Apua, tajusin hesarin "Virheet, jotka pilasivat asuntokaupan" jutun jälkeen että en ymmärtänyt mitä ostin
Moi kaikille, en tiedä uskooko kukaan tätä, mutta tarvitsen nyt hätäapua ja vertaistukea.
Ostin 2017 Helsingistä 31,5 m kaksion uudiskohteesta. Myyntihinta 112 900 € ja taloyhtiölainaa 230 000 €. Silloin myyjä, välittäjä ja pankkivirkailija kaikki vakuuttivat, että taloyhtiölaina on yhtiön laina, se maksetaan vastikkeissa hiljalleen ja sun osuus on tosi pieni. Mä olin 32 v, ensimmäistä kertaa ostamassa asuntoa, ja luotin täysin siihen mitä sanottiin. Allekirjoitin paperit, muutin sisään 2018.
Luin juuri Hesarin artikkelin Virheet jotka pilasivat asuntokaupan ja siellä luki taas selvästi: taloyhtiölaina on ostajan
maksettava laina, se vain kirjataan yhtiön taseeseen verosyistä.
Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä.
Nykyään tienaan 3 400 € netto, olen yksin, eikä palkka nouse samaa tahtia kuin korot ja vastikkeet.
Tajusin juuri että olen elänyt 8 vuotta valheessa omassa asunnossani.
Onko kellään MUUTA käynyt näin vanhoissa 20162018 uudiskohteissa? Miten te selvisitte? Voiko tällaista enää mitenkään purkaa kun kaupasta on 8 vuotta? Mua hävettää myöntää tämä ääneen edes anonyymisti.
Kommentit (93)
Luin tuon Hesarin artikkelin ja mietin, että onko oikeasti niin höhliä asunnonostajia, jotka eivät ymmärrä tätä "kuluttajille liian vaikeaa tuotetta". Tätäkin veikkaisin trolliksi, mutta valitettavasti ei voi varma olla.
Sinullahan on asiat hyvin, olet jo 8v ajan lyhentänyt molempia lainojasi. Tai ehkä 6v, jos alkuun oli pari lyhennysvapaavuotta. Sekin on hyvin, että kyseessä on jo vähän vanhempi yhtiö, jossa asunnot on saatu aikanaan myytyä ja maksut rullaavat. Uudemmissa kohteissa on enemmän maksuvaikeuksia. Tiedätkö mitä tapahtuu, jos yksi osakas jättää yhtiölainaosuutensa maksamatta? Se siirtyy lopulta muille osakkaille! Jos maksamatta jättäviä on paljon, se tulee jo tosi kalliiksi.
Myimme elokuussa hesan keskustasta asunnon ja kyllä: ostaja maksoi taloyhtiön lainan.
Lisäksi ostaja maksoi valtiolle omaisuuden siirtoveroa about 4000 euroa. Valtio siis verottaa siitä että on omaisuutta mitä siirrellä !
näin ulkosuomalaisena oli Tämä vero aivan uusi 😂
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että näissä uudiskohteiden asuntokaupoissa on aina joku koira haudattuna
Ei asunnon velaton hinta ole mikään koira, eikä se varsinkaan ole haudattu, vaan ihan avoimesti näkösällä.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ei kukaan ole noin tyhmä.
Todella helppo uskoa. Yksi tuttu osti 18 tonnin sähköauton 28% lainalla. Lisäksi "sakko" jos lainan maksaa pois etukäteen.
Lisäksi on tuontiauto jossa ei lämmitystä. Se selvisi sitten talvella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella helppo uskoa. Yksi tuttu osti 18 tonnin sähköauton 28% lainalla. Lisäksi "sakko" jos lainan maksaa pois etukäteen.
Tutullasi oli joka jotain vikaa päässä kun ottaa tuollaisella korolla lainan ja kaikki sopimukset ostaessa siis lukematta? Autostakaan ei paljon tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Sairasta jos mun olkkarin kokoinen luukku maksaa +300k€...
Helsingissä vuonna 2017, helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kuten hesarissa sanotaan, AP ei ole ainoa tällaisen asunnon puolittaisilla tiedoilla hankkinut, vaan näitä on ihan pilvin pimein. Kyse on harhaanjohtavasta markkinoinnista, jonka tarkoitus on ollut johtaa alaa tuntemattomia ihmisiä ylisuurille kaupoille, pois pankkien lainalaskureista. Sama pätee tonttikauppoihin - esim. Espoon Tapiolassa tontin lunastaminen omaksi saattaa lisätä asunnon hintaa 100k€, voi vaan miettiä, millaista tuottoa vuokratontilla tullaan hakemaan, jos tonttia ei lunasta itselleen.
Kieltämättä olen jo pitkään kummastellut, miten 600-800k€ kerrostaloasuntoja tehdään ihan mielettömiä määriä, vaikka suomalaisista tilastollisesti aika pieni osa tienaa tarpeeksi sellaiseen lainaan. Niistä, jotka tienaa, iso osa asuu muissa kuin kerrostaloissa. Jotenkin tämä markkina kuitenkin rahoitetaan, kai niissä sitten asuu 3-4t/kk tienaavia perheitä, jotka ihmettelevät, kun rahat ei meinaa riittää.
Se että tuollaista tapahtuisi paljonkin on käsittämätöntä. Varmasti markkinoinnissa asiat yritetään saada näyttämään mahdollisimman hyvältä ostajan kannalta, se lienee markkinoinnin perus periaate, vaikka ei olekaan hyvä juttu. Mutta kyllä se tieto sieltä esitteestä aina löytyy ja tuo on yksi niistä kaikkein tärkeimmistä asioista mihin asunnon ostajan tulee kiinnittää huomio. Toinen on luonnollisesti tuo vuokratonttiasia ja kolmas on se että mitä remontteja on suunnitteilla. Neljäs on mahdollisen hoitovastikkeen taso.Näiden lisäksi on paljon muita asioita myös mitä pitää tutkia.
En pysty ymmärtämään että miten ihminen ostaa asunnon jos hän ei ota noista perus jutuista selvää niin hyvin että käsittää ne. Asuntokaupat on tavalliselle ihmiselle yleensä kuitenkin elämän suurin ostos. Tämän ei ole tarkoitus syyllistää ketään, mutta en vain oikeasti ymmärrä. Ja toivon että aloittaja vaan trollaa. Mutta kaiketi sellaisia ihmisiä sitten on ketkä ostavat asunnon aloittajan kertoman perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ei vtussa myynti-ilmoituksissa koko yhtiölainaa kerrota koska sitähän kukin osakas lyhentää miten haluaa. Siinä kerrotaan sen myytävän asunnon velaton ja velallinen hinta.
Kyllähän niissä yleensä kerrotaan tai suorastaan aina. En muista nähneeni ilmoitusta, jossa kerrottaisiin, että itse saat päättää, paljonko kuussa maksat yhtiölainaa.
Eikö se mene niin että kun myyt asunnon niin taloyhtiölaina siirtyy uudelle ostajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että näissä uudiskohteiden asuntokaupoissa on aina joku koira haudattuna
Ei asunnon velaton hinta ole mikään koira, eikä se varsinkaan ole haudattu, vaan ihan avoimesti näkösällä.
Eikös nää valaton hinta ja toellinen vuosikorko ole syntyneet juuri siksi että aiemmin kun ne eivät olleet pakollisia ilmoituksissa, ihmisiä johdettiin harhan. Yleensä se on niin että enemmän koulutettu vedättää vähemmän koulutettua. Olisin arvannut että koulutetummilla olisi parempi oikeustaju.
Onhan sillä harhaanjohtava nimi jos tosiaan käytetään taloyhtiön laina -termiä, kun kerran ei ole taloyhtiön vastuulla, vaan sen tietyn osakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä harhaanjohtava nimi jos tosiaan käytetään taloyhtiön laina -termiä, kun kerran ei ole taloyhtiön vastuulla, vaan sen tietyn osakkaan.
Voisi olla vaikka taloyhtiön osakaslaina.
Ap tarkista paljon taloyhtiölainaa jäljellä? Kun olet jo 8 vuotta lyhentänyt sitäkin niin onhan siitä jo iso osa maksettu.
Ja jos pystyit lainat maksamaan tähänkin asti niin ei sinulla ole huolia.
Päälle se, että jos myyt asunnon joskus niin saat siitä varmasti jo voittoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutullasi oli joka jotain vikaa päässä kun ottaa tuollaisella korolla lainan ja kaikki sopimukset ostaessa siis lukematta? Autostakaan ei paljon tiennyt?
Kyllä. Epäilemättä hyvin vakavia mielenterveysongelmia...
