Apua, tajusin hesarin "Virheet, jotka pilasivat asuntokaupan" jutun jälkeen että en ymmärtänyt mitä ostin
Moi kaikille, en tiedä uskooko kukaan tätä, mutta tarvitsen nyt hätäapua ja vertaistukea.
Ostin 2017 Helsingistä 31,5 m kaksion uudiskohteesta. Myyntihinta 112 900 € ja taloyhtiölainaa 230 000 €. Silloin myyjä, välittäjä ja pankkivirkailija kaikki vakuuttivat, että taloyhtiölaina on yhtiön laina, se maksetaan vastikkeissa hiljalleen ja sun osuus on tosi pieni. Mä olin 32 v, ensimmäistä kertaa ostamassa asuntoa, ja luotin täysin siihen mitä sanottiin. Allekirjoitin paperit, muutin sisään 2018.
Luin juuri Hesarin artikkelin Virheet jotka pilasivat asuntokaupan ja siellä luki taas selvästi: taloyhtiölaina on ostajan
maksettava laina, se vain kirjataan yhtiön taseeseen verosyistä.
Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä.
Nykyään tienaan 3 400 € netto, olen yksin, eikä palkka nouse samaa tahtia kuin korot ja vastikkeet.
Tajusin juuri että olen elänyt 8 vuotta valheessa omassa asunnossani.
Onko kellään MUUTA käynyt näin vanhoissa 20162018 uudiskohteissa? Miten te selvisitte? Voiko tällaista enää mitenkään purkaa kun kaupasta on 8 vuotta? Mua hävettää myöntää tämä ääneen edes anonyymisti.
Kommentit (105)
Ap. ei taida aktiivisesti lukea sanomalehtiä, jos ei tuollaista asiaa ole ymmärtänyt.
Luvalla sanoen tuossa iässä ei voi olla noin tietämätön.
Tää taloyhtiölaina oli siis asuntosijoittajille oiva. Saivat vähentää sen verotuksessa.
Tavikselle tuo ei varmaan ole kiva, koska jos joku/jotkut lopettavat taloyhtiölainansa maksamisen niin se lainahan maksetaan sitten naapureiden kukkarosta. Mutta mitään etua nämä naapurit eivät saa siitä, että maksavat toisen puolesta taloyhtiölainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, AP:n tarina on sepitettyä. Näkeehän tuon jo sokea Reettakin. Ällistyttävintä on se että todennäköisesti sepittelijä on päällisin puolin aivan tavallisen oloinen. Hänellä vain on salainen intohimo lietsoa kaikenlaista muille pahaa oloa aiheuttavaa.
Vieläpä harvinaisen huono sepittely. Tai sitten ollut suomen ennätys lyhennysvapaat (8v) kun lainat ei ole lyhentyneet, hehe
Etkö oikeasti tiedä, että monissa taloyhtiöissä sen rahoitusvastikkeen maksaminen aloitetaan vasta esim 5- ehkä jopa 8 v myöhemmin. Näin saadaan ostaja koukkuun ikäänkuin halvalla vastikkeella. Omaa pankkilainaa toki ilm lyhennetään koko ajan.
Alkakaapa seuraamaan myynti-ilmoituksia, niin huomaatte asian.
Vastoin täällä esitettyä väitettä, taloyhtiölainan asuntoon kohdistuva osuus ei ole henkilökohtaista vaan huoneistokohtaista velkaa. Asunto-osakeyhtiö on OSAKEYHTIÖ, EI LUONNOLLINEN HENKILÖ. Niinpä se voi ottaa omissa nimissään velkaa, joka kohdistuu jyvitysperiaatteella huoneistoihin.
Se tosin lasketaan luottorekisterissä huoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajan velaksi, koska hänhän sitä joutuu vastikkeessaan lyhentämään.
Ja: miten pimeä pitää olla, ettei kysy asuntoa ostaessa asioita, joita ei tajua? Ostajalla on asunto- ja kiinteistökaupassa seolonottovelvollisuus, välittäjällä informointivelvollisuus ja myyjällä myös tiedonantovelvollisuus. On internet josta voi etsiä tietoja ja on ennenkaikkea se välittäjä, jonka hommaa on antaa sulle kaikki tarvitsemasi tieto, jonka huolellisesti luet ja ymmärrät.
Jos ap sulla ei ole ollut ongelmaa maksaa vastiketta niin mitä sä vauhkoat? Jos joudut työttömäksi, saatat joutua myymään kämppäsi, koska taloyhtiölainaa on lyhennettävä tai huoneisto otetaan yhtiön hallintaan ja asukas häädetään vastikerästien takia.
Jos olet 8 vuotta selvinnyt veloistasi ongelmitta, niin mistä nyt alkoi kiikastaa?