Pienipalkkainenkin pärjää tuloillaan kun tajuaa mihin hänellä on varaa.
Mulla brutto 1900€ (käteen 1650€) plus elarit ja lapsilisä 350€
vuokra 700€
laskut (sähkö, puhelin vakuutus netflix yms) 200€
ruoka 500€
vaatteet ja hygienia 200€
lapselle kuukausiraha 50€
säästöön 200€
muut kulut (parturi, lääkäri, leffat tms) 150€
En koe että meiltä puuttuisi yhtään mitään. Säästöillä päästään kerran vuodessa reissaamaan Euroopassa ja pari kertaa kotimaassa.
Miten muut pienipalkkaiset, pärjäättekö te hyvin tuloillanne?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poljette maan palkkatasoa ja suostutte tuohon? Teidän syytä että käikki on köyhyydessä. Alkakaa lakkoon. Työttömyys on lakon muoto.
Ehkä typerin vassarikommentti vähään aikaan.
Kapitalismiin kuuluu työn kannattavuus ja kannattavuuden srkä voiton tavoittelu. Vassarit käy töissä ilmaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitsee Netflixiä?
Laadukkaiden televisiosarjojen katseluun ilman mainoksia.
Toistaiseksi. Kohta tulee mainokset. Ja "tarjous" että maksa vähän enemmän niin ei tarvi kattoa mainoksia. Sit siihen tulee mainokset. Sit tulee uusi "tarjous" että nostetaan vähän hintaa nii menee mainokset pois...näin niitä lampaita lypsetään.
Vierailija kirjoitti:
Aivojen turruttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, taas joku saarnaa "pienituloisille", jotka on vaan niin typeriä että eivät tajua mihin heillä on varaa.
Minä en esimerkiksi käy parturissa, ja terveydenhuolto tapahtuu kokonaan julkisella puolella. Vaatteet ostan kirpputoreilta, kengät superalennuksista ja käytän ne kaikki ihan loppuun asti, ennen kuin hankin uusia. Viinaa en juo, kahvia en juo, tupakkaa en polta. Noin messevään vuokraan ei todellakaan ole varaa, joten asumisjärjestelyni ovat huokeahkot (tyyliin koppi, josta maksan alhaista vuokraa sillä omistaja on läheinen), tosin asumistukenikin on vain muutama hassu kymppi. Puhelin on pakko omistaa, ja sen liittymä on vähän päälle 20e/kk.
Palkasta jää silti saman verran ruokaan kuin sinä käyttelet partureihin ja lääkäreihin. Tähänkin joku tulee vinkumaan että ei voi olla mahdollista, mutta ei enää kiinnosta pulun oksennuksen vertaa mitä muut ajattelee, uskoo tai on uskomatta.
Minulla hajosi vuosia palvellut
Puhuin kyllä matalapalkka-alasta, ja kysyin miten pärjäätte.
Yllättäen sä jätit sun palkan kertomatta, ja valitat kuinka mihinkään ei ole varaa. Mihin sun rahat menee? Sitä kannattaa miettiä. Jos ei kerran mitään osta eikö mitään syö ja missään ei käy ja asuntokikkailusta on pieni, ni vähän tuntuu kummalliselta ettei raha riitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä elän sinkkuna tonnilla per kk eikä multa puutu mitään oleellista. Pitää vaan osata tiedostaa mikä on välttämätöntä, mikä on mukavaa ja mikä turhaa/tarpeetonta mutta haluttavaa. Ensin täytetään välttämätön, sitten mukavuudet ja jos jotain jää niin sitten tyydytetään tarpeettomat halut. Toiset ovat vähän tyhmiä ja hoitavat raha-asiansa käänteisessä järjestyksessä.
Ja lisätään tähän vielä ettei tämä ole tulosidonnaista. Myös paljon tienaavat joutuvat kuseen jos hoitavat talouttaan väärässä järjestyksessä. Laitetaan rahaa kaikkeen kivaan ja mukavaan ja sitten itketään kun ruoka ja asuminen on niin kallista ettei oo varaa.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, taas joku saarnaa "pienituloisille", jotka on vaan niin typeriä että eivät tajua mihin heillä on varaa.
Minä en esimerkiksi käy parturissa, ja terveydenhuolto tapahtuu kokonaan julkisella puolella. Vaatteet ostan kirpputoreilta, kengät superalennuksista ja käytän ne kaikki ihan loppuun asti, ennen kuin hankin uusia. Viinaa en juo, kahvia en juo, tupakkaa en polta. Noin messevään vuokraan ei todellakaan ole varaa, joten asumisjärjestelyni ovat huokeahkot (tyyliin koppi, josta maksan alhaista vuokraa sillä omistaja on läheinen), tosin asumistukenikin on vain muutama hassu kymppi. Puhelin on pakko omistaa, ja sen liittymä on vähän päälle 20e/kk.
Palkasta jää silti saman verran ruokaan kuin sinä käyttelet partureihin ja lääkäreihin. Tähänkin joku tulee vinkumaan että ei voi olla mahdollista, mutta ei enää kiinnosta pulun oksennuksen vertaa mitä muut ajattelee, uskoo tai on uskomatta.
Minulla hajosi vuosia palvellut
Puhelin maksaa 69 e, uusi doro.
Mitä sä teet läppärillä ?
Lidlissä imuri maksaa 75 e ja bf uuni 200
Mä oon laittanut puskuriin joskus jopa 2 e kk, olen yrittänyt pitää siellä max 200 e.
Ilman imuria pärjää harjalla ja rikkalapiola.
Entä jos lapsi haluaa harrastaa esteratsastusta? tai vaikka laskettelua ? Kartingia?
Ei kaikki lapset saa tyydytystä kirjaston kirjoista ja talon ympäri käveleskelystä.
Vierailija kirjoitti:
Jätit kertomatta paljonko saat elareita.
Tuossahan se lukee, elarit ja lapsilisä 350€, yksinhuoltajakorotuksella lapsilisä yhdestä lapsesta on 168€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkasta jää silti saman verran ruokaan kuin sinä käyttelet partureihin ja lääkäreihin. Tähänkin joku tulee vinkumaan että ei voi olla mahdollista, mutta ei enää kiinnosta pulun oksennuksen vertaa mitä muut ajattelee, uskoo tai on
Puhuin kyllä matalapalkka-alasta, ja kysyin miten pärjäätte.
Yllättäen sä jätit sun palkan kertomatta, ja valitat kuinka mihinkään ei ole varaa. Mihin sun rahat menee? Sitä kannattaa miettiä. Jos ei kerran mitään osta eikö mitään syö ja missään ei käy ja asuntokikkailusta on pieni, ni vähän tuntuu kummalliselta ettei raha riitä.
Eli et usko, ei yllätä. Ihan pakkohan kaikille pitää jäädä rahaa Euroopan matkailuun ja teinien elättämiseen, kun mullekin jää. Pakko!
Matalapalkkaisella alalla töissä, ja jos tuo kulujen erittely ei riitä niin en kompastu todistelemaan, sillä sanoin ettei enää kiinnosta teidän "en usko" -jankutukset. Maata on nakerrettu ja ajettu alas jo vuosia, ja kun oikeasti köyhät raatajat on tuhottu, se tulee sitten osumaan teihinkin. Niin kävi myös minulle, ennen pärjäilin "ihan kivasti" kun vaatimattomasti elin. Palkkaa ei ole nostettu, kaiken muun hintaa on. Myös sellaisia toimia on tehty, jotka takaa ihan aitoja vaikeuksia. Täällä sirkutan kanarialintuna kaivoksessa, mutta kaikkia muita päss... anteeksi, arjen sankareita kiinnostaa vain vakuutella että kaikki on hyvin, itsestä kiinni jne. Odotas vain sitä hetkeä kun ei enää olekaan, vaikka et muuttanut elämässäsi mitään. Voi jäädä kampaajat ja muut välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätit kertomatta paljonko saat elareita.
Tuossahan se lukee, elarit ja lapsilisä 350€, yksinhuoltajakorotuksella lapsilisä yhdestä lapsesta on 168€.
Minulla ei ole lapsia, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2025 yksinhuoltajan perusosa on 676,65 euroa kuussa. 1017-vuotias sisarussarjan 1. lapsi saa 415,49 euroa kuussa, 2. lapsi saa 385,81 euroa ja sitä seuraavat 356,13 euroa. Alle 10-vuotiaat saavat samassa järjestyksessä 373,94 euroa; 344,26 euroa ja 314,58 euroa kuussa.
Tähän päälle asumistuki joka on n. 500€ niin aika lähelle mennään ap:n saamaa tuloa palkkatyöstä.
Apee reissaa, eli säästää. Ei toimeentulotukea. 700 euron vuokrasta apee saa noin 150 asumistukea noilla työtuloilla. Ilmeisesti ei ole hakenut, kun ei listannut.
Työttömänä saisi 350-400.