Vierailija kirjoitti:
Ap tarkista paljon taloyhtiölainaa jäljellä? Kun olet jo 8 vuotta lyhentänyt sitäkin niin onhan siitä jo iso osa maksettu.
Ja jos pystyit lainat maksamaan tähänkin asti niin ei sinulla ole huolia.
Päälle se, että jos myyt asunnon joskus niin saat siitä varmasti jo voittoakin.
Noissa voi olla pitkä maksuaika, niin ei lyhene juuri lainkaan. Pankki kiittelee.
Vierailija kirjoitti:
Siis, sä oletit että saat uuden asunnon 1/3 sen todellisesta markkinahinnasta? Vai teitkö edes vertailua. Kävikö tässä niin että kiireessä ja hädässä ostit ensimmäisen asunnon mikä tuli vastaan?
Itse olen ollut markkinoilla jo vuodesta 2001 etsimässä sopivaa jossa ei ole posketon hinta.
Sulla menee kyllä elämä ohi odottaessa. Aloittajalla menee toki huonosti myös.
Hesassa ehkä ongelma, kun asuntojen hintataso on paljon korkeampi neliötä kohden. Taloyhtiölaina on lopulta jokaiselle maksukykyiselle triviaali, koska pankista saat aina paremmilla ehdoilla lainaa. Jos et saa paremmalla marginaalilla lainaa pankista, se kertoo ettei sinulla ole likvidi kunnossa.
Huijareitakin on.
Minä meinasin haksahtaa vastaavaan uudiskohteeseen, jossa oli iso taloyhtiölaina. Siitä ei ollut mitään mainintaa myynti-ilmoituksessa, ei kerrassaan mitään, vaikka erityisesti etsin ja luin läpi. Vasta kun soitin välittäjälle ja kysyin asiasta, hän myönsi, että joo on siinä tosiaan parinsadantuhannen euron lainaosuus.
Hän oli tarkoituksella hämärtänyt totuutta ja jättänyt pois kaikki viittaukset lainaan. Olen leski-ikäinen ja monta asuntokauppaa elämässäni tehnyt ja silti olisin saattanut mennä retkuun. Jotkut ovat ketkuja.
Vierailija kirjoitti:
No voi jumalaare, se laina kohdistuu sun asuntoon ja sinä maksat sen pois kun myyt asunnon, tai uusi asukas ottaa sen hoitaakseen rahoitusvastikkeessa.
Ei vtussa myynti-ilmoituksissa koko yhtiölainaa kerrota koska sitähän kukin osakas lyhentää miten haluaa. Siinä kerrotaan sen myytävän asunnon velaton ja velallinen hinta.
Tottakai se kerrotaan myynti-ilmoituksessa ja aapeellekin on kyllä kerrottu. Ap ei vaan ole ymmärtänyt kerrottua.
Tai oikeastaan väitän, että on hänkin ymmärtänyt, mutta väittää nyt toisin ihan vain provotakseen. Tämän väitteen perustaisin siihen, että itse ostin tuollaisen asunnon 2018 ja todellakin myynti-ilmossa ja esitteissä oli hyvinkin tarkat tiedot ja monta laskelmaa siitä, miten yhtiölainan maksuerät vastikkeissa erilaisilla korkokehityksillä menevät. Ei ollut mahdollista jäädä niissä tajuamatta tuo asia. Se, mitä monet eivät ehkä ymmärtäneet, oli että miten se puolentoista-kahden tuhannen euron vastike vaikuttaa omaan rahatilanteeseen.
se varsinainen ongelma ja riskihön nöissä liittyy sitten siihen, että ap ei todellakaan ole ihan itse ja yksin maksamassa tuota yhtiölainaansa. Ehei. Hän on koko yhtion mukana maksamassa koko yhtiölainaa - ei siis vain sitä omaa 230000€ osuuttaan, vaan sitä koko yhtiön miljoonalainaa. Ja hän on SIITÄ vastuussa ihan koko yhtiöön satsaamallaan omaisuudella. Eli jos joku muu yhtiön osakas jättää vlainaosuutensa maksamatta, se jaetaan maksukykyisten osakkaiden kontolle. Ja lopulta yhtiö voi mennä konkurssiin ja siinä menee sitten mukana myös aapeen satsaamat rahat.
Sairasta jos mun olkkarin kokoinen luukku maksaa +300k€...