Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä. 

Kommentit (512)

Vierailija
421/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin jo vuosia sitten kun kävi ilmi ettei rahoille saa minkäänlaista vastinetta. Yli tonnin vuodessa, eikä saa edes tuhkauurnalle paikkaa... kipatkaa raatoni biojätteeseen.

Samaa ajattelen minäkin. Tai tehkää Soylent Greeniä. Hittoako minä sitten enää asiasta välitän kun olen kuollut :D

Kuolema ei ole loppu.

Vierailija
422/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söötti vertaus, mutta hampaiden pesu ja kirkossa käynti ei ole ollenkaan sama asia.

Mutta mitäs sanot siitä Marttaliittoon liittymisestä? Mistään kirkosta ei saa samanlaisia eväitä yleishyödylliseen toimintaan, kuin sieltä. Lisäksi Marttojen pullat on paljon tuoreempia kuin kirkon leipäset. Sun elämä jää jollain tapaa ontoksi ilman Marttoihin kuulumista. It is known.

Ei niin. Jumalanpalveluksiin osallistuminen on paljon tärkeämpää kuin hampaiden harjaus.

Mutta entäs se Marttoihin liittyminen? Oletko koskaan tutkinut asiaa tai osallistunut marttailtaan? Kannattaa kyllä ennen kuin on myöhäistä, tai muuten jää elämäsi perusteellisella tavalla hajonneeksi. Ajattelen vain sinun parastasi. Se on totuus.

Kuuntelin neuvosi ja vapaan tahdon omaavana valitsin, etten noudata sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustan gay-kirkon ja uskon Jessen olleen hint-ti!!! LIITY MUKAAN!!

Jeesus oli kii-mainen kul-linlutkuttaja. Hahahahaa!

Viihtyi opetuslapsien munat suussaan ja nieli himokkaana. Go, Jesse!

Tykkäsi party party menosta ja muutti veden viiniksi. Kännissä järjesti äijien orgioita. Hahah!

Haluaako kukaan liittyä mukaan uuteen gay-kirkkooni?

Kirkon jäsenmaksu on 10% nettotuloista. Viiniä saa juoda rajoittamattomasti!

Nimeksi tulee "GAYVANKELIS-LUTERILAINEN KIRKKO". :-)

"Sallikaa lasten tulla minun tyköni", sanoi Jesse. Vaan eiköhän hänellä ennemminkin ollut jotakin sutinaa sen Magdalan Marian kanssa?

Oli. Jeesus oli luultavasti bi- tai panseksuaali, tai sitten joku alloromanttinen aseksuaali tai hitostako minä tiedän, mutta ei se nyt ainakaan ihan perus hetero ollut juttujensa perusteella.

Vierailija
424/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulu, erosin jo yli 20 vuotta sitten.

Enhän minä maksa Lihasulan martoillekaan satoja euroja vuodessa siitä, että en ole heidän touhuissaan mitenkään mukana. Miksi siis kirkollekaan maksaisin kun en heidän touhuihin ole koskaan ottanut osaa sitten lapsuuteni riparin.

Marttojen jäsenmaksu on 49 € vuodessa, ja se sisältää Martat-lehden kotiin kannettuna. Jäsenmaksu laskee jäsenyyden mukaan, ja esimerkiksi perhejäseneksi voi liittyä 23 eurolla (ei sisällä lehteä).

Vierailija
425/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Koska en usko millään tavalla satuihin joita kirkot edustavat. 

Vierailija
426/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin jo vuosia sitten kun kävi ilmi ettei rahoille saa minkäänlaista vastinetta. Yli tonnin vuodessa, eikä saa edes tuhkauurnalle paikkaa... kipatkaa raatoni biojätteeseen.

Samaa ajattelen minäkin. Tai tehkää Soylent Greeniä. Hittoako minä sitten enää asiasta välitän kun olen kuollut :D

Kuolema ei ole loppu.

Ei niin, koska musta tehdään ruokaa muille. Daa.

Vierailija
427/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin joskus teininä uskoa. Kävin rippikoulun, ja pääsin ripille. Äidin puolen sukulaiset eivät tulleet juhliin, koska eivät pitäneet minua sukuun kuuluvana. Olen adoptoitu. Jokainen näistä sukulaisista oli ja on avoimen uskovia, kirkkoon kuuluvia, omasta mielestään hurskaita ja hyviä ihmisiä. 

Mutta minut he sulkivat kaiken ulkopuolelle, koska en ole verisukua. 

Kun joskus muutama vuosi myöhemmin yritin puhua papille huolistani, en saanut ketään koskaan kiinni. Koin, että kirkko ja se ihmiset ei halua minua jäsenekseen, eikä osaksi mitään. Niinpä erosin.

Jumalaan en ole uskonut koskaan, nyt aikuisena se on päivänselvää. Olen pesunkestävä ateisti. En siksi, miten minua kohdeltiin vaan siksi, että jumalia ei ole ja niitä ei myöskään mihinkään tarvittaisi. 

Vierailija
428/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun kirkkoon. Käyn jumalanpalveluksessa  . Kaikki ollaan veljiä ja siskoja. Niin meille on kirkossa kerrottu  Jumalan lapsia .

Vierailija
429/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söötti vertaus, mutta hampaiden pesu ja kirkossa käynti ei ole ollenkaan sama asia.

Mutta mitäs sanot siitä Marttaliittoon liittymisestä? Mistään kirkosta ei saa samanlaisia eväitä yleishyödylliseen toimintaan, kuin sieltä. Lisäksi Marttojen pullat on paljon tuoreempia kuin kirkon leipäset. Sun elämä jää jollain tapaa ontoksi ilman Marttoihin kuulumista. It is known.

Ei niin. Jumalanpalveluksiin osallistuminen on paljon tärkeämpää kuin hampaiden harjaus.

Mutta entäs se Marttoihin liittyminen? Oletko koskaan tutkinut asiaa tai osallistunut marttailtaan? Kannattaa kyllä ennen kuin on myöhäistä, tai muuten jää elämäsi perusteellisella tavalla hajonneeksi. Ajattelen vain sinun parastasi. Se on totuus.

Kuuntelin neuvosi ja vapaan tahdon omaavana valitsin, etten noudata sitä.

Kyllä sun kuitenkin kannattaisi käydä edes tutustumassa. Yleensä marttailtoihin saa mennä tutustumaan ilman että vielä liittyy jäseneksi. Mitä haittaakaan siitä sinulle on? Ei mitään. Hyötyä sen sijaan runsaastikin. Saisit hyvät pullakahvit ja pääsisit hetkeksi ihmisten ilmoille.

Tiedätkös mitä. Tavoistani poiketen aion tänään illalla rukoilla. Rukoilen sinun puolestasi, että Jumala tulisi sydämeesi, poistaisi ennakkoluulojasi ja päästäisi sinut vankilastasi (henkisestä, tietysti), niin että voisit nähdä todellisen maailman kauneuden ja kokisit sitä hyvää, kodikasta lämpöä, mitä vanhemmilla rouvilla on tarjota. Katsotaan, saanko siihen vastausta. Parhaimmillaan Jumala vastaa, pahimmillaan ei tapahdu mitään.

Vierailija
430/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta edellisen arkkipiispan vuoksi, kun intoili homoliitoista liikaa, ilman yhtään lohdutuksen sanaa aidoille uskovaisille. Itse olen agnostikko, kukaan ei tiedä varmasti mitä kuoleman jälkeen (mutta taipuvainen ateismiin). Olisin ihan hyvin voinut kuulua kirkkoon, ei ollut edes rahasta kiinni kun ei tuloja Suomesta.

Vierailija
431/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulutko pitsinnypläyskerhoon, miksi tai miksi et. 

Vierailija
432/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan. Koska en usko millään tavalla satuihin joita kirkot edustavat. 

Ne eivät ole satuja.

Vierailija
433/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun. Se on minun tapani osoittaa vastuullisuutta: pitäö kirkkoa ja hautausmaita pystyssä. Vastuullisuushan ei ole pelkästään ekologista, vaan myös taloudellista ja sosiaalista. En kierrätä.

Vierailija
434/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin joskus teininä uskoa. Kävin rippikoulun, ja pääsin ripille. Äidin puolen sukulaiset eivät tulleet juhliin, koska eivät pitäneet minua sukuun kuuluvana. Olen adoptoitu. Jokainen näistä sukulaisista oli ja on avoimen uskovia, kirkkoon kuuluvia, omasta mielestään hurskaita ja hyviä ihmisiä. 

Mutta minut he sulkivat kaiken ulkopuolelle, koska en ole verisukua. 

Kun joskus muutama vuosi myöhemmin yritin puhua papille huolistani, en saanut ketään koskaan kiinni. Koin, että kirkko ja se ihmiset ei halua minua jäsenekseen, eikä osaksi mitään. Niinpä erosin.

Jumalaan en ole uskonut koskaan, nyt aikuisena se on päivänselvää. Olen pesunkestävä ateisti. En siksi, miten minua kohdeltiin vaan siksi, että jumalia ei ole ja niitä ei myöskään mihinkään tarvittaisi. 

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Jumala on olemassa. Kirkon jäsenyydessä ei ole kyse yhteisöllisyydestä, vaan jokaisen jäsenen hengellisestä matkasta. Jumalanpalveluksiin osallistumisesta on siinä paljon apua. 

Vierailija
435/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun kirkkoon. Käyn jumalanpalveluksessa  . Kaikki ollaan veljiä ja siskoja. Niin meille on kirkossa kerrottu  Jumalan lapsia .

Kiva kuulla.

Vierailija
436/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän vuodessa lähes 900 euroa kun erosin kirkosta.

Olisin mielelläni tukenut tuota toimintaa, mutta ns jäsenmaksu on aivan liian kallis kukkarolleni tässä elämäntilanteessa.

Kirkon kuluja on karsittava ja jäsenmaksun oltava vapaaehtoinen esim 50- 100€/ vuosi niin voin liittyä uudelleen.

Vierailija
437/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta edellisen arkkipiispan vuoksi, kun intoili homoliitoista liikaa, ilman yhtään lohdutuksen sanaa aidoille uskovaisille. Itse olen agnostikko, kukaan ei tiedä varmasti mitä kuoleman jälkeen (mutta taipuvainen ateismiin). Olisin ihan hyvin voinut kuulua kirkkoon, ei ollut edes rahasta kiinni kun ei tuloja Suomesta.

Kirkon jäsenyydessä on kyse tuesta ihmisen hengellisellä matkalla. On järjetöntä luopua siitä siksi, että joku sanoo tai ei sano jotain.

Vierailija
438/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun. Se on minun tapani osoittaa vastuullisuutta: pitäö kirkkoa ja hautausmaita pystyssä. Vastuullisuushan ei ole pelkästään ekologista, vaan myös taloudellista ja sosiaalista. En kierrätä.

Osallistutko jumalanpalveluksiin?

Vierailija
439/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän vuodessa lähes 900 euroa kun erosin kirkosta.

Olisin mielelläni tukenut tuota toimintaa, mutta ns jäsenmaksu on aivan liian kallis kukkarolleni tässä elämäntilanteessa.

Kirkon kuluja on karsittava ja jäsenmaksun oltava vapaaehtoinen esim 50- 100€/ vuosi niin voin liittyä uudelleen.

Jumalanpalveluksiin voi käsittääkseni osallistua, vaikka ei olisi kirkon jäsen.

Vierailija
440/512 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se erikoista, että kirkollisvero eli kirkon jäsenmaksu on prosenttipohjainen, jossa suurituloiset maksavat euromääräisesti enemmän kirkollisveroa kuin pienituloiset.

Ihmisellä on oikeus kuulua johonkin kirkkoon tai olla kuulumatta, mutta olisi syytä siirtyä vain uskonnon harjoittamiseen ja jättää politiikka sieltä kokonaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan