Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Jeesus oikeasti sanoi ristillä ennen kuolemaansa?

Vierailija
17.11.2025 |

Evankeliumeissa on siis kolme erilaista viimeistä lausetta:

"Jumalani, miksi hylkäsit minut?" (Matt., Mark.)

"Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni." (Luuk.)

"Se on täytetty." (Joh.)

Tutkijat pitävät Markuksen versiota  todennäköisesti lähimpänä alkuperäistä, koska se on vaikein ja vanhin traditio.

mutta jos Jeesus tiesi, että tämä oli hänen tarkoituksensa, miksi hän huusi Jumalan hylänneen hänet? 

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"How's it hanging?"

Vierailija
62/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi hitsin hitsi, taisin jättää uunin päälle, voisiko joku mennä katsomaan ja laittamaan sen pois päältä itse olen hieman kiireinen just nyt".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matteuksen, Markuksen ja Johanneksen evankeliumit ovat Jeesuksen opetuslasten ja silminnäkijöitten kertomia. Viimeinen lause voi olla eri, riippuen siitä, mitä ko. opetuslapsi on viimeiseksi nähnyt ja kuullut.

Luukas ei ollut Jeesuksen opetuslapsi Jeesuksen eläessä ja hän kertookin evankeliuminsa alussa, että hän itse ei ole tapahtumien silminnäkijä ollut, vaan hän on kirjoittanut asiat ylös niiden kertoman perusteella, jotka ovat tapahtumat nähneet omin silmin.

Kaikki Jeesuksen sanomat sanat siis pitävät paikkaansa. Ja ne on kerrottu kokijan näkökulmasta.

Sorry, ei evankeliumit ole mitään silminnäkijäkertomuksia, yhtään alkuperäistä tekstiä ei ole säilynyt.

Voit joko toistella ihmisten valheväitteitä tai usko Raamattua. Valinta on sinun. Toinen johtaa huonoon, toinen hyvään lopputulokseen.

Raamatussa Jeesuksen opetuslapsi, apostoli Johannes sanoo: "minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme".

Ja Luukas sanoo: "monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet".

Vierailija
64/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarttis varmaan tetanuksen tehostuspiikin."

Vierailija
65/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on täytetty/it is Finnished nyt kun suomalaisesta Jaakko Ohtosesta ollaan leipomassa uutta elokuvajeesusta

Tuo englannikielinen käännöksesi on täysin turha. Ei löydy suomalaisesta Raamatusta. Eikä alkuperäisistä kirjoituksista senkään vertaa, Jeesuksen puhuma kieli oli aramea.

Tiedän, mutta tänä karnevalisoiva tulkinta sopi jotenkin paremmin tämän ketjun ja foorumin henkeen, eikö sinustakin?

Jeesus opetuslapsineen käyskenteli kaikessa rauhassa metsässä, kun he kohtasivat  ilkeän näköisen villipedon. Pedolla oli terävät hampaat, ja vieläkin terävämmät kynnet. Kukaan ei ollut aiemmin nähnyt mitään vastaavaa. Opetuslapset säikähtivät kovasti, kuka lähti juoksemaan pakoon, kuka kiipesi puuhun, kuka teeskenteli kuollutta. 

"Älkää peljätkö", virkkoi siihen Jeesus. "Se on täytetty"

Vierailija
66/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeli Eeli lama sabaktani.

On joten mautonta että muutamat ristivät lapsensa Eeliksi.

Onko yleissivistyksessä puutteita?

Vierailija
67/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouskasvu alkaa huomenna, dynaamiset vaikutukset kurkkivat jo nurkan takana.

Vierailija
68/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos Jeesus tiesi, että tämä oli hänen tarkoituksensa, miksi hän huusi Jumalan hylänneen hänet? 

Ehkä siksi, että ristillä Hän joutui kokemaan yhteyden katkeamisen Isään Jumalaan, koska koko maailman syntitaakka vuodatettiin hänen päällensä, eikä Isä, joka on Pyhä, voi katsella syntiä. Yhteys Isään siis varmastikin katkesi tuossa sovituksen hetkellä. Ja on se varmaan muutenkin tuntunut hylkäämiseltä roikkua ristillä kärsimässä syyttömänä muiden syntien tähden.

Mutta silti hän teki sen vapaaehtoisesti, jotta ihmisten ei tarvitisisi kärsiä eron tuskaa Isästä Jumalasta omakohtaisesti ja iankaikkisesti. Koska synnin palkka on kuolema ja ikuinen ero Jumalasta.

Niin, mitäs sä olisit siinä sovitellut, jos olisit tajunnut samalla olevasi se Jumala itse ja luoneesi koko paskan itse.

Vierailija
69/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä. He eivät tiedä, mitä he tekevät. Armahda.

Vierailija
70/70 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Pietari, sun talos näkyy täältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä