Kertokaapa miksi ne tuet ei muka riitä?
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana asunnon, jos se Helsingissä on alle 715€/kk. Sähköt, vakuutukset, reseptilääkkeet tulevat Kelasta. Käteen jää kuussa 593€ rahaa, jolla maksetaan ruoka, vaatteet, puhelin jne. Miten se ei voi riittää? Harvalla työssäkäyvälläkään jää kuuttasataa kuussa pelkästään ruokakauppaan per nuppi.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei koskaan jäänyt tuota ihan 595 kun sain työmarkkinatukea ja toimeentulotukea. En sitten tiedä oliko siinä jokin "laskuvirhe" vai sainko virheellisen summan, kun en edes tiennyt että tuo kuuluisi jäädä kaikille. Ja noin meni ainakin vuosia. Sain jotain alle 500e joka kuukausi kait. Nyt vasta tiedän että tuo 595e kai pitäisi lain mukaan jäädä kaikille vai?
Luitko kertaakaan päätöksen ja sen laskelman?!
Luin mutta en tiennyt tuota summaa ja olin aika nuori sillon niin en tajunnut tehdä valitusta.
Se merkitään laskelmaan hyväksyttävien menojen kohdalle.
Tuet kokonaan pois, niin loiset etsivät uuden isännän. M29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuserit saa tonnin kotona makaamisesta ja ikänsä matalapalkka-alalla työtä tehnyt saa alle tonnin.
Onpas reilua.
Onko vika ymmärryksessä, vai äidinkielen osaamisessa, mutta tää on absurdein kommentti, minkä oon ikinä lukenut.
Käy vähän sääliksi kirjoittajaa.
Totuus on joskus vaikea kestää.Toiset tekee matalapalkkaisia töitä ja toiset loisii kotona kun heille ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi ei riitä, kun kaikilla ei ole tuo sama tilanne niiden tukien kanssa. Osa saa huomattavasti vähemmän.
Ja sille taas on ihan selvät syyt (esim. oma omaisuus/varallisuus tai puolison tulot).
"Minä en saa tukia kuin sen 595 e/kk. En saa toimeentulotukea, en asumistukea. Asun puolisoni kanssa ja hänen tulonsa estävät minun tt-tuen saannin. Ei hänenkään tulot kummoiset ole, mutta juuri sen verran ettei tt-tukea tule. Asumistukea ei tule koska omistusasunto. Asuntoa ei olla saatu myydyksi ja kaikki maksaa. sähköt, vedet, vakuutukset, jätehuolto, kiinteistövero, liikkuminen. Mihinkään näihin kuluihin ei saa tukea. Olen monisairas ja itse kustannan lääkkeeni koska en ole saa toimeentulotukea. Eli ihan turhaa meuhkaamista ja kateutta työttömiä kohtaan."
Niin, ja se on epäarvoistavaa ja törkeää. Mikään taho/kukaan ei valvo/mikään mekanismi ei toteuta, että tuon puolison edes minimitoimeentulotaso toteutuisi. Edes minimimenoin (asuminen, terveys, ruoka, lääkkeet, vuodenajanmukainen vaatetustarve). Puolisolla on omia velvoitteita, joiden lisäksi lävähtää verojen ja muiden lisäksi elatusvastuu täysi-ikäisestä. Matalemmilla palkoilla tuo voi johtaa epäinhimillisiinkin lopputulemiin (lääkkeitä ei osteta, ravintoa ei riittävästi/elimistön tarpeiksi, hampaat hoitamatta vuosikausia, akuuttisairaudet hengenlähdön uhallakin omalla riskillä ilman terveydenhuollon pakeilla käymistä jne.), ja keskiluokkaisilla (alempi), se johtaa siihen, että jopa kohtuullisesti ansaitseva puoliso elää alle köyhyysrajan/sillä. Koska priorisoituu menot, joista työssäkäyvä on henk. koht. vastuussa (opintolainat jne. ja vaikka työnhankkimiskustannukset (työmatkakulut), ettei molemmat toisen sijaan joudu tilanteeseen, jossa luottokelpoisuus/maksuhäiriöt, johda todelliseen umpikujaan, ja pahimmillaan työssäolevan epäkelpoisuuteen tehdä työtään. Huolimatta siitä, että työtön puoliso on itse voinut olla työllinen vuosikymmeniä aiemmin, ja maksanut työttömyytensä varalle pakollista vakuusmaksua (toisin kuin todelliset "vapaamatkustajat", joihin usein rinnastetaan, ja joiden tukien suuruuksia ihmetellään ja inhotaan. Ainoa ihmisarvoinen korjaus olisi, että työllisen nettotuloista automaattisesti siirtyisi kokonaislaskettavan (muka, mutta esitetyn ja kadehditun mukainen) summa työmarkkinatuen saajan omalle tilille JA työssäkäyvä saisi sen omiin verovähennyksiinsä. Niinkuin saa alaikäisen elatusvelvolliset nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana....
