Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä. 

Kommentit (512)

Vierailija
381/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu koska  en ole mielisairas.

Vierailija
382/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu, koska en usko jumaliin tai muihinkaan taikaolentoihin.

Hyväntekeväisyys on huono syy kuulua kirkkoon. 90% kirkollisveron tuotoista menee kiinteistö- ja henkilöstökuluihin. Suurimman osan hyväntekeväisyysvaroistaan kirkko hankkii erilaisin keräyksin.

Oletko ajatellut, että hengellisyydessä voisi olla kyse jostain muusta kuin joulupukkiinuskomisuskosta?

Oletko ajatellut, että ihmisellä ei ole mitään tarvetta hengellisyyteen?

Niin ei kai kuolleilla olekaan. Eri asia sitten on, onko kuollut ihminen vai luukasa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kuulu kirkkoon, sillä olen suomenuskoinen.

Metsä on minun kirkkoni ja oikeat jumalat eivät mahdu ihmisten tekemiin rakennuksiin - niitä varten on tonttu.

Ei ole myöskään Soturin Tien mukaista rukoilla apua ylisiltä tai alisilta, sillä jokainen luo itse oman kohtalonsa.

Tiesitkö, että sille oli hyvä syy, että muinaisuskosta luovuttiin? 

Tiesitkö, että muinaisusko on totuusarvoltaan täsmälleen sama kuin sinun uskomuksesi? Ja se hyvä syy oli jotain muuta kuin tarkoitat.

Tietysti uskomuksissa on kyse uskomuksista silloin, jos ihminen ei tiedä, mikä on totta. Minä tiedän.

Vierailija
384/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ev.lut kirkkoon kannata kenenkään kuulua

Vierailija
385/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu, erosin jo yli 20 vuotta sitten.

Enhän minä maksa Lihasulan martoillekaan satoja euroja vuodessa siitä, että en ole heidän touhuissaan mitenkään mukana. Miksi siis kirkollekaan maksaisin kun en heidän touhuihin ole koskaan ottanut osaa sitten lapsuuteni riparin.

Sinun kannattaisi osallistua kirkon toimintaan käymällä jumalanpalveluksissa.

Vierailija
386/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että sille oli hyvä syy, että muinaisuskosta luovuttiin? 

Pakkokäännyttäminen mielestäsi "hyvä syy".

Kertoo hihhulista kaiken olennaisen.

Vierailija
387/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvähän se, että sinua harmittaa kun muut eivät jaa uskomuksiasi johdonmukaisen harkinnan tuloksena.

Ei se minua haittaa. Sinua saattaa jossain vaiheessa haitata. Minä en puhu uskomuksesta.

Vierailija
388/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä maksa Lihasulan martoillekaan satoja euroja vuodessa siitä, että en ole heidän touhuissaan mitenkään mukana. Miksi siis kirkollekaan maksaisin kun en heidän touhuihin ole koskaan ottanut osaa sitten lapsuuteni riparin.

En usko minkäänlaisiin mielikuvitusolentoihin, joten minkä vi tun takia minun pitäisi osallistua johonkin mielikuvitusolentojen palvontatilaisuuksiin???

Vierailija
389/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu verotuksen takia. Muuten ei ole mitään kirkkoa vastaan. En ole ateisti, mutta en uskovainenkaan.

Vierailija
390/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko minkäänlaisiin mielikuvitusolentoihin, joten minkä vi tun takia minun pitäisi osallistua johonkin mielikuvitusolentojen palvontatilaisuuksiin???

Hengellisyydessä ei ole kyse mielikuvitusolentoihin uskomisesta. Ei sinun pidä osallistua, jos et halua, mutta sinulle on nyt kerrottu, että sinun kannattaisi. Päätät tietysti itse, mitä teet.

Vierailija
391/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu verotuksen takia. Muuten ei ole mitään kirkkoa vastaan. En ole ateisti, mutta en uskovainenkaan.

Oletko ajatellut, että sinua saattaa jossain vaiheessa harmittaa, ettet ole keskittynyt riittävästi hengellisyyteen?

Vierailija
392/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikallinen diakoni veljeili testamentteja itselleen.

Jeesus tarvitsi rahaa. Joo, riittää kirkon ahneus.

Nämä muutenkin hyysää vain puliukkoja

Jumalanpalvelukset ovat hyödyllisiä riippumatta siitä, millaiset ihmiset niitä pitävät.

Jumalanpalvelukset ovat hyödyttömiä riippumatta siitä, millaiset ihmiset niitä pitävät.

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.

Olen pahoillani, mutta väitteesi on epätosi.

Vierailija
393/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengellisyydessä ei ole kyse mielikuvitusolentoihin uskomisesta. Ei sinun pidä osallistua, jos et halua, mutta sinulle on nyt kerrottu, että sinun kannattaisi. Päätät tietysti itse, mitä teet.

Mielikuvitusolennon palvontariitissä on kyse nimenomaan mielikuvitusolentojen palvontariitistä. Jos sinä haluat pitää sitä hengellisyytenä tai ihan minä vaan, niin se on ihan sinun oma asiasi, mutta älä tyrkytä omia uskomuksiasi muille.

Vierailija
394/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi osallistua saatananpalvojien toimintaan, käymällä saatananpalvontatilaisuuksissa.

Vierailija
395/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi osallistua saatananpalvojien toimintaan, käymällä saatananpalvontatilaisuuksissa.

Kuuntelin neuvosi ja vapaan tahdon omaavana valitsin, etten aio noudattaa neuvoasi. 

Vierailija
396/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusolennon palvontariitissä on kyse nimenomaan mielikuvitusolentojen palvontariitistä. Jos sinä haluat pitää sitä hengellisyytenä tai ihan minä vaan, niin se on ihan sinun oma asiasi, mutta älä tyrkytä omia uskomuksiasi muille.

Minä en usko, vaan minä tiedän.

Vierailija
397/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko, vaan minä tiedän.

Tottakai.

Vierailija
398/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin aikoinaan kun täytin 35 eikä ollut löytynyt akkaa jonka viedä kirkkohäissä vihille.

No, myöhemmin menin naimisiin, mutta en enää viitsinyt liittyä takaisin.

Toki myös tämä, kun tarve häiden järjestämiselle meni ohi, niin samalla katosi tarve kuulua kirkkoon.

Eri

Hengelliset tarpeet eivät katoa. Kannattaisi edelleen liittyä ja alkaa käydä jumalanpalveluksissa.

Hengellinen tarve on täysin keksitty juttu. Luulevaisten sumutusta.

Olen pahoillani, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat. Voisitko selittää vähän? 

Vierailija
399/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
400/512 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, erosin kirkosta jo aikaa sitten kun piilottelivat maastakarkoituksen saaneita tiloissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme