Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko kirkkoon, miksi tai miksi et?

Vierailija
19.11.2025 |

Itse mietin kirkosta eroamista. Kulut on nousseet ja reilu 400€ / vuosi tulisi säästöä. Mitään kirkon palveluja en käytä. Lähinnä olen kuulunut siksi että tukisin jäsenmaksulla hyväntekeväisyyttä. 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilainen kirkko lähti luopiotielle kun hyväksyivät naispappeuden. He toivat mukanaan loput outoudet. En kuulu kirkkoon koska en usko sen olevan oikealla tiellä

Vierailija
22/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkossa ole jäsenmaksua vaan kirkollisvero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, erosin vuonna 2012. Lopetin tuolloin työskentelyn eräässä seurakunnassa. Vaihdoin muualle töihin, ja kun viimeinen palkka seurakunnasta tuli, samana päivänä erosin kirkosta.

Vierailija
24/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta samana päivänä kun täytin 18 protestiksi naispappeuden vastustamiselle. En ole tarvinnut kirkon palveluja.

Vierailija
25/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin jotain kymmenen vuotta sitten. En näe tarpeelliseksi kuulua paikkaan ellei se kosketa minua. 

Vierailija
26/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut kirkosta noin 15 vuotta sitten.

Erosin ihan hengellisistä syistä eli sen takia, ettei kirkon ylin auktoriteetti ja esikuva ollut enää Raamattu ja Jumalan tahto, enkä halunnut sellaista touhua jäsenenä tukea. Nykyään railo kirkon ja Raamatun totuuden välillä on entistä isompi.

Eroon vaikutti myös se, ettei Raamattu tunne mitään suuntauksia ja kuppikuntia. Sellaisiin ei siis tarvitse jäsenenä kuulua. Jumalan seurakuntaan synnytään ja liitytään uudestisyntymän kautta, kun ihminen uskoo evankeliumin ja saa syntinsä anteeksi. Minut oli aikanaan vauvana vanhempieni toimesta liitetty kirkkoon vain sen takia, koska se on ollut kirkon ja ajan tapa. Uudestisyntymäni tapahtui vasta keski-iässä.

Kuitenkin käyn kirkossa ajoittain edelleenkin joissakin tilaisuuksissa, koska sieltä löytyy myös uskonveljiä ja -siskoja.

Vierailija
27/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun, tosin olen eroamassa, koska en käytä palveluita. Lisäksi kansankirkko on liian liberaali. 

Vierailija
28/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnot ovat huijausta...samoin lahkot.

Hurmoshenkiset papit yrittävät käännyttää ihmisiä, kun se on vallan väline.

Vierailija
29/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kun ei ole kastettu.

50+

Vierailija
30/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, koska en usko luterilaiseen Jumalaan.

Vierailija
31/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksaa jostakin itselle täysin turhasta ja fiktiivisestä asiasta?

Kirkko on kylläkin ihan faktaa. Sellainen paikka ja instituutio on ihan oikeasti olemassa.

Usko Jeesukseen, jota ilmeisesti tarkoitat sillä fiktiivisellä asialla, ja kirkko ja siihen kuuluminen taas ovat täysin eri asioita. Jeesukseen uskomiseen ei tarvita kirkkoa.

Vierailija
32/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun. Vielä. Saatan kohta erota kun saan evl. kitkon luopumuksesta tarpeekseni.

Vierailija
33/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin jo vuosia sitten. Kurssi ei tuolloinkaan ollut oikea, kaikkea toimintaa ei varmaankaan olisi kehdannut Jeesukselle esittää. Kuten näemme nyt, ovat piispat komentosillalla ajaneet koko kirkkolaivan kiville.

Vierailija
34/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kun kirkko vaihtoi Jeesuksen opetukset feministien opetuksiin.

Vierailija
35/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosimme kirkosta jo kauan sitten. 

Syitä: 

- emme ole uskossa

- kirkon oma toiminta ja kannanotot

- kirkollisvero

- vastustamme valtionkirkko-järjestelmää

Vierailija
36/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en kuulu. Ihan sama kysymys kuin miksi en ole muslimi tai ortodoksi. Ei ole mitään jumalia joten miksi kuulua typerään maksulliseen kerhoon. 

Vierailija
37/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunutkaan kirkkoon. Olen ateisti. Suhtaudun kriittisesti kaikkeen järjestäytyneeseen uskontoon. En ikinä vapaaehtoisesti liittyisi kirkkoon. 

Lahjoitan kuukausituloistani suurin piirtein kirkollisveroa vastaavan määrän suoraan valitsemiini hyväntekeväisyyskohteisiin. Menee kaikki hyväntekeväisyyteen, eikä kirkon omaisuuden kasvattamiseen ja ylläpitämiseen.

Vierailija
38/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot ovat huijausta...samoin lahkot.

Hurmoshenkiset papit yrittävät käännyttää ihmisiä, kun se on vallan väline.

Hurmoshenkinen pappi käännyttämässä ihmisiä? Suomen valtionkirkossa? Elätkö jossain rinnakkaistodellisuudessa? 😂😂😂

Vierailija
39/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, koska Raamattu on vain ihmisten kirjoittama kirja ilman mitään korkeampaa yhteyttä minnekään.

Vierailija
40/48 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon.. Minulle riitti se, kun tiesin, että kirkossani on vihitty homopari, se riitti, ei sellainen voi enää olla kirkkoni, koska kirkko on mielessäni homo parin vihkimisen vuoksi saastunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä