Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?

Vierailija
19.11.2025 |

Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?

Kommentit (186)

Vierailija
101/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjat voi tilata netistä. Tai puolen tunnin reissu kirjakauppaan. Paketoida voi viinilasin kanssa samalla kun mies paistaa yöllä kinkun. Jos ei paista, syököön raakana tai tilaatte pizzan. 

Etukäteen hermoilu vie ilon kyllä mennessään.

Olen aivan eri mieltä. Joulumieli tulee siitä, että vähän huseeraa ennen joulua. Panostaa edes jonkun verran. Mutta työt pitää olla jaettuna kaikkien aikuisten kesken. 

Minulle tuosta ei tule joulumieltä, koen tuon painostuksena ja vaatimuksena, joten jouluni on täysin pilalla, jos joudun tekemään täysin tarpeettomia asioita siksi, että toiselle tulisi joulumieli. Jos haluaa huseerata, niin ihan OK, mutta muilta ei pidä samaa vaatia.

Sit kandee viettää yksinään se joulu. 

Vierailija
102/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö mies edes pyynnöstä mitään? Eli jos ohjeistat, että hakee ruoat ruoka noudosta ja vaikka kuusen kaupan pihalta? 

Ei joulun suhteen kuulemma aio tehdä mitään. Noin muuten hoitaa arjessa osan kotitöistä kyllä. Ap

No miksei hän nyt sitten voi käydä ostamassa jouluruokia kaupasta? Kai hän osaa ruokaa kaupasta ostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen mies. Sanoin miehelle että se tekee myös niitä valmisteluja. Mies sanoi ettei tee ja odotti että teen kaiken. Päätin sitten että vietän joulun muualla ja lähdin etelään yksin. Mies suuttui ja uhkasi erolla ja ero tulikin lopulta koska minä otin eron.

Vierailija
104/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulun alla kannattaa tosiaan tilata ruokakassit joko noutopalveluista tai muutamalla eurolla enemmän kotiinkuljetuksena. 

Tortut ja piparit voi leipoa etukäteen lasten kanssa , niistä tulee mukavia joulunalus tuoksua kotiin. Jos vain mies syö kinkkua, joulun alla saa nykyään pakattuina niin paistokinkun, palvikinkun kuin keittokinkunkin siivuja. Viime vuonna prismassa oli ihan nimellä joulukinkun siivut. 

Laatikot saa valmiina, ja esim lantulaatikkoon kun lisää vähän kermaa, sekoittaa, laittaa päälle vähän voita ja lopuksi korppujauhoja , tulee erittäin hyvää. Myös imellettyä perunalootaa saa valmiina. Samoin rosollia, ja ihan herkullisia joululimppujakin saa nykyään kaupoista. Savulohta ja kraavi lohta myös löytyy valmiina siivuina, merileväkaviaari on edullista ja melkein parempaakin kuin vaikkapa kirjolohen  mäti.  Ja mitä nyt teidän joulupöytään kuuluukin.

Jos miehelle mikään tuosta ei ole tärkeää, niin miksi hänen pitäisi vastentahtoisesti olla mukana? Ap haluaa hössötysjoulun, miehelle riittäisi rauhallisempi olo. Mies saapuu valmiiseen jouluun, koska ei ole vaihtoehtoja, hänelle riittäisi paljon, paljon vähempi touhuaminen, mutta kun kaikki tuo on tehty, niin ilkeäähän se olisi vaimolle sanoa, että en syö näitä ruokia.

Vierailija
105/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa perheessä lapset osallistuvat joulun laittoon koristelun ja ikätasoon sopivan siivoaminen muodossa. 

Ja ennen kaikkea normaalissa perheessä myös isä osallistuu eikä kiristä vaimoaan tekemään kaiken, jotta lapset saavat joulun.

Ap, olet miehellesi niin itsestäänselvyys, että jän on varma että uhraudut tekemään hänenkin osansa. Uskaltaa ottaa riskin että lapset jäävät ilman joulua, koska hänen mielestään riski siihen on 0%. Todennäköisyys että sinä teet kaiken on 100%= itsestäänselvyys.

Sori siitä. 

Jonkin on muututtava. Nyt on ehkä oleellisinta miettiä pitääkö muutoksen tapahtua ennen joulua voi riittääkö tammikuussa.

Eihän se isä mitään kiristä. Ap IHAN ITSE asettaa itselleen nuo vaatimuikset. Lapset eivät osaa vaatia joulukuusta, jos a

Kyllä vaan meillä molemmat lapset ehdottomasti haluaa joulukuusen. Jos ei kuusta olisi, niin pettymys ja itku olisi kyllä heillä iso. Ap

Vierailija
106/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tää aloitus ole totta, mutta surullista on, että monessa perheessä on oikeasti vastaava tilanne. Miestä ei kiinnosta puoliso, eikä edes lapset. Ikäviä häiriötekijöitä elämässä. Pitää kuitenkin sietää, että saa palveluja niin halutessaan. Ja saahan perheellä nostettua statusta. 

Ei kukaan ole sanonut, että puoliso ja lapset ei kiinnostaisi. Miestä vaan ei kiinnosta se saatananmoinen hössötys, jota ap pitää yllä joulun ympärillä. 

Joskus elämässä joutuu tekemään asioita, jotka ei niin kiinnosta. Joulu tehdään ennen kaikkea lapsille mun mielestä. 

Noinhan te naiset yritätte asiaa perustella. Oikeasti kyse on ihan teidän omista vaatimuslistoistanne. Yksikään lapsi ei tule vaatimaan, että jouluna on pakko olla suursiivous tehtynä, kaikki laatikot itse alusta asti valmistettuna jne. jne. Lapset ovat tyytyväisiä hyvin vähään. Kokeile vaikka. 

Vierailija
107/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tee silleen, että annat miehelle listan asioista, jotka tämän on hoidettava: esim. Hankkii joulukuusen ja laittaa sen jalkaan, ostaa ja paistaa kinkun, hankkii mahdollisesti tarvittavia uusia jouluvaloja, osallistuu lahjojen hankintaan, osallistuu siivoukseen.

Miksi tekisin kaiken tuon kun en halua viettää joulua

Oletko ap:n mies muka?

Ja se vastaus on: lasten takia. Ne on osaksi isänkin.

Vierailija
108/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjat voi tilata netistä. Tai puolen tunnin reissu kirjakauppaan. Paketoida voi viinilasin kanssa samalla kun mies paistaa yöllä kinkun. Jos ei paista, syököön raakana tai tilaatte pizzan. 

Etukäteen hermoilu vie ilon kyllä mennessään.

Olen aivan eri mieltä. Joulumieli tulee siitä, että vähän huseeraa ennen joulua. Panostaa edes jonkun verran. Mutta työt pitää olla jaettuna kaikkien aikuisten kesken. 

Minulle tuosta ei tule joulumieltä, koen tuon painostuksena ja vaatimuksena, joten jouluni on täysin pilalla, jos joudun tekemään täysin tarpeettomia asioita siksi, että toiselle tulisi joulumieli. Jos haluaa huseerata, niin ihan OK, mutta muilta ei pidä samaa vaatia.

Sit kandee viettää yksinään se joulu. 

Perhe voi lähteä jouluksi pois, jos haluaa häslätä ja nähdä hurjasti vaivaa, minulle riittää vähempi.

Vierailija
109/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tee silleen, että annat miehelle listan asioista, jotka tämän on hoidettava: esim. Hankkii joulukuusen ja laittaa sen jalkaan, ostaa ja paistaa kinkun, hankkii mahdollisesti tarvittavia uusia jouluvaloja, osallistuu lahjojen hankintaan, osallistuu siivoukseen.

Miksi tekisin kaiken tuon kun en halua viettää joulua

Öh lasten takia. Jos on mennyt hankkimaan lapsia, niin ei voi ajatella vain itseään.

Öh, lapset ei tiedä, että jouluna "pitää" olla kuusi ja miljoona koristetta ja kaikenlaiset laatikot jne. ellei aikuiset heille opeta, että niin "kuuluu" olla. Monissa perheissä joulu vietetään ihan ilman kuusia ja laatikoita ja koristeita. Eikä lapset kärsi yhtään. Enemmän ne siitä kärsii, kun äiti raivoaa, ettei isä tee mtään.&nbs

Ööö, ne lapset oppii jo päiväkodissa, jos kotona on erilaista.

Vierailija
110/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan meillä molemmat lapset ehdottomasti haluaa joulukuusen. Jos ei kuusta olisi, niin pettymys ja itku olisi kyllä heillä iso. Ap

Ja kukahan heille on syöttänyt sen ajatuksen, että jouluna on pakko olla kuusi? Ei lapsi tuollaista synnärillä omaksu, vaan joku sen hänelle opettaa. 

Vierailija
111/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalissa perheessä lapset osallistuvat joulun laittoon koristelun ja ikätasoon sopivan siivoaminen muodossa. 

Ja ennen kaikkea normaalissa perheessä myös isä osallistuu eikä kiristä vaimoaan tekemään kaiken, jotta lapset saavat joulun.

Ap, olet miehellesi niin itsestäänselvyys, että jän on varma että uhraudut tekemään hänenkin osansa. Uskaltaa ottaa riskin että lapset jäävät ilman joulua, koska hänen mielestään riski siihen on 0%. Todennäköisyys että sinä teet kaiken on 100%= itsestäänselvyys.

Sori siitä. 

Jonkin on muututtava. Nyt on ehkä oleellisinta miettiä pitääkö muutoksen tapahtua ennen joulua voi riittääkö tammikuussa.

Eihän se isä mitään kiristä. Ap IHAN ITSE asettaa itselleen nuo vaatimuikset. Lapset eivät osaa vaatia joulukuusta, jos a

No, aika varmasti törmäävät joulukuusen käsitteeseen kulttuurissamme. Minä en ainakaan haluaisi olla se ankea vanhempi, joka ei vaivautunut edes kuusta hankkimaan. (Lahjoja ei tartte olla ylettömästi.)  Omat parhaat lapsuusmuistot liittyy nimenomaan jouluun. 

Vierailija
112/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siis kyllä tykkää viettää joulua. Ei hän joulua inhoa. On aina iloinen kaikesta mitä jouluksi laitan. Ja jos en laittaisi, niin kyllä hän valittaisi, että miksi ei ole joulua ja ihan tylsää kun ei ole joulua. Mutta tässä ei nyt ole edes kyse miehen haluista vaan lapsistamme, jotka haluavat joulun ja odottavat kaikkea joulujuttua innoissaan jo. Ap

Vierailija
113/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jättäisin kinkun kauppaan ja menisin varmaan lasten kanssa isovanhemmille viettämään joulua, jos mies olisi noin välinpitämätön.

Tuollanen vapaamatkustaminen / ap:n hyväksikäyttö on lähinnä kuvottavaa. 

Vierailija
114/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori siitä. 

Eihän se isä mitään kiristä. Ap IHAN ITSE asettaa itselleen nuo vaatim

Entä sitten? Eikö sinussa ole aikuista sanomaan lapsille, että tänä vuonna ei ole joulukuusta, koska hiilensidonta edellyttää juuri sellaisten puiden jättämistä metsään? Ei lapsia tarvitse totella ja tehdä heidän takiaan kaikenlaista turhaa! Itkevä lapsi ei tarkoita sitä, että elämä olisi pilalla, lapselle vain on laitettu rajat ja sekös harmittaa.

Vierailija
115/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukahan heille on syöttänyt sen ajatuksen, että jouluna on pakko olla kuusi? Ei lapsi tuollaista synnärillä omaksu, vaan joku sen hänelle opettaa. 

Eikä mitään perinteitä saisi susta olla? 

Vierailija
116/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap:n mies muka?

Ja se vastaus on: lasten takia. Ne on osaksi isänkin.

Oikeasti vastaus on: VAIMON takia. VAIMO on tässä se, joka vaatii hössötystä. Lapsille riittää kuusi ja lahjat. 

Vierailija
117/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies hoitaa kinkun ja minä oikeastaan kaiken muun. Mutta en siksi, että toinen olettaa tai vaatii, vaan siksi että mä itse haluan. Musta siinä on se oleellinen ero.

Meilläkään mies ei varsinaisesti vaadi minua hoitamaan yksin, mutta hän olettaa minun hoitavan yksin, kun jos en hoida niin lapsilla ei ole joulua. Ap

Siis miten sä voit olla tollasen kanssa? Palkitsetko tota sikaa vielä s eksillä?

Vierailija
118/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuollainen mies. Sanoin miehelle että se tekee myös niitä valmisteluja. Mies sanoi ettei tee ja odotti että teen kaiken. Päätin sitten että vietän joulun muualla ja lähdin etelään yksin. Mies suuttui ja uhkasi erolla ja ero tulikin lopulta koska minä otin eron.

Oikein.

Vierailija
119/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, ne lapset oppii jo päiväkodissa, jos kotona on erilaista.

No sehän on vain hyvä. Jokainen normaaliälyinen ymmärtää muutenkin, että perheet ja perinteet ovat erilaisia. Mitä varhemmin sen oppii, sen parempi. Jouluhan ei ole yhtään sen huonompi, jos se vietetään kalsareissa pizzaa syöden versus jos se vietetään viimeisen päälle laittautuneena täydellisessä someasetelmassa. 

Vierailija
120/186 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tää aloitus ole totta, mutta surullista on, että monessa perheessä on oikeasti vastaava tilanne. Miestä ei kiinnosta puoliso, eikä edes lapset. Ikäviä häiriötekijöitä elämässä. Pitää kuitenkin sietää, että saa palveluja niin halutessaan. Ja saahan perheellä nostettua statusta. 

Ei kukaan ole sanonut, että puoliso ja lapset ei kiinnostaisi. Miestä vaan ei kiinnosta se saatananmoinen hössötys, jota ap pitää yllä joulun ympärillä. 

Joskus elämässä joutuu tekemään asioita, jotka ei niin kiinnosta. Joulu tehdään ennen kaikkea lapsille mun mielestä. 

Noinhan te naiset yritätte asiaa perustella. Oikeasti kyse on ihan teidän omista vaatimuslistoistanne. Yksikään lapsi ei tule vaatimaan, että jouluna on pakko olla suursiivous tehtynä, kaikki laatikot itse a

Miksi sä vääristelet asiaa? EI mitään suursiivousta ole mainittu sanallakaan, eikä laatikoiden itseleipomisia.