Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Maria Veitola paljasti käyvänsä Itäkeskuksessa katselemassa "toisenlaista porukkaa", hyväosaisten turismi katselemaan heikompiosaisia?

Vierailija
16.11.2025 |

Vastikään myös Rita Niemi-Manninen paljasti vieneensä lapsensa katselemaan kerrostalossa asuvien elämää. "Tuolla asuu tälläkin hetkellä lapsia", Niemi-Manninen selosti. Lapsensa kuulemma ihmetteli käytäviä, jotka näyttivät kellarilta.

Samalla kun suomalaisten varallisuuserot ja tuloerot kärjistyvät ja polarisoituvat, mediassa kuullaan harvinaisen etuoikeutetuilta ihmisiltä näitä ulostuloja, joissa muihin ihmisiin suhtaudutaan kuin ihmeteltäviin kuriositeetteihin. 

Nyt Maria Veitola paljasti, että hän harrastaa ihmisten katselua ja välillä menee Itäkeskukseen tiirailemaan ihmisiä näkeäkseen toisenlaista porukkaa kuin mitä on Etelä-Helsingissä. 

"Hän on myös jakanut vinkiksi muutaman paikan, missä ihmisiä voi katsella ilman, että se olisi muista outoa. Näistä yksi on Itäkeskus. Videolla Veitola katselee ihmisiä kauppakeskus Itiksen maisemissa.

On hyvä välillä poistua omasta etelä-helsinkiläisestä kuplasta, että näkee vähän toisenlaistakin porukkaa, Veitola sanoo."

https://www.is.fi/viihde/art-2000011629927.html

Kommentit (247)

Vierailija
141/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen tätä myös itse. En käytä julkisia niin en näe tätä peukku yms porukkaa. Lapsetkin vien aika ajoin ihmettelemään Itäkeskukseen miltä köyhien elämä näyttää. Hieman hankalaa, kun minkkiturkissa siellä ei voi kulkea ja lasten vaatteetkin pitää ensin tsekata ettei joku tule ryöstämään.

Kuvittelisi, että kouluttamaton Maria Veitola löytäisi Itiksestä paljonkin ihmisiä, joihin samaistua.

Luulen että tää istuu jossain siellä parvekkeella jotta voi katsella tavismassaa yläpuolelta. Tekoviiksissä ja punainen peruukki päässä ettei vaan kukaan tunnista kuuluisaa toimittajaa. 

Vierailija
142/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan viktoriaanisessa Lontoossakin parempi väki kävi slummailemassa itäisissä kaupunginosissa.

Slumming - no siitähän se sana tosiaan tulee. Kuulin tuon jossain ajat sitten mutten jaksanut katsoa mitä tuo tarkoittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaitten lapsetkin pitäisi mennä katsomaan örvellystä itikseen niin näkee että ihmisiä on monesta asemasta

Vierailija
144/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töölössä tosiaan asuu älytön määrä kouluttamattomia ihmisiä, jotka perineet kämppänsä. Töölön töllöt todellakin👍

Vierailija
145/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1600-luvulla Tanska pidettiin eskimoita häkissä kaikkien ihmeteltävinä kuin eläintarhan eläimet.

Eipä ajat ole siitä pahemmin muuttuneet. Nyt vaan se verenhimoinen villi ihminen afrikasta kävelee itiksen käytävillä tuhansien eurojen arvoisissa bling bling merkkivaatteissa kaikkien ihailtavana.

Norjalaiset pitivät afrikkalaisia eläintarhassa vielä 1900-luvun alussa ja kävivät niitä ihmettelemässä. Suomessa ei ole ikinä ollut tuollaista.

https://www.theguardian.com/world/2014/apr/29/norway-human-zoo-africans…

Ja päättivät vielä laittaa sen pystyyn 2014 vanhojen aikojen muistoksi. 

Jos Suomeen tehtäisiin afrikkalaisten eläintarha, Veitola olisi varmasti ensimmäinen kävijä.

Kyllä tuo Puhos on niin afrikkalaisten ja lähi-itäläisten eläintarha nykyään. Ja varmasti vaarallisempi mennä kuin norjalaisten Afrikka-eläintarha.

Puhoksessa eläimiä ei ole edes aidattu vaan saavat kulkea vapaina.

Vierailija
146/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän teistä tarkoittaa "toisenlaisella porukalla"? Ulkomaalaisia, vai vähävaraisia suomalaisia?

Mä ainakin liikun kyllä sekä etelä-helsingissä että itäkeskuksessa, joten mun kaltaisia tavallisia suomalaisia naisia voi nähdä ihan molemmissa paikoissa.

Itäkeskuksessa liikkuu kyllä enemmän ulkomaalaisia, mutta miksi heitä pitäisi mennä tarkkailemaan, mitä erikoista heissä on, tavallisia ihmisiä?

Minä tunnustan, että teen joskus Itä-Helsingin kierroksia nähdäkseni, miten väestön vaihto etenee vuosi vuodelta.

Se on masentavaa katsottavaa, mutta haluan olla tästä tietoinen.

Helsingissä väestönvaihto on paikoin erityisen hyvin nähtävillä. Sen näkee heti jos jollain alueella on paljon ulkomaalaisia sillä alue on aina epäsiisti.

Vierailija
147/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Samanlainen paskakasa se itis on, kuin Myyrmäki, Hakunila, Kantsu, Vuosaari tai Esbo Centrum. 

Taidan huomenna lähteä täältä Malmilta Soukkaan räkimään joutessani, että olisko noi vielä köyhempiä.

Kuulostaa siltä, että olet työtön etkä ole opinnoissa menestynyt. Kielenkäyttösi:)

Työtön, tyhjäntoimittaja niin aikaa riittää..

Miksi et osaa kirjoittaa? Ai niin, kuntouttava työtoimintasi jatkuu huomenna.

Vierailija
148/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö Armanin tehdä ohjelma Itä-Helsingistä "miettikää, nämä ihmiset asuvat täällä, uskomatonta, miten kukaan voi asua tällaisessa paikassa...".

Peter Santenellon Helsinki-jaksossahan käytiin myös Puhoksella.

Ja tuskin Arman voisi tuollaista tehdä. Eiköhän hän ole nuorena skeittarina pyörinyt ympäri Helsinkiä, eikä kuplautunut mihinkään kliiniseen kämppään ja Marbella/Malediivit-tyyppiseen matkailuun. 

Minä pyörin melkein joka suunnassa Helsingissä, enkä koe sen kummempia tunteita sen enempää Itiksessä kuin Korkeavuorenkadullakaan. Kalliossa Hurstin jono joskus kouraisee, samoin jotkut reppanan oloiset päihdesairaat. Ainoa alue Helsingissä, jossa olen joskus vähän järkyttynyt, oli Rastila. Siellä siis järkytyin lähinnä siitä, kun missään ei näkynyt muita kuin synkän näköisiä, mustissa kaavuisssa kulkevia naisia. Kipitin äkkiä luontoon siitä, ja rentouduin taas.

Vierailija
149/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän teistä tarkoittaa "toisenlaisella porukalla"? Ulkomaalaisia, vai vähävaraisia suomalaisia?

Mä ainakin liikun kyllä sekä etelä-helsingissä että itäkeskuksessa, joten mun kaltaisia tavallisia suomalaisia naisia voi nähdä ihan molemmissa paikoissa.

Itäkeskuksessa liikkuu kyllä enemmän ulkomaalaisia, mutta miksi heitä pitäisi mennä tarkkailemaan, mitä erikoista heissä on, tavallisia ihmisiä?

Minä tunnustan, että teen joskus Itä-Helsingin kierroksia nähdäkseni, miten väestön vaihto etenee vuosi vuodelta.

Se on masentavaa katsottavaa, mutta haluan olla tästä tietoinen.

Missä asut? 

Ei, en ole perinyt kämppää vaan ostanut sen palkkatuloillani. Halusin ostaa sen alueelta, missä Helsingin alueella olisi mahdollisimman vähän m muuttajia, koska olen aina äänestynyt varta vasten ehdokkaita, jotka näkyvästi ovat heidän tuloaan vastaan.  

Minusta vihervassarit saisivat laittaa lapsensa S2-kouluihin, kun ovat itse nuo ihmiset tänne äänestäneet.

Vierailija
150/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1600-luvulla Tanska pidettiin eskimoita häkissä kaikkien ihmeteltävinä kuin eläintarhan eläimet.

Eipä ajat ole siitä pahemmin muuttuneet. Nyt vaan se verenhimoinen villi ihminen afrikasta kävelee itiksen käytävillä tuhansien eurojen arvoisissa bling bling merkkivaatteissa kaikkien ihailtavana.

Norjalaiset pitivät afrikkalaisia eläintarhassa vielä 1900-luvun alussa ja kävivät niitä ihmettelemässä. Suomessa ei ole ikinä ollut tuollaista.

Jos Suomeen tehtäisiin afrikkalaisten eläintarha, Veitola olisi varmasti ensimmäinen kävijä.

Kyllä tuo Puhos on niin afrikkalaisten ja lähi-itäläisten

LOL. Kävin viimeksi tällä viikolla Puhoksella hakemassa baklavaa ja oliiviöljysaippuaa, eikä kyllä tullut mieleenkään pelätä mitään. Olen kolmikymppinen nainen.

Vierailija
151/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaitten lapsetkin pitäisi mennä katsomaan örvellystä itikseen niin näkee että ihmisiä on monesta asemasta

Ei niitä päästetä sinne huutelijoiden ja rähisijöiden sekaan koska sitten heitä ei voisi enää aivopestä "monikulttuurisuus on rikkaus"-humpuukilla.

Vierailija
152/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan viktoriaanisessa Lontoossakin parempi väki kävi slummailemassa itäisissä kaupunginosissa.

Vetämässä Laudanumia kupoliin. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Laudanumi

Vierailija
153/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa porukka asuu täällä!

Vierailija
154/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL. Kävin viimeksi tällä viikolla Puhoksella hakemassa baklavaa ja oliiviöljysaippuaa, eikä kyllä tullut mieleenkään pelätä mitään. Olen kolmikymppinen nainen.

Mistä kaupasta ostiti sitä saippuaa?

Vierailija
155/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin viikonloppuna ensimmäistä kertaa elämässäni Itiksessä ja ei siellä nyt mitenkään kummoista väkeä ollut, siis että olisi mitenkään pistänyt silmään huono-osaisuus. Ihan tavallista väkeä. Paljon oli tietenkin ulkkaritaustaisia, arvioisin että 40-50 % asiakkaista näytti selkeästi muilta kuin kantiksilta.

Puhos ja sen lähialue on pahinta aluetta. Siellä et tainnut käydä?

Ettekö ole matkustaneet ikinä missään, jos Puhos järkyttää? Tosin täytyy sanoa, että itsekin hätkähdin kun yksi tuttu vei minut syvälle Puhoksen takaosaan johonkin pikkuputiikkiin, missä vanha kaapunainen istui lattialla maton päällä ja tuoksut ja näkymät oli tosissaan jostain todella eri maailmasta. Siis vielä aivan eri, kuin niissä muslimimaisssa joissa olen käynyt. 

Juuri tämä siellä järkyttää. Jos joku olisi 30 vuotta sitten sanonut, että Suomessa tulee olemaan tuollaisia omituisia pikkumaailmoja, niin johan olisi naurettu. Tuohon ruumiillistuu koko monikulttuuriutopia ja maahanmuuttopolitiikan täydellinen epäonnistuminen. 

Vierailija
156/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kaupasta ostiti sitä saippuaa?

Benosta

Vierailija
157/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slummailu-sana sopii kuvaamaan hyvin tätä Veitolankin touhua nyt. 

Vierailija
158/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo

No et kyllä käynyt Puhoksen ylätasanteella. Siellä on todella epäilyttävä ja aggressiivinen meininki. Minuun luotiin useita silmäyksiä ja osittain piiritettiin ja selvästi haluttiin minun poistuvan.

Vierailija
159/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veitolan on turha enää larpata vasemmistolaista tämän ulostulon jälkeen.

Käytös kuin kokoomuslaisen...

Vierailija
160/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempiin piireihin kuuluville tuo taatusti jännitystä elämään edes piipahtaa Itiksen kaltaisissa maisemissa ja tunnelmissa. Ollaan Suomen sijasta pikemminkin jossain Kabulissa...