Miten valmistat kahvisi?
Mitä konetta/valmistustapaa käytät sekä mitä kahvia juot?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö kukaan maidonvaahdotinta?
Kyllä. Minulla on useampia käsikäyttöisiä ja yksi sähkökäyttöinen. Sähkökäyttöinen tietty lämmittää myös maidon mutta on aika iso yhdelle kupilliselle maitokahvia.
En minä niitä valmista. Puussa ne kasvaa.
Suodatan käsin laadukkaasta riittävän tuoreesta vaaleapaahtoisesta kahvista, kuten kaikki kahvintuntijat tekevät. Suodatin on tietysti keraaminen ja paperina käytän Lidlin paperia jossa ei tutkitusti ole lyijyä. Pavut jauhan käsin amerikkalaisella myllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kahvipavut kasvaa puussa, ei kahvi.
Manuaalisella Stollar-espressokoneella yleensä, pavut jauhan erillisellä myllyllä ensin.
Vierailija kirjoitti:
Suodatan käsin laadukkaasta riittävän tuoreesta vaaleapaahtoisesta kahvista, kuten kaikki kahvintuntijat tekevät. Suodatin on tietysti keraaminen ja paperina käytän Lidlin paperia jossa ei tutkitusti ole lyijyä. Pavut jauhan käsin amerikkalaisella myllyllä.
Vaalea on pahaa ja haitallista.
Mokkapannulla teen kahvini, jauhan itse tummapaahtoiset kahvipavut, sekoitan robustaa ja arabicaa. Kahvia tuohon menee noin 13,5 grammaa ja kahvijuomaa tulee noin 1,2 desilitraa.
Latte machiattoa juon, juran kahvikone tekee
Vierailija kirjoitti:
Kahvipavut kasvavat pensaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalea on pahaa ja haitallista.
Tuopa onkin maailmalla eniten trendaava kahvi. Vaaleassa paahdossa kuulemma erottaa parhaiten pavun laadun, eli onko se papu itsessään hyvä vai huono. Ei se vaalea ole sen haitallisempaa kuin tummakaan, se vaan vääntää mahavaivaisilla enemmän kuin tumma. Mikä fataali mahavaiva se sinulla on?
Kotona manuaalitippalukollinen Moccis, kahvi juojien mukaan. Vain itselleni saatan tiputtaa tummempaa kahvia, merkit vaihtuvat paketti paketilta. Jos on muitakin juojia, kahvi on perusvaaleaa, eli JM, Katriina tai Costa Rica tarjousten mukaan. Mökillä on tippalukoton Moccis ja aina tuota perusvaaleaa. Itse kahvin tiputuksessa tuo tippalukoton on paljon parempi kuin tuo manuaalilukollinen, mutta saaneekohan niitä enää uusina?
Aeropress(jolla saa sopivan mukillisen aamuisin)käytössä ja yleensä teen mahdollisimman tummapaahtoisista(Arvid Nordquist/Löfbergs). En yleensä juo kahvia kuin aamuisin.
Mutteripannullla vastajauhetuista pavuista. Jos on vieraita, pressopannulla.
DeLonghi kahvikoneella, mikä jauhaa pavuista kuppi kerrallaan.
Kokeilin vaikka mitä hienoja ja kalliita papuja, nyt jo kolmas pussi Lildin Bellarom Cafe Crema et Aroma-papuja menossa. Ehkä joskus taas testaan jotain muutakin.
Kahvinsuodatin+kuppi. Siten teen kahvin. Ei koneita. Keitän veden ja kaadan suodattimeen.
Juon tummapaahtoista markettikahvia.
Vierailija kirjoitti:
Laitan muovisen suodattimen mukin päälle, siihen kahvia ja sitten lorotan kuumaa vettä vedenkeittimestä päälle. Toimii hyvin jo toista kymmentä vuotta.
Muuten sama, paitsi että käytän keraamista suodatinta. Epäilyttää kaataa kuumaa vettä muovisuodattimeen ja siksi alun perin lopetinkin kahvinkeittimen käytön. Kahvinkeittimissähän suodatinosa on muovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan muovisen suodattimen mukin päälle, siihen kahvia ja sitten lorotan kuumaa vettä vedenkeittimestä päälle. Toimii hyvin jo toista kymmentä vuotta.
Muuten sama, paitsi että käytän keraamista suodatinta. Epäilyttää kaataa kuumaa vettä muovisuodattimeen ja siksi alun perin lopetinkin kahvinkeittimen käytön. Kahvinkeittimissähän suodatinosa on muovia.
Kas kun sinua ei sitten epäilytä keraamisen suodattimen pinnoitteet. Eihän nekään ole raakasavea.
Käyttääkö kukaan maidonvaahdotinta?