Mitä Jeesus oikeasti sanoi ristillä ennen kuolemaansa?
Evankeliumeissa on siis kolme erilaista viimeistä lausetta:
"Jumalani, miksi hylkäsit minut?" (Matt., Mark.)
"Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni." (Luuk.)
"Se on täytetty." (Joh.)
Tutkijat pitävät Markuksen versiota todennäköisesti lähimpänä alkuperäistä, koska se on vaikein ja vanhin traditio.
mutta jos Jeesus tiesi, että tämä oli hänen tarkoituksensa, miksi hän huusi Jumalan hylänneen hänet?
Kommentit (70)
Tulkaa lähemmäksi, kuiskaan viimeisillä voimillani Totuuden: viekää nyt jo se vasu pois.
Jeesus sanoi: Näinhän se menee ou jee Puppa👴🏻💜 on paras vasu pois! 🥳👍🏻💛🧺
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa lähemmäksi, kuiskaan viimeisillä voimillani Totuuden: viekää nyt jo se vasu pois.
🥳🧺 Ou jee näinhän se menee!
Vierailija kirjoitti:
Ou jee! 👴🏻👊🏻🔪🥩
Mee nyt h e l v e t t i i n vasus kans.
Vierailija kirjoitti:
🧺
Kenelläkään asiallisia mielipiteitä? Myös ateistit saa vastata.
No jopas se on ehtinyt puhua pälpättää.
Missä lukee että jeesus tiesi että se oli hänen tarkoituksensa? Hän rukoili ennen ristille menemistä "anna minun välttää tämä vihan malja jos se on mahdollista". Joten hän ei todellakaan toivonut ristille joutumista. Eikö ihmisille annettu vapaa tahto valita laittavatko jeesuksen ristille tahi ei? Miten muuten heidät oltaisiin voitu tuomita jos he olisivat toimineet ohjattuina.
Matteuksen, Markuksen ja Johanneksen evankeliumit ovat Jeesuksen opetuslasten ja silminnäkijöitten kertomia. Viimeinen lause voi olla eri, riippuen siitä, mitä ko. opetuslapsi on viimeiseksi nähnyt ja kuullut.
Luukas ei ollut Jeesuksen opetuslapsi Jeesuksen eläessä ja hän kertookin evankeliuminsa alussa, että hän itse ei ole tapahtumien silminnäkijä ollut, vaan hän on kirjoittanut asiat ylös niiden kertoman perusteella, jotka ovat tapahtumat nähneet omin silmin.
Kaikki Jeesuksen sanomat sanat siis pitävät paikkaansa. Ja ne on kerrottu kokijan näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, Jeesus ei sanonut niin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Eikö teillä nuorilla ole oman ikäisten seuraa ja palstoja?
"Koko olemassaoloni oli syntiä koska isäni Jumala sekaantui lapseen joka oli naimisissa vaikka kymmenessä käskyssä siitä paasataan että toisten puolisoa ei saa haluta. Kunhan pääsen taivaaseen lauon isäukolle suorat sanat siitä mitä mieltä asiasta olen".
Olisi pitänyt kuitata se tavernan lasku niiden 12 kaverin kanssa pidettyjen pöytäbileiden jälkeen, juoksujen sijasta.
Ai perkule kun nämä naulat sattuu.