Palstalla väitettiin, ettei suola-akun kehittäminen ole mahdollista. Noh, Kiinassa sähköskuutit kulkee jo suolalla, kertoo BBC!
Akkuvalmistaja CATL on myös lanseerannut kokonaan uuden suola-akun, joita on jo olemassa joissain kiinalaisissa sähköautoissa, mutta niillä ei aiemmin kovin pitkälle ole päässyt. Nyt teknologia kehittyy kovaa vauhtia.
Suola-akun merkittämmät valttikortit ovat sen edullisuus ja ekologisuus, kun litiumia ei tarvitse louhia. Vaikuttaa siltä, että samalla kun EU:ssa lobataan voimakkaasti omien litiumkaivosten puolesta, Kiina on jo ottamassa loikkaa seuraavaa teknologiaa kohti.
"Even as the rest of the world tries to close its gap with China in the race to make cheap, safe and efficient lithium-ion batteries, Chinese companies have already taken a head-start towards mass producing sodium-ion batteries, an alternative that could help the industry reduce its dependence on key raw minerals."
"Instead, their batteries are made from sodium, an abundant element that can be extracted from sea salt.
Next to the scooters stand a few fast-charging pillars, which can replenish the vehicles' power level from 0% to 80% in 15 minutes, according to Yadea, the major Chinese two-wheeler manufacturer holding this promotional event in January 2025 for its newly launched mopeds and charging system. There is also a battery-swapping station, which enables commuters to drop in their spent cells in exchange for fresh ones with a scan of a QR code."
https://www.bbc.com/future/article/20250530-how-electric-scooters-are-d…
Kommentit (27)
Kiinalle olisi huono asia jos tekniikka toimisi. Heillä kun on maailman maametallituotanto hallussa.
Suola-akku painaa taas 20-30% enemmän kuin vastaava li-on. Sähköautojen paino kasvaa taas. Ihan järjetöntä raahata 3000kg akkuja aina mukana.
Vaikka autoissa pysyttäisiin litiumakuissa, niin monia muita pienempiä akkuja voitaisiin aivan hyvin korvata suola-akuilla. Esim skuuttien ja pienempien laitteiden akut. Litiumin tarve vähenisi merkittävästi. Sen louhinta ei ole mikään eko-teko ja uhkaa myös vesistöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalle olisi huono asia jos tekniikka toimisi. Heillä kun on maailman maametallituotanto hallussa.
Entä sitten kun ne ehtyy?
Vierailija kirjoitti:
Kiinalle olisi huono asia jos tekniikka toimisi. Heillä kun on maailman maametallituotanto hallussa.
Öööööööööööööööööööööööööööö
Vierailija kirjoitti:
Suola-akku painaa taas 20-30% enemmän kuin vastaava li-on. Sähköautojen paino kasvaa taas. Ihan järjetöntä raahata 3000kg akkuja aina mukana.
Vielä toistaiseksi. Kun teknologia kehittyy, niin katsotaan sitten uudelleen.
Miksi joku alapeukuttaa tätä? Kaivostoiminta aiheuttaa mittavia ympäristötuhoja ja uhkaa vesistöjä. Suomessakin Talvivaara pilasi kokonaisia vesistöjä ja jopa sen oma työntekijä menehtyi niihin kaivoksen myrkkypäästöihin.
Litiumakuissa on myös räjähtävän palon riski ja niitä voi olla todella vaikeaa sammuttaa. Olisikohan suola-akku turvallisempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola-akku painaa taas 20-30% enemmän kuin vastaava li-on. Sähköautojen paino kasvaa taas. Ihan järjetöntä raahata 3000kg akkuja aina mukana.
Vielä toistaiseksi. Kun teknologia kehittyy, niin katsotaan sitten uudelleen.
Jo nyt Suoen teille on ilmestynyt lyhyessä ajassa raskasta liikennettä ja paljon. Meidän teiden kunto on jo nyt romahtanut. Sähköautoille tulisi laittaa tieveromaksu ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola-akku painaa taas 20-30% enemmän kuin vastaava li-on. Sähköautojen paino kasvaa taas. Ihan järjetöntä raahata 3000kg akkuja aina mukana.
Vielä toistaiseksi. Kun teknologia kehittyy, niin katsotaan sitten uudelleen.
Ei siitä suolasta saa enempää energiaa, ehkä pari prosenttia.
Palstamammat tietää aina paremmin kuin tiedehenkilöt :D
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat tietää aina paremmin kuin tiedehenkilöt :D
No ei palstamammat tätä ole keksineet, vaan maailman merkittävin akkuvalmistaja CATL. Lue ja ihmettele:
Naxtra Battery Breakthrough & Dual-Power Architecture
Vierailija kirjoitti:
Suola-auton minäkin voisin jo ostaa. Litium on aina ollut huono valinta muuten kuin lääkkeeksi.
Suola-akkuja ne lithium akutkin on olleet.
Eikös noita suola-akkuja kannattaisi käyttää uusiutuvan energian varastointiin?
Vierailija kirjoitti:
Eikös noita suola-akkuja kannattaisi käyttää uusiutuvan energian varastointiin?
Nimenomaan. Jos ne ovat liian painavia kulkuneuvoihin, niin eikö ne voisi olla käytössä energian varastoinnissa. Silloinkin litiumin louhinnan määrä vähenisi.
On kysymysmerkki, miten nämä maametallit tulevat riittämään globaaliin vihreään siirtymään ja mitkä ympäristövaikutukset kaivostoiminnan lisääntymisellä kollektiivisesti ja pitkällä ajanjaksolla tulevat olemaan.
Ylellä on dokumentti aiheesta, käytännössä yksikään EU maa ei halua litiumkaivoksia alueelleen, vaikka esiintymiä on myös Euroopassa. Kiina louhii myös Afrikassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös noita suola-akkuja kannattaisi käyttää uusiutuvan energian varastointiin?
Se voisi olla hyvä käyttökohde kun energiatiheys ei ole enää yhtä tärkeä. Jos hinta on sopivan alhainen niin sellaiset akut voi kannattaa hankkia myös ihan kotiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola-akku painaa taas 20-30% enemmän kuin vastaava li-on. Sähköautojen paino kasvaa taas. Ihan järjetöntä raahata 3000kg akkuja aina mukana.
Vielä toistaiseksi. Kun teknologia kehittyy, niin katsotaan sitten uudelleen.
Jo nyt Suoen teille on ilmestynyt lyhyessä ajassa raskasta liikennettä ja paljon. Meidän teiden kunto on jo nyt romahtanut. Sähköautoille tulisi laittaa tieveromaksu ja heti.
Käyttövoimavero
Ihminen keksii mitä tahansa, jolla voi tappaa muita tai välttää kävelyn ja itsensä rasittamisen.
Suola-auton minäkin voisin jo ostaa. Litium on aina ollut huono valinta muuten kuin lääkkeeksi.