Miten pärjäätte talvella kuivan ihon kanssa?
Iho kuivuu talvisin vuosi vuodelta pahemmin, nytkin olen rasvauksesta huolimatta raapinut huomaamattani käsivarret melkein verille. Myös päänahka kutiaa ja hilseilee. Suihkussa on kuitenkin pakko käydä päivittäin, muuten töissä tuleva lika ei lähde. Ja vapaapäivinä tulee yleensä harrastettua liikuntaa, niin silloinkin on pakko vähintään huuhtoa nopeasti pelkällä vedellä.
Te joilla on sama ongelma, miten selviätte? Nyt saa mainostaa mitä tuotteita käytätte, lähden illalla kauppaan ja voin käydä apteekissakin jos sieltä löytyy parempaa tavaraa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Carbalan plus -voide. Suojaa myös lialta ja pölyltä.
Tästä minäkin olen saanut avun todella kuiviin käsiin. Voiteen salaisuus on se, että se sisältää ureaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Carbalan plus -voide. Suojaa myös lialta ja pölyltä.
Tästä minäkin olen saanut avun todella kuiviin käsiin. Voiteen salaisuus on se, että se sisältää ureaa.
Ohis vastaa, että myös kasvovoiteen päälle laitettuna pitää kosteuden kadvoissa ja ihon pehmeänä. Atoopikkojen voide.
Vierailija kirjoitti:
Vartalovoidetta tarvittaessa suihkun jälkeen. Käytän tuota myös käsille.
Ceralan perusvoide
https://www.itsehoitoapteekki.fi/ihonhoito/perusvoiteet/ceralan/?_gl=1*…
Ceralanille ääni täältäkin, on todella hyvä atooppiselle iholle.
Jos silti kuivuu, kannattaa käyttää suihkussa saippuan (jos käyttää) jälkeen perusrasvaa myös. Päähän suosittelen ACO:n kuivan päänahan tuotteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sitä mitä syö.
Mikä ruoka kosteuttaa ihon talvella?
Rasva
Itsellä sairaanhoitajaopiskelijana sama ongelma, mitä käsidesi pahentaa. Työharkassa ruoka- ja kahvitauolla rasvaan kädet, samoin heti kotiin tullessa ja uudestaan ennen nukkumaanmenoa. Sairaalassa tulee käytettyä käsidesiä kymmeniä kertoja, jopa yli sata kertaa vuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää syödä ettei pakkanen kuivata ihoa?
Mä syön yleensä talvikuukaudet omegan ja d-vitamiinin lisäksi helokkiöljyä. Mielestäni se auttaa. Ei ole niin karsea kutina eikä tarvitse lotrata kosteusvoiteella litratolkulla.
Kuivaihoiselle suositellaan rasvapesua. Se tarkoittaa sitä, että pesuaineen/suihkusaippuan sijasta käytetään perusvoidetta pesemiseen. Siis myös päänahassa.
Jos menee ja kertoo ongelmastaan lääkärille, rasvan voi saada reseptillä eli Kela-korvattuna. Muuten se voi tulla vähän kalliiksi, jos tarvitsee rasvaa joka päivä kiireestä kantapäähän.
Apteekista saa isommissa pumppupulloissa tämmöisiä pesuvoiteita ilman reseptiäkin siis ostaa. Kun kysyy henkilökunnalta pesuun sopivaa voidetta, he esittelevät vaihtoehtoja.
Omaan nahkaan on auttanut runsas vedenjuonti ja rasvahappojen saaminen ravinnosta, lotraamisen välttäminen, rasvapesu ja kuivalle tai erittäin kuivalle iholle tarkoitetut voiteet.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sairaanhoitajaopiskelijana sama ongelma, mitä käsidesi pahentaa. Työharkassa ruoka- ja kahvitauolla rasvaan kädet, samoin heti kotiin tullessa ja uudestaan ennen nukkumaanmenoa. Sairaalassa tulee käytettyä käsidesiä kymmeniä kertoja, jopa yli sata kertaa vuoron aikana.
Ja olet huomannut, että ihon ulkoinen rasvaus on täysin turhaa.
Ilmankostutin on hyvä laittaa heti kun pakkaset tulevat (Ufox tehokas ja kestävä). Kannattaa yrittää saavuttaa kunnon kosteusprosentti. Asunnoissa 60% on ihon ja limakalvojen puolesta tosi hyvä. Vanhoissa taloissa, joissa höyrynsulku on mitä on ja on pelkoa kosteuden kondensoitumisesta rakenteisiin talvella, kannattaa pitää matalampaa kosteutta.
Toinen tehokas keino on HTH kosteusvoide, joka sisältää ureaa ja maitohappoa ja kosteuttaa hyvin ihoa (saa hajustamattomana ja isoissa pumppupulloissa myös). Toimii usein yksinkin, jopa muutaman kerran viikossa käytettynä. Päälle voi laittaa rasvaisempaa voidetta, jos tarvitsee. HTH on tosi toimiva ja edullinen tuote.
https://lyko.com/fi/hth/hth-original-lotion-unperfumed-pump-400ml
Täällä on kaikki oikeat vastaukset miinustettu, jotka oikeasti auttavat. 🤣 Eipä sitten muuta sanottavaa kuin että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Sori siitä. Ja tästä opimme jälleen, että ei kannettu vesi kaivossa pysy. Kantapään kautta se on kaikki opittava ennen kuin asia menee jakeluun. Että ei muuta kuin iloisia raapimisia.
ACOn Canoderm ja Orion Probicare, ovatko hajusteettomia ja imeytyvät niin, etteivät tartu vaatteisiin? Osaa vaatteista ei saa pestä yli 40 asteessa ja vaatteista ei lähde voidejäämät kuin 2x pesten 60 ssteessa.
Muut täällä mainitut rasvat testattu, eikä auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvojen apuriksi kannattaa ottaa ruokavalio.
Minulla atooppinen ekseema käsissäni ympäri vuoden. Mitä minun ei kannata siis syödä?
Sokeri ennen kaikkea pois ja ruokavalioon rasvaa, sitä oikeaa. Ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Sokeri on hiilihydraatteja, jotta jos auttaisi niin kaikki muukin pitäisi, leipä, pasta, aivan älytöntä tämä sokeriuskovaisten mantra.
Mulla on nyt vasta vaihdevuosien aikana alkanut iho kutisemaan talvea kohti mennessä ja talvella. Kyselin sitten gyneltä, kun sattu olemaan siinä.
Kaikkihan nuo on mainittu jo, että Ceralan ja Acon tuotteita. Hölvään itseni aamuin illoin kosteusvoiteilla. Tyrniä syön sisäisesti. Lempparimarja, ettei ongelmaa. Sitten testasin tyrnitippoja kasvoilla, järjettömän hyvä tuote.
Kollageenijauhetta käytin kuurinomaisesti, toi tulosta, mutta en nyt raaski ostaa.. ilmankn pärjään.
Myös sitten tarkistus sinne ruokavalioon. Kasviksia ja hyviä rasvoja ja ennen kaikkea pitää muistaa nesteyttää talvellakin. Huomasin, ettei tulisi talvella juotua tarpeeksi, ellei keskity.
Vierailija kirjoitti:
Kuivaihoiselle suositellaan rasvapesua. Se tarkoittaa sitä, että pesuaineen/suihkusaippuan sijasta käytetään perusvoidetta pesemiseen. Siis myös päänahassa.
Jos menee ja kertoo ongelmastaan lääkärille, rasvan voi saada reseptillä eli Kela-korvattuna. Muuten se voi tulla vähän kalliiksi, jos tarvitsee rasvaa joka päivä kiireestä kantapäähän.
Apteekista saa isommissa pumppupulloissa tämmöisiä pesuvoiteita ilman reseptiäkin siis ostaa. Kun kysyy henkilökunnalta pesuun sopivaa voidetta, he esittelevät vaihtoehtoja.
Päänahkaan perusvoidetta? Voi jumalauta. On rasvoittuva hiusjuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva
Rasvaa on ruokavaliossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvojen apuriksi kannattaa ottaa ruokavalio.
Minulla atooppinen ekseema käsissäni ympäri vuoden. Mitä minun ei kannata siis syödä?
Sokeri ennen kaikkea pois ja ruokavalioon rasvaa, sitä oikeaa. Ei margariineja eikä siemenöljyjä.
Sokeri on hiilihydraatteja, jotta jos auttaisi niin kaikki muukin pitäisi, leipä, pasta, aivan älytöntä tämä sokeriuskovaisten mantra.
Joo, olet oikeassa. Suurin osa ei välitä ravinnon merkityksestä, vaan pitävät jonain "uskontona"
Jokainen tietty valitsee itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva
Rasvaa on ruokavaliossa.
Nimenomaan se syöty rasva hoitaa ihoa.