Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Maria Veitola paljasti käyvänsä Itäkeskuksessa katselemassa "toisenlaista porukkaa", hyväosaisten turismi katselemaan heikompiosaisia?

Vierailija
16.11.2025 |

Vastikään myös Rita Niemi-Manninen paljasti vieneensä lapsensa katselemaan kerrostalossa asuvien elämää. "Tuolla asuu tälläkin hetkellä lapsia", Niemi-Manninen selosti. Lapsensa kuulemma ihmetteli käytäviä, jotka näyttivät kellarilta.

Samalla kun suomalaisten varallisuuserot ja tuloerot kärjistyvät ja polarisoituvat, mediassa kuullaan harvinaisen etuoikeutetuilta ihmisiltä näitä ulostuloja, joissa muihin ihmisiin suhtaudutaan kuin ihmeteltäviin kuriositeetteihin. 

Nyt Maria Veitola paljasti, että hän harrastaa ihmisten katselua ja välillä menee Itäkeskukseen tiirailemaan ihmisiä näkeäkseen toisenlaista porukkaa kuin mitä on Etelä-Helsingissä. 

"Hän on myös jakanut vinkiksi muutaman paikan, missä ihmisiä voi katsella ilman, että se olisi muista outoa. Näistä yksi on Itäkeskus. Videolla Veitola katselee ihmisiä kauppakeskus Itiksen maisemissa.

On hyvä välillä poistua omasta etelä-helsinkiläisestä kuplasta, että näkee vähän toisenlaistakin porukkaa, Veitola sanoo."

https://www.is.fi/viihde/art-2000011629927.html

Kommentit (247)

Vierailija
221/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en Itiksen kliinisen oloisessa Fazer-kahvilassa istuessani tiennyt, että tässä ollaan Meksikon huumekartellien ydinalueiden kaltaisella vyöhykkeellä kahvittelemassa! 

Et tiedäkään, kun et osaa seurata tilastoja! Culiacanissa voi täysin rauhassa nauttia kahvia kahvilassa, mutta sitten kun roihu on sytytetty, onkin 4 viikon ulkonaliikkumiskiellot.

Enkä sanonut, että Itis on VIELÄ tuolla tasolla, mutta on kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan. 

Mutta jotenkin tuo asioiden ENNAKOINTI tuntuu olevan isolle osalle kansasta aivan mahdoton ajatus. Ja siksi ollaankin tällaisessa tilanteessa, missä suomalaiset eivät enää laita lapsiaan S2-kouluihin ja yhteiskunta eriytyy, kun ei osattu tätä ennakoida ja tarttua toimeen riittävän aikaisin.

Jo tuo Itiksen Fasun kahvilassa kahvitteleva e

Ai tässä oli tuollainen keskustelu, että onko maaahanmuuuutossa mielestäni jotain ongelmia/kehityskohtia/uhkakuvia? Luulin, että puhuttiin Itiksen kuvitellusta vaarallisuudesta ja siitä, millainen kokemus Itäkeskuksessa käyminen ylipäätään on. Puhos sitten vielä erikseen, tosin siellä käyn vain alatasanteen kaupoissa eikä ole koskaan ollut mitään pelottavaa. Ylätasanteella kävin viimeksi silloin, kun siellä oli vielä Elixia.

Vierailija
222/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä kuvottavaa turismia.  Käydään nostamassa omaa egoa ja kauhistelemassa toisten kurjuutta,  Voi  vi ddu,   kehdataan vielä kerskua sillä.   Vastenmielistä ja härskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö tuo , että syntyperäisiä helsinkiläisiä, siis kantasuomalaisia, asuu juuri eniten itähelsingissä.

Vierailija
224/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitola uhriutui myös vahvasti silloin, kun sai tiukkaa palautetta Milan Jaffin haastattelusta ja jakso hyllytettiin. Jaff oli syytettynä seksuaalirikoksista, väkivaltarikoksista, jengirikollisuudesta ja muusta keppostelusta. 

Nyt sitten Veitola kertoo, että poistuu omasta etuoikeutetusta kuplastaa Itä-Helsinkiin, jossa näitä jengejä joillain alueilla pyörii, ikään kuin nämä ilmiöt eivät kosketa häntä eikä omaa elämäänsä millään tavalla. Eikä silti ymmärrä, miksi jengirikolliselle näkyvyyden antaminen mediassa ei ole hyvä asia. Tässä maassa on ihmisiä, jotka elävät näiden lieveilmiöiden ja rikollisuuden keskellä lähiöissä. Veitolalle se on ilmeisesti kaikki viihdettä, jolla hän voi rahastaa eikä hän ymmärrä asian kaikkia puolia riittävän kypsällä tavalla tehdäkseen merkityksellistä journalismia näistä teemoista. 

Vierailija
225/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän teistä tarkoittaa "toisenlaisella porukalla"? Ulkomaalaisia, vai vähävaraisia suomalaisia?

Just sitä. NOihan on niin vasureita kaikki hyi hyi rasset ja persut, mutta ei asu itse lähelläkään noita ketkä asuu itiksessä. Noiden tyyppien naapureissa ei ole yhtään mahmuddia eikä edes koko vtun kadulla asu. veitolat ja muut ei kohtaa noita ihmisiä missään jos ne ei halua.. NE itse menee katsomaan niitä, josi tarvii.. Siinä se tekopyhyys loistaa taas. Yhdenkään vihervasuri poliitikon pentu ei asu tuolla ns roska-alueilla. 

Jaa, kyllä vihervasemmistoa äänestetään myös idässä, ainakin itse äänestin kun asuin siellä pitkään. Enkä muuttanut muualle koska en olisikin viihtynyt vaan pelkästään pitkän työmatkan takia. Ja nyt lapseni asuu sie

Mutta miksi Itä-Helsingissä on S2-luokkia, joissa ei ole yhtään suomalaista? Tämähän paljastaa sen, että vaikka kuinka äänestetään vihervasemmistoa, ei haluta laittaa omaa lastaan sellaiseen kouluun, jota itse äänestetty politiikka on aiheuttanut.

Todella tekopyhää. Kunnioitan ainoastaan sellaista vihervassaria, joka laittaa oman lapsensa tuollaiseen kouluun.

Vierailija
226/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen espoolainen ja juuri tulin Itiksestä! Harrastan kyllä turismia omilla kotiseuduilla eli ympäri pk-seutua, ja pidän myös erilaisten ihmisten katselusta. En ole mikään elitisti tai hyväosaisena syntynyt, tykkään vain katsella ympärilleni, ja Itä-Helsingissä minun on kyllä helpompi hengittää kuin jossain Etelä-Hgissä.

Espoolaisena voisit tehdä paikallismatkan ihan vaikka Suvelaan ja vaikka tehdä sellaisen eksperimentin, että laittaisit lapsesi paikalliseen kouluun.

Se olisi jo oikeaa suvaitsevaisuutta.

Hah, asun itse asiassa aika lähellä ja lapseni oli siellä päivähoidossa.Kirjoitin etten ole hyväosaisena syntynyt.

Vierailija
227/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juontaja Maria Veitola kertoo harrastavansa ihmisten katselua.

Mun ehdoton lempiharrastus on ihmisten katseleminen eli people watching, Veitola kertoo Tiktok-videollaan.

Julkaisemallaan videolla hän istuu muun muassa Linnanmäen penkillä ja katselee ihmisiä syöden samalla popcornia.

Veitola sanoo, että kyseessä on halpa harrastus, jota voi harrastaa melkein missä vain.

Parhaita paikkoja ihmisten katseluun on sellaiset, missä voi istua rauhassa, eikä ketään häiritse se, että joku nyt vähän tutkiskelee ja tuijottaa.

Hän on myös jakanut vinkiksi muutaman paikan, missä ihmisiä voi katsella ilman, että se olisi muista outoa. Näistä yksi on Itäkeskus. Videolla Veitola katselee ihmisiä kauppakeskus Itiksen maisemissa.

On hyvä välillä poistua omasta etelä-helsinkiläisestä kuplasta, että näkee vähän toisenlaistakin porukkaa, Veitola sanoo.

Veitola nauttii, kun saa tarkkailla ihmisten elämänmenoa. Kuva: Roni Rekomaa

Toiseksi paikaksi Veitola nimeää Esplanadin ja Café Esplanadin.

Turisteja näkee Linnanmäelläkin, mutta Espaa pitkin porhaltavat on enemmän posh. Täälläkin voi tulla vastaan mitä tahansa. Rakastan! Ihan paras harrastus, hän tuumaa.

Veitolan harrastus on herättänyt puhetta videon kommenteissa sekä anonyymissa Jodel-sovelluksessa.

Tiktokissa moni kertoo harrastavansa samaa ja on jakanut omat vinkkinsä ihmisten katseluun.

Siis mä rakastan myös vaan katsella ihmisiä!

Ihan parasta, varsinkin kesällä.

Tää on ihana harrastus.

Ihana, kun puhut tästä, koska parasta. Lentokentällä on ihana katsella ihmisiä, Tiktokissa kirjoitetaan.

