Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?

Vierailija
19.11.2025 |

Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?

Kommentit (438)

Vierailija
361/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen rooli on luoda joulu.

Jos nainen ei halua täyttää rooliaan, niin sellainen nainen on epäkelpo parisuhteeseen. Sinkkunaisethan on super onnellisia...

Näinhän se pikkupoika ajattelee.

Ei välttämättä. Kyllä naisenkin pitää jotain tehdä eikä vain laiskotella. Kunnon mies haluaa kunnon naisen.

Sinä pikkupoika et ole kunnon mies, etkä vielä edes mies.

Pikkupoika? Olen nainen, jolla on kaksi lasta ja mies, joten tiedän kyllä tasan mistä puhun.

Vierailija
362/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen ei halua täyttää rooliaan, niin sellainen nainen on epäkelpo parisuhteeseen. Sinkkunaisethan on super onnellisia...

Ja mikä aikuisen miehen rooli mielestäsi on? Olla kuin pikkupentu? En ihmettele että niin moni pari eroaa, onko mitään epäseksikkäämpää ja ärsyttävämpää kuin mies joka pitää puolisoaan lähinnä omana äitinä. 

Mies käy töissä ja tuo rahaa, ja tekee muun muassa lumityöt, korjaa autot yms. eikä laiskottele toisin kuin jotkut eräät "vaimot"

On jännä, miten joidenkin maailmassa mies on aina sankari, kun kerran viikossa lapioi lunta ja joskus ruuvaa au

Etkö halua uskoa että on olemassa vähän parempiakin naisia kuin sinä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen lapsille joulua. Aivan sama osallistuuko mies. Sitten kun lapset muuttaa ja jos eivät tule tänne joulun viettoon, niin sit en laita mitään. Sit saatan olla joulut töissä. Olen kyllä miehelle sanonu mitä lahjoja hän saa käydä lapsille etsimässä. Jos ei etsi ja osta,sitten ei lapset niitä saa. Mies valittaa joulu ruuastakin ,miksi mun pitää tehdä sitä ja tätä jouluna. Jos lapset toivoo, niin teen lapsille mieluisan joulu aterian. Mulle kans tietyt ruuat kuuluu jouluun. Jos miehelle joku asia joulupöytään kuuluu,hän saa ostaa itse. Jos syö silliä vaikka tai kalaa,ostakoot. Me muut ei sitä tarvita ja mä en sitä osta. Kuitenkin ostaisin väärää.

Vierailija
364/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä aikuisen miehen rooli mielestäsi on? Olla kuin pikkupentu? En ihmettele että niin moni pari eroaa, onko mitään epäseksikkäämpää ja ärsyttävämpää kuin mies joka pitää puolisoaan lähinnä omana äitinä. 

Mies käy töissä ja tuo rahaa, ja tekee muun muassa lumityöt, korjaa autot yms. eikä laiskottele toisin kuin jotkut eräät "vaimot"

On jännä, miten joidenkin maailmassa mies on aina sankari, kun kerran viikossa lapioi lunta ja joskus ruuvaa autosta pultin. Samaan aikaan nainen tekee kaiken muun

Ne arkihommat ei mitään raskaita ole. Ja kyllä suurin osa miehistä tekee paljon muutakin kuin lapioi lunta kerran viikossa. Sanon tämän naisena jolla on kaksi lasta ja mies. Pitäisikö sinunkin ottaa itseäsi vain niskasta kiinni?

Jos ymmärsin oikein, alkuperäinen pointti oli, että naisen velvollisuus on luoda joulu ja ettei hän ole parisuhteeseen kelpaava, jos ei tee sitä. Sitten joku päätti vääntää tarinan lumitöistä ja auton korjauksista, ja nyt taas väitetään, ettei arkityöt ole mitään raskaita. Koko keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miten joillekin vanhojen sukupuoliroolien kaavat ovat niin pyhiä, että mikään fakta, jatkuva arjen kuormitus, lastenhoito, joulun valmistelut , ei tunnu menevän perille. Ja ei, ketään ei tee epäkelvoksi parisuhteessa se, että hän ei tee kaikkea yksin.

Vierailija
365/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää delegoimasta miehelle asioita? Esimerkiksi: sinä teet kauppalistan, mies käy kaupassa. Sinä leivot ja kokkaat, mies siivoaa sillä aikaa kotia ja lopulta keittiön. Suunnittelette yhdessä lahjat, mies käy ostamassa lahjat/tilaa netistä, sinä paketoit ne.

Pöydän voi kattaa vaikka lapsetkin yhdessä miehen kanssa, voivat hakea myös kuusen, koristelu perheen kanssa yhdessä, leivottu lasten kanssa pipareita ym ym. 

Ei tarvitse marttyyrina valittaa. Joo, kurja olla työnjohtajana jos toinen ei itse oma-aloitteisesti osaa ottaa osaa, mutta parempi kai se kun raataa yksin pahantuulisena. Kysyt aina mieheltä, että kumman teet: siivoat kylpyhuoneen vai imuroit? Viet lapset ulos leikkimään vai leivot?

Vierailija
366/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainenkin käy töissä, tekee lumitöitä ja huollattaa auton.

Se on sitten oma valinta, turha vinkua. Ja kyllä, nainen nimenomaan huollat

Aina kun vien auton huoltoon, niin siellä on jono miehiä tuomassa autoaan huoltoon. Harvassa nykypäivänä on miehet, jotka itse huoltavat autonsa. Eihän nykyisiä autoja pysty oikein itse edes huoltamaan. Tietysti joltain löytyy se 25 vuotta vanha rotisko, jolle jotain voi vielä itsekin tehdä ilman autonasentajan koulutusta ja autohuollon välineistöä.

Vierailija
367/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jännä, miten joidenkin maailmassa mies on aina sankari,

Etkö halua uskoa että on olemassa vähän parempiakin naisia kuin sinä ;)

On myös työssäkäyviä miehiä, joilla on nainen ja jopa perhe, toisin kuin sinulla.

Vierailija
368/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se pikkupoika ajattelee.

Ei välttämättä. Kyllä naisenkin pitää jotain tehdä eikä vain laiskotella. Kunnon mies haluaa kunnon naisen.

Sinä pikkupoika et ole kunnon mies, etkä vielä edes mies.

Pikkupoika? Olen nainen, jolla on kaksi lasta ja mies, joten tiedän kyllä tasan mistä puhun.

Olet nainen, joka ajattelee: " Naisen rooli on luoda joulu.

Jos nainen ei halua täyttää rooliaan, niin sellainen nainen on epäkelpo parisuhteeseen. Sinkkunaisethan on super onnellisia..."

No , oletpa hyvin sisäistänyt naisvihan ja sovinistinen maailmankuvan.

Vierailija
369/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva mies huoltaa autonsa itse.

Vierailija
370/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika museotavaraa tämä ajatus. Joulu ei ole mikään naisen rooli vaan perheen yhteinen juhla, eikä kenenkään parisuhdekelpoisuus riipu siitä, paistaako hän kinkun yksin. Jos jonkun parisuhdemalli kaatuu siihen, ettei nainen tee kaikkia kotitöitä ja pyhiä yksin, niin epäkelpo parisuhteeseen on kyllä joku muu. Ja rehellisesti tämän asenteen perusteella veikkaan, että kirjoittajan oma äiti hoitaa edelleen hänen joulunsa valmistelut.

Kyllä nainen hoitaa kodin joten myös joulunkin luonnollisesti. Ja kyllä sellainen nainen on huono suhteeseen jos ei viitsi tikkua ristiin ikinä laittaa toisen eteen.

Ootko sä se uusi palstahullu, joka kysyy mitä vikaa on 50-luvussa? Jos et ole, teistä voisi tulla bestikset.

Vierailija
371/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää delegoimasta miehelle asioita? Esimerkiksi: sinä teet kauppalistan, mies käy kaupassa. Sinä leivot ja kokkaat, mies siivoaa sillä aikaa kotia ja lopulta keittiön. Suunnittelette yhdessä lahjat, mies käy ostamassa lahjat/tilaa netistä, sinä paketoit ne.

Pöydän voi kattaa vaikka lapsetkin yhdessä miehen kanssa, voivat hakea myös kuusen, koristelu perheen kanssa yhdessä, leivottu lasten kanssa pipareita ym ym. 

Ei tarvitse marttyyrina valittaa. Joo, kurja olla työnjohtajana jos toinen ei itse oma-aloitteisesti osaa ottaa osaa, mutta parempi kai se kun raataa yksin pahantuulisena. Kysyt aina mieheltä, että kumman teet: siivoat kylpyhuoneen vai imuroit? Viet lapset ulos leikkimään vai leivot?

Esteenä on mies, joka ei suostu edes käymään kaupassa. Tämä on jo kerrottu ketjussa monesti.

Vierailija
372/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten oma valinta

Aika harva mies huoltaa autonsa itse.

Tai rakentaa talonsa itse :D

Vierailija
373/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet joulun itsellesi ja lapsille. Jos mies kaipaa jotain tiettyä asiaa jouluun, hän hommatkoon sen, muutoin mennään sun standardeilla. Eli mies laittakoon kinkun, jos se on hänelle tärkeää.

Mun mies ei oo lainkaan jouluihminen ja minä taas tykkään laittaa joulua. Miehellä on kuitenkin muutamia jouluruokia, mitä haluaa jouluna syödä ja hän on ne itse joulupöytään sitten hommannut ja muutoinkin taloudellisesti osallistuu jouluruokakuluihin. Koristeluihin ei ole osallistunut, enkä oo ollu sitä vaillakaan, koska hänkään ei ole ollut mitään koristeluita vailla.

Vierailija
374/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esteenä on mies, joka ei suostu edes käymään kaupassa. Tämä on jo kerrottu ketjussa monesti.

No silloin on parisuhteessa ja perheessä todella paljon isompiakin ongelmia kuin joulun laittaminen...

Vierailija
375/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Mun mies huollatti 3000 eurolla vanhaa autoa. Ei se auto toimi tästä huolimatta. Kankkulan kaivoon heitti 3 donaa tämä mies.

Vierailija
376/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on perheen virstanpylväs, se tekee joka eniten tarvitsee. 

Vierailija
377/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluhan on siitä hassu juhla että se tulee joka vuosi. Eli apn ei tarvitse miettiä joka asiaa uudestaan  joka vuosi. Käytännössä joulun saa järjestettyä yhdessä päivässä. 

Menisi puoli päivää jos molemmat osallistuisi.

Onko niin vaikeaa ja raskasta uhrata edes vain se yksi päivä? Vai ei sitäkään millään jaksaisi?

Kerro meille miehenä, että onko vaikeaa ja raskasta uhrata edes vain se yksi päivä? Muulloinhan vapaamatkustelu on normi.

Vierailija
378/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se melkoinen homma lämmittää Saarioisen laatikot uunissa.

Kinkunpaisto se vasta onkin urakka, pitää laittaa uuniin ja ottaa se pois.

Haluaisinpa nähdä sun joulukattauksen. Mahtaa olla upea ja herkullisen näköinen. 

Vierailija
379/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä tyypillisenä naisena odotat että mies järjestää kaiken täsmälleen niin kuin sinä vaadit ja haluat itse vain nauttia viinistä ja katsoa kun mies maksaa ja tekee kaiken.

Vierailija
380/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat miehelle joululahjaksi avioero hakemuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän