Miksi meille yhä vuonna 2025 syötetään joulusta kuvaa suvun kokoontumisena
Tykkään joulunajasta ja ostinpa nyt muutamia joulu- ja sisustuslehtiä tunnelmaan päästäkseni.
Rupesi todella paljon ärsyttämään, koska kaikkien lehtien kaikissa henkilöhaastatteluissa ja kotiesittelyissä kerrotaan, kuinka kymmenpäinen suku kokoontuu jouluna yhteen, kaikki tuovat joulupöytään perinteisiä herkkuja, lahjat avataan isolla porukalla illalla, kuusi on koristeltu jo aatonaattona tietenkin yhdessä isolla joukolla, pukki käy, pelataan yömyöhään lautapelejä, kas kun ei reellä lähdetä kirkkoon aamulla... Siis niin vanha ja kliseinen kuva joulunvietosta, että ihan nauratti!
Olen itse yli nelikymppinen, keskiluokkainen, kaupungissa asuva ihminen - eronnut, lapsia on - eikä omassa tuttavapiirissäni kukaan, ei kukaan, vietä tällaista joulua! Harva laittaa mitään perinteistä joulupöytää laatikkoineen - enemmän ihmiset käyvät syömässä ravintoloissa tai monessa perheessä kerätään kaikkien herkkuruokatoiveet ja pöydässä voi olla vaikka sushia ja pitsaa. Perheet ovat pieniä, eikä suurella osalla ole olemassa mitään suurta läheistä sukua ja vaikka olisikin, niin ei ole mahdollisuutta kokoontua jouluna yhteen. Joulua voidaan viettää puolison ja/tai lasten kanssa. Yksin vietetty joulu on myös monen tutun toivelistalla, se että saa tehdä aivan mitä huvittaa ja vain rentoutua kaikessa rauhassa.
Miksi ihmeessä haluamme pitää yllä tällaista kliseistä ja vanhentunutta kuvaa joulun vietosta? Eikö tosiaan lehteen löytynyt yhtäkään ihmistä kertomaan esimerkiksi sinkkujoulusta kaupungissa?
Kommentit (64)
Meillä vaihtelee miten joulua vietämme. Joskus perheenä kotona tai joskus sukujoulua toisen vanhempani luona. Tällä hetkellä sukujoulua vietetään tilavassa kolmiossa sen aaton verran. Pöytää vaan jatketaan siten että se ~20 hlö siihen mahtuu tai lapsille on oma pöytä. Koti on aiemmin koristeltu, mutta lahjat avataan yhdessä. Ruokaa tuo kukin sovitusti koko porukalle ja me myös omia vaihtoehtoisia syömisiä kun ei näistä perinteisistä niinkään pidetä. Puolensa molemmissa tavoissa viettää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valehtelet. Harva ravintola on edes auki jouluna. Ja luuletko että kaikki mummot ja papat on keskenään sushia vääntämässä? Meillä on viimeiset 25 vuotta ollut 3 sukupolvea joulunvietossa, joka joulu.
Muuta pois sieltä metsästä niin voisit yllättyä että ravintolat ja kaupat on myös jouluna auki.
Kaupat joo mutta kyllä on edelleen hyvin harvassa ne ruokaravintolat jotka on auki aattoiltana tai joulupäivänä. Lähinnä niitä on hotelleissa eikä sinne oikein hotellin ulkopuolisia mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Näissä joulunviettojutuissa eniten ihmetyttää juuri tuo suuren suvun korostaminen ja se, että pyhät vietetään aina yhdessä sillä porukalla. Miten se käytännössä järjestyy? Ei meillä ainakaan lähisuvussa ole kenelläkään sellaista tilaa, että kaikki mahtuisivat kolmeksi päiväksi saman katon alle syömään ja yöpymään lahjaröykkiöiden keskelle? Ja aivan hirveä työ on sillä järjestäjällä kestittää parikin päivää joku kymmenen hengen porukka juhlaruokineen ja joulukahveineen. En todellakaan haaveile tuollaisesta joulusta.
Meillä on hallussa suvun vanha maalaistalo ja tännehän kaikki tietty tulee. En jumaliste kestitse yksin koko porukkaa vaan jokainen tuo ruokaa ja jokainen tekee osuutensa. Kyllä silti vaan ketuttaa, että joudun uhraamaan vuosilomapäiviäni sukujoulun järkkäämiseen.
Olen jo aloittanut joulun organisoimisen delegoimalla tehtäviä. Ärsyttää se metatyön määrä tällaisessa projektissa.
Mun mielestä joulua saa viettää miten haluaa, mutta en ihmettele miksi tuollaiset tunnelmalliset suvun kanssa juhlimiset ovat mainoskuvastossa, koska onhan se idyllistä ja monelle se joulu tosiaan on sitä. Joillekin joulu on vain päivä muiden joukossa mutta ei minua kiinnosta fiilistellä semmoisia juttuja, jouluihmisille nuo joululehdet yms varmaan on tarkoitettukin. Ja maaseudulla tosiaan tilaa on eri tavalla, keräännytään lähellä asuvien sukulaisten kanssa yhteen jonkun omakotitaloon.
Minäkin olen 4-kymppinen ja asun kaupungissa. Mun tuttavapiirissä suunnilleen kaikki laittaa jouluruokaa itse jouluksi. Yhden somejulkaisun taisin nähdä viime jouluna, yksi työkaveri oli hakenut sushia jouluksi, koska perinteet on kuulemma niin väsyneitä. Vinkui välipäivät yksinäisyyttä ja tylsyyttä ja olisi kuulemma mielummin ollut vaikka töissä. Ei sekään nyt ihan ihanimmalta joululta vaikuttanut.
Minä olen ollut 20v mieheni kanssa. Meillä vietettiin ennen joulua oman perheemme lisäksi meidän molempien lapsuudenperheiden ja isovanhempien kanssa, mutta valitettavasti 12 hengestä on jäljellä enää puolet. Joulu vietetään edelleen yhdessä meidän kodissamme. Rakastan jouluvalmisteluja ja teen kaikki ruuat itse. Toki tapana on, että jos joku haluaa jotakin tiettyä herkkua, tuokoon sen tullessaan. Lapset ovat jo aikuisia, mutta jouluaaton aamusauna ja riisipuuro on edelleen must. Lahjat avataan ruuan jälkeen porukalla ja kyllä! meillä pelataan lautapelejä yömyöhään. Olkoon sinusta vanhanaikaista tai kliseistä, minusta se on ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No valehtelet. Harva ravintola on edes auki jouluna. Ja luuletko että kaikki mummot ja papat on keskenään sushia vääntämässä? Meillä on viimeiset 25 vuotta ollut 3 sukupolvea joulunvietossa, joka joulu.
Muuta pois sieltä metsästä niin voisit yllättyä että ravintolat ja kaupat on myös jouluna auki.
Mitä kaupat tähän liittyy? Puhuttiin jouluateriasta ravintolassa. Ja jopa Helsingissä on vähän paikkoja auki. Tai Tarkoitatko nyt jotain lähiöpizzeriaa? Sellaisia toki voi olla aattoiltanakin auki.
Jep, joulukuvasto todellakin kaipaisi päivittämistä.
Ihmetyttää nämä kommentit, että jos ei sitä ydinperheen ja suvun hyvin perinteistä joulua, niin toinen vaihtoehto olisi esitellä sitten jossain pieruverkkareissa kaljaa kittaavaa yksiössä asujaa.
Kyllä tuohon välille mahtuu todella paljon joulunviettotapoja, ihan sellaisiakin, joista saisi kyllä sisustuslehtiin kivan jutun aikaiseksi, jos haluaisi.
Itse käyn siskon ja veljen perheen luona ennen joulua kahvittelemassa ja joulua viettämässä. Joulunpyhät ollaan teinin kanssa kaikessa rauhassa kotona. Syödään hyvin (ei todellakaan kinkkua tai lanttulaatikkoa), rentoudutaan. Tapaninpäivänä alennusmyynteihin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat joo mutta kyllä on edelleen hyvin harvassa ne ruokaravintolat jotka on auki aattoiltana tai joulupäivänä. Lähinnä niitä on hotelleissa eikä sinne oikein hotellin ulkopuolisia mahdu.
Helsingissä on monessa ravintolassa jouluruokailu aattona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaupat tähän liittyy? Puhuttiin jouluateriasta ravintolassa. Ja jopa Helsingissä on vähän paikkoja auki. Tai Tarkoitatko nyt jotain lähiöpizzeriaa? Sellaisia toki voi olla aattoiltanakin auki.
Helsingissä on monessa ravintolassa jouluruokailu aattona ja Tallinan laivalle pääsee helposti ruokailemaan myös aattona
Edelleen kokoonnutaan; exän kanssa ollessa kokoonnuttiin meidän Thaimaan taloon suvun kera, sielläkin tehtiin perinteisiä jouluruokia. Tai sitten on kokoonnuttu mökillä, lapissa mun vanhempien luona, meillä kotona, anoppilassa jne. Aina on tilaa löytynyt ja nyyttimeiningillä tehty ruoat. Minusta joulussa on juuri ihaninta juuri se yhdessäolo.
Joo tuo on totta että niitä ravintolavaihtoehtoja on vähän. Viime vuonna joulukuussa yritin löytää paikkaa johon tehdä pöytävarauksen aattoillaksi mutta kaikki oli jo täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että ihmiset nillittävät kotona pieruverkkareissa wolttaamassa mättöä, on vaikea tehdä myyviä tarinoita.
Ja tätähän se joulu monilla yksinäisillä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on monessa ravintolassa jouluruokailu aattona
No en nyt sanoisi monessa. Mihinkään ei enää viime vuonna saanut pöytävarausta aattoillaksi kun joskus itsenäisyyspäivän tienoilla yritin löytää.
Kommunistia vituttaa kun on epäonnistunut elämässä, ja on pieni perhe ja pieni suku. Oma syy, miksi ette tehneet enemmän lapsia? Mutta niin siinä käy kun kuuntelee kommunisteja. Nehän on aina vastustanut perheitä, Karl Marxista lähtien.
Kuvalehtien tarkoitus on myydä joulunumeronsa, eikä muistuttaa elämän vastoinkäymisistä ja haasteista. Joulun idylli elää ihmisten mielikuvissa, epämääräisissä odotuksissa ja mitä joulu voisi olla kaikessa ihanuudessaan. Ei kukaan halua lukea Mirjasta, joka on pyörätuolissa ja ainoa joulun ajan vieras on kiireinen kotihoito. Meidän jouluperinteisiin kuuluu vahvasti perhekeskeisyys, eikä niinkään yhteisöllisyys vieraampienkin kanssa. Joulu aloitetaan viimeistään 1.11 ja se näkyy myös kuvalehdissä. En itse lue niitä, koska sama lallatus on joka vuosi ja mitään ideoitahan sieltä ei edes saa- jos siis jotakin haluaisi jouluksi kehitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne jouluaattona ole Helsingissäkään. Viestisi on aivan luokaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne jouluaattona ole Helsingissäkään. Viestisi on aivan luokaton.
Kyllä on
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut sukujoulua edes 60-luvulla. Isä selitti, ettei muita pidä mennä jouluna häiritsemään, joten olimme kolmistaan koko joulun, aatto ja tapaninpäivä mukaan lukien.
En siis ole ikinä ollut mukana sukujoulussa.
Voit ihan rauhassa syödä sushia sinkkukavereidesi kanssa 24.-26.12. Mutta miksi ihmeessä haluat ostaa joululehtiä, suunnitella ilmeisesti joulua ja tunnelmoida sitä, kun et selkeästi sitä halua? Osta joku toinen lehti niin ei tarvitse ärsyyntyä.
Itse en tunne ketään jolla olisi pitsaa joulupöydässä edes perinteisten ruokien ohella, ja jos joku ei ole joko oman ydinperheen tai sukulaisten ympäröimä, se on olosuhteiden pakosta. Kannattaa joskus poistua kalliokuplasta.
Kyllä meillä kokoonnutaan. Syödään kakkua, pipareita ja torttuja. Sitten seurustellaan ja otetaan kuvia. Lahjoja tai oikeammin kukkia ja suklaarasioita 'vaihdetaan'. Nuoriso saa kirjeessä vähän rahaa.
Joulutuokio kestää pari tuntia. Joulumusaa taustalla.