Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?
Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Pakkaa lapset ja laukut ja vietä joulu hotellissa valmiin pyödän ääressä. Mies saa viettää sellaisen joulun kuin viitsii itse järjestää.
Tää olis hyvä. Vois kattoo telkkua kalsareissa ja juoda kaljaa
Eihän tää aloitus ole totta, mutta surullista on, että monessa perheessä on oikeasti vastaava tilanne. Miestä ei kiinnosta puoliso, eikä edes lapset. Ikäviä häiriötekijöitä elämässä. Pitää kuitenkin sietää, että saa palveluja niin halutessaan. Ja saahan perheellä nostettua statusta.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi edes tuollaista aloitusta kirjoittaa palstalle.
Se on ap:n jouluperinne.
Eihän tää aloitus ole totta, mutta surullista on, että monessa perheessä on oikeasti vastaava tilanne. Miestä ei kiinnosta puoliso, eikä edes lapset. Ikäviä häiriötekijöitä elämässä. Pitää kuitenkin sietää, että saa palveluja niin halutessaan. Ja saahan perheellä nostettua statusta.
Ei kukaan ole sanonut, että puoliso ja lapset ei kiinnostaisi. Miestä vaan ei kiinnosta se saatananmoinen hössötys, jota ap pitää yllä joulun ympärillä.
Jaa, että lapsistaan ei voi olla kiinnostunut, jos heille ei tee täydellistä somejoulua :D
No minä olen meillä se, jolle joulu on tärkeä ja haluan viettää sen tasan haluamallani tavalla. Olen jouludiktaattori enkä neuvottele.
Siispä myös järjestän kaiken, mutta paljonko sitä järjestettävää nyt on. Koristelut aloitan joulukuun alussa. Kinkku ei ole pakollinen, mutta jos paistan sen, paistan jo pari päivää ennen joulua. Ruokaa pitää ostaa ja tehdä muinakin päivinä kuin jouluna, joten en näe ongelmaa. Jälkkäritarpeet olen jo ostanut pakkaseen ja kuivakaappiin.
Vieraita en kestitse muuta kuin anopin. Muut ei ole tervetulleita eikä ne haluakaan tai ovat jo viettämässä henkien joulua.
Siivota ei tarvitse, jouluruoat saa valmiina, lapset voi koristella.
Me ostetaan aina tyttären (nyt 13 v.) kanssa kaikki lahjat (paitsi hänen omat tietysti) yhdessä, ja se on kuulemma se mitä hän joulussa odottaa eniten. Yhteistä ostoskeskuspäivää kahvitteluineen ja listoineen ja kiertelyineen. Lapsi rakastaa myös paketointia, katsotaan samalla elokuvaa ja syödään suklaata.
Käydään ostamassa joulun ruoat miehen kanssa yhdessä, ja yleensä 24 h Prismassa joskus puolen yön paikkeilla. 2 hengen voimin lähes tyhjässä kaupassa siitä selviää aika nopeasti. En osaisi kuvitella, että mies menisi nukkumaan ja lähettäisi minut yksikseni ostamaan perheen yhteiset jouluruoat keskellä yötä.
Jouluksi teen itse lähinnä salaatit ja kakun. Laatikot valmiina, kalat valmiina, kinkkua ei laiteta.
Ihana jouluperinne tämä uhriutuminen vauvapalstalla. Varmasti lapsille tosi tärkeää, että äiti tekee tämän joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen olisi kokonaan miehen masinoima joulu? Kinkku ja kuusi? Kokeilkaa sitä.
Vtuttaa tää naisten jokajouluinen uhriutuminen.
Mieheni masinoima joulu olisi ei joulua ollenkaan. Ei kokeilla sitä, koska lasten ei sentään tarvitse joutua kärsimään (joulun suhteen) törpöstä isästä, vaan kyllä lapset ansaitsee ihan hyvä joulun. Ei se minusta mitään uhriutumista ole, että välittää lapsistaan sen verran että heille joulun haluaa. Ap
Lapset ei kärsi ollenkaan, jos joulu vietetään ilman hirveää valmistelumäärää. Oikeastihan päiväkoti-ikäiselle joulussa on kiinnostavinta se, mitä paketista paljastuu. Millään muulla ei ole väliä.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tee silleen, että annat miehelle listan asioista, jotka tämän on hoidettava: esim. Hankkii joulukuusen ja laittaa sen jalkaan, ostaa ja paistaa kinkun, hankkii mahdollisesti tarvittavia uusia jouluvaloja, osallistuu lahjojen hankintaan, osallistuu siivoukseen.
Miksi tekisin kaiken tuon kun en halua viettää joulua
Öh lasten takia. Jos on mennyt hankkimaan lapsia, niin ei voi ajatella vain itseään.
Lapsille riittää jouluna kuusi, piparkakut ja lahjat. Ja se, että vanhemmat on puheväleissä.
Jos lapsille on joulua tekemässä, niin harva nauttii lanttulaatikosta ja lipeäkalasta, vaikka niitä pöydässä on. Samoin joulukoristeet ja kynttilät ovat monen lapsen mielestä melko turhia, välkkyvä led-valo voisi olla kiva. Ei lapset kaipaa sitä kaikkea, mitä äidit marttyyreina tekevät perheelle tiuskien. Itselleen he tekevät unelmajoulua, lapset ja mies vain eivät osaa rooliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tee silleen, että annat miehelle listan asioista, jotka tämän on hoidettava: esim. Hankkii joulukuusen ja laittaa sen jalkaan, ostaa ja paistaa kinkun, hankkii mahdollisesti tarvittavia uusia jouluvaloja, osallistuu lahjojen hankintaan, osallistuu siivoukseen.
Öh lasten takia. Jos on mennyt hankkimaan lapsia, niin ei voi ajatella vain itseään.
Lapsia ei ole mikään pakko totuttaa helvetilliseeen jouluhössötykseen. Vähempikin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että lapsistaan ei voi olla kiinnostunut, jos heille ei tee täydellistä somejoulua :D
Mistä te tuon täydellisen somejoulun tähän keksitte? Johan jo sanoin, että meillä jouluna siivouksessa mennään siitä missä aita on matalin eli se on se sama kevyt viikkosiivous mikä muutenkin tehtäisiin, ehkä pelkkä imurointi. Somessa en edes ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko lapset haluaa jouluvaloja, kinkun ja siivouksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, lapset ei tiedä, että jouluna "pitää" olla kuusi ja miljoona koristetta ja kaikenlaiset laatikot jne. ellei aikuiset heille opeta, että niin "kuuluu" olla. Monissa perheissä joulu vietetään ihan ilman kuusia ja laatikoita ja koristeita. Eikä lapset kärsi yhtään. Enemmän ne siitä kärsii, kun äiti raivoaa, ettei isä tee mtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hoitaa kinkun ja minä oikeastaan kaiken muun. Mutta en siksi, että toinen olettaa tai vaatii, vaan siksi että mä itse haluan. Musta siinä on se oleellinen ero.
Meilläkään mies ei varsinaisesti vaadi minua hoitamaan yksin, mutta hän olettaa minun hoitavan yksin, kun jos en hoida niin lapsilla ei ole joulua. Ap
No nyt pitäisi sanoa tämä sille sun miehelle. Ja miettiä yhdessä mitä tehdään. Valmistellaanko joulu yhdessä vai jätetäänkö väliin koko joulu tänä vuonna.
Eipä sillä, pitäishän miehen tietysti itsekin tajuta, mutta jos ei tajua niin sun pitää joko kouluttaa sitä tai vaihtaa fiksumpaan. Tai kärvistellä.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole noin rasittava, en jaksanut lukea.
Ei joulussa ole mitään järjestettävää. Teet listan, lähetät miehen kauppaan ostamaan valmiit jouluruoat, sillä aikaa siivoat,. Miehesi on joulupukki jouluna. Lahjat ehtii tässä ajassa vielä jonain päivänä ostaa.
Ärsyttää joulusta hössöttäminen ja valitus.
Saat miehen kuulostamaan äidin pikkuapurilta, eikä vastuulliselta perheenisältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi jos lapset eivät vietä joulua. Kapitalistinen kulutusjuhla. Nekin rahat voisi käyttää alkoholituotteisiin ja tupakkaan
Ne järjestää ketä haluaa viettää.
Lahjat voi tilata netistä. Tai puolen tunnin reissu kirjakauppaan. Paketoida voi viinilasin kanssa samalla kun mies paistaa yöllä kinkun. Jos ei paista, syököön raakana tai tilaatte pizzan.
Etukäteen hermoilu vie ilon kyllä mennessään.