Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, tajusin hesarin "Virheet, jotka pilasivat asuntokaupan" jutun jälkeen että en ymmärtänyt mitä ostin

Vierailija
17.11.2025 |

Moi kaikille, en tiedä uskooko kukaan tätä, mutta tarvitsen nyt hätäapua ja vertaistukea.

Ostin 2017 Helsingistä 31,5 m kaksion uudiskohteesta. Myyntihinta 112 900 € ja taloyhtiölainaa 230 000 €. Silloin myyjä, välittäjä ja pankkivirkailija kaikki vakuuttivat, että taloyhtiölaina on yhtiön laina, se maksetaan vastikkeissa hiljalleen ja sun osuus on tosi pieni. Mä olin 32 v, ensimmäistä kertaa ostamassa asuntoa, ja luotin täysin siihen mitä sanottiin. Allekirjoitin paperit, muutin sisään 2018.

Luin juuri Hesarin artikkelin Virheet jotka pilasivat asuntokaupan ja siellä luki taas selvästi: taloyhtiölaina on ostajan

maksettava laina, se vain kirjataan yhtiön taseeseen verosyistä.

Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä.

Nykyään tienaan 3 400 € netto, olen yksin, eikä palkka nouse samaa tahtia kuin korot ja vastikkeet. 

Tajusin juuri että olen elänyt 8 vuotta valheessa omassa asunnossani.

Onko kellään MUUTA käynyt näin vanhoissa 20162018 uudiskohteissa? Miten te selvisitte? Voiko tällaista enää mitenkään purkaa kun kaupasta on 8 vuotta? Mua hävettää myöntää tämä ääneen edes anonyymisti.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se mene niin että kun myyt asunnon niin taloyhtiölaina siirtyy uudelle ostajalle?

No tietenkin siirtyy.

Ostaja saa päättää, maksaako kaiken kertarytinällä pois (jos on rahaa) vai jatkaako yhtiölainan lyhentämistä hitaasti kuukausittain, kuten aiempikin asuja.

Vierailija
42/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta jos mun olkkarin kokoinen luukku maksaa +300k€...

Helsingissä vuonna 2017, helposti.

Joo Helsingissä uusi tai melko uusi tai edes peruskorjattu vanha yksiö tuossa 31-33 neliön koossa maksaa vähintään siinä 200 000 €, kallein listoilla tällä hetkellä on yli 400 000 €.

Hyvin usealla onkin se edullisempi myyntihinta, jonka päälle maksetaan pääomavastiketta joka kuukausi. On ihan normaalia, että vastikkeet yhteensä tuollaisessa vastaostetussa asunnossa ovat n. 900 - 1000 euroa. 

Helsingissä voi saada nyt uudiskohteesta samankokoisen vuokra-asunnon tuota halvemmalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä.

Eli kaikki osakkaat maksaisivat sun 230 000 euron taloyhtiölainaa sun kanssa??????????????

Eikö kukaan sulle rautalangasta vääntänyt, että tuo 230 000 euroa sun henkilökohtainen lainasi, jota itse yksin lyhennät taloyhtiölle?

Ei voi muuta sanoa, kuin että tyhmyydestä sakotetaan. Kirjaimellisesti.

Et siis ymmärtänyt. Me muut kyllä ymmärrettiin.

Aloittaja luuli että tuo 230 000 laina on kaikkien osakkaiden yhteinen laina, jota jokainen lyhentää. Ei aloittajan oma laina, jota muutkin lyhentävät.

Luetko ensi kerralla tarkemmin, jos osaat.

Ohis 

Vierailija
44/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki osakkaat maksaisivat sun 230 000 euron taloyhtiölainaa sun kanssa??????????????

Eikö kukaan sulle rautalangasta vääntänyt, että tuo 230 000 euroa sun henkilökohtainen lainasi, jota itse yksin lyhennät taloyhtiölle?

Ei voi muuta sanoa, kuin että tyhmyydestä sakotetaan. Kirjaimellisesti.

Et siis ymmärtänyt. Me muut kyllä ymmärrettiin.

Aloittaja luuli että tuo 230 000 laina on kaikkien osakkaiden yhteinen laina, jota jokainen lyhentää. Ei aloittajan oma laina, jota muutkin lyhentävät.

Luetko ensi kerralla tarkemmin, jos osaat.

Ohis 

Vierailija
45/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärtänyt mikä ap:n ongelma oli. Ap on nyt vuosia lyhentänyt noita lainoja onnistuneesti. Eli maksanut pankkilainan ja vastikkeet. Miksi tämä nyt yhtäkkiä tuli ongelmaksi?

Jos ap ei ole ymmärtänyt sanojen tarkoitusta, niin mitä väliä? Eivät nuo sanat muuta maksujen määrää. Ne ovat olleet koko ajan samat ja koko ajan tiedossa.

Vierailija
46/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sillä harhaanjohtava nimi jos tosiaan käytetään taloyhtiön laina -termiä, kun kerran ei ole taloyhtiön vastuulla, vaan sen tietyn osakkaan. 

Niin se on taloyhtiön osakkaan laina taloyhtölle. 

Vierailija
47/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se mene niin että kun myyt asunnon niin taloyhtiölaina siirtyy uudelle ostajalle?

Kyllä, se osa mitä taloyhtiölainaa ei ole maksettu, siirtyy uuden omistajan maksettavaksi ns. rahoitus- tai pääomavastikkeena joka kuukausi.

Vierailija
48/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 31 neliötä voi olla kaksio? Sehän on yksiö.

Vierailija
49/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sä ap maksat yhtipvastiketta kuukaudessa tuon kokoisesta kopistasi?

Vierailija
50/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lehtien lukeminen ja itsensä sivistäminen kannattaa. Hesari mm. varoitteli jo kauan sitten taloyhtiölainojen koroista, koska yhtiölainana kiinteäkorkoisissakin pankilla on oikeus tarkistaa korkoa. Samoin varoitteli tietysti yhteisvastuusta.

Vierailija
51/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus tässä AP:lle on se, että kun jotakin noin merkittävää vastuuta alkaa ottamaan, kannattaa huolella opetella kaikku käsitteet ja koittaa ymmärtää miten järjestelmä toimii.

Sama koskee palkkaa, verotusta, sijoituksia, eläkkeitä, yms. 

Itse pitää asia opetella ymmärtämään. 

Vierailija
52/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morjens trolli. En usko, että kukaan on NOIN TYHMÄ.

Vierailija
53/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, mulla on 35 neliöinen yksiö. 

Vierailija
54/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärtänyt mikä ap:n ongelma oli. Ap on nyt vuosia lyhentänyt noita lainoja onnistuneesti. Eli maksanut pankkilainan ja vastikkeet. Miksi tämä nyt yhtäkkiä tuli ongelmaksi?

Jos ap ei ole ymmärtänyt sanojen tarkoitusta, niin mitä väliä? Eivät nuo sanat muuta maksujen määrää. Ne ovat olleet koko ajan samat ja koko ajan tiedossa.

Niin, nyt on vaan se ongelma, että kun saako tuon asunnon tarvittaessa myytyä, jos kuukausitulot eivät riittäisikään enää kattamaan vastikkeita ja lainan maksuja. Ja jos myy, saako siitä edes omansa takaisin. Onneksi asunto on pk-seudulla, jossa asunnoista vielä saa voittoa - toisin kuin muualla maassa. Mutta kun asunto vanhenee, alkaa tulla myös remontteja ja remonttikustannukset tulevat AP:lle muiden vastikkeiden lisäksi. Ja mitä vanhempi asunto on, sitä vähemmän sitä voittoa yleensä saa myydessä.

Vierailija
55/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoilmoituksessa on ilmoitettava velaton hinta. On se sitten uudisrakennus tai jos vaikka on tehty putkiremppa ja taloyhtiö on ottanut lainaa, se jaetaan neliöiden mukaan. Nämä on oltava mukana velattomassa hinnassa.

Se mikä jää usein hämäräksi, on vuokratontin hinta. Sitä pimitetään ja sillä yritetään harhauttaa. Saa etsimällä etsiä, mikä se lunastushinta on vai onko se jo lunastettu.

Vierailija
56/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoilmoituksessa on ilmoitettava velaton hinta. On se sitten uudisrakennus tai jos vaikka on tehty putkiremppa ja taloyhtiö on ottanut lainaa, se jaetaan neliöiden mukaan. Nämä on oltava mukana velattomassa hinnassa.

Se mikä jää usein hämäräksi, on vuokratontin hinta. Sitä pimitetään ja sillä yritetään harhauttaa. Saa etsimällä etsiä, mikä se lunastushinta on vai onko se jo lunastettu.

Hyvä huomio. Asuntoa ostaessa ja miksei myös vuokratessa on hyvä tietää onko tontti oma vai vuokralla. Koska omistusasuja joutuu maksamaan osuutensa siitä tonttivuokrasta. Ja vuokra-asuja taas joutuu maksamaan korkeampia vuokria jos ja kun tonttivuokra nousee.

Vierailija
57/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta jos mun olkkarin kokoinen luukku maksaa +300k€...

Tuolla hinnalla rakentaa uuden talon.

Vierailija
58/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 27 neliöinen kaksio 50-luvun talossa. 

Vierailija
59/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti AP on kuullut kiinteistöverosta. Sekin kuuluu maksettavaksi taloyhtiölle, joka maksaa sen kunnalle.

Vierailija
60/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli varmaan ongelmaksi, kun tajusi, ettei saa sitä koskaan maksettua. 

Mutta periaatteessa noin, eli mitään vahinkoa ei ole sattunut. Tieto ei muuta mitään, luulot vaan korjaantuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi