Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?
Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?
Kommentit (186)
Millainen olisi kokonaan miehen masinoima joulu? Kinkku ja kuusi? Kokeilkaa sitä.
Vtuttaa tää naisten jokajouluinen uhriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku maksaisi viulut, minä järjestäisin vaikka kaksi joulua vuodessa. Mutta yksinhuoltajana revin sekä rahat, ajan että jaksamisen.
Valitat joulusta?
Ap valittaa.
Miksi teit aloituksen, ap, kun toisaalta väität että itse haluat sen saatanan kulissijoulun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hoitaa kinkun ja minä oikeastaan kaiken muun. Mutta en siksi, että toinen olettaa tai vaatii, vaan siksi että mä itse haluan. Musta siinä on se oleellinen ero.
Meilläkään mies ei varsinaisesti vaadi minua hoitamaan yksin, mutta hän olettaa minun hoitavan yksin, kun jos en hoida niin lapsilla ei ole joulua. Ap
Ehdotan, että kokeilet jännittävää metodia nimeltä keskustelu. Jos sinulla on valmiina positiivinen toive (esim. jos minä teen nämä, teetkö sinä nuo -tyyppinen) ja keskustelette rauhallisissa oloissa vaikka viinilasin ääressä, tulos on todennäköisesti kummallekin mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hoitaa kinkun ja minä oikeastaan kaiken muun. Mutta en siksi, että toinen olettaa tai vaatii, vaan siksi että mä itse haluan. Musta siinä on se oleellinen ero.
Meilläkään mies ei varsinaisesti vaadi minua hoitamaan yksin, mutta hän olettaa minun hoitavan yksin, kun jos en hoida niin lapsilla ei ole joulua. Ap
Voi luoja.....osta valmisruuat, ja sano miehelle, että maksaa siivouksen, hommaa kuusen ja joulupukin, ja sinä hommaat lasten lahjat. Jos ei miehelle sovi, niin kysy, että miten hän sitten järjestää asian. Tottakai ei tee, jos ei ole pakko!
On ok. Sinä voit sitten aikuisena ihmisenä ihan itse päättää toimitko miehen olettaman mukaisesti vai et.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tykännyt joulutunnelmasta ja näinollen yli 50 v laittanut meidän joulun kuusineen ,ruokineen, kodin koristeluineen, lahjoineen jne , jne. Mies ,kun ei juurikaan välitä joulupuuhista ja tunnelmista.
Laitan edelleen , olen 77v.
motto: sitä saa mitä tilaa😂
Älä vain sano, että jälkipolvi joutuu olemaan mukana todistamassa tätä tapahtumaa?
Vierailija kirjoitti:
Millainen olisi kokonaan miehen masinoima joulu? Kinkku ja kuusi? Kokeilkaa sitä.
Mieheni masinoima joulu olisi ei joulua ollenkaan. Ei kokeilla sitä, koska lasten ei sentään tarvitse joutua kärsimään (joulun suhteen) törpöstä isästä, vaan kyllä lapset ansaitsee ihan hyvä joulun. Ei se minusta mitään uhriutumista ole, että välittää lapsistaan sen verran että heille joulun haluaa. Ap
Tekeekö mies edes pyynnöstä mitään? Eli jos ohjeistat, että hakee ruoat ruoka noudosta ja vaikka kuusen kaupan pihalta?
Normaalissa perheessä lapset osallistuvat joulun laittoon koristelun ja ikätasoon sopivan siivoaminen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni masinoima joulu olisi ei joulua ollenkaan. Ei kokeilla sitä, koska lasten ei sentään tarvitse joutua kärsimään (joulun suhteen) törpöstä isästä, vaan kyllä lapset ansaitsee ihan hyvä joulun. Ei se minusta mitään uhriutumista ole, että välittää lapsistaan sen verran että heille joulun haluaa. Ap
Välittämistä ei mitata ulkoisilla puitteilla. Lapsille riittää ihan hyvin valmisruuat, sekainen koti ja lahjat kuusen alla. Ei he kaipaa mitään hysteeristä hössöttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se syy, miksi fiksut naiset ei pariudu, eikä tee lapsia. Ei miehiä kiinnosta tehdä mitään. Käyttää vain naisia hyväksi.
Eikä myöskään fiksut miehet. Ennen häitä puheet on ihan muuta kuin jälkeen häiden. Kyllä minä laitan sen ja tän ja vaihdan verhot ja hoidan koiran... Totuus on sitten se, ettei ole naisten tai miesten töitä ja kaikkiin pitää osallistua. Jouluunkin, vaikka haluaisi olla vaikka Kanarialla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö mies edes pyynnöstä mitään? Eli jos ohjeistat, että hakee ruoat ruoka noudosta ja vaikka kuusen kaupan pihalta?
Ei joulun suhteen kuulemma aio tehdä mitään. Noin muuten hoitaa arjessa osan kotitöistä kyllä. Ap
Onko ok, että ap olettaa miehen ja lasten haluavan sellaisen joulun, jota ap on höösäämässä?
No vietätte lasten kansa hössötysjoulun ja annat miehen olla rauhassa. Jos mies on ainut, joka syö kinkkua, sitä ei hankita. Ei ole vaikeaa.
Ota lapset mukaan järjestelyihin ja kysy ainakin lahjatoiveet.Ymmärrän kyllä vatutuksen, meillä oli samanlaista kun lapset oli pieniä. Mies on entinen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Jos mies odottaa joulutunnelmaa, hän järjestäköön siitä puolet. Lapsilla ei yleensä ole kummoisia vaatimuksia, vaan se stressi on aikuisilla. Laske rimaa. Kaikki perheenäidit saisivat laskea rimaa eikä kukaan siitä kärsi.
Mies ei varsinaisesti joulun suhteen vaadi mitään, mutta ilahtuu jos joulun laitan. Meillä lapset on oikein joulufaneja, varsinkin koululainen, joka kyllä odottaa ja vaatiikin joulun suhteen vaikka mitä (koristeet, kuusen, valot, lahjat, joulupukit, piparit, tortut ym.). En mielestäni stressaa joulusta. Ja esim emme siivoa sen enempää kuin normaali viikkosiivous. Eli aika matalalla rima ainakin siinä jo on. Ap
Siis teet lapselle hänen haluamansa joulun ja valitat, kun mies ei hypi lapsen määräysten mukaan?
On ihan oma valintasi tehdä tuo kaikki, miehelle riittää vähempi. Älä siis syytä miestä siitä, että sinä olet valinnut vaivalloisen joulun, lapsille riittää paljon pienempi määrä ulkoista toimintaa kuin mitä olet tekemässä. Joulu tulee ilman krääsää ja turhauttavaa vaivannäköä. Lapsillekin tekisi hyvää huomata, että kaikkea tuota ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ok jos se ei ole sulle ok.
Ja silloin iso tyttö avaa suunsa ja kertoo tämän sille miehelle. Hieno kommunikaatio: mies ehkä olettaa yhtä ja vaino olettaa, että mies olettaa
Miten päästäisiin eroon näistä naisen irvikuvista jotka lisääntyvät näiden turjakkeiden kanssa?