On myös heitä, jotka eivät lämmenneet videolle ja ihmettelevät harrastusta. Osa myös mietti, onko kyseessä harrastus lainkaan.

Joillekin voi tulla häiriintynyt olo tuommoisesta. Pistää miettimään, että mitähän tuo tuijottaa. Ajattelee: olenko jotenkin oudon näköinen, onko tukka sekaisin, punottaako naama, onko asuvalinta huono jne.

Jep tätä kutsuttiin ennen kyyläämiseksi ja nyt sekin käännettiin people watching.

Mikä ton idea on, yksi kysyy.

Myös Jodel-sovelluksessa on kommentoitu videota. Siellä useampi on kertonut pitävänsä ihmisten katselusta. Jotkut kertovat nauttivansa ihmisten tarkkailusta esimerkiksi kahviloissa.

Mä rakastan ihmisten katselua ja sillä ei ole mitään tekemistä ulkonäön arvostelun kanssa. On vaan mukavaa nähdä, kun jengi menee menojansa, puuhailee ja elää elämää, yksi perustelee.

Vierailija
228/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en Itiksen kliinisen oloisessa Fazer-kahvilassa istuessani tiennyt, että tässä ollaan Meksikon huumekartellien ydinalueiden kaltaisella vyöhykkeellä kahvittelemassa! 

Et tiedäkään, kun et osaa seurata tilastoja! Culiacanissa voi täysin rauhassa nauttia kahvia kahvilassa, mutta sitten kun roihu on sytytetty, onkin 4 viikon ulkonaliikkumiskiellot.

Enkä sanonut, että Itis on VIELÄ tuolla tasolla, mutta on kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan. 

Mutta jotenkin tuo asioiden ENNAKOINTI tuntuu olevan isolle osalle kansasta aivan mahdoton ajatus. Ja siksi ollaankin tällaisessa tilanteessa, missä suomalaiset eivät enää laita lapsiaan S2-kouluihin ja yhteiskunta eriytyy, kun ei osattu tätä ennakoida ja tarttua toimeen riittävän aikaisin.

Höpö höpö. Kyllä se luotisade voi siellä tulla milloin tahansa ja ulkkaria tarkkaillaan kyllä kokoajan. Kytätkin keksii kokoajan veruketta pysäyttää ja pyytää lahjuksia gringolta.

Lähi idän ja afrikan saasta on kyllä aika erilaista luonteeltaan kuin meksikolaiset kartellit. Tuskin tullaan samaan pisteeseen noitten kanssa.

T. Kokemusta on

Vierailija
229/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ehdoton lempiharrastus on ihmisten katseleminen eli people watching, Veitola kertoo Tiktok-videollaan.

Julkaisemallaan videolla hän istuu muun muassa Linnanmäen penkillä ja katselee ihmisiä syöden samalla popcornia.

Veitola sanoo, että kyseessä on halpa harrastus, jota voi harrastaa melkein missä vain.

Parhaita paikkoja ihmisten katseluun on sellaiset, missä voi istua rauhassa, eikä ketään häiritse se, että joku nyt vähän tutkiskelee ja tuijottaa.

Hän on myös jakanut vinkiksi muutaman paikan, missä ihmisiä voi katsella ilman, että se olisi muista outoa. Näistä yksi on Itäkeskus. Videolla Veitola katselee ihmisiä kauppakeskus Itiksen maisemissa.

On hyvä välillä poistua omasta etelä-helsinkiläisestä kuplasta, että näkee vähän toisenlaistakin porukkaa, Veitola sanoo.

Veitola nauttii, kun saa tarkkail

Eli ap väänsi tästä(kin) oman ideologiansa mukaisen version.

Vierailija
230/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö tuo , että syntyperäisiä helsinkiläisiä, siis kantasuomalaisia, asuu juuri eniten itähelsingissä.

😆

Vierailija
231/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa nää ihmiset asuu tällä joka päivä!😮

Vierailija
232/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elixialla oli loppuaikoina vähän erikoinen meno kun olivat esim. laittaneet osan suihkuista käyttökieltoon. Talissa taas soitettiin suihkuun ja saunaan musiikit kaakossa.

Vierailija
233/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen espoolainen ja juuri tulin Itiksestä! Harrastan kyllä turismia omilla kotiseuduilla eli ympäri pk-seutua, ja pidän myös erilaisten ihmisten katselusta. En ole mikään elitisti tai hyväosaisena syntynyt, tykkään vain katsella ympärilleni, ja Itä-Helsingissä minun on kyllä helpompi hengittää kuin jossain Etelä-Hgissä.

Espoolaisena voisit tehdä paikallismatkan ihan vaikka Suvelaan ja vaikka tehdä sellaisen eksperimentin, että laittaisit lapsesi paikalliseen kouluun.

Se olisi jo oikeaa suvaitsevaisuutta.

Hah, asun itse asiassa aika lähellä ja lapseni oli siellä päivähoidossa.Kirjoitin etten ole hyväosaisena syntynyt.

Lähellä asuminen ei tarkoita vielä mitään (esim. kokoomus-Vartioharjun asukkaat asuvat lähellä Itistä), mutta laitapa lapsesi Kirstin kouluun, niin sitten nähdään oikea suvaitsevaisuutesi.

Vierailija
234/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hyvä välillä poistua omasta etelä-helsinkiläisestä kuplasta, että näkee vähän toisenlaistakin porukkaa, Veitola s

Miten niin? Veitola sanoi asian kuten aloitukessa on kirjoitettu. Tuossa se lause on ja on aiheuttanut myös närää somessa. 

Vierailija
235/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Kyllä se luotisade voi siellä

No Itä-Helsingin tulevaisuuden voi ennustaa tarkastelemalla Ruotsin lähiöitä. Siellä nimittäin järähtelee ja autot palavat. Saatko asiasta kiinni?

Vierailija
236/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tiirailemassa köyhiä, varsinainen Muffe Hellberg, kyllä nyt tuli näkökulmaa.

Vierailija
237/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn kahvilassa jossa näkee auroran sairaalan pihaan. mä voin vinkata muillekin. kiva nähdä erilaisia ihmisiä niin niinku tuntee miten hyvin itsellä asiat on.

Vierailija
238/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se helsinkiläisyys aikamoista keekoilua, kauhea shokki mennä keskustasta kerrostalolähiöön. Että oikein "Länsi-Helsingistä" matkustetaan "Itä-Helsinkiin". Mahtaa olla huiman pitkä matka kilometreinä ja henkisesti. Huhhuh miten rankkaa sellaisessa metropolissa tuo elämä. 

Nää on näitä stadipellejä. Eivät ole asuneet ulkomailla eivät maailmaa nähneitä eivätkä muusta tiedä. Töölössä rottia ja narkkareita, perittyjä kämppiä kuten ulliksessakin. 

Veitola ei ole stadilainen, vaan syvältä maaseudulta. Juuri junan tuomat ovat eniten ollakseen, aito stadilainen on tottunut rosoisuuteen.

Höpö höpö. Stadilaiset on eniten ollakseen vaikka mitään varaa ei olisi. Maaseudulta tulleita olette, voidaan keskustella että monessako polvessa pitää olla stadilainen että voi olka stadipelle. Pahinta on, että nää stadipellet on kämppänsä perineet eikä juuri kukaan ole maailmaa nähnyt tai siellä asunut. Tyhmiä kuin pylväät, oikeasti. Olen tän nähnyt töölön töllöjen seurassa. Onneksi olen ulkosuomalainen ja muustakin tiedän. Stadipellet on säälittäviä!

Vierailija
239/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottava kiusaaja tämä veitola ollut aina. Todella ikävä asenne. Kiusannut jopa tuksua, joka oli alkoholisoitunut ja tämän vuoksi altavastaajana, mutta mielellään kiusasi sairastunutta henkilöä omiksi huveikseen.

Onko tämä totta. Jos on, niin on hyvin vastenmielistä. 

Vierailija
240/247 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se helsinkiläisyys aikamoista keekoilua, kauhea shokki mennä keskustasta kerrostalolähiöön. Että oikein "Länsi-Helsingistä" matkustetaan "Itä-Helsinkiin". Mahtaa olla huiman pitkä matka kilometreinä ja henkisesti. Huhhuh miten rankkaa sellaisessa metropolissa tuo elämä. 

Nää on näitä stadipellejä. Eivät ole asuneet ulkomailla eivät maailmaa nähneitä eivätkä muusta tiedä. Töölössä rottia ja narkkareita, perittyjä kämppiä kuten ulliksessakin. 

Veitola ei ole stadilainen, vaan syvältä maaseudulta. Juuri junan tuomat ovat eniten ollakseen, aito stadilainen on tottunut rosoisuuteen.

Olen huomannut, että 'oikeat stadilaiset' usein liikkuvat vain itselleen tutuissa paikoissa, ja monet alueet ovat heille ihan vieraita. Muualta muuttaneena ainakin minä olen tykännyt kierrellä paikkoja aika laajalti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä