Miten toimisit, jos teidät on perheenä kutsuttu kahville ja tiedät, etteivät lapsesi tykkää paljon mistään kakuista ym?
Ei allergioita tai muita, pelkästään se, etteivät tykkää. Esim. hedelmiä tai marjoja ei saisi olla. Lapset 11, 13 ja 14. Oma kakku mukaan? Sitä ehdotin ja se torjuttiin. Kuulemma ei ole kaikissa leivonnaisissa noita edellä mainittuja.
Kommentit (88)
Joskus hävetti paljonkin. Oma lapseni siis oli todella nirso, huolimatta varhaislapsuuden monipuolisesta ruokavaliosta. Edes kattavasta seisovasta pöydästä ei kelvannut kuin max. kolme elementtiä. Kylässä jätti aina syömättä. Nyt jälkeenpäin ajatellen häpeilin ihan turhaan, ja samalla aiheutin lapselle varmasti lisää haastetta haluamattani. Mitä sitten jos ei ota mitään, kunhan on muuten kohtelias eikä tietenkään hauku tai yökkäile tarjottaville.
Kai se on joku vanhempien sukupolvien juttu, että kaikkea pitää ottaa ja vielä silloinkin, kun ei enää yhtään jaksaisi. Muuten on käytöstavaton moukka.
Muistelin tässä miten meni kyläilyt lapsuudessani, en pitänyt täytekakusta, missä hedelmiä kiilteen alla, mutta yleensä aina oli myös kuivakakkua, pullakranssi, jonka keskellä ässiä, taikka pullapitko ja lusikkaleipiä,tai leivareita, joten mitään ongelmaa ei ollut. Kysyttiin, mitä haluan syödä ja siinä se. Eiköhän se mene hyvin teilläkin ap.
Lapset ottaa tai ovat ilman ,jos ei vierastarjoilu kelpaa. Sen aikaa selviää. Noinkin isot. Taaperolle omaa välipalaa ,mutta hänenkin kanssaan voi vain piipahtaa ja sotkusyöttää sitten autossa parkkipaikalla ennen lähtöä juhlista.
Ehkä noille vaikeille nuorille on jotain juotavaa ja syötä ne ähkyksi kotonasi.
Voi luoja taas. Lapset syövät mikä maistuu ja jos ei maistu eivät syö. Hemmetin ykinkertaista. Ei ihme, että lapsista kavaa pullamössöä. Kokevat vielä joskus kriisin siitä, kun tarjoilut ovat väärät.
Vierailija kirjoitti:
Opettaisin lapsille tapakulttuuria. Ottavat pienet palat kakkua kohteliaisuudesta, jos ei ole mitään terveydellistä estettä. Eivät valita, vaan keskittyvät keskustelemaan isäntäväen ja muiden vieraiden kanssa.
Kylään mennään sosialisoimaan eikä syömään, kuten jokainen ruokarajoitteinen tietää.
Miten terveellisen ruuan kodin lapset ei pidä hedelmistä ja marjoista. Se ihmetyttää vähän tässä.
Just noin. No hää aappi sannoo, että pennut joo syövät marjoja ja hedelmiä,mutta ei kakkumuodossa. Etkö sä sisäistä mitä aappi kertoi. Ei kakuissa,mutta muuten syövät. ja joo pennukt syö tai on syömättä jos ei juhlatarjottava nappaa. Juokoot jotain ja syöttäköö akka pentunsa pulleiksi ennen juhliin menoa. Ton ikänen ei kuole nälkään hetken juhlissa. Taaperot eri,mutta nekin pärjää lyhyen vierailun ilman mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te erinomaiset vanhemmat, jotka olette "opettaneet lapsenne kaikkiruokaiseksi", kertokaa nyt meille taviksille, kuinka se tehdään. Minulla itselläni on kolme lasta, joista yksi on kaikkiruokainen, toinen nirso ja kolmas siltä väliltä. Kaikki kasvatettu samalla tavalla. Se nirso oli nirso jo puolivuotiaana.
Sitten vaat opetat käyttäytymään kylässä. Mitään ei ole pakko ottaa, mutta ei saa valittaakaan.
Tietenkin olen opettanut, että kaikkea ei tarvitse ottaa, mutta asiasta ei pidä tehdä numeroa. Tosin välillä on ollut vaikeaa, kun emäntä on väkisin yrittänyt tuputtaa lapselle esim. pizzaa, vaikka lapsi on jo kaksi kertaa sanonut kohteliaasti: "Ei kiitos."
Mutta kysymykseni ei ollutkaan suoraan ap:n tilanteeseen, vaan niille keskusteluun osallistuneille, jotka ovat todenneet, että heidän kohdallaan ap:n kuvaamaa tilannetta ei voisi tapahtua, koska he ovat opettaneet lapsensa kaikkiruokaisiksi.
Ilmoitan etukäteen kun kysytään ruokarajoitteista, että lapset on henkisesti allergisia kaikelle, paitsi mandariineille. Tai jos kysytään että mistä teidän lapset tykkää, niin vastaan että todennäköisesti eivät mistään, joten tehkää mistä itse pidätte. Kasvavat auringonvalolla. Mummo tietää etukäteen pari ruokaa mistä pitävät (mm itse tehdyt lihapullat ja muusi, mutta vain hänen tekemänä). Kaikki muut sukulaiset ja ystävät, niin kyläillessä juovat vettä. Eivät edes mehua kun sekin on "väärää". Ovat itse tottuneet siihen pienestä pitäen.
Sitten syötät ne etukäteen kotona, ja juhlapöydässä ottavat vaikka keksejä, pasteijoita tms. mitä muuta nyt sattuukaan tarjolla olemaan, jos se on suun mukaista. Olen aikuinen, joka ei tykkää kakusta (kyse ei ole marjoista tai täytteistä. vaan en vain tykkää juuri minkäänlaisista kakuista), ja ei minulta ole kukaan tullut juhlissa ihmettelemään, miksen ottanut kakkua. Yleensä kukaan ei edes huomaa, etten ottanut, kun en tee asiasta numeroa vaan käyn kasaamassa lautaselle jotain muuta. Häissä olen joskus kohteliaisuuspalasen ottanut, kun tarjolla ei ollut muuta kuin kakkua ja pikkuleipiä.