Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nykynuoret eivät osaa kellotaulua?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse opin kellotaulun ennen lukemaan oppimista. Osasin mennä ajoissa kouluun itsenäisesti 1lk. Kotona oli vain normaalit kellot. Eihän kellotaulun osaaminen ole mitään rakettitiedettä.  

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nykypennut on tyhmiä ja mielenvikaisia.

Vierailija
82/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne osaa lypsää lehmää tai niittää viikatteellakaan. On paljon muitakin 1950 -luvun itsestäänselvyyksiä, joita nykynuoret eivät osaa.

Analogiasi on älyvapaa.  Kumpikaan esimerkeistäsi ei edellytä abstraktia ajattelua, eikä sitä kehitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan ei olisi sinua opettanut lukemaan kellotaulua et olisi osannut ennenkuin opit lukemaan. Nyky nuoret katsovat kellon kännykästä ei mistään kaappikellosta 

Keittiössäni on pyöreä seinäkello.

Siitä katsotaan aikaa ja kestoa.

Itse katson siitä monenmoista tärkeää aikaa; lapset ovat oppineet katsomaan, milloin pitää ottaa leipomuksensa kypsinä uunista; nyt sen osaavat jo lapsenlapset.

- Osaamme toki katsoa kännykästäkin, mutta viisareiden kautta on ajan mittaamista harjoiteltu jo pieninä - ensin on mietitty sen kautta, että jotain tapahtuu sitten, kun iso viisari on ylhäällä...:)

Vierailija
84/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulussa opetetaan kellotaulu. Ekalla tasat ja puolet, tokalla enemmän. Toisille oppiminen on nykyään aivan älyttömän vaikeaa. Kun taito sitten vihdoin opitaan, se unohdetaan kokeen jälkeen. 

Koulussa opetetaan. Sen jälkeen asia täytyisi ottaa käyttöön- kotonakin.

Vierailija
85/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummat pärjää paremmin muistisairaat vai nuoret kun käsketään piirtämään kellotaulu ja siihen tietty aika?

Muistisairaat tietenkin, ellei ole ihan loppuvaiheen tauti🤔

Vierailija
86/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kouluissa enää mitään opita.

Tuohan on ollut uutisissa jo vuosia että taso vaan laskee ja laskee.

Ja opettjat vaan vaikenee ja valittaa.

2kk pois kesälomasta!!!

Vierailija
87/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ope ole mikään taikuri. Minkäs sille mahtaa, jos lapselle on lusikalla annettu. 

Vierailija
88/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen kyllä viisarikelloja joka paikassa, jokaisella tutullakin on seinällä, mutta kaippa heillä on aina digikello mitä katsoa. Ei siis nämä ole hävinnyt mihinkään.

Ne on nykyään vain koristeena, sama kuin rannekellot on nykyään asusteita, ei niistä kukaan kelloa katso.

Kyllä katsovat, itsekin katson, kaksi kelloa on. Myös esim. lääkärin vastaanotoissa on viisarikellot. Ja muissa asiointipaikoissa.

"Kyllä katsovat, itsekin katson, kaksi kelloa on. Myös esim. lääkärin vastaanotoissa on viisarikellot. Ja muissa asiointipaikoissa."

Kyllä. Ja monissa julkisissa rekennuksissa ulkopuolella. Se ilmeisesti on edelleen tutkimatta, kuinka laajaa kognitioihin vaikuttavaa se on. Minäkin käytin vuosikausia kelloa 24/7, jonka jälkeen en moneen vuoteen. Sitä ei edes ole tiedostanut/rekisteröinyt vilkaisuja noihin, mutta ajantaju on käsittämättömän tarkkaa ja kuin osa "automaattista" toiminnanohjausta. Kaikkeudessa, kaikessa, ja toiminnassa, on kyse mittasuhteista. Entisaikaiset oli neroja ja enemmän, kun tuon keksi, ja myöhemmät välineellisti analogiseksi kelloksi (joka katalysoi tahtomatta kokonaisuuden havainnointia). Yksinkertaisin mekanismein. Voidaan tuon pohjalta todeta, että maanjäristystä (iso) vastaava mullistus tapahtuu digin ja somen takia. Suunnaton. Ja aikavarioimaton, niin kuin edellinenkin. Satoja vuosia vähintään kestävä vaikutus. Eikä jo esiintulleessa valossa hyvä.

Vierailija
89/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkota sitä jos joku iltaseiska tekee jutun missä ne hätäsee kysyy parilta pissikseltä jotain ja pitää vielä sitä kelloakin ihan vinossa ettäkö kukaan ei osaisi luka kelloa, nykynuoriso on mun mielestä paljon kehittyneempiä kuin yksikään aikasempi sukupolvi enkä mä edes itse nää että nuoret on ongelma vaan nimenomaa ne vanhemmat sukupolvet ketkä ei ikinä kasvanu aikuisiksi, katsokaa nyt nettiäkin, nuoret ei ole äänessä vaan vanhat padut ja tädit vihapuheineen.

Vierailija
90/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako ap lukea aurinkokelloa? 

Sen oppiminen on helppoa, jos osaa analogisen kellon. Logiikka yhtenevä". Osaatko itse käyttää analogista kelloa kompassina?

Vierailija
91/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla siis dementia tai alkava altzheimer. Kellotauluhan pitää osta piirtää siinä testissä ja merkata siihen viisareilla aika.

Haha!

Vierailija
92/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadita osaamista. Koulukaan ei yhtään seuraa, että perusasiat opittaisiin, vaikka koko elämä rakentuu noiden varaan. Kirjoitustaito ja lukeminen, perus matematiikka prosenttilaskuineen ja kellotaulu olisi ne asiat, joista pitäisi tulla 3. luokalla loppukoe. Yksikään ei pääsisi seuraavalle luokalle ennen kuin nuo on läpäisty 100 prosenttisesti. 

Tuo olisi kaikkien etu. Noiden varaan rakennetaan oma ja yhteiskunnan tulevaisuus. 

Entä mihin siirettäisiin maahanmuuttajat, joista pääosa ei läpäisisi loppukoetta?

Vierailija
93/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulussa opetetaan kellotaulu. Ekalla tasat ja puolet, tokalla enemmän. Toisille oppiminen on nykyään aivan älyttömän vaikeaa. Kun taito sitten vihdoin opitaan, se unohdetaan kokeen jälkeen. 

Koulussa opetetaan. Sen jälkeen asia täytyisi ottaa käyttöön- kotonakin.

Näin seitsemänkymppisenä tuntuu, kuinka tämän päivän lapset ja nuoret pitää oppia valtavan paljon tietoa ja osaamista, kun maailma on niin moniulotteinen ja haastava. 

Nykyään ei enää riitå, että tuntee kellon ja osaa sitoa kengän nauhat ja napittaa takin, vaan on hallittava teknologiaa, jotta pääsee rd s kodistaan turvaovesta ulos tai kouluun.

On pärjättävä liikenteessä satojen autojen seassa ja ihmispaljoudessa, on huolehdittava omasta turvallisuudesta isoissa kouluissa, jossa saattaa olla tuhat lasta, on luokattomat luokat ja vaihtuvat opettajat, kun säästösyistä yhä useampi ope on pätkätyössä ja tuntiopettaja, ettei sillä lapsella ole ainuttakaan turvallista ja tuttua aikuista. 

Eikä nykyään osaaminen ja tieto siirry sukupolvelta toiselle, eikä koko kylä kasvata lasta, niin kuin ennen vielä 90-luvulle saakka. Mummot, ukit, enot ja tädit asuvat satojen kilometrien päässä, hyvä että lapsi edes tuntee sukulaisiaan, niin miten sellaisessa ympäristössä lapsi oppisi elämään kuuluvia asioita. 

Nyt saavat osakseen vain arvostelua ja haukkumista. 

Vierailija
94/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkota sitä jos joku iltaseiska tekee jutun missä ne hätäsee kysyy parilta pissikseltä jotain ja pitää vielä sitä kelloakin ihan vinossa ettäkö kukaan ei osaisi luka kelloa, nykynuoriso on mun mielestä paljon kehittyneempiä kuin yksikään aikasempi sukupolvi enkä mä edes itse nää että nuoret on ongelma vaan nimenomaa ne vanhemmat sukupolvet ketkä ei ikinä kasvanu aikuisiksi, katsokaa nyt nettiäkin, nuoret ei ole äänessä vaan vanhat padut ja tädit vihapuheineen.

Se tosiaan vaihtelee kuinka siellä kotona tätä kelloa opiskellaan niin että jää päähän. Tunnen pari teiniä eri perheistä, toisessa ovat osanneet kellon jo pienenä, se oli heillä normaalia. Toisessa taas selvisi kun kysyin tytöltä, että mitä se kello on? Ei osannut katsoa ja puhelinta ei ollut siinä, niin piti itse mennä katsomaan. Kuulemma ei hänen kaverinsa myöskään osanneet, eikä hän ajatellut siitä mitään. En edes tiennyt etteivät nuoret oikeasti osaa katsoa aikaa, tai että se on niin yleistä. Vähän myöhemmin tästä tuli ilmeisesti vanhemmalle ajatuksentynkää ja nykyään on opiskelu tämä kellosta katsominen uudelleen ja osaa hyvin. Ei ole iso homma, kyse on vain viitseliäisyydestä.

Vierailija
95/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ennen se opetettiin koulussa, mutta suomalaisen opetuksen taso on muutenkin aika surkea nykyään

En muista, että kellotaulua olisi opetettu koulussa omana aikanani - normaalijärkiset oppivat sen muutenkin.

Vierailija
96/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ennen se opetettiin koulussa, mutta suomalaisen opetuksen taso on muutenkin aika surkea nykyään

En muista, että kellotaulua olisi opetettu koulussa omana aikanani - normaalijärkiset oppivat sen muutenkin.

Kuinka muuten ekaluokkalaiset osaavat tulla ajoissa kouluun ensimmäisenä koulupäivänään, elleivät osaa kelloa?

Vierailija
97/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä opeteltiin koulussakin, mutta kotona piti harjoitella lisää. Muistan kun itse olin innokas oppimaan sen ja piti ylpeillä kun osasi :) 

Vierailija
98/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadita osaamista. Koulukaan ei yhtään seuraa, että perusasiat opittaisiin, vaikka koko elämä rakentuu noiden varaan. Kirjoitustaito ja lukeminen, perus matematiikka prosenttilaskuineen ja kellotaulu olisi ne asiat, joista pitäisi tulla 3. luokalla loppukoe. Yksikään ei pääsisi seuraavalle luokalle ennen kuin nuo on läpäisty 100 prosenttisesti. 

Tuo olisi kaikkien etu. Noiden varaan rakennetaan oma ja yhteiskunnan tulevaisuus. 

Entä mihin siirettäisiin maahanmuuttajat, joista pääosa ei läpäisisi loppukoetta?

Voisin kyllä ehdottaa, mutta ehdotustani pidettäisiin rasistisena.

Vierailija
99/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka muuten ekaluokkalaiset osaavat tulla ajoissa kouluun ensimmäisenä koulupäivänään, elleivät osaa kelloa?

Äiti käskee että reppu selkään ja koululle! Ei siinä kelloja tarvitse katsoa, myöhästyy jos myöhästyy. 

Vierailija
100/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä opeteltiin koulussakin, mutta kotona piti harjoitella lisää. Muistan kun itse olin innokas oppimaan sen ja piti ylpeillä kun osasi :) 

Mitä ikäluokkaa olet? Olen itse syntynyt -60.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän