Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua, tajusin hesarin "Virheet, jotka pilasivat asuntokaupan" jutun jälkeen että en ymmärtänyt mitä ostin

Vierailija
17.11.2025 |

Moi kaikille, en tiedä uskooko kukaan tätä, mutta tarvitsen nyt hätäapua ja vertaistukea.

Ostin 2017 Helsingistä 31,5 m kaksion uudiskohteesta. Myyntihinta 112 900 € ja taloyhtiölainaa 230 000 €. Silloin myyjä, välittäjä ja pankkivirkailija kaikki vakuuttivat, että taloyhtiölaina on yhtiön laina, se maksetaan vastikkeissa hiljalleen ja sun osuus on tosi pieni. Mä olin 32 v, ensimmäistä kertaa ostamassa asuntoa, ja luotin täysin siihen mitä sanottiin. Allekirjoitin paperit, muutin sisään 2018.

Luin juuri Hesarin artikkelin Virheet jotka pilasivat asuntokaupan ja siellä luki taas selvästi: taloyhtiölaina on ostajan

maksettava laina, se vain kirjataan yhtiön taseeseen verosyistä.

Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä.

Nykyään tienaan 3 400 € netto, olen yksin, eikä palkka nouse samaa tahtia kuin korot ja vastikkeet. 

Tajusin juuri että olen elänyt 8 vuotta valheessa omassa asunnossani.

Onko kellään MUUTA käynyt näin vanhoissa 20162018 uudiskohteissa? Miten te selvisitte? Voiko tällaista enää mitenkään purkaa kun kaupasta on 8 vuotta? Mua hävettää myöntää tämä ääneen edes anonyymisti.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoilmoituksessa on ilmoitettava velaton hinta. On se sitten uudisrakennus tai jos vaikka on tehty putkiremppa ja taloyhtiö on ottanut lainaa, se jaetaan neliöiden mukaan. Nämä on oltava mukana velattomassa hinnassa.

Se mikä jää usein hämäräksi, on vuokratontin hinta. Sitä pimitetään ja sillä yritetään harhauttaa. Saa etsimällä etsiä, mikä se lunastushinta on vai onko se jo lunastettu.

Hyvä huomio. Asuntoa ostaessa ja miksei myös vuokratessa on hyvä tietää onko tontti oma vai vuokralla. Koska omistusasuja joutuu maksamaan osuutensa siitä tonttivuokrasta. Ja vuokra-asuja taas joutuu maksamaan korkeampia vuokria jos ja kun tonttivuokra nousee.

Se vuokratontti kannattaa kyllä heti lunastaa pois, jos siis vaan pystyy. Hinta voi olla kylläkin jopa tonni/neliö tai enemmän.

Vierailija
62/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoilmoituksessa on ilmoitettava velaton hinta. On se sitten uudisrakennus tai jos vaikka on tehty putkiremppa ja taloyhtiö on ottanut lainaa, se jaetaan neliöiden mukaan. Nämä on oltava mukana velattomassa hinnassa.

Se mikä jää usein hämäräksi, on vuokratontin hinta. Sitä pimitetään ja sillä yritetään harhauttaa. Saa etsimällä etsiä, mikä se lunastushinta on vai onko se jo lunastettu.

Hyvä huomio. Asuntoa ostaessa ja miksei myös vuokratessa on hyvä tietää onko tontti oma vai vuokralla. Koska omistusasuja joutuu maksamaan osuutensa siitä tonttivuokrasta. Ja vuokra-asuja taas joutuu maksamaan korkeampia vuokria jos ja kun tonttivuokra nousee.

Se vuokratontti kannattaa kyllä heti lunastaa pois, jos siis vaan pystyy. Hinta voi olla kylläkin jopa tonni/neliö ta

Ja pankit ei välttämättä anna lainaa siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka paljon tältäkin palstalta saa lukea painostusta oman asunnon ostamiseen kuinka on hölmöä maksaa vuokranantajan omaisuutta jne. Kyllä paras olla velaton, ei tule mitään tällaisia yllätyksiä. Ei mihinkään voi luottaa.

