Ex-huumeiden käyttäjät, mitä mieltä olette huumeidenkäyttöhuoneesta?
Ajaisiko sellainen julkinen, valvottu ja "turvallinen" huumeiden käyttötila vanhoja ja uusia addikteja takaisin mukaan huumeisiin?
Vai ajatteletteko, että se olisi parempi, sillä voitaisiin estää yliannostukset paremmin, ainakin jos siitä tulisi yleinen käytäntö.
Ajatteletteko, että pitäisi huumerikollisuutta vastaan käytettävät resurssit mielummin käyttää huumehuoneisiin, koska "huumeiden myyntiä ei voisi kuitenkaan estää, mutta nyt ainakin käyttö on turvallista".
Pakko sanoa konservatiivina, että kaikki tällainen puhe särähtää pahasti korvaan...Mutta tahdon myös kuulla lisää mielipiteitä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Käyttlhuoneiden henkilökunta ei saa olla pois muusta sotesta tai lisätä verotaakkaa. Mistä siis rahat käyttöhuoneisiin?
Vaikka niistä säästyneistä varoista, kun ensiapujen ja muun terveydenhuollon kuormitus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tiukempi asenne toimii.
Ei ilmaisia käyttövälineitä, ei mitään käyttöhuoneita, korvaushoitoa ei tulisi antaa alaikäisille ja siinä tulisi olla selkeästi aika koska annokset lasketaan nolliin, sen ei pidä olla ikuinen hoito, vaan apuna vieroituksessa.
Itse lopetin ilman hoitoja huumeet, kun olin jo menettänyt niille mieheni, hän kuoli huumeisiin ja lapseni oli huostaanotettu ja en saanut vuosiin tavata häntä ja lopulta päädyin antamaan lapsen adoptioon. Olin ollut lukuisia kertoja tehohoidossa. Olin yrittänyt monesti itsaria. Käyttänyt reilu 10v suonensisäisesti aineita. Olen ollut monesti psykoosissa huumeiden takia.
Mä oon sitä mieltä että pitää käydä ensin tarpeeksi pohjalla, tajutakseen että sun elämä ei ole elämisen arvoista ja haluat muuttaa sitä. Joillekin se pohja tulee vaan nopeammin vastaan ja kaikki eivät siltä nouse, eikä ihmisiä voi pakottaa muutokseen.
Ja kokemuksella puhun. Narkomaani ei muutu sillä että häntä paapotaan. Hän menee mieluiten aina sieltä missä aita on matalin. Rimaa pitää nostaa, että käyttäjä tajuaa mitä häneltä odotetaan,että muutos on mahdollinen. Se että ihmiset vetää vuosia jopa kymmeniä korvaushoitoon lääkkeet ja päälle huumeet katukaupasta ei tue ketään. Se että huumeiden käyttöön välineitä jaetaan ilmaiseksi aiheuttaa sen että niitä löytyy leikkipuistoista ja muualta jatkuvasti, puhtaat välineet voi estää joitakin tartuntoja, mutta muitakin keinoja saada näitä on, esimerkiksi seksi ja ehkäisyä kukaan ei käytä kun on tarpeeksi sekaisin, lisäksi huumeet itse ovat usein epäpuhtaita. Käyttöhuone pitäisi sijainniltaan olla sellainen että se toimisi ja rahoitus ei pitäisi olla pois muista terveydenhuollon palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa niillä ei olisi vaikutusta yliannostuksin. Lähinnä ne voisivat vähentää neulojen määrää lähiympäristössä ja ehkäistä tulehduksia, kun pitkittää turvallisessa ympäristössä. Usein sanotaan, että sieltä saadaan ohjattua käyttäjät hoitoon, mutta ihmettelen vaan mihin hoitoon. Ei se paljon käyttäjää lohduta jos 6 viikon päästä pääsee katkolle ja on taas omillaan. Helsingissä on jo paljon matalan kynnyksen paikkoja joihin mennä missä kunnossa vaan ja saa palveluita. Piritorin lähelläkin on tällainen eikä sinne montaa kiinnosta mennä.
Enkä ymmärrä miten ne vähentäisivät huumeiden käytöstä aiheutuvaa häiriötä. Siellä ollaan muutama minuutti, että saadaan roinat suoneen ja sitten norkoillaan kaduilla ja puistoissa. Käyttöhuoneen pitäisi olla todella keskeisellä paikalla, että joku sinne vaivautuisi. Kuka yritys, koulu, asukas tmv. haluaa sen naapuriinsa,
Muualla käytetään esimerkiksi paljon heroiinia, täällä hyvin vähäisesti. Monessa maassa kannabis on laillista, täällä sekin lasketaan huumetilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttlhuoneiden henkilökunta ei saa olla pois muusta sotesta tai lisätä verotaakkaa. Mistä siis rahat käyttöhuoneisiin?
