, ei herkkuja. Paastoaa päivän viikosta jne. Ravintolassa syö aina vain selkeitä ruoka-annoksia, ei ikinä mitään hampurilaisia jne. Vaaleaa leipää ei syö ollenkaan, ei käytä margariinia. Kananmunia vielä käyttää, mutta niidenkin pitää olla pomminvarmasti luomua ja kanojen pitää saada liikkua vapaasti, muita ei voi käyttää ollenkaan. Pelottaa että kohta jättää nekin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika on päättänyt opetella soittamaan banjoa, mutta ei se vielä mitenkään hääviltä kuullosta.
Meillä pojan ortoreksia pani kun soitti suuttaan ja happua.. kannattaa kokeilla.🤭🤭🤭
Ymmärsikö joku...?🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsikö joku...?🤔
Nämä ulilautajonnet pilaavat näillä ulinoillaan kaikki ketjut.
Vierailija kirjoitti:
Ite sairastuin ortoreksiaan parikymppisenä. Se oli raskasta aikaa kun ei oikein mitään voinut syödä ja piti katsoa tarkkaan elintarvikkeiden ravintosisällöt. Ei saanut olla rasvaa, eikä paljoa suolaakaan tai hiilareita. Harrastin todella paljon liikuntaa ja olin koko ajan väsynyt. En palautunut ollenkaan ja kroppa tuntui lyijyltä. Oli univaikeuksia ja olin jatkuvasti todella ahdistunut. Laihduinkin tosi paljon vaikka ei ollut mitä laihduttaakaan. Onneksi tuo ruuan kyttäämisvaihe meni sitten ohi itsekseen ajan kanssa.
M51
Miten niin ortoreksiaa, anoreksiaahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Se, että nuorta miestä pierettää, on ihan normaalia.
Meidänkin poika tykkää pierujutuista ...
Vierailija kirjoitti:
Onko vielä yökastelija?
Kyllä... ja joskus pakkokin housuunsa .
Vierailija kirjoitti:
Onko myös itkuntuhruinen usein ?
Joo jos ei saa äidin tisulia lutkuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu omalla samanikäisellä pojallani. Asuu toki vielä kotona, opiskelee ja elämä ihan ok mutta kummallista pelleilyä ruuan kanssa. On superhoikka ja syö todella terveellisesti, ei mitään mässyä muuten kuin ehkä viikonloppuisin. Jonkinlaista ortoreksiaa varmaankin.
Mun poika 19v on myös superhoikka, mutta syö lähes aina vaan jtkn epäterveellistä eli energiajuomia, sipsiä, karkkia jne. ja pelaa koneella yöt. Armeija alkaa tammikuussa ja hirvittää pojan kunto, kun minä äiti lähes 60v olen paremmassa fyysisessä kunnossa.
Lentää sieltä pihalle alle aikayksikön
Vierailija kirjoitti:
Nuorten miesten syömishäiriöt ovat järkyttävän alidiagnosoituja.
Syömishäiriö kun syö terveellisesti :D Sehän se on läskeille palstamammoille kauhistus.
Nyt HK Sinistä ja kaljaa pöytään.
Sairastanut on, tarvitsee lääkärin konsultointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentää sieltä pihalle alle aikayksikön
Kyllä siellä huonokuntoinenkin pärjää kunhan tekee mitä käsketään. Harhaluulo että olisi fyysisesti kovinkaan raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt HK Sinistä ja kaljaa pöytään.
Sairastanut on, tarvitsee lääkärin konsultointia.
Nyt heti lastensuojeluun ilmoitus. Hk lenkkiä ei saa lapsille syöttää... hhmmm ja kaljaakin. Juu eiks vaan että lasta pukkaa
Vierailija kirjoitti:
Tuo on nimenomaan normaalia syömistä. Siksihän porukka pikkulapsista alkaen on nykyään ylipainoisia tai jopa lihavia kun koko ajan mätetään herkkuja. Ei viikolla tarvitse syödä ties mitä mässyä. Terveys hampaista lähtien kiittää kun koko ajan ei pupelleta jotain ja vedetä limpparia naamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on nimenomaan normaalia syömistä. Siksihän porukka pikkulapsista alkaen on nykyään ylipainoisia tai jopa lihavia kun koko ajan mätetään herkkuja. Ei viikolla tarvitse syödä ties mitä mässyä. Terveys hampaista lähtien kiittää kun koko ajan ei pupelleta jotain ja vedetä limpparia naamaan.
Tosiaan puppelimaisuutta, jatkuva painontarkkailu miespuolisilla parikymppisillä. Tulee kaapista jonkin ajan kuluttua. Tervettä sekin.
Ite sairastuin ortoreksiaan parikymppisenä. Se oli raskasta aikaa kun ei oikein mitään voinut syödä ja piti katsoa tarkkaan elintarvikkeiden ravintosisällöt. Ei saanut olla rasvaa, eikä paljoa suolaakaan tai hiilareita. Harrastin todella paljon liikuntaa ja olin koko ajan väsynyt. En palautunut ollenkaan ja kroppa tuntui lyijyltä. Oli univaikeuksia ja olin jatkuvasti todella ahdistunut. Laihduinkin tosi paljon vaikka ei ollut mitä laihduttaakaan. Onneksi tuo ruuan kyttäämisvaihe meni sitten ohi itsekseen ajan kanssa.
M51