No ei nyt vaan aina saa kaikkea tätä, mitä sinä luettelet. Sinä nimeät vain sitä, mitä voi saada, kun on oikeutettu täyteen tukeen. Mutta tukien saamiseen vaikuttaa myös mm. se, onko itsellä rahaa tilillä tai omaisuutta. Tai onko taloudessa muita tienaajia. Jos näitä löytyy, tukia aletaan vähentää. Likikään kaikki tuensaajat eivät saa täysiä tukimääriä Kelasta.
Ei kuulukaan saada. Miksi vaikka minun työtön mieheni pitäisi saada asumistukea tai toimeentulotuka, kun minä tienaan 5000/kk?
Koska minusta ei puolisolla ole mikään pakko elättää aikuista ihmistä!
Onneksi tuet ovat talouskohtaisia kun jotkut ei näköjään ymmärrä puolison elatusvelvollisuutta.Pitäisi vielä rahaa saada toisen tuloista riippumatta.
Työttömyystuki 744€ + asumistuki 200€ = 944€
- vuokra ja vesi 650€
- lääkkeet 14€
- bussikortti 72€
= ruokaan 208€ ihan naurettavan vähän rahaa. Jeah ostovoima nousuun ja vois totaa ottaa 100000€ asuntolainaan ja ostaa uuden auton. Uusi läppäri ja puhelin.
Ei vaan näille tuille ja leikkauksille tulisi siis ihan oikeasti vaan nauraa. Yliopiston tutkimuksistakin selviää että hyvinvointi paranee niillä alueilla joilla saa elettyä ihan ilman sitä kitkuttelua ja selviytymistä. Jätänkin itse usein bussikortin/bussilipun ostamatta.
Itsellä vanha luuri kohta ei tueta enää Anroid 9 järjestelmää niin menee paskaksi, ei ole koskaan ollut suoratoistopalveluita, en ole koskaan Woltannut, yleensä safkaa -60% iltatarjouksella. En polta enkä juo?
Melkoista hyvinvointia vai? Tämä on ihan paskaa, luuletko että joku haluaa elää ihan tietoisesti näin. Ehkä joku jota onni on potkinut päähän kunnolla mutta uskallan väittää että se on alle 10% työttömistä.
SItä ollaan niin etuoikeutettuja pullapoikia koneen takana että on niin mahdotonta reflektoida oikeasti sellaisen henkilön tilannetta jolla on sattunut vaikeita vastoinkäymisiä/sairauksia tms, että joutuu elämään tukien varassa. Tai sitten duunia ei vaan löydy, siitä Suomi ainakin tunnetaan.
Opintolainan lyhennys ja korot nappaavat suuren osan perusosastani, ja se on ihan oma syyni, koska kuvittelin, että opiskelu johtaisi työllistymiseen, jolla maksaa laina takaisin. En usko enää työllistyväni ilman uudelleenkoulutusta, ja työttömänä en ole saanut opiskelulupaa. En kyllä tiedä uskaltaisinko edes luvallakaan, kun voivat muuttaa päätöksen jälkikäteen ja periä kaiken takaisin. Enempää opintolainaa ei ole varaa ottaa ilman satavarmaa työllistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
Jos viihdykkeitä ei kustanneta muiden rahoilla. Piste.
Kuule, se on tämän yhteiskunnan v ika jos ei ole tarjota työtä.
Yhteiskunta ei ole minulle koskaan tarjonnut työtä, itse olen työni hommannut.
Tajusit mitä tarkotin, mutta piti alkaa vänkäämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät saa samaa ja tuet liian pienet. Osalla ikileikkuri. Ja erityistarpeita on enemmän kotona kuin nuo, keski-iässä viimeistään. Ei kaikki elä pelkällä saippualla ja puurolla. Laskuttajat vievät kaikki ensin.
Mistä ne laskut ovat tulleet?
Elätkö sinä ilman vettä, sähköä, puhelinta, vaatteita..?
Vaatteistako tulee laskuja? Yleensä ne maksetaan heti ostettaessa.
Vesimaksu kuuluu vuokraan, sähkölasku tulee 4x vuodessa, puhelin ja netti tottakai. Mutta valitettavasti yleensä näissä keskusteluissa (ja median esiin nostamissa tarinoissa) puhutaan vain "laskuista", mutta ei eritellä lainkaan sitä, mitä ne ovat. Ylellä oli eilen juttu naisesta, joka jäi poikansa kanssa kodittomaksi (poika tosin ei jäänyt kun pääsi isänsä luokse asumaan), ja kävi ilmi, että nainen maksoi joka kuukausi 850 euroa noita "laskuja" eli pikavippivelkoja, jotka oli ottanut ulkomaan lomamatkoja varten. En mene siihen, miten koko juttu pisti vihaksi (ja se, että Yle jälleen sortui tuonkaltaiseen sosiaalip*rnoon), mutta käytännössä poikkeuksetta nuo "mystiset laskut" ovat noita pikavippejä, joita ei useinkaan ole otettu elämisen välttämättömyyksiin vaan ollaan kirjaimellisesti jätetty elämättä "suu säkkiä myöten".
Tuokin aiempi kommentti oli, että pelkkä saippua ja puuro eivät riitä. Yritetään vedota siihen, että tuet riittävät vain saippuaan ja puuroon.
Mitä muita laskuja on kuin vuokra/vastike, sähkö, vesi, netti, puhelin ja mahdollinen bussilippu tmv.? Sitä kyselen, en muuta. Että jos ja kun käytetään sanaa "laskut", kerrottaisiin se, mitä tuo termi kussakin tapauksessa konkreettisesti sisältää. Keskustelu ilman noita sisältöjä on oikeastaan aivan turhaa, sitä keskustelua ei kannata jatkaa. Koska ilmeisesti juuri tuo mystinen kategoria "laskut" sisältää eri ihmisille eri asioita, ja nimenomaan keskustelun jatkumisen - sekä toisten ihmisten näkökulman ymmärtämiseksi - olisi ensiarvoisen tärkeää tietää, mitä itse kukin pitää ns. elämälle välttämättöminä asioina.
Vasta "laskujen" avaaminen näissä keskusteluissa mahdollistaa aidon keskustelun, josta eri osapuolet voisivat ehkä oppiakin toisiltaan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki eivät saa samaa ja tuet liian pienet. Osalla ikileikkuri. Ja erityistarpeita on enemmän kotona kuin nuo, keski-iässä viimeistään. Ei kaikki elä pelkällä saippualla ja puurolla. Laskuttajat vievät kaikki ensin.
Mistä ne laskut ovat tulleet?
Elätkö sinä ilman vettä, sähköä, puhelinta, vaatteita..?
Vedet ja sähköt saa kohtuulliseen rajaan asti toimeentulotukena. Käytettynä saa hyviä puhelimia eikä vaatteita tarvitse koko ajan olla ostamassa. Minusta tuntuu, että hakemalla haet ongelmia.
Minusta tuntuu, että sinulle tekisi hyvää elää vähintään 5 vuotta minimitukien varassa, ilman merkittävää omaisuutta tai auttavia sukulaisia tms.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuserit saa tonnin kotona makaamisesta ja ikänsä matalapalkka-alalla työtä tehnyt saa alle tonnin.
Onpas reilua.
Onko vika ymmärryksessä, vai äidinkielen osaamisessa, mutta tää on absurdein kommentti, minkä oon ikinä lukenut.
Käy vähän sääliksi kirjoittajaa.
Lue uudestaan jospa sitten ymmärtäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittähään ne jos ei käy missään tai tee mitään. En sitten tiedä onko se ihmisarvoista elämää?
Sinä et päätä mihin ihminen rahansa käyttää, tärkeilevä paskapää.
Se vain, että jos se ihminen ei ole itse ansainnut omalla työllään (tai työharjoittelullaan, tai työllistämistöillään, jne. jne.) sitä tililleen tulevaa rahaa, niin se ei ole sen ihmisen omaa rahaa.
Voi että kun tuo menisi jakeluun kaikille.
Vain ansaittu (tai laillisesti peritty) raha on omaa rahaa.
Niin kauan kuin tuota ei tajuta ja tuon tajuavia syytetään tärkeileviksi paskapäiksi, ei päästä yhtään minnekään. Ei näissä keskusteluissa, ei tässä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas reilua.
Töitä ei kyllä ole pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki 744€ + asumistuki 200€ = 944€
- vuokra ja vesi 650€
- lääkkeet 14€
- bussikortti 72€
= ruokaan 208€ ihan naurettavan vähän rahaa. Jeah ostovoima nousuun ja vois totaa ottaa 100000€ asuntolainaan ja ostaa uuden auton. Uusi läppäri ja puhelin.
Ei vaan näille tuille ja leikkauksille tulisi siis ihan oikeasti vaan nauraa. Yliopiston tutkimuksistakin selviää että hyvinvointi paranee niillä alueilla joilla saa elettyä ihan ilman sitä kitkuttelua ja selviytymistä. Jätänkin itse usein bussikortin/bussilipun ostamatta.
Itsellä vanha luuri kohta ei tueta enää Anroid 9 järjestelmää niin menee paskaksi, ei ole koskaan ollut suoratoistopalveluita, en ole koskaan Woltannut, yleensä safkaa -60% iltatarjouksella. En polta enkä juo?
Melkoista hyvinvointia vai? Tämä on ihan paskaa, luuletko että joku haluaa elää ihan tietoisesti näin. Ehkä joku jota onni on potki
Mihin tarvitset bussikorttia?
Töihin voi mennä jos tuet ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, se on tämän yhteiskunnan v ika jos ei ole tarjota työtä.
Ei minulle ole KOSKAAN yhteiskunta TARJONNUT töitä. Kyllä niitä pitää IHAN ITSE HAKEA.
Niin, taisi olla Neuvostoliitto ainoa maa historiassa, joka on tarjonnut yhteiskuntana jokaiselle töitä. Se olikin työläisten paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuva ihminen saa Kelan maksamana....
No ei nyt vaan aina saa kaikkea tätä, mitä sinä luettelet. Sinä nimeät vain sitä, mitä voi saada, kun on oikeutettu täyteen tukeen. Mutta tukien saamiseen vaikuttaa myös mm. se, onko itsellä rahaa tilillä tai omaisuutta. Tai onko taloudessa muita tienaajia. Jos näitä löytyy, tukia aletaan vähentää. Likikään kaikki tuensaajat eivät saa täysiä tukimääriä Kelasta.
Ei kuulukaan saada. Miksi vaikka minun työtön mieheni pitäisi saada asumistukea tai toimeentulotuka, kun minä tienaan 5000/kk?
Koska minusta ei puolisolla ole mikään pakko elättää aikuista ihmistä!
Olen nähnyt ja näen tälläkin hetkellä ympärilläni aivan liikaa ihmissuhdeongelmia, jotka kumpuavat siitä, että tukia ei tarkastella aikuisten ihmisten osalta yksilöllisesti vaan toisen pitäisi elättää. Näyttää myös siltä, että yhä useampi laittaa lusikat jakoon vuosikymmenten avioliiton jälkeen, kun on nähnyt, miten käy, kun toisen terveys pettää ja aletaan pakottaa omaishoitajaksi yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas reilua.
Töitä ei kyllä ole pakko tehdä.
Sitä kikkaa sinä käytät, ei mitään ylpeyttä elättää itse itsensä.
Yhteiskunta ei ole minulle koskaan tarjonnut työtä, itse olen työni hommannut.