Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?
Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?
Kommentit (186)
Mainitset kuuset, kinkut onko useampi?
Eikö teillä ole ollenkaan sukulaisia, kummeja jne vai miksi sinun pitää yksin kaikki lahjat hommata?
En halua viettää koko joulua. T: apn mies
Ihan ei nyt lähde tämä "minä aina kaikki ja mies ei koskaan mitään" uhriutuminen :D
Ei ole. Pakkaa lapset ja laukut ja vietä joulu hotellissa valmiin pyödän ääressä. Mies saa viettää sellaisen joulun kuin viitsii itse järjestää.
Onneksi en asu Porvoossa. Siellä on aina kaikki niin helvetin hankalaa. Muualla Suomessa osataa mm. keskustella puoliison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Pakkaa lapset ja laukut ja vietä joulu hotellissa valmiin pyödän ääressä. Mies saa viettää sellaisen joulun kuin viitsii itse järjestää.
Tuo olisi minun unelmani. Saisi edes hetken rauhaa muijan narinalta.
t. ap:n mies
Vierailija kirjoitti:
Tää olis hyvä. Vois kattoo telkkua kalsareissa ja juoda kaljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina tykännyt joulutunnelmasta ja näinollen yli 50 v laittanut meidän joulun kuusineen ,ruokineen, kodin koristeluineen, lahjoineen jne , jne. Mies ,kun ei juurikaan välitä joulupuuhista ja tunnelmista.
Laitan edelleen , olen 77v.
motto: sitä saa mitä tilaa😂
Älä vain sano, että jälkipolvi joutuu olemaan mukana todistamassa tätä tapahtumaa?
Ei suinkaan, aattona nautimme heillä jouluruuat, pukki käy ja nautitaan iltaan saakka lahjoja avaten ,joululauluja laulellen jne.Sitten taksi vie meidät omaan kotiin. Mukavaa.
On ihan ok. Mitäs höösäät noin kamalasti, kaupastakin voi ostaa valmista jouluruokaa. Ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kertoa lapsille ettet piittaa paskaakaan siitä, millainen joulu heillä on!
Vierailija kirjoitti:
Kuusen koristelu on kyllä lasten juttu. Piparit lasten kanssa yhdessä. Ehdota hotellijoulua. Meillä ei enää jakseta edes kuusta. Ruoka vain aattona pari Led- kynttilääja se on siinä. Aikuisia nyt kaikki.
Minäkin mietin, että monet noista "kuuluu" tehdä yhdessä lasten kanssa. Eikä tarvitse yhtenä päivänä rehkiä. Ripottelee vapaapäiville pieniä joulujuttuja, joita tehdään yhdessä. Normi viikkosiivous, johon kaikki osallistuvat. Ruoat voi tilata vaikka kotiinkuljetuksella ja äitien tekemää, jos ei jaksa kokata. Eikä kaikkea "näin on aina tehty jouluna" tarvitse tehdä, kysy lapsilta mitkä on heille ne tärkeimät jutut. Jotain voisi myös tehdä isovanhemmilla tai muilla sukulaisilla esim. leipominen? Eikö miehesi muulloinkaan osallistu perheen yhteisiin asioihin kuin rahalla vai onko joulu hänelle jostain syystä vaikeaa aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista kertoa lapsille ettet piittaa paskaakaan siitä, millainen joulu heillä on!
Miksi luulet, että he eivät sitä jo tiedä? :D
Teet juuri sitä mistä itse tykkäät ja sano miehelle, että hän voi tehdä ne asiat mistä hän tykkää
Ap, tee silleen, että annat miehelle listan asioista, jotka tämän on hoidettava: esim. Hankkii joulukuusen ja laittaa sen jalkaan, ostaa ja paistaa kinkun, hankkii mahdollisesti tarvittavia uusia jouluvaloja, osallistuu lahjojen hankintaan, osallistuu siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tee silleen, että annat miehelle listan asioista, jotka tämän on hoidettava: esim. Hankkii joulukuusen ja laittaa sen jalkaan, ostaa ja paistaa kinkun, hankkii mahdollisesti tarvittavia uusia jouluvaloja, osallistuu lahjojen hankintaan, osallistuu siivoukseen.
Miksi tekisin kaiken tuon kun en halua viettää joulua
Vierailija kirjoitti:
Ihan ei nyt lähde tämä "minä aina kaikki ja mies ei koskaan mitään" uhriutuminen :D
Tää on tainnut olla jo useamman joulun. (Mielikuvitus)mies se vaan roikkuu mukana ja nainen raataa taas marttyyrina kuin vanhoina hyvinä aikoina nyrkin ja hellan välissä.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että miehet ovat jotain tahdottomia nukkeja, jotka tekevät heti, jos vaimo antaa listan käteen? :D
Kaiken saa kotiinkuljetuksella kaupasta.
Äitini oli tällainen joulumarttyyri, maton hapsutkin piti kammata.
Ihan itse te sen joulustressinne itsellenne teette.
Ap varmaan selaa kuukauden instaa ja pinterestiä, ja itkee kun kaikki ei ole täydellistä
Lapset ei kärsi ollenkaan, jos joulu vietetään ilman hirveää valmistelumäärää. Oikeastihan päiväkoti-ikäiselle joulussa on kiinnostavinta se, mitä paketista paljastuu. Millään muulla ei ole väliä.