Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?
Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmat = "mies maksaa kaiken, mutta mun pitää itse kehitellä tästä draamaa"
Kaivat ne vanhat koristeet esille ja teet kaupan kotiinkuljetustilauksen.
Muutenkakonka et siivoa kuin jouluksi?
Mies maksaa osan kuten ap jo sanoi. Näitä mies maksaa kaiken miehiä ei oikeasti enää nykypäivänä ole. Osalla miehistä vain ei enää ole käsitystä siitä, mitä esimerkiksi ruoka maksaa, koska käyvät kaupassa ostamassa korkeintaan mäyräkoiran, kun vaimo hankkii perheen ruuat ja lasten vaatteet.
Sinulle on suurikin ponnistus tehdä kaupasta tilaus ja kaivaa vanhat koristeet esiin?
On teillä naisilla vaikeaa
No siinä tapauksessa mies voi hyvin hoitaa järjestelyt kun se on niin helppoa.
Niin ja todellakin ne lapset ja mies pitää ottaa mukaan joulun laittoon niin se on kivaa yhteistä puuhaa koko perheelle. Meillä yhdessä leivotaan. Yhdessä koristellaan ja siivotaan. Minä ja mies tehdään ruuat ja kinkku. Minä suunnittelen ruuat ja mies käy kaupassa. Mies hakee kuusen lasten kanssa ja lapset koristelee. Mies on perheen jouluhullu ja hänen ilokseen laitan jouluverhot ja lakanat. Toki lapsetkin tykkää. Minulle riittäisi vähempikin mutta toisten iloksi kiva puuhailla. Ei ole ressiä. Välillä glögiä kynttilänvalossa.
Ja sä et osaa puhua!?
Mitä me laitetaan jouluksi? Sitten teette listan.
Kun lista valmis, se laitetaan puoliksi. Toinen tekee toisen puolen ja toinen toisen.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa kaikki tarjoilut pitopalvelusta jos mies ei halua osallistua työllään.
Jos toinen tosiaan ilmoittaisi panoksensa olevan maksajan roolissa oleminen, niin todellakin tilaisin kotisiivous-palvelun tekemään joulusiivouksen, ja pitopalvelusta kaikki ruoat valmiina.
Ei ole ok.
Miehesi vaikuttaa hirveän tylsältä ja aikamoiselta riippakiveltä.
Itse sanoisin miehelle, että mene sit vaikka jouluksi hotelliin pois jaloista jos ei joulu tai siihen panostaminen ja yhdessä tekeminen yhtään kiinnosta. Ja sitten miettisin vakavasti, että mitä tuollaisella miehellä oikeasti tekee...
Jos ei aio osallistua muuten kuin rahalla niin sitten maksaa koko lystin. En mä ainakaan suostuisi tekemään kaikkea itse ja vielä maksamaan puolia. Se on joko hommat ja kulut puoliksi tai toinen tekee ja toinen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten ongelmat = "mies maksaa kaiken, mutta mun pitää itse kehitellä tästä draamaa"
Kaivat ne vanhat koristeet esille ja teet kaupan kotiinkuljetustilauksen.
Muutenkakonka et siivoa kuin jouluksi?
Mies maksaa osan kuten ap jo sanoi. Näitä mies maksaa kaiken miehiä ei oikeasti enää nykypäivänä ole. Osalla miehistä vain ei enää ole käsitystä siitä, mitä esimerkiksi ruoka maksaa, koska käyvät kaupassa ostamassa korkeintaan mäyräkoiran, kun vaimo hankkii perheen ruuat ja lasten vaatteet.
Sinulle on suurikin ponnistus tehdä kaupasta tilaus ja kaivaa vanhat koristeet esiin?
On teillä naisilla vaikeaa
No siinä tapauksessa mies voi hyvin hoitaa
Jännä tosiaan, miten kaikki on miesten mielestä ihan lapsellisen helppoa silloin, kun joku muu hoitaa asian.
Kuulostaa mun exältä. Lähti jouluaatto-aamun yleensä vielä salille ja kertoi tullessaan, että kaupat oli jo kiinni, en ehtinyt ostaa sulle mitään. Itse olin leiponut, kokannut ja siivonnut useamman päivän ja hänen sukuaan tuli siten valmiiseen pöytään. On syystäkin ex, tämä nyt oli vaan kirsikkana kakun päällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Jos mies odottaa joulutunnelmaa, hän järjestäköön siitä puolet. Lapsilla ei yleensä ole kummoisia vaatimuksia, vaan se stressi on aikuisilla. Laske rimaa. Kaikki perheenäidit saisivat laskea rimaa eikä kukaan siitä kärsi.
Mies ei varsinaisesti joulun suhteen vaadi mitään, mutta ilahtuu jos joulun laitan. Meillä lapset on oikein joulufaneja, varsinkin koululainen, joka kyllä odottaa ja vaatiikin joulun suhteen vaikka mitä (koristeet, kuusen, valot, lahjat, joulupukit, piparit, tortut ym.). En mielestäni stressaa joulusta. Ja esim emme siivoa sen enempää kuin normaali viikkosiivous. Eli aika matalalla rima ainakin siinä jo on. Ap
Eli mies sanoo kohteliaisuuttaan ai kun kiva, kun sinä teet jotain ihan itsesi ja lasten mieliksi. Lapsetkaan ei kovin kummoista joulua odottaisi, ellet olisi sitä itse niille opettanut.
Ihan itse siis tahdot tuollaisen joulun, ihan itsesi takia, joten tietysti myös hoidat itse kaiken.
Minä kun en joulusta välitä, en mitään tee. Ei ole kukaan vaatinut ja odottanutkaan.
90 % muiden ihmisten "odotuksista" on sen odotusten kokijan päässä. Ja niitä 10 % todellisia odotuksia -no, ei niistä tarvitse välittää. Teet mitä tykkäät, ja kas kuinka helpoksi elämä menee.
Ja ennen kaikkea lakkaat odottamasta, että muut tanssivat sinun pillisi mukaan! Nytkin olet luonut elämääsi draamaa, koska SINÄ odotat miehen osallistuvan joulunlaittoon muutenkin kuin rahallisesti, vaikka mies ei siitä edes välitä. Kyse ei siis ole siitä, mitä mies odottaa sinulta, vaan mitä sinä odotat mieheltä.
Aloin vuosia sitten helmikuussa seurustelemaan erään miehen kanssa. Hän vaikutti kaikin puolin hyvältä mieheltä. Oli kohtelias, huomaavainen jne. Se melkein vuosi meni oikein hyvin, kunnes joulun alla hän muuttui kummalliseksi ja jotenkin tosi ankeaksi tyypiksi. Ei halunnut millään osallistua mihinkään jouluun liittyväänkään, valitti joulukoristeista ja joulumusiikista, ilmoitti että ei aio tehdä joulun suhteen mitään eikä ostaa kenellekään yhtään lahjaa. Eikä varsinkaan aio viettää joulua. Asia oli minulle aika järkytys, koska itse tykkään joulusta ja todellakin vietän joulua, vaikka en siitä nyt mitenkään hössötäkään enkä stressaa. Vaan laitan rennosti kotiin kaikkea kivaa jouluista ilman kiirettä ja stressiä. Eihän tuon miehen kanssa voinut mitään pysyvää suhdetta sitten harkita, koska kuitenkin halusin perustaa perheen jne, ja lapsille olisi ihan kamalan ankeaa tuollainen isä. Hän ei suostunut koskaan selittämään miksi alkoi niin ikäväksi ja ankeaksi tyypiksi juuri jouluksi. Oli ihan yllätys minulle tämä, koska muut miehet tuttavapiirissäni kyllä ihan viettää joulua mielellään.
Mitä kummaa nämä väitteet on, että lapset ei muka odottaisi hienoa joulua ja kaikenlaisia joulukoristeita, kuusia ja pipareiden leipomisia? Tietenkin lapset niitä odottaa. Odottaa vaikka niitä ei ihmeemmin olisi kotona koskaan hössötetty. Jouluhan on monelle lapselle vuoden kohokohta. Vaikka hänen vanhemmilleen se ei sitä olisi.
"Kyse ei siis ole siitä, mitä mies odottaa sinulta, vaan mitä sinä odotat mieheltä. "
Tämä ap:n kannattaa testata tänä jouluna. Ei hanki kinkkua vaan pelkästään ne ruuat mitä itse ja lapset syövät. Hankkii lapsille lahjat, mutta ei miehelle. Tekee kaiken muunkin vain lapsille. Jos mies on joulun jälkeen tyytyväinen, niin silloin miehellä ei ollut odotuksia.
järjestä sille ero kunnon ehdoin.
Mulla ei ole ajokorttia. Mikäli mieheni olisi kuin sinun miehesi, jäisi kinkutta. En kantaisi käsin yhtään kassia. Onneksi mieheni rakastaa ehdoitta, eikä vaadi minulta enempää kuin mitä itse pystyy antamaan. Lyhyesti; teemme kaiken yhdessä siivousta myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, tee silleen, että annat miehelle listan asioista, jotka tämän on hoidettava: esim. Hankkii joulukuusen ja laittaa sen jalkaan, ostaa ja paistaa kinkun, hankkii mahdollisesti tarvittavia uusia jouluvaloja, osallistuu lahjojen hankintaan, osallistuu siivoukseen.
Miksi tekisin kaiken tuon kun en halua viettää joulua
No kuule rakkaudesta. Oletko sellaisesta kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei aio osallistua muuten kuin rahalla niin sitten maksaa koko lystin. En mä ainakaan suostuisi tekemään kaikkea itse ja vielä maksamaan puolia. Se on joko hommat ja kulut puoliksi tai toinen tekee ja toinen maksaa.
Tässä varmaan paras kompromissiehdotus tilanteeseen!
Ok, ymmärrän että kaikki miehet ei innostu joulusta. Mutta mutta. Jos perheessä on kuitenkin lapsia, niin luulisi, että miehen tekisi pahaa katsella vierestä, kun vaimo raataa lapsia varten joulua. Luulisi, että jokainen normaalilla älyllä ja normaalilla sydämen sivistyksellä varustettu mies haluaisi siinä vaiheessa viimeistään osallistua vaimon kaverina joulun laittamiseen. Eikä vain piereskellä itsekkäänä yksin sohvalla, kun nainen yrittää järjestää lapsille mukavia kokemuksia.
Mitä ylimääräisiä järjestelyjä joulu tuo? Naisten lapsellista lapsuuden joulun kaipuuta koko roska!
Vierailija kirjoitti:
Mies siis maksaa. Jos käytte molemmat töissä, niin kaitpa se mies hankkii kuusen ja voitte käydä yhdessä ruokaostoksille.
no sit sinulle jää kodin laitto pikkuhiljaa joulutunnelmaan ja 2-3 lahjan osto lapsille. Miehelle ostat .jos hän ostaa sinulle. No ruuat laitetaan oli joulu tai ei.
On se kamalaa ,kun pitää touhuta.
Pääseepä mies helpolla jos vaan kuusen hakee.
En minä ketään pakottaisi. Toteaisin vaan, että minä en sitten yksin mitään järjestä, eli jos ei kiinnosta jouluvalmisteluihin osallistua, niin tässä talossa joulu on sitten arkipäivä muiden joukossa. Valinta on vapaa.