Vanha talo ja mies
Tilanne on että talossa on tunkkainen ilma ja mies ei suostu siihen että laittaisimme korvausilma venttiilejä. Meillä on pieni lapsi jonka terveydestä olen huolissaan koska taloon ilma tulee rakenteista ja toki omasta terveydestä myös. Taloon tulee ilmaa myös poistoilman kautta. Mitä ihmettä voin tilanteelle jotta mies suostuisi asentamaan räppänät. Olen kaikki ostanut valmiiksi, yli tuhat euroa meni rahaa. Onko tämä normaalia että ei haluta korvausilmaa taloon? Kellari on homeessa kun sielläkään ei ole mitään ilmareikiä
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika.
Ketä se on?
Asutte sitten homotalossa. Pistä nyt ainakin vanukkaat piiloon!
Onko ketju fressimiehen uusi säälittävääkin säälittävämpi kyhäelmä?
Näin hyvän meemin aamulla instassa. Kaikkein väsyneimpiä miesten perseilyyn on naiset, joilla on hyvä puoliso. Kun näkee miten hyvä mies voi olla, niin ei riitä yhtään piuhaa miehille, jotka on mieslapsia ja pilaavat muidenkin elämän.
Tässä ketjussa on jo hyvät ohjeet.
- Pyydä kunnan LVI-tarkastaja käymään ja antamaan käsky asentaa tuloilmaa.
- Tilaa asentaja ja asenna ne ilmaluukut jos omistat talosta oman osasi tai olette naimisissa.
- Ja jos miehesi on aktiivisesti hankala, niin eroamalla elämäsi kyllä paranee.
Eipä mulla oo osaa tai arpaa taloon, mutta yhdessä päätettiin asua tässä eikä hommata yhteistä joten luulis että mulla on jotain osuutta sanoa näihin terveyteen liittyviin remontteihin! Kuitenkin joka päivä olen täällä sisällä 95% ajasta joten on mulla oikeus saada hyvä ilma, kuten myös on vuokra-asujilla se oikeus vaatia. Tämä talo uhkaa terveyttä kuitenkin. Onhan miehellä ollut vaikeuksia tehdä muutoksia, esim entiset huonekalut halusin pois ja miehelle oli vaikea luopua kun olivat ekdän kanssa ne ostaneet. Monesti perustelee että talo on toiminut näin 70 vuotta niin miksi nyt pitää jotain tehdä sille. Noh paskaan ilmaan tottuu eikä sitä huomaa. Mää oon herkkä kun oon altistunut ennenku homeelle ja huonolle sisäilmalle ja välillä asunut talossa missä oli koneellinen ilmanvaihto niin onhan tämä tunkkanen koppi siihen verrattuna ja haistoin tunkkaisuuden heti kun aloin täällä käymään kylässä, en vain sillon kehdannut sanoa enkä tiennyt että talosta puuttuu tuloilma kokonaan
Ap, vilkaise taskulampun kanssa myös ne keskimuurissa olevat IV poistoilmaräppänät että ne vetää. Voit testata esim. sytkärillä, liekin pitäisi räppänän edessä kääntyä kohti reikää jos ilma virtaa.
Meillä oli joku älypää tunkenut hormit täyteen vanhoja rätei ja lumpui. Ilmeisesti 1970-luvulla energiakriisin innoittamana. Voit pyytää nuohoojaa seuraavalla kerralla katsomaan jos ilma ei virtaa etkä näe hormin alapäässä mitään.
Tilaa kunnan asuntotarkastaja huonon sisäilman vuoksi.
Poistopuoli on kunnossa tässä talossa mutta ilmaa ei tule mistään, tai tulee lattianrajasta hyi ja haisee haltex levylle
Vierailija kirjoitti:
Eipä mulla oo osaa tai arpaa taloon, mutta yhdessä päätettiin asua tässä eikä hommata yhteistä joten luulis että mulla on jotain osuutta sanoa näihin terveyteen liittyviin remontteihin! Kuitenkin joka päivä olen täällä sisällä 95% ajasta joten on mulla oikeus saada hyvä ilma, kuten myös on vuokra-asujilla se oikeus vaatia. Tämä talo uhkaa terveyttä kuitenkin. Onhan miehellä ollut vaikeuksia tehdä muutoksia, esim entiset huonekalut halusin pois ja miehelle oli vaikea luopua kun olivat ekdän kanssa ne ostaneet. Monesti perustelee että talo on toiminut näin 70 vuotta niin miksi nyt pitää jotain tehdä sille. Noh paskaan ilmaan tottuu eikä sitä huomaa. Mää oon herkkä kun oon altistunut ennenku homeelle ja huonolle sisäilmalle ja välillä asunut talossa missä oli koneellinen ilmanvaihto niin onhan tämä tunkkanen koppi siihen verrattuna ja haistoin tunkkaisuuden heti kun aloin täällä käymään kylässä, en vain sillon kehdannut sanoa enkä tienn
Ootko ikinä kuullut sellaisesta asiasta kuin että avaat ikkunan ja tuuletat?
Kyllä availen jatkuvasti ikkunoita ja kesällä oli kokoajan auki, siihen asti että mies tuli töistä ja laittoi kiinni, ei siedä tuuletusta yhtään. Nytkin on ikkuna auki mutts nää on tälläsiä isoja tuuletus luukkuja niin palellaan täällä kun tulee liikaa kylmää ilmaa näistä.. niistä räppänöistä tulisi sopivasti ja olisi taloudellista
Vierailija kirjoitti:
Eipä mulla oo osaa tai arpaa taloon, mutta yhdessä päätettiin asua tässä eikä hommata yhteistä joten luulis että mulla on jotain osuutta sanoa näihin terveyteen liittyviin remontteihin! Kuitenkin joka päivä olen täällä sisällä 95% ajasta joten on mulla oikeus saada hyvä ilma, kuten myös on vuokra-asujilla se oikeus vaatia. Tämä talo uhkaa terveyttä kuitenkin. Onhan miehellä ollut vaikeuksia tehdä muutoksia, esim entiset huonekalut halusin pois ja miehelle oli vaikea luopua kun olivat ekdän kanssa ne ostaneet. Monesti perustelee että talo on toiminut näin 70 vuotta niin miksi nyt pitää jotain tehdä sille. Noh paskaan ilmaan tottuu eikä sitä huomaa. Mää oon herkkä kun oon altistunut ennenku homeelle ja huonolle sisäilmalle ja välillä asunut talossa missä oli koneellinen ilmanvaihto niin onhan tämä tunkkanen koppi siihen verrattuna ja haistoin tunkkaisuuden heti kun aloin täällä käymään kylässä, en vain sillon kehdannut sanoa enkä tienn
Kyllä mä ihmettelen, että käyt töissä. Nykyään näköjään vähäjärkiset huolitaan töihin. Kävit siellä kylässä, ilma oli huonoa ja muutit silti sinne. Miksi? Tajusit ja näit jo silloin ettei mies suostu muutoksiin ja teit lapsen hänen kanssaan. Miksi? Ei tässä ole mitään logiikkaa. Provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mulla oo osaa tai arpaa taloon, mutta yhdessä päätettiin asua tässä eikä hommata yhteistä joten luulis että mulla on jotain osuutta sanoa näihin terveyteen liittyviin remontteihin! Kuitenkin joka päivä olen täällä sisällä 95% ajasta joten on mulla oikeus saada hyvä ilma, kuten myös on vuokra-asujilla se oikeus vaatia. Tämä talo uhkaa terveyttä kuitenkin. Onhan miehellä ollut vaikeuksia tehdä muutoksia, esim entiset huonekalut halusin pois ja miehelle oli vaikea luopua kun olivat ekdän kanssa ne ostaneet. Monesti perustelee että talo on toiminut näin 70 vuotta niin miksi nyt pitää jotain tehdä sille. Noh paskaan ilmaan tottuu eikä sitä huomaa. Mää oon herkkä kun oon altistunut ennenku homeelle ja huonolle sisäilmalle ja välillä asunut talossa missä oli koneellinen ilmanvaihto niin onhan tämä tunkkanen koppi siihen verrattuna ja haistoin tunkkaisuuden heti kun aloin täällä käymään k
Ootko ikinä kuullut sellaisesta asiasta kuin että avaat ikkunan ja tuuletat?
Niin, puolen tunnin tuulettaminen oli vielä 1950-60-luvuilla ohje rintamamiestaloissa ja niin ne on suunniteltu. Sitten tuli 1970-luvun energiakriisi ja sen jälkimainingeissa kasvaneet mieslapset on nyt sitä mieltä että ikkunoita ei talvella avata kun maksaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä availen jatkuvasti ikkunoita ja kesällä oli kokoajan auki, siihen asti että mies tuli töistä ja laittoi kiinni, ei siedä tuuletusta yhtään. Nytkin on ikkuna auki mutts nää on tälläsiä isoja tuuletus luukkuja niin palellaan täällä kun tulee liikaa kylmää ilmaa näistä.. niistä räppänöistä tulisi sopivasti ja olisi taloudellista
Miksi se ero on niin hankalaa? Miehesi ei halua räppänöitä ja hän saa tehdä talolleen mitä haluaa.
Nykyään aina eroa ekaksi ehdotetaan. Eikä tarvi toisen älykkyyttä epäillä kun on ongelmia. Kyllä eroan jos mies ei paranna taloa mun takia. Suostuin pitkin hampain muuttamaan tähän koska halusin miehen, en tätä talon rähjää
Kyllä sun ap on löydettävä ne ratkaisut omasta päästäsi. Yritä vielä keskustella sen miehesi kanssa. Joskus miehet herää viiveellä tai saa jonkun energiapiikin. Tosin jos miehesi herää tilanteeseen viiden vuoden päästä niin ei se sua enää auta.
Mieti mitä vaihtoehtoja sulla ap on? Jos tilanne ei muutu eikä ulkopuolinen voi tulla remppaamaan niin mitä vaihtoehtoja sulla on; jäädä sinne tai muuttaa pois. Siksi ero on se toinen vaihtoehto. Eikö sillä miehelläsi ole sukulaisia tai ystäviä jotka voisivat tulla jeesimään siinä rempassa?
Voit tarjota itseäsi avuksi siihen remppaan jollakin tavalla vaikka ojentaa työkaluja tms.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko tää normaalia tämmönen??
Ei ole. Sano miehelle, että sinä ja vauva muutatte muualle, jollei ilmanvaihtoa hoideta kuntoon ajassa x. Ja sitten sinä ja vauva muutatte muualle, jollei sitä hoideta kuntoon takarajaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään aina eroa ekaksi ehdotetaan. Eikä tarvi toisen älykkyyttä epäillä kun on ongelmia. Kyllä eroan jos mies ei paranna taloa mun takia. Suostuin pitkin hampain muuttamaan tähän koska halusin miehen, en tätä talon rähjää
Siksi sitä ehdotetaan, että hyvin usein tämän tyyppisissä tapauksissa ei ole kyse vain siitä, että miehellä on typerä päähänpinttymä yhteen tiettyyn asiaan (esim. ilmanvaihto), vaan siitä, että mies haluaa kontrolloida puolisoaan. En nyt käytä sitä yhtä muotisanaa, mutta sitähän se pohjimmiltaan on silloin, kun kielletään toiselta se, mitä hän kipeästi haluaa ja tarvitsee, vaikka se huonontaa omaakin elämänlaatua.
Mun isällä oli ihan samanlainen "ongelma" ilmanvaihdon ja tuuletuksen kanssa. Äiti oli onnistunut vaatimaan tuuletusikkunoihin korvausilmaventtiilit (voin vain kuvitella, että hlvetillisen riidan kautta niin kuin isän kanssa kaikki asiat joutui hoitamaan), mutta niitähän äijä sitten juoksi jatkuvasti ruuvaamassa kiinni. Sisälämpötilaa piti trooppisissa lukemissa, varmasti vain siksi, että me muut kärsimme liiasta kuumuudesta. Ja niin edelleen. Kaikkea piti saada kontrolloida, kaikesta piti saada viimeinen sana.
Ja se on vaiva, joka ei parane, vaan pahenee vuosi vuodelta. Siksi sitä eroa ehdotetaan, koska se on usein ainut ratkaisu, jollei nainen halua viettää koko elämäänsä taistellen joka ikisestä pienestä ja täysin itsestäänselvästäkin asiasta.
Meidän muuttaessa kuntotarkastaja sanoi, että pitää asentaa tuloilmaventtiilit jokaiseen huoneeseen. Mies ei vastustanut, mutta ei edistänytkään asiaa ja mua se ahdisti kamalasti. Kysyin sitten kuntotarkastajalta jälkikäteen parhaat paikat venttiileille ja k-raudan remonttineuvonnan (on ilmainen) avulla ostin sopivat venttiilit. Ostin myös pyöröterän ja siihen jatkopalan (katsoin youtubesta mitä tälläiseen tarvitaan). Kun kaikki kamat oli valmiina, ilmoitin miehelle että tänään meille tulee korvausilmaventtiilit, joko sun avulla tai ilman. Hän tietää miten mulla on peukalo keskellä kämmentä, joten alkoi reikien poraaminen kiinnostaa siinä kohtaa kun mä keikuin tikapuilla ja käynnistelin poraa. Saatiin sitten homma tehtyä yhdessä päivässä. Jutun pointti oli, että keinot on monet, jokaisen pitää tietää itse mistä naruista vetää, että hommat hoituu.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä jos pyytäisit ihan asiantuntijan (esim kuntotarkastaja) käymään ja kertomaan miten kyseisen ilman kuuluisi vaihtua sekä tekemään raportin talon kunnosta ja ilman vaihtumisesta - näissä tosiaan on eroja eikä kaikkiin edes sovi mitkään kaupan lisäräppänät.
Olisin käyttänyt tuon tonnin siihen kuntotarkastajakäyntiin, enkä olisi ostellut mitään räppänöitä jonkun muun omistamaan taloon.
Voi olla, että miehesi tietää enemmän talon rakenteista ja miten sen ilmanvaihdon kuuluu toimia, mutta miksi hän ei sitten ole perustellut asiaa sinulle jos tietoa olisi?
Sellaista rakennetta ei asuintalossa ole, jossa korvausilman kuuluu tulla seinien läpi ja poistoilmahormin kautta. Rakoliiterit ovat erikseen, mutta niissä ei Suomessa ole tapana asua, vaan säilyttää polttopuita.
Oli puhetta, mies suuttui kaikista remonttipuheista.
Mulla kävi paikallinen yrittäjä sekatyömies asentamassa tuloilmaventtiilit tammikuussa. Ei mitään ongelmaa. Ajatuksena se on hullu, tehdä nyt 10cm reikä seinään, mutta se reikään asennettava vekotin säätelee sitä virtaavaa ilmamäärää niin hyvin meni.
Se ihan sama määrä kylmää ilmaa tulee siis koko ajan sieltä seinien ja ikkunoiden raoista. Kun se tulee tuloilmaräppänästä, niin se on raikasta ilmaa eikä esim. kosteutta ajaudu koko ajan seinän sisään ulkoa päin väärän ilmavirran mukana.