Miksi ei? Sote-palvelu sekin olisi.
No siksi ei, koska en halua että minun tai mielestäni ensisijaisempien hoidettavien palvelut heikentyvät käyttöhuoneiden vuoksi.
Yksi narkkipaska vaatii kopissa sen 3-4 ihmisen resurssit.
hukkaam menee.
Vieroitushoito ja katkot ovat jo olemassa. Maamme johtavilla paikoilla olevat tahot ovat kovien aineiden kuluttajia,viihdetaiteilijoiden normaali vkonloppu on kokkelibileet jne. Käyttöhuoneet eivät tuo mitään lisähyötyä järjestelmäämme tai kansalaisille. Jos ihminen ei tahdo raitistua hän ei raitistu. Jos tahtoo raitistua,siihen on oltava mahdollisuus ja raittiutta haluavalle ihmiselle on annettava kaikki mahdollinen tuki-ei mitään mahdollistamista lailliseen narkomaniaan. Sote on niin ala-arvoisessa tilassa ollut jo parikymmentä vuotta,että riippuvaiset ja mielenterveysongelmaiset(nämä ovat käsikädessä) eivät saa sitä apua mitä tarvitsevat,vaikka motivaatio olisi kohdallaan. Päinvastoin.laitoksessa olo saattaa pahentaa ongelmia,lisätä traumoja jne. koska hlökunta on vain niin totaalisen pas kaa ja epäpätevää.
Sote on siis ongelma,epäpätevä henkilöstö,kieroutuneet johtajat. Kukaan ei varmastikan tahdo näyttää lapsille esimerkkiä,että narkkaaminen on "normaalia" koska käyttöhuoneet. Nykyisen päihdehuollon tehottomuus ja mielenterveyspalvelut ovat täynnä rikoksia ja ihmisoikeusloukkauksia. Sairaat ja heikot eivät vain kykene taistelemaan oikeuksiensa puolesta. Syyttävä sormi poliitikkoihin ja heihin,jotka ovat maamme rikkainta eliittiä sekä valkokaulusväkeä-he ovat myös osa huumemaailmaa,itsekkin tiedän muutamia hlökohtaisesti(suosittelen katsomaan esim.rikospaikka dokumenttia "sumuinen suomimarket".) Pahimmat rikolliset ovat juuri rikkaat ja varakkaat-lapset ovat narkkareita ja vanhemmat työntävät lisää fyrkkaa,jottei tarvitse ajatella,kuinka huonosti se oma lapsi oikeasti voikaan,kun ei ole aikaa olla oman lapsen kanssa koskaan. Julkisena 939esimerkkinä vaikkapa Marin ja hänen "äitiytensä":(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Sote-palvelu sekin olisi.
No siksi ei, koska en halua että minun tai mielestäni ensisijaisempien hoidettavien palvelut heikentyvät käyttöhuoneiden vuoksi.
Enemmän ne sairaalat kuormittuu siitä kun käyttöhuoneita ei ole. Riippuvaiset hoidetaan siten kalliimman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yhteiskunnan tulisi järjestää raiz kaushuoneita patjoilla.
Nimenomaan,loistava ajatusa! Kun rantasandaalilapselle tulee äitiä ikävä,hänen on ihmisoikeuden nimissä välittömästi päästävä käyttöhuonehoitoon! Heti kansalaisaloite ja lakiehdotus eduskuntaan ja kusipatjoja ympäri Suomea, kyllä suomineito ja lääketeollisuus kiittää!
Ehdottomasti kannatan. En tosin ole ex-käyttäjä, en ole koskaan käyttänyt. Puolisoni sen sijaan on ex-käyttäjä, ollut kuivilla kohta 24 vuotta ja on kanssani samaa mieltä, eli ehdoton kyllä käyttöhuoneille.
Käyttöhuoneet on suht toimiva ratkasu. Pysyy joku kontrolli ja ymmärrys ongelman laajuudesta.
Se mitä tarvittaisiin olisi pitkäaikaiskuntoutuspaikkoja ja helppo pääsy hoitoon. Kyllä moni käyttäjä haluaisi lopettaa, mutta se on tehty monimutkaiseksi ja vaikeaksi. Vähän sama mt-puolella, hoitoa tarvitsisi, mutta sen saaminen tehty jumalattoman vaikeaksi.
Me Helsingin vihreät kaupunginvaltuutetut olemme sopineet, että jokainen meistä antaa yhden huoneen omista asunnoistamme käyttöhuoneeksi. Tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa niillä ei olisi vaikutusta yliannostuksin. Lähinnä ne voisivat vähentää neulojen määrää lähiympäristössä ja ehkäistä tulehduksia, kun pitkittää turvallisessa ympäristössä. Usein sanotaan, että sieltä saadaan ohjattua käyttäjät hoitoon, mutta ihmettelen vaan mihin hoitoon. Ei se paljon käyttäjää lohduta jos 6 viikon päästä pääsee katkolle ja on taas omillaan. Helsingissä on jo paljon matalan kynnyksen paikkoja joihin mennä missä kunnossa vaan ja saa palveluita. Piritorin lähelläkin on tällainen eikä sinne montaa kiinnosta mennä.
Enkä ymmärrä miten ne vähentäisivät huumeiden käytöstä aiheutuvaa häiriötä. Siellä ollaan muutama minuutti, että saadaan roinat suoneen ja sitten norkoillaan kaduilla ja puistoissa. Käyttöhuoneen pitäisi olla todella keskeisellä paikalla, että joku sinne vaivautuisi. Kuka yritys, koulu, asukas tmv. haluaa sen naapuriinsa, koska kyllähän siinä ympäristössä sitten pyör
Ja jos käyttöhuone on julkisella keskeisellä paikalla niin kamakauppa siirtyy sinne. En kannata.
Veljen ongelmien takia Odotan köyttöhuoneilta
Peseytymis tai saunatilat.
Nukkumis lepotilat
Mahdollisuus puhtaisiin vaatteisiin kenkiin jne.
Tukanhoitopaukka. Ehkä eläköiynyt kampaaja.
Yksinkertaista maukasta ruokaa. Keittoja leipää.
Lepo ja rentoutumispaikka. Kahvila.
Sairaanhoitaja joka konsultoi lääkäriä. Suhde klinikkaan hammaslääkäriin. Ehkäisy.
Sosiaalineuvontaa. Miten hakea tukia kelalta.
Käyttö huone missä vain puhtaita aineita ei vaarallisua
Nämä auttaisivat eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tiukempi asenne toimii.
Ei ilmaisia käyttövälineitä, ei mitään käyttöhuoneita, korvaushoitoa ei tulisi antaa alaikäisille ja siinä tulisi olla selkeästi aika koska annokset lasketaan nolliin, sen ei pidä olla ikuinen hoito, vaan apuna vieroituksessa.
Itse lopetin ilman hoitoja huumeet, kun olin jo menettänyt niille mieheni, hän kuoli huumeisiin ja lapseni oli huostaanotettu ja en saanut vuosiin tavata häntä ja lopulta päädyin antamaan lapsen adoptioon. Olin ollut lukuisia kertoja tehohoidossa. Olin yrittänyt monesti itsaria. Käyttänyt reilu 10v suonensisäisesti aineita. Olen ollut monesti psykoosissa huumeiden takia.
Mä oon sitä mieltä että pitää käydä ensin tarpeeksi pohjalla, tajutakseen että sun elämä ei ole elämisen arvoista ja haluat muuttaa sitä. Joillekin se pohja tulee vaan nopeammin vastaan ja kaikki eivät siltä nouse, eikä ihmisiä voi pakottaa muutokseen.
Miksi hel..tissä tätä kommenttia on alapeukutettu kertaakaan? Kuka tällaista voi alapeukuttaa? Joku peukun käyttäjä,vai? Hävetkää! Asia on juuri,kuten vierailija kirjoitti: ei alaikäisille,.pelkkä apu vieroituksessa,mutta tämänkin voi toteuttaa jo nykyisilläkin järjestelmillä. Järkyttävää,että ihminen ei ole saanut psykiatriasta selvästikään mitään apua,vaikkas on siat noin pahalla tolalla olleet. Ja te alapeukutatte? T.oman isänsä psykiatrian mielivallalle menettänyt(hoitajat katselivat vierestä,kun valtiomme "turvallisimmassa vankimielisairaalassa psykoottinen isäni hirtti itsensä pyykkinaruun-terveiset teille,jotka olitte paikalla aikanaan)),äitinsä soten laittomuuksiin,piittaamattomuuteen ja hoitovirheisiin (lue:rikolliseen toimintaan) menettänyt, oman elämänsä ja lapsensa soten ja muiden viranomaistahojen törkeiden valheiden ja laittomuuksien vuoksi menettänyt ja ilman yhteiskunnan apua tai tukea jäänyt.
Voimia lainaamani kommentin kirjoittajalle-et ole yksin.
Huumeautomaatit olisi kätevämpiä. Tai vaihtoehtoisesti nyt kun ollaan osa EU:ta, pitäisi voida tilata huumeet suoraan postilla kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ymmärrä miten ne vähentäisivät huumeiden käytöstä aiheutuvaa häiriötä. Siellä ollaan muutama minuutti, että saadaan roinat suoneen ja sitten norkoillaan kaduilla ja puistoissa. Käyttöhuoneen pitäisi olla todella keskeisellä paikalla, että joku sinne vaivautuisi. Kuka yritys, koulu, asukas tmv. haluaa sen naapuriinsa,
Jos käyttöhuone on keskellä metsää niin sinne ei tule käyttäjiä ja koko homma on yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Veljen ongelmien takia Odotan köyttöhuoneilta
Peseytymis tai saunatilat.
Nukkumis lepotilat
Mahdollisuus puhtaisiin vaatteisiin kenkiin jne.
Tukanhoitopaukka. Ehkä eläköiynyt kampaaja.
Yksinkertaista maukasta ruokaa. Keittoja leipää.
Lepo ja rentoutumispaikka. Kahvila.
Sairaanhoitaja joka konsultoi lääkäriä. Suhde klinikkaan hammaslääkäriin. Ehkäisy.
Sosiaalineuvontaa. Miten hakea tukia kelalta.
Käyttö huone missä vain puhtaita aineita ei vaarallisua
Nämä auttaisivat eteenpäin.
Eli tahdot mahdollistaa veljesi narkkaamisen (ja mahdollisen huumeiden eteenpäin myynnin/muiden riippuvaisten syntymisen)jatkossakin ja esim.lapsiperheissä vanhempien huumeiden käytön? Jos ajatusmaailmasi on noin vastuuton ja sairas,ei ole ihme,että veljesi narkkaa edelleen. Pistä stoppi huumausainerikolliselle,jos hänestä välität-älä hanki hänelle mahdollisuuksia jatkaa elämäntapaansa ilman seurauksia. Pikkulapsi voi päästä kuin koira veräjästä,jos varastaa kaupasta karkkia,mutta narkkari on aivan toinen juttu. Oletko tyhmä vai muuten pelkkä trolli tuollaista ehdottaessasi? Monet vanhemmat joutuvat hylkämään omat lapsensa,koska he ovathuumeriippuvaisia-heidän elämäntapansa on vain niin täydellisen sairas ja rikollinen.Narkki kuuluu laitokseen tekemään parannusta jos siihen ei ilman apua kykene tai hautaan omien valintojensa seurauksena-välimuotoja ei ole. Jos raitistumiseen ei ole todellista sisäistä motivaatiota,yksilön todellista pohjaa ei ole vielä saavutettu.
Olen todella ihmeissäni tällaisesta ajatusmaailmasta:mitä oikeasti ymmärrät veljesi elämästä tai niistä syistä,jotka ajoivat häånet huumeiden ongelmakäyttäjäksi? Jokainen nisti,joka väittää haluavansa raittiutta,voisi lähteä umpikorpeen vaikka vuodeksi-siinä realisoituisi,mikä se todellinen motivaatio raitistumiseen oikeasti olikaan. Jos haluat veljesi raitistuvan,sinun on valitettavasti jätettävä hänet oman onnensa nojaan. Jos et niin tee, turha itkeä,kun kuolee muutaman vuoden kuluessa tai syyllistyy vakaviin rikoksiin. Sinä olet toimillasi ja asenteillasi kaiken sen mahdollistaja. Armottomuus voi tuntua kovalta,mutta todellisuudessa ihminen,joka on tuossa jamassa,ei ansaitse mitään armoa,ellei sitä itse pyydä ja ole tosissaan muutoksensa suhteen.
T.ihminen,joka on menettänyt monia ystäviään ja läheisiään sekakäytölle,huumeille ja alkoholille
Vierailija kirjoitti:
Huumeautomaatit olisi kätevämpiä. Tai vaihtoehtoisesti nyt kun ollaan osa EU:ta, pitäisi voida tilata huumeet suoraan postilla kotia.
Tota noin huumeita on voinut tilata kotiin jo monta vuotta. Laittomasti tietenkin mutta helposti niitä voi tilata.
Muualla ne on vähentänyt huumekuolemia. Niissä on huumeen testausmahdollisuus. Se vähentää kuolemia ja muita haittoja, kun tietää mitä on vetämässä. Myös tautien testausta, niin sekin saadaan kattavammaksi. Ohjausta ja neuvontaa. Desinfiointi mahdollisuuksia ja saafaan just ne tulehdukset kiinni ennen tehohoitoa. Yllätys teille, että huumeiden käyttäjätkin haluaa kantaa ja ottaa vastuuta, jos on mahdollisuus. Omalla kyvyllään.