Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?

Vierailija
19.11.2025 |

Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?

Kommentit (438)

Vierailija
381/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä parisuhteessa oli saman tyylinen ongelma. Nainen halusi minun järjestävän joulun että hän voi vaan nauttia joulusta mutta sille ei kelvannut semmoinen joulu minkä olisin järjestää yt kun hön vaati että minun outäisi järjestää semmoinen joulu kun hän halusi. Itse en ole ollenkaan joulu ihminen ja hän on semmoinen että joulua alettiin järjestäämään ja käytännössä juhlimaan jo marraskuussa. 

Vierailija
382/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se syy, miksi fiksut naiset ei pariudu, eikä tee lapsia. Ei miehiä kiinnosta tehdä mitään. Käyttää vain naisia hyväksi.

Miehiä kiinnostaa tehdä mutta jos kaikki on aina väärin niin tehköön vaimo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykymiehethän eivät keskimäärin ole mitään Löytöjä. Mieslapsia, itsekkäitä, kiviriippoja ja inceleitä. Isäni sukupolvi on Miehiä ja yhtä hyvää en ikinä löytänyt.

Itselläni on lopulta käynyt tuuri. Vasta keski-iässä lopulta löytyi mies, joka on tekevä ja osaava. Ja taitomme täydentävät toisiaan hyvin.

Kumpikin kantaa vastuuta yhtä lailla. Ei tässä rinnalla voisi myöskään laiska somettaja naisena olla. Olen kodin hengetär mutta myös uranainen, en kynnysmatto.

Joulusta ja muustakin työnjaosta voidaan meillä keskustella. Kumpikin käy myös vaativissa kokoaikatöissä.

Ennen olin sekä mieheni että perheemme elättäjä ja silti myös ilmainen piika. Keski-iässä kriteerit olivatkin kyllä tosi korkealla. 

Ap, miehesi on itsekäs idiootti. Mieslapsi. End of story. Ei voi puolustella mitenkään. 

Jos hän ei tajua muuttua niin kunhan ap lapsesi ovat vähän isompia, niin ottamasi avioero tulee hänelle ihan puskista.

Aikuisia keskimäärin todella itsekeskeisiä miehiä on mahdotonta muuttaa. Ainoa vaikuttamisen paikka meille naisille on omien poikiemme kasvatus. 

Vierailija
384/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää delegoimasta miehelle asioita? Esimerkiksi: sinä teet kauppalistan, mies käy kaupassa. Sinä leivot ja kokkaat, mies siivoaa sillä aikaa kotia ja lopulta keittiön. Suunnittelette yhdessä lahjat, mies käy ostamassa lahjat/tilaa netistä, sinä paketoit ne.

Pöydän voi kattaa vaikka lapsetkin yhdessä miehen kanssa, voivat hakea myös kuusen, koristelu perheen kanssa yhdessä, leivottu lasten kanssa pipareita ym ym. 

Ei tarvitse marttyyrina valittaa. Joo, kurja olla työnjohtajana jos toinen ei itse oma-aloitteisesti osaa ottaa osaa, mutta parempi kai se kun raataa yksin pahantuulisena. Kysyt aina mieheltä, että kumman teet: siivoat kylpyhuoneen vai imuroit? Viet lapset ulos leikkimään vai leivot?

Miksi vaimon pitäisi olla joku projektinjohtaja? Jos aikuinen ihminen ei kykene oma-aloitteisesti tekemään mitään ja olettaa vaan että joku muu hoitaa niin kuka sellaista jaksaa? Siinä vaiheessa on jo helpompi muuttaa muualla. 

Vierailija
385/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se melkoinen homma lämmittää Saarioisen laatikot uunissa.

Kinkunpaisto se vasta onkin urakka, pitää laittaa uuniin ja ottaa se pois.

Jo se kerran on niin helppoa, niin miksi nuo asiat ei siltikään miehiltä onnistu? Onko syynä patalaiskuus, osaamattomuus, piittamattomuus vai mikä???

Vierailija
386/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen rooli on luoda joulu.

Jos nainen ei halua täyttää rooliaan, niin sellainen nainen on epäkelpo parisuhteeseen. Sinkkunaisethan on super onnellisia...

Ja mikä aikuisen miehen rooli mielestäsi on? Olla kuin pikkupentu? En ihmettele että niin moni pari eroaa, onko mitään epäseksikkäämpää ja ärsyttävämpää kuin mies joka pitää puolisoaan lähinnä omana äitinä. 

Mies käy töissä ja tuo rahaa, ja tekee muun muassa lumityöt, korjaa autot yms. eikä laiskottele toisin kuin jotkut eräät "vaimot"

Nainenkin käy töissä, tekee lumitöitä ja huollattaa auton.

Se on sitten oma valinta

Aina kun vien auton huoltoon, niin siellä on jono miehiä tuomassa autoaan huoltoon. Harvassa nykypäivänä on miehet, jotka itse huoltavat autonsa. Eihän nykyisiä autoja pysty oikein itse edes huoltamaan. Tietysti joltain löytyy se 25 vuotta vanha rotisko, jolle jotain voi vielä itsekin tehdä ilman autonasentajan koulutusta ja autohuollon välineistöä.

Mutta ne jotka siellä huoltamossa huoltaa sun ja miehesi autoja, on miehiä

Vierailija
387/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä tyypillisenä naisena odotat että mies järjestää kaiken täsmälleen niin kuin sinä vaadit ja haluat itse vain nauttia viinistä ja katsoa kun mies maksaa ja tekee kaiken.

SInä tyypillisenä inselinä et osaa lukea edes aloitusta. AP:han on itse vuosia hoitanut nuo joulujutut, ei mies. Mies on se joka on vuodet makoillut ja ... no vaikka kitannut kaljaa, jos mennään sun logiikalla

Vierailija
388/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat miehelle joululahjaksi avioero hakemuksen.

Ei sikaa tarvi jättää, riittää että kinkku jätetään paistamatta.

Vierailija
389/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä parisuhteessa oli saman tyylinen ongelma. Nainen halusi minun järjestävän joulun että hän voi vaan nauttia joulusta mutta sille ei kelvannut semmoinen joulu minkä olisin järjestää yt kun hön vaati että minun outäisi järjestää semmoinen joulu kun hän halusi. Itse en ole ollenkaan joulu ihminen ja hän on semmoinen että joulua alettiin järjestäämään ja käytännössä juhlimaan jo marraskuussa. 

Jos et ole jouluihminen eikä sua kiinnosta, millainen joulu järjestetään, niin mikset tehnyt hänelle mielestä joulua?

Vierailija
390/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vastaisin, että ei ole ok. 

Minä olen aika lailla yksin järjestänyt meille joulun jo lähes 20 vuotta. Näin ollen olen tehnyt siitä sellaisen, jollaisen itse haluan / jaksan tehdä. En ota toiveita, vaan jokainen tehköön itselleen tärkeät asiat, ellen minä ole niitä vaivautunut tekemään. Näin ollen meillä ei esim. ole imellettyä perunalaatikkoa joulupöydässä, vaikka se on miehen lempilaatikko. Se on mielestäni liian vaivalloinen tehdä ja mies ei itse viitsi vaivautua. Kinkun osalta olisi sama, mutta sen mies haluaa ja myös suunnittelee valmistelee itse alusta saakka.

Vierailija
391/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää delegoimasta miehelle asioita? Esimerkiksi: sinä teet kauppalistan, mies käy kaupassa. Sinä leivot ja kokkaat, mies siivoaa sillä aikaa kotia ja lopulta keittiön. Suunnittelette yhdessä lahjat, mies käy ostamassa lahjat/tilaa netistä, sinä paketoit ne.

Pöydän voi kattaa vaikka lapsetkin yhdessä miehen kanssa, voivat hakea myös kuusen, koristelu perheen kanssa yhdessä, leivottu lasten kanssa pipareita ym ym. 

Ei tarvitse marttyyrina valittaa. Joo, kurja olla työnjohtajana jos toinen ei itse oma-aloitteisesti osaa ottaa osaa, mutta parempi kai se kun raataa yksin pahantuulisena. Kysyt aina mieheltä, että kumman teet: siivoat kylpyhuoneen vai imuroit? Viet lapset ulos leikkimään vai leivot?

Se estää, että ap:n mies on tuohon jo vastannut, ettei suostu tekemään mitään. Kieltäytyy kaikesta ihan suoraan. Olisit tiennyt sen, jos olisit lukenut ketjun ennen kommentointia.

Vierailija
392/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmislaatikot ja -"kinkut", teollisuuden tekemät rosollit, sienisalaatit, piparit, hedelmäkakut, riisipuurot, luumukiisselit, limput ikävä kyllä ovat joko mauttomia tai ihan hirvittävän makuisia.

Eiväthän nämä kelpaa edes arkiruoaksi. Oikeasti hyi. Pakkohan nämä on tehdä itse, ainakin ihan jo itseni takia. Enkä ikinä kehtaisi sellaisia vieraille tarjota. Miehen kanssa paistetaan lihat ja suolataan ja savustetaan myös kalat.

Toinen vaihtoehto tälle olisi pitopalvelu, mutta aika kallis ja turhauttava pompsi, jos eivär olekaan mieluisia. Minulla ja meillä kahdella on kyllä paljonkin odotuksia joulun tarjottavista, joten teemme ne itse.

En valita vaikka teen 90% meidän jouluvalmisteluista. Tykkään niiden teosta, siitähän se joulumieli tuleekin. Pahinta on marttyyrijoulu, sitä ei kaipaa kyllä kukaan. Asiat pitää sopia yhdessä, arkena ja surkeasta kumppanistaan saa myös erota.