Vierailija
64/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tarkista paljon taloyhtiölainaa jäljellä? Kun olet jo 8 vuotta lyhentänyt sitäkin niin onhan siitä jo iso osa maksettu.

Ja jos pystyit lainat maksamaan tähänkin asti niin ei sinulla ole huolia.

Päälle se, että jos myyt asunnon joskus niin saat siitä varmasti jo voittoakin.

Noissa voi olla pitkä maksuaika, niin ei lyhene juuri lainkaan. Pankki kiittelee.

Ainakin mulla taloyhtiölainaa (koski tontin omaksi lunastusta) sai lyhentää useamman kerran vuodessa, ja myös suuremmalla summalla kuin rahoitusvastikkeessa oli määritelty.

Vierailija
65/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa Ap, varmasti sua harmittaa! Onhan se eri asia ostaa 112 ke:n asunto kuin 340ke:n asunto. Myyjän tehtävänä olisi ollut varmistaa, että ymmärrät mitä olet ostamassa. Suurin osa ostajista tämän hintakuvion ymmärtää, mutta osa ei ja he saattavat mennä vipuun. Anna anteeksi itsellesi ja varmista, että tulevaisuudessa jos ostat jotain kalliimpaa, ymmärrät mihin olet sitoutumassa.

Myyjätaho asiaa tuskin korjaa, mutta voit korjata sen itse: laitat asunnon myyntiin. Jos asunto on kiva ja hyvällä sijainnilla, se voi hyvinkin mennä kaupaksi noin samanlaisella hinnalla. Pääse samalla taloyhtiölainastakin eroon. Jos käy huonompi tuuri ja asunto ei ole oikein kiva ja huonommalla sijainnilla, voit olla vaikeuksissa. Niistäkin vaikeuksista pääset varmasti eroon sillä, että myyt asuntosi hieman halvemmalla kuin millä sen ostit. Esim. myyt sen hintaan 99900e. Tällöin oppirahoiksesi muodostui noin 13 ke.

Olen asuntosijoittaja ihan siitä syystä, että se on ainut sijoitusinstrumentti jota ymmärrän. En esimerkiksi koskaan sijoita osakkeisiin / rahastoihin, koska en tiedä niistä mitään. 

Vierailija
66/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myimme elokuussa hesan keskustasta asunnon ja kyllä: ostaja maksoi taloyhtiön lainan.

Lisäksi  ostaja maksoi valtiolle omaisuuden siirtoveroa about 4000 euroa. Valtio siis verottaa siitä että on omaisuutta mitä siirrellä ! 

näin ulkosuomalaisena oli Tämä vero aivan uusi 😂

Varainsiirtovero on kyllä ihan globaali verotyyppi, joka maksetaan asuntokaupoista lähes kaikkialla (ainakin länsimaissa). Monissa maissa se on vielä suomea korkeampi. 

Vierailija
67/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tarkista paljon taloyhtiölainaa jäljellä? Kun olet jo 8 vuotta lyhentänyt sitäkin niin onhan siitä jo iso osa maksettu.

Noissa voi olla pitkä maksuaika, niin ei lyhene juuri lainkaan. Pankki kiittelee.

Ainakin mulla taloyhtiölainaa (koski tontin omaksi lunastusta) sai lyhentää useamman kerran vuodessa, ja myös suuremmalla summalla kuin rahoitusvastikkeessa oli määritelty.

Niin järkeväähän on pyrkiä työikäisenä ja työllisenä pienentämään asunnon kuukausikuluja. Mitä kauemmin asuu asunnossa, sitä varmemmin aletaan tarvita rahaa remontteihin ja sitten kun siirtyy eläkkeelle, tulot pienenevät. 

Vierailija
68/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa Ap, varmasti sua harmittaa! Onhan se eri asia ostaa 112 ke:n asunto kuin 340ke:n asunto. Myyjän tehtävänä olisi ollut varmistaa, että ymmärrät mitä olet ostamassa. Suurin osa ostajista tämän hintakuvion ymmärtää, mutta osa ei ja he saattavat mennä vipuun. Anna anteeksi itsellesi ja varmista, että tulevaisuudessa jos ostat jotain kalliimpaa, ymmärrät mihin olet sitoutumassa.

Myyjätaho asiaa tuskin korjaa, mutta voit korjata sen itse: laitat asunnon myyntiin. Jos asunto on kiva ja hyvällä sijainnilla, se voi hyvinkin mennä kaupaksi noin samanlaisella hinnalla. Pääse samalla taloyhtiölainastakin eroon. Jos käy huonompi tuuri ja asunto ei ole oikein kiva ja huonommalla sijainnilla, voit olla vaikeuksissa. Niistäkin vaikeuksista pääset varmasti eroon sillä, että myyt asuntosi hieman halvemmalla kuin millä sen ostit. Esim. myyt sen hintaan 99900e. Tällöin oppirahoiksesi muodostui noin 13 ke.

Olen asuntosijoittaja ihan siitä syys

Olet joskus oppinut asuntosijoitamisestakin, mikset oppisi osakkeista ja rahastoista?

Vierailija
69/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin ottamaan vastuun omasta elämästä ja päätöksistä, eikä syytellä muita omasta laiskuudesta. Koko maailman informaatio on lukutaitoiselle tarjolla, joten ei tarvitse uskoa nielemättä myyjien epämääräisiä väittämiä.

Vierailija
70/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, sä oletit että saat uuden asunnon 1/3 sen todellisesta markkinahinnasta? Vai teitkö edes vertailua. Kävikö tässä niin että kiireessä ja hädässä ostit ensimmäisen asunnon mikä tuli vastaan?

Itse olen ollut markkinoilla jo vuodesta 2001 etsimässä sopivaa jossa ei ole posketon hinta.

Sulla menee kyllä elämä ohi odottaessa. Aloittajalla menee toki huonosti myös.

En oo se jolle vastasit, mutta omalla kohdalla toi oli hyvä ratkaisu. Sijoitin koko ajan sen 250 tai 300 minkä verran mulla ois mennyt enemmän jos oisin maksanut lainaa ja vastikkeita. Voitin tässä hommassa lopulta aika hyvin.

Vierailija
71/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet joskus oppinut asuntosijoitamisestakin, mikset oppisi osakkeista ja rahastoista?

Varmaan oppisinkin, pulmana on vaan, että ne ei kiinnosta yhtään. Sitä paitsi saattaisi mulla mennä netissä tuskanhiessä pyörimikseksi päivittäin, että minne suuntaan osakkeet menevät, ylös vai alas.

Asunnoissa on se hyvä puoli, että vaikka hinta menisi alas, niin niistä asunnoista yleensä saa vuokraa. Jos siis on ostanut hyvältä paikalta ja asunto muuten ok. Lisäksi, jos ei saa vuokrattua, niin aina voin antaa asunnon vaikka jonkun lapsistani käyttöön. Asunnoilla on siis aina käyttöarvo, vaikka rahallinen arvo ja tuotto tulisi alas. Lisäksi olen naurettavan kiinnostunut asunnoista, niiden pohjapiirroksista jne. Eli jaksan seurata joka päivä etuovea ja kun hyvä osuu kohdalle niin isken heti kiinni, kun muut vasta miettii että oisko tää hyvä.

Vierailija
72/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 31 neliötä voi olla kaksio? Sehän on yksiö.

Minulla on 27 neliöinen kaksio 50-luvun talossa. 

Jep ja meillä on 46-neliöinen kolmio, talo 60-luvulta. Pohja ihan tilavan tuntuinen ja erillinen keittiökin löytyy, aikanaan nämäkin osattiin paremmin. Anteksi ot!

Vierailija
73/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä 25 vuotta on yleinen laina-aika.

Vierailija
74/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 31 neliötä voi olla kaksio? Sehän on yksiö.

Minulla on 27 neliöinen kaksio 50-luvun talossa. 

Siihen maailmanaikaan pientenkin asuntojen pohjaratkaisut ovat vielä olleet järkeviä.

Vierailija
75/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, sä oletit että saat uuden asunnon 1/3 sen todellisesta markkinahinnasta? Vai teitkö edes vertailua. Kävikö tässä niin että kiireessä ja hädässä ostit ensimmäisen asunnon mikä tuli vastaan?

Itse olen ollut markkinoilla jo vuodesta 2001 etsimässä sopivaa jossa ei ole posketon hinta.

Sulla menee kyllä elämä ohi odottaessa. Aloittajalla menee toki huonosti myös.

En oo se jolle vastasit, mutta omalla kohdalla toi oli hyvä ratkaisu. Sijoitin koko ajan sen 250 tai 300 minkä verran mulla ois mennyt enemmän jos oisin maksanut lainaa ja vastikkeita. Voitin tässä hommassa lopulta aika hyvin.

Kumma kun kaikille aina riittää näissä tarinoissa niitä uskovaisen mummon pelkän vastikkeen hinnalla vuokraamia asuntoja, joissa ei ikinä vuokra edes nouse. 

Todelliset ihmiset asuu oikeasti olemassa olevissa vuokra-asunnoissa, joissa vuokra on vähintään saman verran kuin vastike ja lainan lyhennys, sekä myös nousee joka vuosi inflaation myötä. Nämä todelliset ihmiset voivat sijoittaa enemmän ostettuaan asunnon, mutta ihmeiden tekijöille vuokraaminen on aina omistajan tappioksi ja omaksi voitoksi! 

Vierailija
76/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä 25 vuotta on yleinen laina-aika.

25 vuoden lainasta on 8 vuoden päästä maksettu maksimissaan luokkaa 10%, eikä sitäkään jos ekat vuodet oli lyhennysvapaata. Ei siis todellakaan ole "isoa osaa" lainasta maksettu pois. 

Vierailija
77/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vtussa myynti-ilmoituksissa koko yhtiölainaa kerrota koska sitähän kukin osakas lyhentää miten haluaa. Siinä kerrotaan sen myytävän asunnon velaton ja velallinen hinta.

Kyllähän niissä yleensä kerrotaan tai suorastaan aina. En muista nähneeni ilmoitusta, jossa kerrottaisiin, että itse saat päättää, paljonko kuussa maksat yhtiölainaa. 

No kuule osa maksaa sen pois nopeammin, jopa kerralla asuntoa ostaessaan. Sitä tarkoitin. Miten tollo sinäkin olet kun kuvittelet toisinpäin.

Vierailija
78/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka paljon tältäkin palstalta saa lukea painostusta oman asunnon ostamiseen kuinka on hölmöä maksaa vuokranantajan omaisuutta jne. Kyllä paras olla velaton, ei tule mitään tällaisia yllätyksiä. Ei mihinkään voi luottaa.

Ei se ole mitään painostusta. Sinä kuvittelet ja tunteilet asioita. On vain niin, että omassaan kartuttaa varallisuutta itselleen, vuokralla vuokranantajalle. Mistä nyt kukin tykkää, mä tykkään kartuttaa varallisuutta itselleni. Ja mulla onkin velaton 74 neliön kolmio.  Mitäs sulla on?

Vierailija
79/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niissä asunnon myyntitiedoissa luki selvästi, että asunnon velaton hinta oli 342 000 €. Jos et asuntokaupoille lähtiessäsi selvittänyt, mitä se tarkoittaa, voit vain syyttää itseäsi.

Et todellakaan voi purkaa kauppaa, mutta voithan myydä asunnon ja muuttaa halvempaan.

Nyt ei kannata myydä yhtään mitään asuntoa. Älä vaan nyt myy. 

Vierailija
80/103 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tää nyt voi pitää paikkaansa. Näethän sä jo pankin lainalaskurista paljon on lainaa myönnetty ja maksettavana. Vai kuka sun lainaa on maksanut jos et itse?