IS: Maria Veitola paljasti käyvänsä Itäkeskuksessa katselemassa "toisenlaista porukkaa", hyväosaisten turismi katselemaan heikompiosaisia?
Vastikään myös Rita Niemi-Manninen paljasti vieneensä lapsensa katselemaan kerrostalossa asuvien elämää. "Tuolla asuu tälläkin hetkellä lapsia", Niemi-Manninen selosti. Lapsensa kuulemma ihmetteli käytäviä, jotka näyttivät kellarilta.
Samalla kun suomalaisten varallisuuserot ja tuloerot kärjistyvät ja polarisoituvat, mediassa kuullaan harvinaisen etuoikeutetuilta ihmisiltä näitä ulostuloja, joissa muihin ihmisiin suhtaudutaan kuin ihmeteltäviin kuriositeetteihin.
Nyt Maria Veitola paljasti, että hän harrastaa ihmisten katselua ja välillä menee Itäkeskukseen tiirailemaan ihmisiä näkeäkseen toisenlaista porukkaa kuin mitä on Etelä-Helsingissä.
"Hän on myös jakanut vinkiksi muutaman paikan, missä ihmisiä voi katsella ilman, että se olisi muista outoa. Näistä yksi on Itäkeskus. Videolla Veitola katselee ihmisiä kauppakeskus Itiksen maisemissa.
On hyvä välillä poistua omasta etelä-helsinkiläisestä kuplasta, että näkee vähän toisenlaistakin porukkaa, Veitola sanoo."
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
LOL. Kävin viimeksi tällä viikolla Puhoksella hakemassa baklavaa ja oliiviöljysaippuaa, eikä kyllä tullut mieleenkään pelätä mitään. Olen kolmikymppinen nainen.
Mistä kaupasta ostiti sitä saippuaa?
Benosta
Slummailu-sana sopii kuvaamaan hyvin tätä Veitolankin touhua nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600-luvulla Tanska pidettiin eskimoita häkissä kaikkien ihmeteltävinä kuin eläintarhan eläimet.
Eipä ajat ole siitä pahemmin muuttuneet. Nyt vaan se verenhimoinen villi ihminen afrikasta kävelee itiksen käytävillä tuhansien eurojen arvoisissa bling bling merkkivaatteissa kaikkien ihailtavana.
Norjalaiset pitivät afrikkalaisia eläintarhassa vielä 1900-luvun alussa ja kävivät niitä ihmettelemässä. Suomessa ei ole ikinä ollut tuollaista.
https://www.theguardian.com/world/2014/apr/29/norway-human-zoo-africans…
Ja päättivät vielä laittaa sen pystyyn 2014 vanhojen aikojen muistoksi.
Jos Suomeen tehtäisiin afrikkalaisten eläintarha, Veitola olisi varmasti ensimmäinen kävijä.
Kyllä tuo
No et kyllä käynyt Puhoksen ylätasanteella. Siellä on todella epäilyttävä ja aggressiivinen meininki. Minuun luotiin useita silmäyksiä ja osittain piiritettiin ja selvästi haluttiin minun poistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Veitolan on turha enää larpata vasemmistolaista tämän ulostulon jälkeen.
Käytös kuin kokoomuslaisen...
Parempiin piireihin kuuluville tuo taatusti jännitystä elämään edes piipahtaa Itiksen kaltaisissa maisemissa ja tunnelmissa. Ollaan Suomen sijasta pikemminkin jossain Kabulissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VierailijRasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän teistä tarkoittaa "toisenlaisella porukalla"? Ulkomaalaisia, vai vähävaraisia suomalaisia?
Mä ainakin liikun kyllä sekä etelä-helsingissä että itäkeskuksessa, joten mun kaltaisia tavallisia suomalaisia naisia voi nähdä ihan molemmissa paikoissa.
Itäkeskuksessa liikkuu kyllä enemmän ulkomaalaisia, mutta miksi heitä pitäisi mennä tarkkailemaan, mitä erikoista heissä on, tavallisia ihmisiä?
Minä tunnustan, että teen joskus Itä-Helsingin kierroksia nähdäkseni, miten väestön vaihto etenee vuosi vuodelta.
Se on masentavaa katsottavaa, mutta haluan olla tästä tietoinen.
Rasisti. Töölön töllöt uppoaa omaan paskaan ja uikuttavat jo nyt, kun elävät röttien ja narkkareiden keskellä. Ihan oikein heille!
Vasemmalla laidalla on kyllä kumman hanakasti ihmiset lokeroimassa ihmisiä meihin ja muihin sekä määrittelemässä millä autolla saa ajaa jotta on oikeus ostaa punalaputettua.
Ja sitten nämä pitää itseään jotenkin erityisen suvaitsevina joiden mielestä jokainen saa olla just sellainen kuin on.
Paitsi tietenkin toisenlainen tai omistaa teslan.
Vasurien mielestä saa olla erilainen muttei toisenlainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin viikonloppuna ensimmäistä kertaa elämässäni Itiksessä ja ei siellä nyt mitenkään kummoista väkeä ollut, siis että olisi mitenkään pistänyt silmään huono-osaisuus. Ihan tavallista väkeä. Paljon oli tietenkin ulkkaritaustaisia, arvioisin että 40-50 % asiakkaista näytti selkeästi muilta kuin kantiksilta.
Puhos ja sen lähialue on pahinta aluetta. Siellä et tainnut käydä?
Ettekö ole matkustaneet ikinä missään, jos Puhos järkyttää? Tosin täytyy sanoa, että itsekin hätkähdin kun yksi tuttu vei minut syvälle Puhoksen takaosaan johonkin pikkuputiikkiin, missä vanha kaapunainen istui lattialla maton päällä ja tuoksut ja näkymät oli tosissaan jostain todella eri maailmasta. Siis vielä aivan eri, kuin niissä muslimimaisssa joissa olen käyn
Juuri tämä siellä järkyttää. Jos joku olisi 30 vuotta sitten sanonut, että Suomessa tulee olemaan tuollaisia omituisia pikkumaailmoja, niin johan olisi naurettu. Tuohon ruumiillistuu koko monikulttuuriutopia ja maahanmuuttopolitiikan täydellinen epäonnistuminen.
Minä taas muistan vastaavia ostareita ja paikkoja lapsuuden asuntovaunumatkoilta Euroopasta, eikä Puhos ole mielestäni ollenkaan pelottava. Siis jos jotain mamutukksen lieveilmiöitä ja uhkakuwia haluaa hakea, niin en nyt Puhoksen ostaria ottaisi siihen keskusteluun. Vastaavia paikkojahan muodostuu kaikkialle mihin ihmiset muuttaa toisesta kulttuuurista, esim. China Townit, Lontoossa Little India jne.
Tässä rupeaa olemaan sellaisia Late stage capitalism- kaikuja Suomessakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän teistä tarkoittaa "toisenlaisella porukalla"? Ulkomaalaisia, vai vähävaraisia suomalaisia?
Mä ainakin liikun kyllä sekä etelä-helsingissä että itäkeskuksessa, joten mun kaltaisia tavallisia suomalaisia naisia voi nähdä ihan molemmissa paikoissa.
Itäkeskuksessa liikkuu kyllä enemmän ulkomaalaisia, mutta miksi heitä pitäisi mennä tarkkailemaan, mitä erikoista heissä on, tavallisia ihmisiä?
Minä tunnustan, että teen joskus Itä-Helsingin kierroksia nähdäkseni, miten väestön vaihto etenee vuosi vuodelta.
Se on masentavaa katsottavaa, mutta haluan olla tästä tietoinen.
Helsingissä väestönvaihto on paikoin erityisen hyvin nähtävillä. Sen näkee heti jos jollain alueella on paljon ulkomaalaisia sil
Töölössä varsinkin on epäsiistiä! Rotat juoksee ympäriinsä ja narkkarit:) Töölön töllöt on vertaistensa seurassa :D
Sitäpaitsi jos mammmujen firmoista haluaa jauhaa, niin nepalilaisethan näissä koko ajan kunnostautuu. Jatkuvasti on ihmisoikeusongelmia työntekijöiden kanssa niiden ravintoloissa.
Ei vaan kiinnosta vissiin ketään, ainakaan täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin viikonloppuna ensimmäistä kertaa elämässäni Itiksessä ja ei siellä nyt mitenkään kummoista väkeä ollut, siis että olisi mitenkään pistänyt silmään huono-osaisuus. Ihan tavallista väkeä. Paljon oli tietenkin ulkkaritaustaisia, arvioisin että 40-50 % asiakkaista näytti selkeästi muilta kuin kantiksilta.
Ettekö ole matkustaneet ikinä missään, jos Puhos järkyttää? Tosin täytyy sanoa, että itsekin hätkähdin kun yksi tuttu vei minut syvälle Puhoksen takaosaan johonkin pikkuputiikkiin, missä vanha kaapunainen istui lattialla maton päällä ja tuoksut ja näkymät oli tosissaan jostain todella eri maailmasta. Siis vielä aiva
Kyllä minä koen Puhoksen hyvinkin uhkaavana. Joo, siellä on etnisiä kauppoja (joihin viranomaiset ovat joutuneet puuttumaan hygieniasyistä johtuen), mutta kuten edellisessä kommentissani kirjoitin, toisen kerroksen tasanteella on todella uhkaava tunnelma. Piiritetään ja joskaan ei käyty käsiksi, tehtiin selväksi, etten ole tervetullut.
Ja onhan Milan Jaffinkin jengi, silloin kun se oli toiminnassa, notkunut paljon juuri Puhoksella.
Vierailija kirjoitti:
Parempiin piireihin kuuluville tuo taatusti jännitystä elämään edes piipahtaa Itiksen kaltaisissa maisemissa ja tunnelmissa. Ollaan Suomen sijasta pikemminkin jossain Kabulissa...
Me mentiin mun isän kanssa jokin aika sitten Itikseen kahville, ja hän hämmästeli siinä sitten että eihän täällä mitään ole. Aivan asiallisia ihmisiä.
Joku hänen öyhökaverinsa oli kertonut hurjia juttuja, joita Itis ei nyt sitten lunastanutkaan. Hesarilla ajaessa kyllä vähän järkyttyi. Hän on matkustanut paljon ja mm. arabimaissa, niin ei mammmuista mitenkään järkyty :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole matkustaneet ikinä missään, jos Puhos järkyttää? Tosin täytyy sanoa, että itsekin hätkähdin kun yksi tuttu vei minut syvälle Puhoksen takaosaan johonkin pikkuputiikkiin, missä vanha kaapunainen istui lattialla maton päällä ja tuoksut ja näkymät oli tosissaan jostain todella eri maailmasta. Siis vielä aivan eri, kuin niissä muslimimaisssa joissa olen käyn
Juuri tämä siellä järkyttää. Jos joku olisi 30 vuotta sitten sanonut, että Suomessa tulee olemaan tuollaisia omituisia pikkumaailmoja, niin johan olisi naurettu. Tuohon ruumiillistuu koko monikulttuuriutopia ja maahanmuuttopolitiikan täydellinen epäonnistuminen.
Minä taas muistan vastaavia ostareita ja paikkoja lapsuuden asuntovaunumatkoilta Euroopasta, eikä Puhos ole mielestäni ollenkaan pelottava. Siis jos jotain mamutukksen lieveilmiöitä ja uhkakuwia haluaa hakea, niin en nyt Puhoksen ostaria ottaisi siihen keskusteluun. Vastaavia paikkojahan muodostuu kaikkialle mihin ihmiset muuttaa toisesta kulttuuurista, esim. China Townit, Lontoossa Little India jne.
Ja aina jonkun on pakko vähätellä ongelmaa. Voi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1600-luvulla Tanska pidettiin eskimoita häkissä kaikkien ihmeteltävinä kuin eläintarhan eläimet.
Eipä ajat ole siitä pahemmin muuttuneet. Nyt vaan se verenhimoinen villi ihminen afrikasta kävelee itiksen käytävillä tuhansien eurojen arvoisissa bling bling merkkivaatteissa kaikkien ihailtavana.
Norjalaiset pitivät afrikkalaisia eläintarhassa vielä 1900-luvun alussa ja kävivät niitä ihmettelemässä. Suomessa ei ole ikinä ollut tuollaista.
https://www.theguardian.com/world/2014/apr/29/norway-human-zoo-africans…
Ja päättivät vielä laittaa sen pystyyn 2014 vanhojen aikojen muistoksi.
Jos Suomeen tehtäisiin afrikkalaisten eläintarha, Veitola olisi varmasti ensimm
Iltapimeällä siellä taaskin olin. Yöllä nyt en keksi mitään syytä lähteä Puhokselle notkumaan, eihän siellä ole kaupat silloin auki. Se, että joitain ihmisryhmiä on kaupassa, ei ole mikään syy varoa niitä.
Mä en lähde edes tuohon faktakeskusteluun tiettyjen etnistennnn ryhmien seksirikollisuuuuudesta, sillä olen huomannut, miten valikoitte tällä palstalla pelkästään etnisenn taustan perusteella, kiinnostaako teitä seksuaalirikoksssset ylipäätään ollenkaan :) Ei ole älyllisesti rehellistä kiinnostua niistä vain silloin, kun tekijä on (mussslimi)mammmu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me mentiin mun isän kanssa jokin aika sitten Itikseen kahville, ja hän hämmästeli siinä sitten että eihän täällä mitään ole. Aivan asiallisia ihmisiä.
Joku hänen öyhökaverinsa oli kertonut hurjia juttuja, joita Itis ei nyt sitten lunastanutkaan. Hesarilla ajaessa kyllä vähän järkyttyi. Hän on matkustanut paljon ja mm. arabimaissa, niin ei mammmuista mitenkään järkyty :D
Joopa joo. Ongelmien vähättely vain jatkuu. Otahan lasi kiljua ja rauhoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole matkustaneet ikinä missään, jos Puhos järkyttää? Tosin täytyy sanoa, että itsekin hätkähdin kun yksi tuttu vei minut syvälle Puhoksen takaosaan johonkin pikkuputiikkiin, missä vanha kaapunainen istui lattialla maton päällä ja tuoksut ja näkymät oli tosiss
Ja aina jonkun on pakko vähätellä ongelmaa. Voi jeesus.
Siis mitä ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Ongelmien vähättely vain jatkuu. Otahan lasi kiljua ja rauhoitu.
No olipa yllättävää, että kaltaisellasi on sanavarastossa "kilju"... not :D
LOL. Kävin viimeksi tällä viikolla Puhoksella hakemassa baklavaa ja oliiviöljysaippuaa, eikä kyllä tullut mieleenkään pelätä mitään. Olen kolmikymppinen nainen.
Mistä kaupasta ostiti sitä saippuaa?