Eli perheenä elämme 400 euroa alle toimeentulotuen. Joka on viimesijainen tuki. Onneksi on noita työjaksoja. Leikattiin perheen menoja, kun leikattiin. Töissä ei nostettu kulutusta. Voitto 1000. Per työ/kk.
Noi toimeentulotukilaskelmat voi heittää takalistoon. Työtä tekevä, saa myös tarpeeksi tehtyään ansiosidonnaista työttömänä. Apeen kohdalla se on n. 1000 euroa. Joka vähentää asumistukea 100, eli ei ole se 350.
Mulla jää käteen sama mikä toimeentuloasiakkaalle kun asuu oikean suuruisessa vuokra- asunnossa eli se n. 600 e
ruokaan menee 300e kun vähän katsoo tarjouksia ja punalappuja ja käy ruokajonossa
laskuihin joita ei paljon oo ni menee 80e ja salikorttiin 20e
Muihin kuluihin menee sit 150e ja säästöön aina 50€ (tästä en tingi)
Lapsia ei ole niin hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos lapsi haluaa harrastaa esteratsastusta? tai vaikka laskettelua ? Kartingia?
Ei kaikki lapset saa tyydytystä kirjaston kirjoista ja talon ympäri käveleskelystä.
Kun tajuaa mihin on varaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä elän sinkkuna tonnilla per kk eikä multa puutu mitään oleellista. Pitää vaan osata tiedostaa mikä on välttämätöntä, mikä on mukavaa ja mikä turhaa/tarpeetonta mutta haluttavaa. Ensin täytetään välttämätön, sitten mukavuudet ja jos jotain jää niin sitten tyydytetään tarpeettomat halut. Toiset ovat vähän tyhmiä ja hoitavat raha-asiansa käänteisessä järjestyksessä.
Ja lisätään tähän vielä ettei tämä ole tulosidonnaista. Myös paljon tienaavat joutuvat kuseen jos hoitavat talouttaan väärässä järjestyksessä. Laitetaan rahaa kaikkeen kivaan ja mukavaan ja sitten itketään kun ruoka ja asuminen on niin kallista ettei oo varaa.
Mihin kivaan. Vankina omassa kotona. Mihinkään ei ole varaa. Sama kuin pistäisi itsensä vankilaan. Vapaudetkin on samat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Jotkut vaan eivät voi (siis osaa) elää ilman
Noh Netflix on aika halpa ilo lapsiperheelle verrattuna leffateatterissa käyntiin. Sallittakoon se pienituloisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nykysuomalaiset ovat kuin Suomi pienessä koossa. Ensin halutaan ja ostetaan mitä halutaan ja sitten ihmetellään et rahat ei riittäneet. Voitko lainata rahaa? Lainaathan varmasti ensi kuussa kans? Mitenkä aattelit, lainaathan ensi vuonnakin? Ja asutaan keskellä kaupunkin mikä minulla, ns. hyvätuloisena ei tulisi mieleenkään. Kun ei ole varaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2025 yksinhuoltajan perusosa on 676,65 euroa kuussa. 1017-vuotias sisarussarjan 1. lapsi saa 415,49 euroa kuussa, 2. lapsi saa 385,81 euroa ja sitä seuraavat 356,13 euroa. Alle 10-vuotiaat saavat samassa järjestyksessä 373,94 euroa; 344,26 euroa ja 314,58 euroa kuussa.
Tähän päälle asumistuki joka on n. 500€ niin aika lähelle mennään ap:n saamaa tuloa palkkatyöstä.
Apee reissaa, eli säästää. Ei toimeentulotukea. 700 euron vuokrasta apee saa noin 150 asumistukea noilla työtuloilla. Ilmeisesti ei ole hakenut, kun ei listannut.
Työttömänä saisi 350-400.
Eli perheenä elämme 400 euroa alle toimeentulotuen. Joka on viimesijainen tuki. Onneksi on noita työjaksoja. Leikattiin perheen menoja, kun leikattiin. Töissä ei nostettu kulutusta. Voitto 1000. Per työ/kk.
Noi toimeentulotukilaskelmat voi heittää takalistoon. Työtä te
Yhden lapsen työtön yksinhuoltaja saa asumistukea 460€ jos vuokra on 700€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kivaan. Vankina omassa kotona. Mihinkään ei ole varaa. Sama kuin pistäisi itsensä vankilaan. Vapaudetkin on samat
I can explain it to you but i can't understand it for you.
Ei ole varaa lomailla missään. tosi monet köyhät ajautuu apaattisessa elämässään päihteiden käyttäjiksi. Köyhyys tekee sen.
Sun aivopieruihisi verrattuna vielä erittäin kevyttä
-eri