Mieheni saunoo vielä äitinsä kanssa !
Asia selvisi minulle TÄNÄÄN kun olemme käymässä mieheni äidin luona. Ei asu lähellä, en ole täällä aiemmin käynyt, miehen kanssa olen seurustellut nyt vuoden. Mies on siis 24-vuotias.
Minä järkytyin! En itse voinut lähteä saunomaan anopin kanssa, kun on tikit vielä leikkauksesta. Kysyi sitten poikaansa seuraksi ja tämä lähti! Jäin suu auki tuijottamaan. :D
Onko tämä ihan normaalia käytäntöä ja onko minun perheeni sitten vain jotenkin estoinen, kun meillä tytöt lopetti isän kanssa ja pojat äidin kanssa saunomisen jo ala-asteella.
Kommentit (80)
Hei,
Mun mielestä on aivan normaalia saunoa myös aikusena omien vanhempien tai sisarusten kanssa. Sukupuoleen katsomatta. Jos saunominen on ollut perheen yhteinen tapa viettää aikaa, niin onhan sitä hyvä jatkaa aikuisenakin. Sauna on joillekin perheille paikka, jossa tulee puhuttua asiat, joita ei muuten tulisi puhuttua ollenkaan.
Eri asia on menisinkö tuttavapariskunnan kanssa samaan saunaan. Enemmänhän siinä voisi olla seksuaalisia virityksiä kuin sukulaisten kesken :)
Voisin hyvin mennä saunaan mieheni ja hänen äitinsä kanssa. Hänen isänsä kohdalla asiaa pitäisi vähän puntaroida.
Meillä on "ihana ydinperhe", tosin kaikki lapset poikia. Tosiaan saunomme kaikki yhdessä. Mökillä, jos minä en ole paikalla, mieheni saunoo vanhempiensa kanssa, kuten on aina tehnyt. Jos minä olen paikalla, meidän ydinperheemme saunoo erikseen ja appivanhemmat erikseen. Siinä ei tosiaan ole mitään rutsaista eikä epätervettä, päinvastoin. Alastomuus on luonnollista, jos siihen on oppinut. Pitäiskö mun saunoa loppuikäni yksin, kun on tullut pelkkiä poikalapsia väännettyä???
Monissa kaveriporukoissa saunoimme ennen kaikki yhdessä. Lapset saatuamme saunomme nykyisin naiset ja miehet erikseen, mutta lapset saavat mennä kumpien kanssa haluavat. Alle murrosikäiset menevätkin kauniisti kaikkien kanssa, murkut luonnollisesti eivät vaan haluavat usein uikkarit samaa sukupuoltakin olevien kanssa.
Sauna on rauhoittumista ja peseytymistä varten, siellä ei ole mitään sen seksuaalisempaa. Normaalilla vanhemmalla ei tosiaan seiso tms omat lapsensa nähdessään!
Peräkammarin pojalle se ei olisi normaalia, mutta koska pojalla on näyttöä seksuaalisen kehityksen normaalista etenemistä vaiheeseen, jossa kiintymys kohdistetaan äidin sijasta omanikäiseen kumppaniin niin asia on ihan OK.
Murrosiän häveliäisyysvaihe kestää vain muutaman vuoden, juuri siihen asti, että pojalla tai tytöllä on oma vakituinen sukupuolikumppani.
yönsä teini-ikäisten poikiensa kanssa. Musta nää saunomiset ja yhdessä nukkumiset menee yli hilseen. Ei siinä estoista ole kyse vaan terveestä mielestä.
yönsä teini-ikäisten poikiensa kanssa. Musta nää saunomiset ja yhdessä nukkumiset menee yli hilseen. Ei siinä estoista ole kyse vaan terveestä mielestä.
tässä saat tietää kolmannesta teinipoikansa kanssa samassa sängyssä nukkuvasta yh-äidistä. Mutta koska tuttavapiiriini kuuluu vain sellaisia ihmisiä, jotka ymmärtävät, että on olemassa erilaisia elämäntilanteita ja ihmissuhteita, niin en ala selittää miksi. Mutta saunomiseen tämä ei mitenkään kyllä liity, sillä poikani ei 11 täytettyään ole enää halunnut saunoa kanssani.
Ja katsos kun saunassa yhdessä käymisellä ja samassa sängyssä nukkumisella ei välttämättä ole mitään tekemistä seksuaalisuuden ja erotiikan kanssa.
joka ajattelee että "mitä jos isällä seisoo saunassa" kuin se joka saunoo vanhempiensa kanssa ja keskustelee "päivän poliittiset aiheet" ja nauttii yhden saunaoluen keskustelun lomassa. Kyllä tuo ensimmäinen on mun mielestä sairaan kuuloinen...
Kyllä se on niin kun karvat kasvaa niin pääsee naisten tai miesten vuorolla.
purisi mieluummin kätensä irti kuin menisi oman mutsinsa kanssa saunaan.
Enkä itsekään haluaisi oman isäni kanssa löylyttelemään. Ihan omituinen ajatuskin.
Olen kuitenkin saunonut mm. työkavereiden kanssa sekasaunassa.
Mä en henk. koht. voisi kuvitella saunovani isäni kanssa, mutta kaveripiiristäni kaksi naista, jotka ovat usein sekasaunassa koko perheen voimin esim. mökillä. Ja ovat siis kaikki alasti.
Muistan myös, kun olimme anoppilassa miehen kanssa saunassa, ja se suihku meni jotenkin epäkuntoon, siinä oli siis sellainen vanhanaikainen lämminvesivaraaja, ja miehen piti huutaa äidiltään neuvoa, että mihin suuntaan jotain kahvaa tms. pitää kääntää. Noh, tämä reipas karjalaismamma pamahtikin muitta mutkitta sinne suihkuhuoneeseen, jossa olimme molemmat alasti, ja alkoi rassata sitä laitetta, eikä ollut moksiskaan, vaikka näki poikansa munakarvat.
Voi jeesus näitä palsta-fanaatikkoja taas...
että lisääntymisikäiset lähisukulaiset karttavat toistensa sukuelinten näkemistä.
Jos ei normaalia vastenmielisyysreaktiota synny, on estojen kehittyminen häiriintynyt.
joka ajattelee että "mitä jos isällä seisoo saunassa" kuin se joka saunoo vanhempiensa kanssa ja keskustelee "päivän poliittiset aiheet" ja nauttii yhden saunaoluen keskustelun lomassa. Kyllä tuo ensimmäinen on mun mielestä sairaan kuuloinen...
Mutta en munaani, koska olen nainen ;)
Vierailija kirjoitti:
Outoa
Outoa on se, että nostit 9 vuotta vanhan keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
en kyllä ole isäni kanssa saunonut aikoihin.. mutta jos meille tulee kaveripariskunta kylään, niin ihan hyvin voimme mennä kaikki miehet ja naiset sekasaunaan.. ei siihen liity mitään seksuaalista, siellä saunotaan, ei muuta..
Sä oot varmaan nainen, koska mies näkee tai on homo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa
Outoa on se, että nostit 9 vuotta vanhan keskustelun.
Miten outoa? Menikö jotenkin vanhaksi? Onko sillä mitään väliä?
Kyllä se minusta on ihan luonnollinen osa kehitystä, että lasten ja vanhempien väliin tulee sellaisia rajoja, mitä on muissakin ihmissuhteissa. Se kuuluu lapsen kehitykseen.
En tuomitse, mutta ei se "normaalia" ole, että aikuinen lapsi saunoo vastakkaista sukupuolta olevan vanhempansa kanssa. Kukin tekee niin kuin haluaa, mutta kyllä on normaalimpaa että vartalon kehittymisen myötä lapselle tulee halu yksityisyyteen ja vaikka hän ei häpeä kehoa, niin alkaa kokemaan että hänen alaston vartalo on ns. yksityisasia eikä kuulu vanhemmilleen esiteltäväksi. Minun mielestäni aivan normaali osa varhaismurrosikää ja murrosikää, ja on enemmänkin epänormaalia jos tuota rajaa ei lapsen ja vanhemman välille synny.
Mutta aika moni muukin asia ihmisten elossa on epänormaalia, ja ei se automaattisesti tarkoita mitään sen kummempaa kuin että siinä poiketaan jostain yleisestä normista.
On outoa. Ennen joo hengattiin nakuna kaikki porukalla, mutta tuskinpa kyse oli mistään "suomalaisten luonnollisesta suhtautumisesta alastomuuteen" vaan siitä että olosuhteet olivat köyhät. Sama kuin että ennen nukuttiin maalla kaikki yhdessä tuvassa, vanhemmat, isovanhemmat, joku vanhapiikatäti, liuta lapsia...Ja siellä tuvissa kyllä nussittiin ei ollut varmaan kyse avoimesta suhtautumisesta seksuaalisuuteen kakaralauman keskellä paneskelussa tietoisena siitä että appivanhemmat myös näkevät ja kuulevat vaan siitä ettei oikein ollut muutakaan vaihtoehtoa.
Nykymaailmassa yhteissaunomiset kuuluvat usein opiskeluaikaan jolloin yritetään olla räväköitä ja avoimia, ollaan vähän humalassa ja tilanteissa on voimakas seksuaalinen jännite. Siinä vaiheessa kun alettiin olla +30 ja vakiintuneita niin palattiin erillissaunomiseen.
Vierailija kirjoitti:
On kai se omituisempaa jos alkaa yhtä-äkkiä nolottaa vanhempien kanssa saunominen. Mitäs sitten jos sun omat vanhemmat joutuu vanhuksinä sänkypotilaiksi, onko sekin noloa autta heitä vessaan ja pesulle?
Mä voin kyllä myöntää ihan ongelmitta että äitini vulvan kaivelu olisi ihan helvetin kiusallista vastenmielistä enkä aio ikinä tuollaista tehdä. Ja jos vaikka itse vammautuisin niin todellakin se olisi joku ulkopuolinen hoitaja joka minulle nuo jutut tekisi, en missään tapauksessa suostuisi siihen että sukulaiseni laittaisi peräruiskeita, vaihtaisi tamponia jne. Olenko muka outo?
Nämä jotka väittävät että sekasaunassa ei kukaan vähän katsele. Kyllä varmasti katsovat, kaverin rouva saattaa olla äärimmäisen tikissä, versus oma plösähtänyt rouva. Mitä luulet kukaan miehistä ei huomaa. Monesti naiset jotka tykkäävät esitellä itseään tykkäävät myös sekasaunoista.
Jossain amerikkalaisessa synnytysonjelmassa puol sukua oli seuraamassa, miten äiskän pillusta tuli vauva. Siinä kannustivat ja ihailivat.