Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nykynuoret eivät osaa kellotaulua?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse opin kellotaulun ennen lukemaan oppimista. Osasin mennä ajoissa kouluun itsenäisesti 1lk. Kotona oli vain normaalit kellot. Eihän kellotaulun osaaminen ole mitään rakettitiedettä.  

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ennen se opetettiin koulussa, mutta suomalaisen opetuksen taso on muutenkin aika surkea nykyään

En muista, että kellotaulua olisi opetettu koulussa omana aikanani - normaalijärkiset oppivat sen muutenkin.

Kyllä sitä opeteltiin koulussakin, mutta kotona piti harjoitella lisää. Muistan kun itse olin innokas oppimaan sen ja piti ylpeillä kun osasi :) 

Mitä ikäluokkaa olet? Olen itse syntynyt -60.

80-luku

Vierailija
102/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ennen se opetettiin koulussa, mutta suomalaisen opetuksen taso on muutenkin aika surkea nykyään

En muista, että kellotaulua olisi opetettu koulussa omana aikanani - normaalijärkiset oppivat sen muutenkin.

Kuinka muuten ekaluokkalaiset osaavat tulla ajoissa kouluun ensimmäisenä koulupäivänään, elleivät osaa kelloa?

Varmaan laittavat kännykkäänsä hälytyksen tai katsovat kännykältä ajan, niin kun me kasikymppisetkin.  Ei sen kummempaa. Samoin aamu herätykset. 

Tuntuu, ettei meillä vanhuksillakaan ole oikeaa herätyskelloa, vaan kyllä sen kännykän kanssa on pärjättävä 

Ja toisaalta aika huvittavaa, kuin lapsille ja nuorille kännykkä on suoraan perkel...mutta meille vanhuksille lääkärien mielestä hyvä juttu ja tekee aivoille hyvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä opeteltiin koulussakin, mutta kotona piti harjoitella lisää. Muistan kun itse olin innokas oppimaan sen ja piti ylpeillä kun osasi :) 

Mitä ikäluokkaa olet? Olen itse syntynyt -60.

80-luku

Arvasin.

Vierailija
104/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee aivoille hyvää vain, jos ei harrasta mitään ajattelua vaativaa.

Vierailija
105/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkota sitä jos joku iltaseiska tekee jutun missä ne hätäsee kysyy parilta pissikseltä jotain ja pitää vielä sitä kelloakin ihan vinossa ettäkö kukaan ei osaisi luka kelloa, nykynuoriso on mun mielestä paljon kehittyneempiä kuin yksikään aikasempi sukupolvi enkä mä edes itse nää että nuoret on ongelma vaan nimenomaa ne vanhemmat sukupolvet ketkä ei ikinä kasvanu aikuisiksi, katsokaa nyt nettiäkin, nuoret ei ole äänessä vaan vanhat padut ja tädit vihapuheineen.

"nykynuoriso on mun mielestä paljon kehittyneempiä kuin yksikään aikasempi sukupolvi"

Millä mittapuulla? Omalla mutulla?

Nimittäin kaikki mitattavissa olevat tulokset ovat ainakin vuosi vuodelta menossa alas kuin lehmän häntä.

Vierailija
106/106 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmalla oli hyvä pointti siitä, että kellotaulu on tärkeä myös ajan hahmottamisessa. Se ei toimi pelkillä numeroilla yhtä hyvin.

Varmasti monet ketjun kirjoittajat ovat sitäkin mieltä, ettei kaunokirjoituksella nyt ainakaan tee mitään nykyisessä digimaailmassa. Silti nykyään jo tiedetään, miten suuri merkitys kaunokirjoituksella on ollut motoristen taitojen kehittymisessä. Ja ylipäätään käsin kirjoittaminen kehittää ihan eri tavalla ajattelua ja ajattelun ja tekstin välistä suhdetta.

On uskomattoman turhauttavaa, että kaikki nämä pyörät tullaan vielä keksimään uudelleen, ja sillä välin ehtii mennä kokonaisia sukupolvia ihan kuralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan