Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?
Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?
Kommentit (438)
Ei tietenkään ole ok. Samoin kuin ei ole ok, jos äiti joutuu järjestämään lasten synttärien juhlinnat ja lahjat yksin. Jne.
Onko ok?
Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Jos mies odottaa joulutunnelmaa, hän järjestäköön siitä puolet. Lapsilla ei yleensä ole kummoisia vaatimuksia, vaan se stressi on aikuisilla. Laske rimaa. Kaikki perheenäidit saisivat laskea rimaa eikä kukaan siitä kärsi.
Turpa kii huo-ra!
Mitä ihmettä? Näinkö sinulla on tapana puhua tuntemattomille naisille? Miksi? Ja mitä se kertoo sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Miesten naurettavin tekosyy on justiinsa tuo , että en tee kun ei kuitenkaan kelpaa. Joopa joo, suuri osa miehistä on jakanut keskenään tämän valtavan älykkyyden että hutiloidaan aina kun voidaan niin ei tartte tehdä sitten enää koskaan. Näistä on kymmeniä pirkka-niksejä miten mokaan kotihommat, ja sitten höhhöö nauretaan poikien illassa että sainpas taas akkaa kusetettua, höhhöh höö.
Höhhöh mies sitten istuu seuraavat kaksikymmentä vuotta itse-murha yksiössä, radiosta soi "Oli elämän valtikortit, mulla kerran kourassain", kyyneleet tipahtelevat kalja-lasiin ja örinän keskeltä erottuu että ja akka sitten vei lapset ja elämän valttikortit.
Ja se äiti lapsineen istuu vaatimattomasti mutta kauniisti koristellussa rauhallisessa joululta tuoksuvassa kodissaan,kynttilät palavat akkunalla, piparit, joulutortut ja kinkku tuoksuu , sika on uunissa vaan ei sohvalla. Kun lapset on laitettu nukkumaan , äiti lämmittää glögin ,
Tai sitten se äiti tuijottaa tyhjää tiliään ja ihmettelee, miksi paistaa kinkkua, kun sitä ei heillä kukaan syö. Lapset ihmettelevät, miksi lahjat on ihan surkeita jne.
Jos mies ei halua kerskakulutusjoulua, jossa tärkeintä on heitellä rahaa ympäriinsä ja pinna kireällä suorittaa turhia manööverejä, niin oikeastiko hän on huono ihminen? Joulussa ei tarvita ulkokultaisuutta ja tavaravuoria eikä edes kymmeniä jouluruokia, joulu on ihan hyvä, kun päivällispöydässä luetaan jouluevankeliumi ja äitikin muistaa, miksi hänellä on elämässä kaikki se hyvä, jonka mies on mahdollistanut.
Naisille joulussa tärkeintä on siisteys, koristeet, ruoat ja lahjat ja yleisesti kaikki materia. Miehille riittäisi pelkkä yhdessäolo.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten se äiti tuijottaa tyhjää tiliään ja ihmettelee, miksi paistaa kinkkua, kun sitä ei heillä kukaan syö. Lapset ihmettelevät, miksi lahjat on ihan surkeita jne.
Jos mies ei halua kerskakulutusjoulua, jossa tärkeintä on heitellä rahaa ympäriinsä ja pinna kireällä suorittaa turhia manööverejä, niin oikeastiko hän on huono ihminen? Joulussa ei tarvita ulkokultaisuutta ja tavaravuoria eikä edes kymmeniä jouluruokia, joulu on ihan hyvä, kun päivällispöydässä luetaan jouluevankeliumi ja äitikin muistaa, miksi hänellä on elämässä kaikki se hyvä, jonka mies on mahdollistanut.
Niin. Kaikessahan toki voisi olla ihan keskitie.
Täytyykö perheen jättää joulu kokonaan väliin siksi, että toisen vanhemman mielestä se on "turhaa hössötystä", ja havahtuu sitten joskus aattoaamuna siihen, että niin. Eihän tosiaan edes se pieni joulu tule itsestään, vaan olisi sitäkin varten pitänyt käväistä hakemassa edes ne valmiit ruoat ja jotain lahjan tapaista miettiä, kuusesta puhumattakaan jos aidon haluaa. Kauppaan ryntääminen siltä seisomalta voi olla jo myöhäistä, moni valmis jouluruoka on siinä vaiheessa myyty jo loppuun. Pakastekinkkua ei myöskään enää ehdi sulattaa. Lahjoiksi toki saa sen, mitä siellä lähimarketista sattuu löytymään, kuten kynän ja ruutupaperilehtiön.
Minä vietän joulua erovanhempana, ja palkansaanti tosiaan muuten jatkuu ihan eron jälkeenkin. Kukaan ei tullut hakemaan minulta pois työtäni ja tutkintoani, vaikka siviilisäätyni eronneeksi muuttuikin. Niin ihan niillä samoilla palkkarahoilla käydään ajoissa ne lahjat ja hyvät ruoat ostamassa. En tarvitse miestä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Naisille joulussa tärkeintä on siisteys, koristeet, ruoat ja lahjat ja yleisesti kaikki materia. Miehille riittäisi pelkkä yhdessäolo.
Ja mitenkä se jouluaatto siis eroaa tavallisesta arki-illasta sitten siinä kohtaa?
Älä vietä joulua, jos et halua. Mutta koko perheen puolesta sitä päätöstä et voi tehdä, etenkin lapsiperheessä se joulu tehdään pitkälti lapsia varten.
Vierailija kirjoitti:
Nii, eiks se ookin kiva olla yhdessä siistissä ja jouluisessa kodissa ja syödä yhdessä valmiiksi katetussa joulupöydässä? Myöhemmin avata yhdessä lahjoja ja nappailla rommia.
Ap: n pitää esittää kysymys miehelleen ja perheelleen. Ei tänne. Kuka sitä joulua teillä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tasan riitä. Miehet vain pitävät itsestäänselvyytenä, että heille joku sen joulun järjestää. Kokevat, että osallistuminen on vapaaehtoista ja on miehinen perusoikeus valita, minkä verran tekee ja mitä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi tyypillinen miehen näkemys. Mitenkäs se joulun yhdessäolo toteutuu? Aiivan, syödään yhdessä ja sitten avataan lahjoja. Eli pitää olla ruokaa pöydässä, muuten ei voi syödä. Itsestäänkö se sinne lentää? Syömisen jälkeen tosiaan yhdessäolo jatkuu. Istutaan vaikka olohuoneessa. Kuusi ja kynttilät eivät lennä sinne itsestään, ja mielikuvaan kuuluu, että olohuoneessa ei ole vaikkapa pyykkikasoja. Joku on siis siivonnut ja ostanut kynttilät, laittanut sen kuusen. Ehkä ostanut glögiä tai viiniä ja suklaata siihen yhdessäoloon.
Se miehen pelkkä yhdessäolo ei siis synny itsestään ja tyhjästä. Kun mies sanoo, että hänelle riittää pelkkä yhdessäolo, se on vähän kuin sanoisi, että minä olen niin vähään tyytyvä, että työn osalta mulle riittää pelkkä palkanmaksu. En minä mitään työtehtäviä tarvitse! Riittää kun vaan palkka tulee tilille kuun viimeisenä päivänä, muuten voin olla ilman työelämää ihan kokonaan.
Mikä vika kirjassa joululahjana. Minulla se on ollut ainut lahja vuosia
Lainaustoiminto ei toiminut, mutta vastaan tähän. Kirjassa ei ole lahjana mitään vikaa, on omakin suosikkilahjani. Kun ostan miehelle kirjan lahjaksi, valitsen tietysti sellaisen, jonka mies haluaa lukea.
Tälle aloittajan lapamatomiehelle sen sijaan kehottaisin ostamaan kirjan, jonka aloittaja itse haluaa lukea, ei mies. Eli mies saa paketin siinä missä muutkin, lapset eivät huolestu ja sääli miestä, mutta oikeasti aloittaja on ostanut lahjan lähinnä itselleen, koska hänhän tässä viettää joulua eikä mies.
Toinen vastaavalla tavalla toimiva lahja on joku kodin tavara, mikä muutenkin pitäisi ostaa. Pölynimuri on klassikko, kattila tai paistinpannu toimii myös. Mitä ikinä onkaan uusimisvuorossa juuri nyt.
Minkä ikäisiä täällä ovat nämä, joiden mielestä mies elättää yksin perheen ja korjaa itse kaiken. Sellaisia ei ainakaan kaupungeista löydy, mutta jopa lestadiolaisalueilla 10 lapsen äideistä useimmat käyvät töissä äitiyslomien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Jouluaatto olisi kuin helmikuun toinen tiistai. Ruokana olisi keitettyä makaronia ja kalapuikkoja, sitten riidellään tiskivuorosta ja kumpi laittaa pyykin kuivumaan. Joulupäivänä voisi lämmitellä makaronin ja kalapuikkojen jämät ja sitten riidellä, kuka sotki vessan eikä siivonnut jälkiään. Ah ihanaa yhdessäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä täällä ovat nämä, joiden mielestä mies elättää yksin perheen ja korjaa itse kaiken. Sellaisia ei ainakaan kaupungeista löydy, mutta jopa lestadiolaisalueilla 10 lapsen äideistä useimmat käyvät töissä äitiyslomien välissä.
Tuo on NIIN TOTTA, ja silti ehditään ne tortut ,pullat a kinkku paistaa. Ja tottakai on aina aito kuusi koristeltuna . Kyllä kaikille on vaatehuoneen perälle våkeräöntynyt riitävästi joululahjoja. Me olemme ahkeria.
Mitä v**ttua nyt taas?
Toi on ok jos sä olet kokopäivätoiminen kotiäiti ja mies maksaa kaikki perheen kulut.
Jätä se sika.
Ihan oikeasti. Älkää pariutuko sellaisten kanssa, joiden ehdoilla ette tahdo elää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä ei tuon määritelmän mukaan ole yhtään naista. Ehkä jotain naisenpuolia, mutta ei kokonaista vaikka biologisesti olisi useampiakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap: n pitää esittää kysymys miehelleen ja perheelleen. Ei tänne. Kuka sitä joulua teillä haluaa.
On ihan ok.
T. AP:n mies.
Miesten naurettavin tekosyy on justiinsa tuo , että en tee kun ei kuitenkaan kelpaa. Joopa joo, suuri osa miehistä on jakanut keskenään tämän valtavan älykkyyden että hutiloidaan aina kun voidaan niin ei tartte tehdä sitten enää koskaan. Näistä on kymmeniä pirkka-niksejä miten mokaan kotihommat, ja sitten höhhöö nauretaan poikien illassa että sainpas taas akkaa kusetettua, höhhöh höö.
Höhhöh mies sitten istuu seuraavat kaksikymmentä vuotta itse-murha yksiössä, radiosta soi "Oli elämän valtikortit, mulla kerran kourassain", kyyneleet tipahtelevat kalja-lasiin ja örinän keskeltä erottuu että ja akka sitten vei lapset ja elämän valttikortit.
Ja se äiti lapsineen istuu vaatimattomasti mutta kauniisti koristellussa rauhallisessa joululta tuoksuvassa kodissaan,kynttilät palavat akkunalla, piparit, joulutortut ja kinkku tuoksuu , sika on uunissa vaan ei sohvalla. Kun lapset on laitettu nukkumaan , äiti lämmittää glögin , nauttii kodin tuoksuista, kuuntelee jouluyön hiljaisuutta ja miettii että siellä se höhhöö nyt istuu yksin miropizzansa ja kaljansa kanssa, höhhöh höö.