Pienipalkkainenkin pärjää tuloillaan kun tajuaa mihin hänellä on varaa.
Mulla brutto 1900€ (käteen 1650€) plus elarit ja lapsilisä 350€
vuokra 700€
laskut (sähkö, puhelin vakuutus netflix yms) 200€
ruoka 500€
vaatteet ja hygienia 200€
lapselle kuukausiraha 50€
säästöön 200€
muut kulut (parturi, lääkäri, leffat tms) 150€
En koe että meiltä puuttuisi yhtään mitään. Säästöillä päästään kerran vuodessa reissaamaan Euroopassa ja pari kertaa kotimaassa.
Miten muut pienipalkkaiset, pärjäättekö te hyvin tuloillanne?
Kommentit (403)
Netto 2000 e/kk kokopäivätyö, ei tukia. Vuokra 515, vakuutukset+puhelin+sähkö 80 e, ruoka 200, muut kodin tuotteet yms 100, lääkkeet 50, energiajuomat 24-pack 40, matkatilille 500, loput tuhlaan millon mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, taas joku saarnaa "pienituloisille", jotka on vaan niin typeriä että eivät tajua mihin heillä on varaa.
Minä en esimerkiksi käy parturissa, ja terveydenhuolto tapahtuu kokonaan julkisella puolella. Vaatteet ostan kirpputoreilta, kengät superalennuksista ja käytän ne kaikki ihan loppuun asti, ennen kuin hankin uusia. Viinaa en juo, kahvia en juo, tupakkaa en polta. Noin messevään vuokraan ei todellakaan ole varaa, joten asumisjärjestelyni ovat huokeahkot (tyyliin koppi, josta maksan alhaista vuokraa sillä omistaja on läheinen), tosin asumistukenikin on vain muutama hassu kymppi. Puhelin on pakko omistaa, ja sen liittymä on vähän päälle 20e/kk.
Palkasta jää silti saman verran ruokaan kuin sinä käyttelet partureihin ja lääkäreihin. Tähänkin joku tulee vinkumaan että ei voi olla mahdollista, mutta ei enää kiinnosta pulun oksennuksen vertaa mitä muut ajattelee, uskoo tai on
Ei köyhän kannata imuria hankkia. Vuokrakämppää ei työssäkäyvän kannata siivota koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä elän sinkkuna tonnilla per kk eikä multa puutu mitään oleellista. Pitää vaan osata tiedostaa mikä on välttämätöntä, mikä on mukavaa ja mikä turhaa/tarpeetonta mutta haluttavaa. Ensin täytetään välttämätön, sitten mukavuudet ja jos jotain jää niin sitten tyydytetään tarpeettomat halut. Toiset ovat vähän tyhmiä ja hoitavat raha-asiansa käänteisessä järjestyksessä.
Tämä. Nykysuomalaiset ovat kuin Suomi pienessä koossa. Ensin halutaan ja ostetaan mitä halutaan ja sitten ihmetellään et rahat ei riittäneet. Voitko lainata rahaa? Lainaathan varmasti ensi kuussa kans? Mitenkä aattelit, lainaathan ensi vuonnakin? Ja asutaan keskellä kaupunkin mikä minulla, ns. hyvätuloisena ei tulisi mieleenkään. Kun ei ole varaa!
Eipä köyhällä ole varaa asua maalla kun ei ole rahaa autoon ja sen ylläpitoon.
Köyhät jotka kehuvat pärjäävänsä ovat pulassa jos ruoka-apu loppuu. Ilman ilmaista apua eivät pärjäisi mutta he eivät laske paljonko menisi oikeasti rahaa jos joutuisivat itse maksamaan menonsa.
Tulin kyllä toimeen tuon suuruisella palkalla ja säästöön jäi ihan kivasti. Eli toisin sanoen se kulutus ja sitä kautta valtion toivoma verokertymä jää valtiolta saamatta. Mutt minun tilini kiittää kuukausittain kertyvästä pääomasta.
Saat siis vuodessa säästöön reilu 2000 € ja se riittää kahden (?) hengen ulkomamaanmatkaan ja pariin kotimaanmatkaan vuosittain + yllärimenoihin, kuten kodinkoneiden uusiminen tms.?
Kuulostaa hyvältä. Mutta jos sinulla on yksi lapsi kysymys kuuluu oletko pieni palkkainen? Mielestäni olet ainakin pienipalkkaisuushaitarin yläpäässä.
Kaupan osa-aikatyössä saa 1200 brutto - verot ja eläkemaksut.
Noin 60 % tekee osa-aikatyötä kaupoissa.
Itse olin kaupungin yksikössä toimistotyössä 30 h viikko ja palkka 1600 brutto - verot ja eläkemaksut ja kaksi lasta.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa myös julkisella. Irtisanomiseen riittää asiallinen syy tammikuusta alkaen. Enää ei tarvita painavaa syytä irtisanomiseen.
Yleistuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Jos te saatte 2 tonnia käteen/kk niin miksi puhut pienistä tuloista?. Mun mielestä pieni tulo on nettona esim 1200-1400/kk.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla vain tietyn verran tilillä rahaa eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä.
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa lomailla missään. tosi monet köyhät ajautuu apaattisessa elämässään päihteiden käyttäjiksi. Köyhyys tekee sen.
Kun tajuaa mihin on varaa...
Jos haluaa lomailla niin hankkii sitten lisätuloja tai hakee tuettua lomaa tai keksii nollabudjetilla jotain tekemistä. Päihteethän onkin tosi halpoja, voisko nekin rahat laittaa vaikka siihen lomailuun.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
Isopalkkainenkin pärjää tuloillaan, kun tajuaa, mihin hänellä on varaa. Ei tarvitse saada itkupotkuraivareita työttömän viisisatasesta.
"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Hallitus leikkaa Valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Moni virkamies saa potkut.
Ansiosidonnaista odotetaan yleensä noin 6- 8 viikkoa.
"Ei köyhän kannata imuria hankkia. Vuokrakämppää ei työssäkäyvän kannata siivota koskaan. "
Imuri ei ole siivouksessa välttämättömyys. Siivota voi muutenkin.
Tunnen kymmeniä ketkä tekee tuolla palkalla töitä ja pärjäävät, kulkevat uudehkoilla autoilla töissä ja asuvat omistusasunnossa. Tuohan on lähes 12€/h ja elämää on muuallakin kun kaupungeissa ja varsinkin kehäkolmosen sisällä.