Paastoaako laihat aina herkuttelun jälkeen?
Yhdessä lihavuutta käsittelevässä ketjussa mainittiin täällä, että laihat söisi aina vähemmän herkuttelua seuraavina päivänä tai paastoaisi, ja kalorinsaanti olisi normaaleina päivinä max. 1400 kaloria. Pitääkö tämä paikkaansa, ja onko tämä syy siihen miksi hoikat pysyy hoikkina?
Kommentit (63)
En mä paastoa ikinä, joinain päivinä varmaan tulee syötyä vähemmän ihan automaattisesti.
Ja määrittele "herkuttelu". Joka päivä syön ainakin suklaata, aika usein juusto- tai linssinaksuja. Pizzaa, siideriä.
Syön aina reilun aamiaisen.
Vierailija kirjoitti:
Mä "paastoan" tai siis vähennän kaloreita etukäteen. Nuorena ei tarvinnut tehdä mitään, jotenkin sitä vaan automaattisesti pysyi laihana. Mutta 35 v iän paikkeilla alkoi kalorit tarttumaan eri tavalla, ja tajusin että jotain pitäisi tehdä ellen halua koko ajan lihoa. Aloin tehdä niin, että jos vaikka perjantaina on tarkoitus juhlia ja on oletettavissa että illan aikana menee 4000 kcal syömisinä ja juomisina, niin syön neljänä edeltävänä päivänä 500-800 kcal tavanomaista vähemmän, jotta ylijäämä tulee kuitattua. Normaalisti syön noin 1600-1700 kcal päivässä, olen nainen 48 v, 167 cm ja 53 kg.
Tämä kuulostaa hyvältä tavalta. Mä olen yrittänyt jälkikäteen, mutta aina sitä ei tule sitten kuitenkaan tehtyä. Varsinkin jos oli alkoholin juomista mukana niin krapulapäivänä ei nappaakaan paastoaminen tai kevytruoka vaan lähinnä pizza ja loiventava. Mutta jos se juominen pitäisi ansaita etukäteen keventämällä, se voisi toimiakin.
Tuo on helpoin tapa paikata nopeasti se vahinko, mikä on tullut. Herkuttelu on aina vahingollista ja se tuntuu ruuansulatuksessa.
Jos herkuttelee kohtuudella, siihen ei tarvitse reagoida mitenkään, mutta jos vetää överit, kannattaa keventää heti sen jälkeen. Lyhyt paasto voi riittää.
No en. Syön, mitä haluan, silloin kun haluan.
Vierailija kirjoitti:
En mä paastoa ikinä, joinain päivinä varmaan tulee syötyä vähemmän ihan automaattisesti.
Ja määrittele "herkuttelu". Joka päivä syön ainakin suklaata, aika usein juusto- tai linssinaksuja. Pizzaa, siideriä.
Syön aina reilun aamiaisen.
... ja mulla ei ole hajuakaan kaloreista, mulle on aivan mysteeri paljonko missäkin on. Porkkanassa varmaan vähemmän kuin suklaassa?
En harrasta herkuttelua, perusruoka riittää.
Homoilen hikisesti ja kunnolla ennen herkutteluhetkeä.
Oksennan yleensä herkuttelun jälkeen.
Sinällään totta ainakin omalla kohdallani. Tosin en varsinaisesti paastoa, vaan tulen niin täyteen ettei ole nälkä. Jos haen lähikebulasta pitsan päivälliseksi niin seuraavan päivän aamupala ja lounas menee parilla leivänpalalla.
En paastoa, mutta jos tiedän esim illalla tulee olemaan juhlat, niin syön kevyemmän lounaan. Muuten syön jonkun leivonnaisen välipalana kahvilla melkein päivittäin, ja syön normaalisti.
Kun syö pääasiassa terveellisesti ja hyvällä ruokarytmillä eikä liian isoja annoskokoja kroppa kyllä kestää silloin tällöin jotain herkutteluakin kohtuudella ja eikä tällaisen herkuttelun takia tule lisäkilojakaan joten ei ole tarvis ryhtyä paastollekaan.
En mieti kaloreita, syön terveellisesti aina. Herkuttelenkin, tykkään suklaasta ja leivoksista, en napostele mitään väipaloja. En harrasta paastoja ikinä.
Ennen 30kymppisyyttä sai syödä vapaammin mitä huvitti ja olla hoikka, nykyään kyllä kompensoin mättämistä jonkin verran seuraavina päivinä tai paino lähtee nousuun. Joskus vaikka viikonloppuna jos leivon jotain niin syön herkkuja. Yleisesti ottaen en harrasta hirveästi muuten vaan herkuttelua normaalin ruoan lisäksi, sillä se näkyy ja tuntuu nopeasti. Kesti kyllä jonkin aikaa tajuta mitä saa ja mitä ei saa tehdä kun tuo nuoruus jäi taakse. Tulisin nopeasti lihavaksi jos söisin mielin määrin mässyjä.
Kun 90-95% syö terveellisesti voi sattumia ja herkkujakin olla 5-10% arvosta ilman erityisiä paastopäiviä
En koskaan syö herkuttelun jälkeen mitään eli syön herkut aina noin klo 17, jonka jälkeen syön seuraavan kerran aamupalan noin klo 8.
En paastoa jälkeenpäin, vaan ennen juhlia "säästän mahaa" herkuille.
Jos juhlissa tulee syötyä todella paljon, ei seuraavina päivinä maistu mikään kovin raskas ruoka. Syön salaatteja yms. kevyttä silloin. En koe sitä paastoksi, koska syön mitä mieli tekee.
En, saattaa mennä sipsi pussikin heittämällä kerralla mutta siinähä sitä ollaan sitte. Aamupalaa en käytännössä ikin syö silloin korkeintaan kahvia. Isoja ruokamääriä syön silti päivälliseksi ym.
Minä en paastoa ikinä. En myöskään herkuttele syömällä tolkuttomia määriä kuraa kerralla. Jäätelöä saatan syödä sentin siivun kerran viikossa ja max. 3-4 palaa suklaalevyä päivässä. Muutoin syön Puskan opein. Ylipainoinen en ole ollut koskaan. Ikää 63 v.
Mä "paastoan" tai siis vähennän kaloreita etukäteen. Nuorena ei tarvinnut tehdä mitään, jotenkin sitä vaan automaattisesti pysyi laihana. Mutta 35 v iän paikkeilla alkoi kalorit tarttumaan eri tavalla, ja tajusin että jotain pitäisi tehdä ellen halua koko ajan lihoa. Aloin tehdä niin, että jos vaikka perjantaina on tarkoitus juhlia ja on oletettavissa että illan aikana menee 4000 kcal syömisinä ja juomisina, niin syön neljänä edeltävänä päivänä 500-800 kcal tavanomaista vähemmän, jotta ylijäämä tulee kuitattua. Normaalisti syön noin 1600-1700 kcal päivässä, olen nainen 48 v, 167 cm ja 53 kg.