Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei nykyisin saa kommentoida edes myönteisesti toisen ulkonäköä tai kehoa?

Vierailija
19.11.2025 |

Luin lehdestä, että toisen ulkonäköä tai kehoa on viisainta olla kommentoimatta edes myönteisesti.  Mihin perustuu tämä suositus?

Kommentit (242)

Vierailija
181/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentointi on yksinkertaisesti tarpeetonta. Piste.

Mutta miksi se provosoi niin kovasti?

Onhan se tarpeetonta vaikka todeta, että "täällä sataa", jos kaikki läsnäolevat ihmiset voivat havaita, että sataa. Ei sen toteamisesta kukaan kuitenkaan suutu.

Miksi loukkaa, jos sanon jotakuta kauniiksi?

Vierailija
182/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tarpeetonta vaikka todeta, että "täällä sataa", jos kaikki läsnäolevat ihmiset voivat havaita, että sataa. Ei sen toteamisesta kukaan kuitenkaan suutu.

Miksi sun pitää saada sanoa se? Mitä sä siitä saat? Nainen on kaunis vaikka sä et sitä sanoisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanpa me suomalaiset ankea kansa. Toki kommentoinnissa on eroja, sanotko esim naiselle että hänellä on kauniin väriset hiukset vai että hyvät tissit. Jos ei tajua näiden kahden kommentin eroa niin parempi olla vaan hiljaa. 

Muuten uskoisin ettei kukaan normaali ihminen loukkaannu ihan mukavista ja ystävällisistä kehuista ulkonäön suhteen?

Ja miksi on kuitenkin ok kehua jonkun tekemää työtä tai esimerkiksi uutta laukkua tai huivia?

Useinhan ulkonäkökin on jollain tavalla itse "tehty". On puhtaat ja hyvin leikatut, kammatut hiukset, nätti meikki, sopivasti valitut vaatteet. Harva tuolla ihan Aatamin asussa kulkee, sellaisena kuin on sängystä noussut.

Vierailija
184/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää saada sanoa se? Mitä sä siitä saat? Nainen on kaunis vaikka sä et sitä sanoisikaan.

Kysyin ensin. Osaatko vastata?

Ei minun PIDÄ sanoa yhtään mitään. Sehän ei ollut tässä se pointti lainkaan. Vaan se, että miksi joku pahoittaa mielensä kehuista.

Vierailija
185/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa puhua tai katsoa, muuten alkaa ahdistaa, tulee masennus ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle

Vierailija
186/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tykkään jos joku tuttu tai tuntematon kehuu minua tai ulkonälöäni. Joten tämä lienee yksilöllistä. 

Vierailija
187/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi olla tilanteita, jossa toisen ulkonäön kehuminen on ok. Vaikka tuttua treffikumppania, kun hän saapuu paikalle. Kun taas vaikka pomo kehumassa alaisensa ulkonäköä on aika ahdistavaa, jopa mitätöivää, jos huomio kiinnittyy ulkonäköön työsuoritusten sijasta. Itse saatan vaikkapa kehua, jos joku käyttää hänelle sopivaa väriä, tai jotain muuta yksityiskohtaa hänen ulkonäössään. Miestenkin ulkonäköä pitäisi kehua useammin, mutta sopivissa tilanteissa tietenkin, jotta ei aiheuta vaivaantuneisuutta

Vierailija
188/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä kehua, mutta harvalla on sosiaalista silmää että osaa sanoa oikealla tavalla, oikeassa tilanteessa ja oikealle henkilölle. Jonkun tuntemattoman setämiehen läähätys on aina eri asia kuin kaverin kehu että onpa sulla hiukset kivasti tänään: vain jälkimmäinen on oikeasti mukavaa.

Olen itse kiitollinen siitä ettei sivistynyt lähipiirini ole kommentoinut mitään painonnousustani, eikä nyt radikaalista painon putoamisestakaan, koska kaiken taustalla kärsin vaikeista syömishäiriöistä, tällä hetkellä anoreksiasta. Kaikki kehon ja syömisen kommentointi, oli se sitten kehu tai haukku, osuu arkaan kohtaan ja saa aikaan reaktion jossa olen motivoitunut näännyttämään itseäni vain enemmän ja tekemään muutakin epäterveellistä, vaarallista. Jonkun tahdittoman puolitutun mielestä se heidän kehunsa on viaton ja tulee hyväntahtoisuudesta, mutta minä en todellakaan sitä tarvitse. Sinun halusi päästä kommentoimaan ei ole yhtä tärkeä kuin toisen kehorauha.

Vierailija
189/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehorauha.. 😂

Vierailija
190/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suutukaan mutta ajattelee että olet ihan v tun dille. Kuten ulkonäön kommentoijatkin.

Vierailija
191/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas ongelmat. Missään ei ole kielletty kommentoimasta. Mutta onko se todellakin niin vaikeaa jättää ihmiset rauhaan?

Vierailija
192/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin ensin. Osaatko vastata?

Ei minun PIDÄ sanoa yhtään mitään. Sehän ei ollut tässä se pointti lainkaan. Vaan se, että miksi joku pahoittaa mielensä kehuista.

Lue ketju. Tuohon kysymykseen on vastattu useasti.

Vierailija
193/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa puhua tai katsoa, muuten alkaa ahdistaa, tulee masennus ja joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle

Ihme ettet ole jo sairaseläkkeellä tuolla typeryyden tasollasi.

Vierailija
194/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniiksi kehuminen voi vaikuttaa yksinkertaiselta kohteliaisuudelta, mutta se voi myös herättää vastaanottajassa epämukavuutta ja jopa loukkaantumista. Yksi keskeinen syy tähän on että tälläinen kehu kohdistuu suoraan yksilöön. Toisin kuin neutraalit havainnot, kuten esimerkkisi sään kommentointi, henkilökohtainen arvio ulkonäöstä tai kauneudesta ei ole objektiivinen fakta vaan sun subjektiivinen tulkinta. Tämä tekee sun kommentista intiimin ja henkilökohtaisen, mikä voi olla erityisen herkkä asia tuntemattoman henkilön antamana.

Sosiaalinen konteksti ja valtasuhteet lisäävät tilanteen monimutkaisuutta. Kun joku sanoo toiselle että hän on kaunis, kuulija alkaa usein tulkita kommentin merkitystä. Onko kyse flirttauksesta, manipulaatiosta, yksinkertaisesta ystävällisestä huomiosta vai jostain muusta? Kommentin antajan mahdollinen valta-asema, kuten työpaikkasuhde tai vaikutusvalta, voi tehdä kehumisesta epämiellyttävän tai ahdistavan, koska se voi koetaan olevan valta-aseman väärinkäyttöä.

Henkilön aiemmat kokemukset vaikuttavat myös merkittävästi siihen, miten kehu koetaan. Jos ihmisellä on ollut kokemuksia ei-toivotusta huomioinnista tai seksuaalisesta häirinnästä, neutraali tarkoitusperältään oleva kehusi voi laukaista varautuneisuuden, epäluottamuksen tai negatiivisia muistoja. Kauneuden kommentointi voi siten tuntua henkilökohtaisesti loukkaavalta, vaikka sulla ei olisi mitään pahaa tarkoitusta.

Lisäksi kehuun liittyy kysymys henkilökohtaisesta autonomiasta. Vastaanottaja ei ole  antanut sulle lupaa arvioida ulkonäköä, ja kommenttisi voi siksi tuntua tungettelevalta tai rajoittavalta. Tämä liittyy myös kulttuurisiin odotuksiin, sillä ulkonäköön liittyvät kommentit liitetään usein romanttiseen tai seksuaaliseen kontekstiin, mikä voi johtaa väärinymmärryksiin ja epämukavuuteen.

Lopuksi, konteksti ratkaisee paljon. Julkisessa tilassa, työpaikalla tai tuntemattomien ihmisten parissa annettu kehu voi tuntua sopimattomalta, koska vastaanottajalla ei ole mahdollisuutta kontrolloida tilannetta tai kommentin merkitystä. Toisaalta samankaltainen kehu ystävälle tai läheiselle voi olla täysin hyväksyttävää, koska merkitykset ja aikomukset ovat selvempiä.

Kaiken kaikkiaan kauniiksi kehuminen voi loukata, koska se on henkilökohtainen, tulkinnanvarainen ja kulttuurisesti latautunut viesti. Kommentin vastaanottajan reaktio ei siis kerro pelkästään kommentin antajasta, vaan myös sosiaalisista, psykologisista ja kulttuurisista tekijöistä, jotka muokkaavat sitä, miten yksilö kokee henkilökohtaiset arviot.

Voisitko nyt jo lopettaa jankkaamisen ja saman asian kysymisen?

Vierailija
195/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saahan sitä kehua, mutta harvalla on sosiaalista silmää että osaa sanoa oikealla tavalla, oikeassa tilanteessa ja oikealle henkilölle. Jonkun tuntemattoman setämiehen läähätys on aina eri asia kuin kaverin kehu että onpa sulla hiukset kivasti tänään: vain jälkimmäinen on oikeasti mukavaa.

Olen itse kiitollinen siitä ettei sivistynyt lähipiirini ole kommentoinut mitään painonnousustani, eikä nyt radikaalista painon putoamisestakaan, koska kaiken taustalla kärsin vaikeista syömishäiriöistä, tällä hetkellä anoreksiasta. Kaikki kehon ja syömisen kommentointi, oli se sitten kehu tai haukku, osuu arkaan kohtaan ja saa aikaan reaktion jossa olen motivoitunut näännyttämään itseäni vain enemmän ja tekemään muutakin epäterveellistä, vaarallista. Jonkun tahdittoman puolitutun mielestä se heidän kehunsa on viaton ja tulee hyväntahtoisuudesta, mutta minä en todellakaan sitä tarvitse. Sinun halusi päästä kommentoimaan ei ole yhtä tärkeä

Täällä toinen syömishäiriöinen. Olen todella herkkä ulkonäön kommentoinnille. Jos joku kehuisi minua nyt kauniiksi, en joko uskoisi sitä ja miettisin miksi hän valehtelee, tai sitten olettaisin, että koska hän kehuu minua nyt, en ole ennen ollut hänestä kaunis. Kehusta lähtee siis negatiivisten ajatusten kierre liikkeelle. Pahinta on, jos kehutaan laihtumisen takia tai huomautellaan muuten vaan laihtumisesta/lihomisesta, sillä siitä seuraa lisää itseni näännytystä ja pahoinvointia.

Olisi kiva, jos lopettaisitte toisten "kehumisen" ja arvostelun.

Vierailija
196/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kohtelen kaikkia minulle vieraita naisia kuin ilmaa. Se on kaikkein parasta molemmille osapuolille. 

Vierailija
197/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuispa joku jotain ulkonäössä. Siitä on vuosia! Vaatteita/asusteita on kyllä joskus positiivisesti kommentoitu...

Vierailija
198/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että hyvääkin tarkoittava kommentti voi loukata tai pahoittaa mielen.  Hoikka ihminen ei halua kuulla olevansa hoikka jos hänellä vaikkapa on terveydellisiä ongelmia ja hän haluaisi saada vähän kiloja lisää.

Syömällä niitä kiloja saa. Eiköhän se ole ratkaistavissa.

Vierailija
199/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusallinen olo jos en osaakaan reagoida tarpeeksi hyvin. Ja sitten toinen suuttuu.

Vierailija
200/242 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin Irma ei halua tusinamieskatsekyyläri-Jormalta(kaan) mitään kommenttia ulkonäöstään, mutta Jorma haluasi väkisin "kehua" "ihanairmaa" _omista itsekkäistä tarkoitusperistään_ eikä Jormaa kiinnosta Irman haluttomuus kuunnella itselleen epätoivottua, turhaa ja ehkä jopa vastenmielistä "ulkonäköimartelulässytystä". Kumpi saa tahtonsa läpi ja miksi?

Kumpi tässä "taipuu" hyvän tavan, normaalien käytöstapojen, normien ja kanssaihmisten kunnioittamisen puitteissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi