Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?

Vierailija
19.11.2025 |

Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?

Kommentit (438)

Vierailija
261/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi itse hommata, paistaa ja syödä sen kinkkunsa. 

Vierailija
262/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa kaikki tarjoilut pitopalvelusta jos mies ei halua osallistua työllään.

Aika kalliiksi tulisi pitopalvelu ap:lle, koska mies on ilmoittanut, että ei aio tehdä mitään ja sen lisäksi maksaakin vain puolet.

Mies on siis siivelläeläjä, joka pitää ap:ta itsestäänselvyytenä. 

Nyt ottaisin asian vielä uudestaan keskusteluun ja sanoisin miehelle, että hänen halveksiva asenteensa alkaa olla sillä tasolla, että harkitsen eroa. Että jos mies haluaa välttää eron, niin on pakko alkaa kantaa käytännön vastuuta arjessa ja nostaa persus ylös sohvalta.

Mutta koskeeko tuo välttely muutakin elämää kuin joulua?  Jospa mies vaan ei tykkää joulusta erityisemmin, joten ei halua osallistua muuten kuin maksamalla puolet.  Ei sillä, että erityisemmin arvostaisin asennetta, mutta tuossa tapauksessa loogista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun on yli kuukausi aikaa. Tässä vaiheessa aktivoituvat hössöttäjät. Mies on saanut siitä tarpeekseen. 

Vierailija
264/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa kaikki tarjoilut pitopalvelusta jos mies ei halua osallistua työllään.

Aika kalliiksi tulisi pitopalvelu ap:lle, koska mies on ilmoittanut, että ei aio tehdä mitään ja sen lisäksi maksaakin vain puolet.

Mies on siis siivelläeläjä, joka pitää ap:ta itsestäänselvyytenä. 

Nyt ottaisin asian vielä uudestaan keskusteluun ja sanoisin miehelle, että hänen halveksiva asenteensa alkaa olla sillä tasolla, että harkitsen eroa. Että jos mies haluaa välttää eron, niin on pakko alkaa kantaa käytännön vastuuta arjessa ja nostaa persus ylös sohvalta.

Mutta koskeeko tuo välttely muutakin elämää kuin joulua?  Jospa mies vaan ei tykkää joulusta erityisemmin, joten ei halua osallistua muuten kuin maksamalla puolet.  Ei sillä, että erityisemmin arvostaisin as

Vähän niin kuin että mitä siitä, jos mies joskus muulloin vuoden aikana käy kaupassa listan kanssa, mutta ei silloin, kun vaimo on kotiutunut leikkauksesta? Käyhän se mies joskus muulloin kaupassa kuitenkin, joten ihan ok jättää vaimo selviämään yksin silloin, kun eniten tarvitsisi apua.

Aloituksen kuviohan on selvä ulkopuoliselle. Mies pitää ap:tä äitinään. Äiti järjesti joulun lapsuudenkodissakin ja siksi mies odottaa sitä nytkin.

Vierailija
265/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Äidin tehtävä on laittaa joulu lapsille, ja mies kun asemoi itsensä yhdeksi perheen lapsista, niin onhan selvää, että hänen tehtäviin ei kuulu laittaminen, ainoastaan äidin laittamasta nauttiminen.

Vierailija
266/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans emäntä just v-ttuuntui jouluvalmisteluihin 20 vuoden jälkeen. Sanoin, että jos siitä on 2 kk vuodesta stressiä niin jätä se mulle. Äläkä tule enää kyselemään mitä halutaan joululahjaksi. Mitäs luulette, saako valitsemani koristeet olla paikallaan vai veivataanko niitä silmät sumussa kun mikään ei ole hyvin?

Vierailija
267/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan perus viikkosiivous miehen kanssa yhdessä ja sitten ne jutut mitä jaksat itse hoitaa ja mitä itse lapsen kanssa toivot esim syömiseksi. Miestä tuskin tarvitsee huomioida kun ei osallistu.

Vierailija
268/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuat saa kaupasta, pientä siivoilua, kuusi paikalleen ja pukkikin voi jättää lahjat säkissä johonkin.  

kovaa on joulun suunnittelu ja vietto. 

Vierailija
269/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voi osallistua. Lapset iästä riippuen voi avustaa esim. Siivouksessa, leipomisessa, koristelussa. Miehen kanssa voitte sopia vaikka tehtävien puolittamisesta.

Vierailija
270/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuat saa kaupasta, pientä siivoilua, kuusi paikalleen ja pukkikin voi jättää lahjat säkissä johonkin.  

kovaa on joulun suunnittelu ja vietto. 

Itse asiassa lahjoista on se suurempi stressi monella.

Vierailija
271/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joulun rakentaminen leimataan "hössöttämiseksi", vaikka kyse on suunnittelusta ja organisoinnista? Hössöttäminen on aivan eri asia.

Vierailija
272/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuat voi tilata kotiin. Teet tilauksen omaan makuun kerta mies ei osallistu. Imuroit. Lapselle piparitaikinaa ja pari pakettia. Kuusi etolasta ja mies maksaa puolet.

Vierailija
273/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyse ei siis ole siitä, mitä mies odottaa sinulta, vaan mitä sinä odotat mieheltä. "

Tämä ap:n kannattaa testata tänä jouluna. Ei hanki kinkkua vaan pelkästään ne ruuat mitä itse ja lapset syövät. Hankkii lapsille lahjat, mutta ei miehelle. Tekee kaiken muunkin vain lapsille. Jos mies on joulun jälkeen tyytyväinen, niin silloin miehellä ei ollut odotuksia.

Tämä. 

Vierailija
274/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies hoitaa kinkun ja minä oikeastaan kaiken muun. Mutta en siksi, että toinen olettaa tai vaatii, vaan siksi että mä itse haluan. Musta siinä on se oleellinen ero.

Meilläkään mies ei varsinaisesti vaadi minua hoitamaan yksin, mutta hän olettaa minun hoitavan yksin, kun jos en hoida niin lapsilla ei ole joulua. Ap

No siis nyt on keskustelun paikka. Jos toinen olettaa, eikä ole sinulle ok, niin ei siinä auta muu kuin puhua suoraan. Kerro mitä kaipaat mieheltä ja katso mikä reaktio on. Kompromissi joulusta sitten tehkää. 

Vierailija
275/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna varmaan tuo joulun laittamisen vinkuna aloitetaan jo juhannuksena. Jokainen voisi mennä itseensä, sillä vähän on tarpeellista, eikä oikeastaan sekään.

Vierailija
276/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voit sitten järjestää teidän perheen joulun.

Voisin kyllä, mutta en saa.

Kai sulla kuitenkin suu on jonka avaamalla voit sanoa että nyt vietetään pizzajoulu ja sinä järjestät sen. 

Olen oppinut, että kannattaa tehdä kuten vaimo haluaa.

Vierailija
277/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti nämä uupuneet mammat koko jouluaatonkin ehtivät tälle palstalle raportoida, miten se mies ei ole tiskannut tai whatever- En ihmettele, jos hankkivat jotain miestä vahvempaa, ei tuollaista uikutusta ja syyllistämistä koko joulun ajan kukaan selvinpäin kestäisi.

Vierailija
278/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin olettaa minunkin mies, että teen kaiken yksin. Meillä ei ole lapsia, eikä minua oikeastaan kiinnosta joulunvietto enää ollenkaan. Tämän sanoin miehelle ääneen jo hyvissä ajoin. Vastaus: totta kai me joulua vietetään. Ok, vietetään vaan, mutta saattaa olla, ettei se tänä vuonna eroa tavallisesta keskiviikosta mitenkään, koska mua ei kerta kaikkiaan nappaa ja mies ei taatusti tee asian eteen mitään. 

Odotan jännityksellä, havahtuuko hän jossain vaiheessa, ja missä vaiheessa, siihen, etten oikeasti ole laittanut tikkua ristiin. Saattaa olla, että aatonaattona herää tilanteeseen, kun muija ei ole vieläkään kantanut edes kuusta tupaan.

Vierailija
279/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaat ruuat kotiin tai noutopalveluna, ja vain ne ruuat joita sinä ja lapset haluatte jouluna. Kinkun voi mies hommata itse jos sitä kaipaa. Koululaisille lahjojen miettiminen on vaikeaa, jos heillä ei ole mitään toivetta, mutta meillä tykätään esim kiipeilypuiston tms lahjakortista, voi tilata netistä. Normaali viikkosiivous ja lapset mukaan, samoin leivontaaan lapset mukaan. Muovikuusi ja lapset koristelee.

Tai sitten varaat teille jouluksi reissun kylpylään, laivalle tms.

Vierailija
280/438 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisiko sinusta ok?"

NO EI todellakaan, EN alkaisi orjaksi!

Ukko ostaa ite kinkkunsa ja paistaa myös!

Tee lista ja kaikille omat hommat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan