Koska sinulla olisi realistisesti varaa hankkia sähköauto?
Nykyisillä hinnoilla pystyisin sellaisen hankkimaan noin. 10-15 vuoden päästä, kun olen saanut asuntolainani ja muut velat maksettua.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niin köyhä, ettei olisi varaa ajaa polttisautolla.
Ajan kuukaudessa 5000km, edellisellä automaatti-dieselautolla kuussa meni 600€ polttoaineisiin. Rahoituksella sekin oli ostettu, lyhennys saman verran mitä nykyisessä sähköautossa.
Sähköautolla kotoa ladaten menee noin 120-170€/kk
Vakuutukset saman hintaiset, vero sähkiksessä 600€/v vähemmän.
Huollossa saa käydä 2 kertaa vuodessa, niissä sähköautoon menee 500€/v, dieselissä 800€/v
Sähköauto on siis noin 500€/kk halvempi. Vaikka laskennallisesti sähköauton arvonalenema olisikin isompi kuin dieselissä, jään silti voitolle.
Sähköauto sopiikin tiettyihin marginaalisiin ajoprofiileihin.
Mua ei muiden marginaalit kiinnosta, itselleni valitsen sopivimman. Vähääkään kiinnosta millä muut ajaa ja miksi. Siksi sähköauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka heti, käteisellä.
Sama täällä. Ei auton ostaminen ole mikään ihmeellinen taloudellinen ponnistus.
Niin sulle ei ole mikään ihmeellinen taloudellinen ponnistus.
On kuitenkin monia joille auton vaihtaminen on oikeasti todella iso taloudellinen ponnistus. Mulla on esim. -02 vuoden auto enkä tiedä mistä saan rahat seuraavaan autoon, jos tuo hajoaa. Ei täällä maalla millään julkisilla kuljeta.
Huomenna. Toki on jo. Maksanut jo itsensä takaisin.
On jo käytössä, ei velkaa siihen yhtään.
Voisin ostaa milloin vain mutta miksi ostaisin? Ajan nykyisellä polttomoottoriautolla vielä monta vuotta ja ostan uuden sitten kun on tarvetta.
Sähköautojen myynti on selkeästi laskussa.
Käytetyn long rangen 2020-luvusta eteenpäin saa nykyään jollain 20 000 eurolla +- pari tuhatta euroa. Osamaksulla kaikille meille köyhille se on jotain 300 euroa kuukaudessa, teen sitä jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
En edes haluaisi sellaista. Voisin ostaa vaikka heti, käsiraha ja väljyyttä taloudessa löytyisi. Mutten halua
Sama. Mahdollisuus on mutta kun en halua.
Koko ajan tulee halvempia malleja ja samalla range pitenee. Ja mitä enemmän näitä tutkitaan niin sitä enemmän vaikuttaa että 100t on vaata sisäänajo akulle. Onhan toki tapauksia jossa akku on nyykähtänyt 100t mennessä mutta yleensä ei . Meidän hybridi antaa saman verran virtaa mitä uutena ja sillä on 100t täynnä..
Toisaalta 100t ajetun sähköauton saisi halvalla. Ja ruttutukusta löytyy sopuhintaisia akkujakin. Niin että käytetty sähköauto voisi olla hyvå.
Miksi pitää ajaa sähkäautolla. voi myös ajaa bensa autolla, tai dieselillä. Perusteluksi ei riitä että on persu tai vihreä. Työssäkäyvä 35000 ajava, 400-500 viikossa pakollista, muuten lisää. Ellei autoa, ei työtä.
olisi hyvä jos auto lähtee käyntiin pakkasella -30 kylmällä parkkipaikalla joissa käy. olisi hyvä jos autolla voisi ajaa 400-500 km suuntaansa. ei latauspistettä kotona, työpaikalla, muualla paitsi parkkihallissa.
ja olisi hyvä jos auton kustannus (hankintahinta vuodessa arvonalenema / km + huollot / km + vakuutus + polttoaine) olisi sopiva näin vähätuloiselle.
Mun auto lataa tuolla 50% vartissa . Siinä kerkeää vessassa käydä ja nouto kahvin ottaa, ei tartte istuskella.