Vierailija
393/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aika lailla yksin järjestänyt meille joulun jo lähes 20 vuotta. Näin ollen olen tehnyt siitä sellaisen, jollaisen itse haluan / jaksan tehdä. En ota toiveita, vaan jokainen tehköön itselleen tärkeät asiat, ellen minä ole niitä vaivautunut tekemään. Näin ollen meillä ei esim. ole imellettyä perunalaatikkoa joulupöydässä, vaikka se on miehen lempilaatikko. Se on mielestäni liian vaivalloinen tehdä ja mies ei itse viitsi vaivautua. Kinkun osalta olisi sama, mutta sen mies haluaa ja myös suunnittelee valmistelee itse alusta saakka.

Olet huono vaimo, jos et tee toisen lempiruokaa. Häpeä! 

Vierailija
394/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen rooli on luoda joulu.

Jos nainen ei halua täyttää rooliaan, niin sellainen nainen on epäkelpo parisuhteeseen. Sinkkunaisethan on super onnellisia...

Ja mikä aikuisen miehen rooli mielestäsi on? Olla kuin pikkupentu? En ihmettele että niin moni pari eroaa, onko mitään epäseksikkäämpää ja ärsyttävämpää kuin mies joka pitää puolisoaan lähinnä omana äitinä. 

Mies käy töissä ja tuo rahaa, ja tekee muun muassa lumityöt, korjaa autot yms. eikä laiskottele toisin kuin jotkut eräät "vaimot"

Nainenkin käy töissä, tekee lumitöitä ja huollattaa auto

"Mutta ne jotka siellä huoltamossa huoltaa sun ja miehesi autoja, on miehiä"

Viime kerralla autonasentaja kylläkin oli nainen, joka teki perushuollon ja vaihtoi parit jouset. 

Vierailija
395/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vaimon pitäisi olla joku projektinjohtaja? Jos aikuinen ihminen ei kykene oma-aloitteisesti tekemään mitään ja olettaa vaan että joku muu hoitaa

Miksi vaimo ottaa sen roolin ? Se tekee joka muille kertoo miten koristellaan ja tehdään kaikki muut. Sama kuin astianpesukoneen kanssa, jos ei miellytä miten on täytetty täyttää jatkossa itse, jos astiat menee koneesta "väärään" paikkaan tyhjentää jatkossa itse jne 

Vierailija
396/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet huono vaimo, jos et tee toisen lempiruokaa. Häpeä! 

Heh. No niin olen! 

Ja mies on huono mies, kun ei edes käy metsästä minulle kuusta noutamassa, vaan itse sen olen joka joulu sieltä pienin kätösin kaatanut ja raahannut kotiin... ;)

Vierailija
397/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa taas outo mies jollekin sattunut. Minun mieheni tekee kanssani yhdessä kaikki jouluvalmistelut, samoin kuin muutkin juhlavalmistetut ym.

Vierailija
398/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kortit jo monta kk sitten. Joulukoristeet ovat kaikki vanhoja.

Joululahjat on hommattu, teemme joitain ruokia itse, loput tilataan

Mä en ottanut yhtään päivää vapaaksi, lupasin olla vapaaehtoinen päivystämään klo 12 asti aattona.

Kotona on ihan tarpeeksi siistiä. Servetit, kynttilät hommattu ja pöytäliinan pesin edellisen kotijoulun jälkeen ja on ollut rullalla kohta 2 v. Kesällä otin esille, puhdas oli, laitoin takas.

Salaisuus mulla on tavallinen vihko, missä on asiat, mitä tarvitaan. 1 aukio on joululle ja siinä on lueteltu mitä pitää tehdä. Esim sain vanhoja Marimekon servettejä, jouluversiota. Ei tarvi hommaa uusia vuosiin.

Vierailija
399/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole noin rasittava, en jaksanut lukea. 

Ei joulussa ole mitään järjestettävää. Teet listan, lähetät miehen kauppaan ostamaan valmiit jouluruoat, sillä aikaa siivoat,. Miehesi on joulupukki jouluna. Lahjat ehtii tässä ajassa vielä jonain päivänä ostaa.

Ärsyttää joulusta hössöttäminen ja valitus.

Olisikin näin helppoa. Mies ei aio mennä kauppaan ostamaan jouluruokia edes listan kanssa. Antaa kyllä osan rahasta jos minä menen. Hän ei suostu olemaan pukkina, antaa kyllä osan rahasta jos tilaan ostopukin. Ja lahjoja on vaikea ostaa, jos ei ole mitään ideaa mitä ostaa. Jonkun on nekin ideat mietittävä ja keksittävä. Ap

Mies käyttäytyy kuin pikkupentu. Tuossa tilanteessa hommaisin jo oman kämpän, mies saisi ihan rauhassa järjestää oman joulunsa tai olla härjestämättä. 

Vierailija
400/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä samaa on joulussa ja siisteydessä? Naiset hössöttävät molemmat äärimmäisyyksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi