Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?

Vierailija
19.11.2025 |

Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?

Kommentit (438)

Vierailija
321/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa avutonta touhua! Eikö teidän lapsuudenkodeissa vietetty ollenkaan joulua?

Kun mun lapset olivat 12 ja 9v, isänsä joutui vakavaan onnettomuuteen syksyllä. Koko syksy oli aivan kauhea, ja olin varma, että en vain yksinkertaisesti kykene järjestämään joulua. Kävin töissä toisella paikkakunnalla 50 kisan päässä.

Jouluun oli muutama päivä aikaa, mies edelleen sairaalassa vakavan aivovamman saaneena, sekaisin kuin seinäkello. Tulin töistä kotiin illansuussa ja mitä näinkään. Lapset olivat laittaneet talon joulukuntoon. Heille tärkeimmät koristeet olivat omilla tutuilla paikoillaan, kuusi, joka oli haettu jo aiemmin lähimetsästä (omasta), oli tuotu sisään ja koristeltu. Lisäksi oli leivottu pipareita ja torttuja. Valmistaikinat olin sentään ostanut pakastimeen.

Istuin keittiön pöydän ääreen ja itkin, pitkästä aikaa onnesta. Lapset ilmoittivat, että nyt sun ei tarvii kuin paistaa se kinkku ja aattona tehdä puuro.

Ihania ja huomaavaisia lapsia sulla! <3

Tuli jotenkin tippa linssiin, kun kuvittelin tilanteen.

Vierailija
322/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen rooli on luoda joulu.

Jos nainen ei halua täyttää rooliaan, niin sellainen nainen on epäkelpo parisuhteeseen. Sinkkunaisethan on super onnellisia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täällä vanhempi kertoi käyvänsä lapsensa peleissä, vaikkei se kiinnosta. Kummasti ennen lapset osasivat harrastaa ilman yleisöä. En kyllä vanhempana itse lähtisi matsiin, jos se ei kiinnostaisi. Ovatko nämä uhrautujat niitä ylipainoisia, jotka sitten lohduttautuvat herkkuja syömällä, kun vapaa-aikakin on ikävää? Elämä voi olla lyhyt. Kyllä vanhemmatkin saavat nauttia vapaasta ja joulusta myös. Tuskin itsekään innostuisin joulusta, jos siitä tehtäisiin numero jo marraskuussa.

Vierailija
324/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Jos mies odottaa joulutunnelmaa, hän järjestäköön siitä puolet. Lapsilla ei yleensä ole kummoisia vaatimuksia, vaan se stressi on aikuisilla. Laske rimaa. Kaikki perheenäidit saisivat laskea rimaa eikä kukaan siitä kärsi.

Mies ei varsinaisesti joulun suhteen vaadi mitään, mutta ilahtuu jos joulun laitan. Meillä lapset on oikein joulufaneja, varsinkin koululainen, joka kyllä odottaa ja vaatiikin joulun suhteen vaikka mitä (koristeet, kuusen, valot, lahjat, joulupukit, piparit, tortut ym.). En mielestäni stressaa joulusta. Ja esim emme siivoa sen enempää kuin normaali viikkosiivous. Eli aika matalalla rima ainakin siinä jo on. Ap

Ihan mahdoton ajatus istua miehen kanssa alas ja jakaa hommat?

Ja ottaa se joulufani koululainen mukaan kaikk

Ota rahat ja lähde lasten kanssa reissuun jouluksi.

Vierailija
325/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok. Jos mies odottaa joulutunnelmaa, hän järjestäköön siitä puolet. Lapsilla ei yleensä ole kummoisia vaatimuksia, vaan se stressi on aikuisilla. Laske rimaa. Kaikki perheenäidit saisivat laskea rimaa eikä kukaan siitä kärsi.

Mies ei varsinaisesti joulun suhteen vaadi mitään, mutta ilahtuu jos joulun laitan. Meillä lapset on oikein joulufaneja, varsinkin koululainen, joka kyllä odottaa ja vaatiikin joulun suhteen vaikka mitä (koristeet, kuusen, valot, lahjat, joulupukit, piparit, tortut ym.). En mielestäni stressaa joulusta. Ja esim emme siivoa sen enempää kuin normaali viikkosiivous. Eli aika matalalla rima ainakin siinä jo on. Ap

Ihan mahdoton ajatus istua miehen kanssa alas ja jakaa hommat?

Minä laittaisin ovet säppiin jos vaimo noin tekisi

Vierailija
326/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt tuota joulun järjestämistä, josta kaikki aina lässyttävät XDDDDDDDD Eiköhän se joulu tule ihan itsestäänkin??????

Varmasti sulle, joka asut äippäsi kellarissa, etkä osallistu.

Mutta sun äiti siivoaa, leipoo ja kokkaa tai ostaa ruuat, koristelee, hankkii lahjoja jne. 

Vierailija
327/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä helppo joulu:

Kaupasta Annas pepparkakor-piparkakkutalon osat. Ne saa yhteen valmiilla, kaupasta saatavalla sokerikuorrutteella. Lapset koristelevat mielellään. Kaupasta saa valmista piparitaikinaa, jos haluaa leipoa pipareita. Tortut on helpompia valmiista taikinasta. Pieniä somia pöytäkuusia saa kaupasta ja sellaiset saa äkkiä koristeltua. Kuusi kuin kuusi. Laatikot saa valmiina, myös kinkun, jopa valmiiksi pakattuina siivuina. Jos ei mies paista kinkkua, niin jääköön paistamatta. Hyvin vähällä saa ihan kelvollisen joulun. Lahjoista ei pidä tehdä pääasiaa. Lahjakorteilla voisi hyödyntää joulun jälkeen tulevat alennusmyynnit. 

Silti. Se on ap, joka joutuu ruuat ja lahjat ostamaan ja kodin koristelemaan. Mies vaan vapaamaatkustaa.

Vierailija
328/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivista että teillä kuitenkin on varaa ostaa jouluruokaa, lahjoja. Paljon on työttömiä ja pienituloisia. 

Pahimmat traumat lapsille jää joulusta jos perheessä on alkon ja tai muiden päihteiden, aineiden suurkulutusta ja nyrkki heiluu. 

Miehesi kuitenkin normaalisti osallistuu kotitöihin. Hyvää sekin. 

Sinuna karsisin ihan minimiin valmistelut. Täällä jo ehdotettiin, tilaisin valmiit laatikot ja kinkun siivut. Lahjat, joko verkkokaupasta tai ihan mitä yhdellä reissulla kaupasta  löytyy. Kuusen haku. Koristeet voi hoitaa lasten kanssa ja ehkä ne piparit ja tortut, valmiista takinalevyistä paistaa. Tai ostaa nekin. 

Jos mies normaalisti osallistuu kotitöihin, luulisi että hän nyt saisi edes aikaiseksi käytyä kaupassa.

Vierailija
329/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten ongelmat = "mies maksaa kaiken, mutta mun pitää itse kehitellä tästä draamaa"

Kaivat ne vanhat koristeet esille ja teet kaupan kotiinkuljetustilauksen. 

Muutenkakonka et siivoa kuin jouluksi? 

Mies maksaa osan kuten ap jo sanoi. Näitä mies maksaa kaiken miehiä ei oikeasti enää nykypäivänä ole. Osalla miehistä vain ei enää ole käsitystä siitä, mitä esimerkiksi ruoka maksaa, koska käyvät kaupassa ostamassa korkeintaan mäyräkoiran, kun vaimo hankkii perheen ruuat ja lasten vaatteet.

Sinulle on suurikin ponnistus tehdä kaupasta tilaus ja kaivaa vanhat koristeet esiin?

On teillä naisilla vaikeaa

Jännä tosiaan, miten kaikki on miesten mielestä ihan lapsellisen helppoa silloin, kun joku muu hoitaa asian.

Mutta kun Mies hoitaa asian, pitäisi suunnilleen antaa mitali ja kumartaa vuoden verran kiitoksksi.

Vierailija
330/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mies sanoo kohteliaisuuttaan ai kiva, kun sinä teet jotain ihan itsesi ja lasten mieliksi. Lapsetkaan ei kovin kummoista joulua odottaisi, ellet olisi sitä itse niille opettanut. 

Ihan itse siis tahdot tuollaisen joulun, ihan itsesi takia, joten tietysti myös hoidat itse kaiken. 

Minä kun en joulusta välitä, en mitään tee. Ei ole kukaan vaatinut ja odottanutkaan. 

90 % muiden ihmisten "odotuksista" on sen odotusten kokijan päässä. Ja niitä 10 % todellisia odotuksia -no, ei niistä tarvitse välittää. Teet mitä tykkäät, ja kas kuinka helpoksi elämä menee. 

Ja ennen kaikkea lakkaat odottamasta, että muut tanssivat sinun pillisi mukaan! Nytkin olet luonut elämääsi draamaa, koska SINÄ  odotat miehen osallistuvan joulunlaittoon muutenkin kuin rahallisesti, vaikka mies ei siitä edes välitä. Kyse ei siis ole siitä, mitä mies odottaa sinulta, vaan mitä sinä odotat mieheltä

Olipa värittynyttä tulkintaa henkilöltä joka ei itse vietä joulua. Luet rivien välistä omiasi.

Vierailija
331/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa taitaa kirjoittaa useita lapsettomia, naisettomia katkeroituneita miehiä. En ymmärrä miksi, eihän aihe (lapsiperheen joulu) heitä edes kosketa.

Jep. Ja he vielä luulevat tietävänsä, mitä toisten lapset ajattelevat ja tuntevat.

Vierailija
332/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on ok? Miksi olet mennyt naimisiin ja tehnyt lapsia jos et tee vaimon ja äidin hommia? Eikä tuossa edes ole paljon hommaa, itsellänikin lapsia ja mies joten tiedän. Asennevamma? Laiskuus?

Vierailija
333/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen ei halua täyttää rooliaan, niin sellainen nainen on epäkelpo parisuhteeseen. Sinkkunaisethan on super onnellisia...

Ja mikä aikuisen miehen rooli mielestäsi on? Olla kuin pikkupentu? En ihmettele että niin moni pari eroaa, onko mitään epäseksikkäämpää ja ärsyttävämpää kuin mies joka pitää puolisoaan lähinnä omana äitinä. 

Vierailija
334/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se melkoinen homma lämmittää Saarioisen laatikot uunissa.

Kinkunpaisto se vasta onkin urakka, pitää laittaa uuniin ja ottaa se pois.

Vierailija
335/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin olettaa minunkin mies, että teen kaiken yksin. Meillä ei ole lapsia, eikä minua oikeastaan kiinnosta joulunvietto enää ollenkaan. Tämän sanoin miehelle ääneen jo hyvissä ajoin. Vastaus: totta kai me joulua vietetään. Ok, vietetään vaan, mutta saattaa olla, ettei se tänä vuonna eroa tavallisesta keskiviikosta mitenkään, koska mua ei kerta kaikkiaan nappaa ja mies ei taatusti tee asian eteen mitään. 

Odotan jännityksellä, havahtuuko hän jossain vaiheessa, ja missä vaiheessa, siihen, etten oikeasti ole laittanut tikkua ristiin. Saattaa olla, että aatonaattona herää tilanteeseen, kun muija ei ole vieläkään kantanut edes kuusta tupaan.

Hyvältä kuulostaa. Mutta osta itsellesi silti jotain herkkuja, jos tykkään pipareista niin vaikka niitä. Mies saa ostaa omansa.

Vierailija
336/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mitä te joulua viettämättömät tulette ketjuun kertomaan ettei joulua varten tarvitse mitään tehdä. Jos ei sitä itse vietä niin ok. Toiset viettää ja sitä varten täytyy tehdä asioita. Reilua on se että kaikki perheenjäsenet osallistuu jouluvalmisteluihin. Ellei kiinnosta osallistua eikä joulua viettää niin sitten lähtee jouluksi pois kotoa ankeuttamasta muiden joulutunnelmaa. 

Vierailija
337/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies voi itse hommata, paistaa ja syödä sen kinkkunsa. 

Todellakin!

Mä tekisin kompromissin. Ostaisin sille paketin keittokinkkua. 

Vierailija
338/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulma on siinä, että nainen ja mies perustavat perheen eri näkökulmista. Nainen miettii, että mitä muut tarvitsevat ja mies ajattelee aina, että mitä minä tästä saan ja hyödyn. 

Vierailija
339/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#miesvihanäkyväksi

Susta on siis miesvihaa, että isä on mies? Ok.

Vierailija
340/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se pikkupoika ajattelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi