Olen valmis palaamaan 50-luvulle mutta naiset eivät ole
Naiset mieluummin stressaa töissä ja vetää mielialalääkkeitä että kestää sitä pyöritystä. Ei kai siinä olette valintanne tehneet.
Kommentit (48)
Et ole valmis. Sinulla ei ole aavistustakaan millaista oli 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, olisitko sinä valmis antamaan omista tuloistasi minulle puolet, jotta voisin olla kotiäiti?
Miten niin puolet? Sen mitä elämiseen menee.
Ap
Höpsö Ap, 50-luvulla perinteinen, kunnon mies antoi KOKO palkkapussin, siis paperisen kuoren, jossa palkkarahat, vaimolleen. Vaimo maksoi laskut, hoiti ostokset ja antoi miehelleen tupakkirahat. Näin vielä 60-luvullakin.
No toi kunnon mies sai vaimoltaan sitä 'herkkua' mistä mies tykkää sillon kun halusi. Raiskaus/pahoinpitely jos naimisissa ok. Lapsetkin sai hakata ilman että tartti linnatuomiota pelätä.
Mies oli kuningas kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin 2000-luku kuin 50-luku.
En itse jaksaisi olla palkatta ensin töissä, sit toinen työtaakka lasten kanssa ja kolmas miehelle illlalla. Jos jotain ei ollut tehty miehen mielen mukaan niin turpaan tuli tai räiskätyksi, kun ukolla oli käsittelemättömät sotatraumat ja purki niitä vaimoon ja lapsiin.
Pakko sanoa, ettei "50-lukulaisessa unelmassakaan" kestäisi ilman huumausaineita naisen osaa.
Ei ollut hääviä miehilläkään Suomessa tuohon aikaan.
Miksi ihmeessä siis haikailla sinne takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Et ole valmis. Sinulla ei ole aavistustakaan millaista oli 50-luvulla.
Minä kyllä olisin valmis siihen, että ap palaa 1950-luvulle. Itse jään tähän nykyaikaan :)
N
Vierailija kirjoitti:
Voisin palata koska kohta olisi 60-luku ja kaikki hauska alkaisi ja konservatiiviset arvot heitettäisiin romukoppaan. Nyky"liberaalit" ovat nössöjä.
Totta! Tuo olisikin kiva elää. Hipit ja vapaa rakkaus 🥰.
Olen 50-luvun lapsi. Äitimme oli kolmivuorotyössä mielisairaanhoitajana ja sai siinä sivussa kolme lasta, neljäs syntyi 1960-luvun alussa. Kaiken liikenevän vapaan ajan äiti käytti kotona kotiaskareisiin ja vaateiden ompelemiseen meille lapsille. Lastenvaateita ei juurikaan ollut ja ne, joita oli olivat kamalan kalliita.
Isä oli valtion virkamies. ARAVA-asutoa maksoivat. Minulla oli köyhä ja ankea lapsuus ja niin oli sisaruksillanikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin 2000-luku kuin 50-luku.
En itse jaksaisi olla palkatta ensin töissä, sit toinen työtaakka lasten kanssa ja kolmas miehelle illlalla. Jos jotain ei ollut tehty miehen mielen mukaan niin turpaan tuli tai räiskätyksi, kun ukolla oli käsittelemättömät sotatraumat ja purki niitä vaimoon ja lapsiin.
Pakko sanoa, ettei "50-lukulaisessa unelmassakaan" kestäisi ilman huumausaineita naisen osaa.
Mitä oikein liioittelet? Ei kaikilla tuollaista ole ollut, silloin eleltiin vielä agraariyhteiskunnassa, suuri osa kansasta. Lapset kasvoivat siinä mukana eivätkä kaikki miehet olleet väkivaltaisia eivätkä juoppoja. Olen synt. 1950 joten aika paljon lapsuudestani muistan vaikka selkään saatiinkiin joskus kun pahempia kepposia tehtiin ajankuluksi.
Maalla vesi piti kantaa sisään pi
Oliko teillä noin? Meillä oli käsipumppu tuvassa jolla pumpattiin vesi isoon ämpäriin. Iso kattila aina täynnä vettä kuumenemassa, että sai tiskata. Saunassa oli myös käsipumppu, ei tarvinnut vettä kantaa eikä jäätynyt talvellakaan. Sisävessaa ei olllut, se on totta. Pesukone oli, sellainen missä oli kaksi rullaa joitten läpi pyykit kierrettiin kuivaksi ja vesi laskettiin saunan viemäriin. Valkopyykki keitettiin saunan muuripadassa. Meillä oli puhelin seinässä mutta keskuksen kautta soitettiin, silloin oli sentraalisantra vielä hommissa. Oli tietty enemmän kotihommia esim. pyykinpesusta. Silti ehdittiin leipoa leivät, manklata pyykit ja hoitaa eläimet ja viljelykset. Aina oli lämmintä ja ruokaa ja kouluun hiihdettiin talvella viisi km suuntaansa.
Laudanum oli 1800-luvun juttuja. Levoamfetamiini ja barbituraatit olivat kotirouvien juttu 1950-luvun Yhdysvalloissa. Psyk.sh.