Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempi miksi et anna lapsillesi tai lapsenlapsillesi mitään vaikka voisit?

Vierailija
15.11.2025 |

Vaikka omaisuutta ja rahaa on ja tiedät että kaikkea et voi viedä mukanasi hautaan?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun mää arvoaan kyseessä on appivanhemmat jotka eivät ostele kaikkea kivaa just sun lapselle, vaikka ovat rikkaita ? Yllätys yllätys sinä ostat itse lapsellesi kaikkea kivaa mihin just teidän vanhempien rahat riittää, ei isovanhemmat. 

Vierailija
62/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen itsekäs enkä oikeasti rakasta lapsiani.

Rakastava isovanhempi tai vanhempi ei ostele lahjoilla lapsensa rakkautta. Köyhä isovanhempi tai vanhempi voi rakastaa lastaan enemmän kuin sinä. Mieti nyt vaikka sitä ettei Britannian tulevalla kuninkaalla ole edes kännykkää, ja saa tulevaisuudessa mutta vain sellaisen jolla voi soittaa ja lähettää viestejä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottele vaan rauhassa perinnönjakoa aikoinaan. Niin meidänkin sukupolvi on tehnyt. Lapsiperheet ovat perinteisesti köyhiä.

Vierailija
64/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä itsekkäät vanhukset ovat varmasti aina olleet samanlaisia. Tuskin ovat kauheasti lasten parasta ajatelleet aiemminkaan. Ovat olleet itse aina saajapuolella ja varmaan hoidattaneetkin itse lapsensa muilla. Kyllä sanoisin että nykyiset n. 75-vuotiaat ovat harvinaisen itsekäs sukupolvi.

Kyllä! Heitä edeltävä oli ihana epäitsekäs sukupolvi, joita nämä itsekkäät käytti hyväksi. Perinnön kun saivat niin kaiken käyttivät itse. 

Tuskin sieltä sodan käyneeltä sukupolvelta kovin kummoisia perintöjä irtosi noin yleisesti ottaen. 

Vierailija
65/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenki vielä löytyi yksi aihe boomerien haukkumiseen. 

Vierailija
66/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annan.

Sama. On 4 Lasten perhettä ja 13 lastenlasta.vaikka on pieni eläke niin muistan silti.  Äiti sanoi aikoinaan että hyvä antaan vähästään ja paha ei anna paljistaankaan.🍀🌿🍃🌱

Vierailija
67/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen itsekäs enkä oikeasti rakasta lapsiani.

Et sinäkään  jakais sun omia rahoja. ne on sun. eri asia auttaa mm sairaudessa-hoitokuluissa. jokainen polttakoon setelinsä.

Kyllä minä annan rahaa lapselleni säännöllisesti. En tosiaan saa sitä hautaan mukaan ja on turha maksaa kovat perintöverot koko köntästä aikanaan. Mutta en olekaan boomeri.

Vierailija
68/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna, koska olen antanut niin paljon. Olen elättänyt, olen säästänyt omista menoista. Olen järjestänyt mahdollisuuden vanhojen tansseihin, olen säästänyt nuoren ulkomaan matkaan, olen ostanut kalliit vaatteet ja järjestänyt kunnolliset yo-juhlat. Olen ostanut tietokoneen opintoja varten. Armeijan aikaan annoin joka viikko pojalle rahaa 40-50€ ja ostin lämpimät merinovillakerrastot, kellon, hiusten leikkuut, rukkaset, villaisia sukkia yms. Säästin koko ajan itseltäni! Parsin omia lämpimiä sukkia. Kuljin huonoissa talvikengissä monta vuotta, että lapset saavat uutta.

Opiskelemaan lähtiessä maksoin mieheni kanssa puoliksi poikani takuuvuokran ja ennakkoon ensimmäisen kuun vuokran. Ostimme muutaman huonekalun, imurin, astioita, uuden kännykän. En anna enää rahaa, en yhtään euroa. Ostelen kyllä edelleen lahjakortteja S-ryhmään ja Lidliin, että opiskelija saa ruokaa. Joululahjat on aina ostettu, mutta muutoin on rahahanat kiinni. En jaksa enää köyhäillä itse. Vaihdoin autoni kesällä ja otin autolainaa. Miten paljon olen viime vuodet köyhäillyt myös auton suhteen, ajanut jopa huonoilla renkailla. Nyt se on loppu, nyt on uusi auto.

Toinen lapseni, teini, asuu kotona ja käy lukiota ekaa vuotta. Kohta tulee hänelläkin nämä vanhojen tanssit ja yo-juhlat ja ajokortti. Sen ajokortin on mieheni ostanut esikoiselle ja luvannut ostaa myös toiselle lapselle, koska ajokortti on tärkeä. Minä maksan vaatteet ja harrastukset.

Kohta kun molemmat ovat poissa kotoa, on meidän vuoro toteuttaa omia haaveita. Minä haluan matkustella! Olen käynyt pari kertaa Espanjassa, kerran Kreikassa ja kanariansaarilla pari kertaa, kun lapset olivat pieniä. Lisäksi vuosittain jokin Tukholman risteily tai Tallinnan matka tai talviloma lapissa. Olen haaveillut 40 vuotta, että pääsen Amerikkaan. Ei ole ollut rahaa koskaan. Mieheni haluaisi lähteä Tokioon. Muutama vuosi vielä, niin sitten toteutetaan molempien haaveet matkojen suhteen. Silloin pitää lähteä, kun vielä jaksaa, eikä odottaa, että eläkeikä koittaa. Ajattelen niin, että omat lapset saa sitten joskus toteuttaa omia haaveitaan, kun ovat itse keränneet rahansa niihin.

Vierailija
69/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmat muistavat ja avustavat ehkä mieluummin lapsiaan kuin lapsenlapsiaan, vaikkei heitä sen enempää olisi kuin omia lapsiakaan.

Äitini olisi halunnut jättää minulle perinnöksi kaiken. Teki toiveestani jo yli vuosikymmen sitten testamentin, että hänen varansa jaetaan tasan minun ja lasteni kesken. Näin peruntöverokin pienenee tai poistuu kokonaan.

Pyysin äitiäni joitakin vuosia sitten avustamaan yhtä ahkeraa lempilastenlastaan, joka oli lapsiperheellisenä tiukassa taloudellisessa tilanteessa, muutamalla sadalla eurolla. Näin tekikin. Äidillä tilillä pyöristäen vähän yläkanttiin 100 000 euroa makaamassa. 

Mutta voi sitä valituksen ja jurnutuksen määrää minulle jälkeenpäin, mitenkä ei ollut kiitetty ja ylistetty häntä tarpeeksi paljon. Normaali kiitos tekstiviestitse ja puhelimitse ei riittänyt. Olisi pitänyt jatkaa kiittelyä ja ylistystä pidempään. Kuka tuollaista jaksaa?

Itse olen hyvin toimeentuleva, enkä tarvitse äitini rahoja. Minua hän mielellään auttaisi, mutta kun en tarvitse. Ehkä sitten otan rahaa vastaan ja siirrän lapsilleni, jotenkin näin jatkossa. 

Vierailija
70/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No annanhan! Kaikille lapsille on ostettu asunnot, vuosittain lahjoitetaan 6.500€, lapsenlapsille on sijoitustili. Kustannetaan matkoja ja ravintolaillallisia. Eiköhän se riitä. 

Lapselle saa lahjoittaa vaan 7500 kolmen vuoden aikana. Jos lahjoittaa enemmän kuuluu maksaa lahjavero.

Et sitten lukenut, ettemme asu Suomessa?

Vierailija
71/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No annanhan! Kaikille lapsille on ostettu asunnot, vuosittain lahjoitetaan 6.500€, lapsenlapsille on sijoitustili. Kustannetaan matkoja ja ravintolaillallisia. Eiköhän se riitä. 

Lapselle saa lahjoittaa vaan 7500 kolmen vuoden aikana. Jos lahjoittaa enemmän kuuluu maksaa lahjavero.

Eivätkä ilmeisesti lapsennekaan, jos kerran lahjaveroa ei tarvitse maksaa?

Vierailija
72/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä annamme sallituissa rajoissa, lapsia 6 lastenlapsia 7. Olemme mieheni kanssa eläkkeellä ja mieluummin annamme jo nyt rahaa siten ettei lahjaveroa menisi. 

Vierailija
73/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole läheisesti tekemisissä, en jakele rahojani, jotka nuukailemalla olen saanut rahaa kerättyä vanhuuden varalle, jotta en itse joudu kerjäämään leipää tai lääkkeitä.

Vierailija
74/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta perintö- ja lahjaverosta jaksetaan aina täällä tolkuttaa, ikään kuin ihmiset ei siitä tietäisi ja ikään kuin se olisi kauhean merkittävä raha.

Se ei loppujen lopuksi ole suuren suuri.  Ellet nyt ihan kymmeniä ja satoja tuhansia ole lahjoittamassa tai saamassa.  

Itse olen ostanut kohtuuhintaisen autonkin lapsenlapselleni eikä siihen ole verottaja puuttunut millään tavalla.  

Ja jos nyt saa vaikka kymppitonnin lahjoituksenkin tililleen, niin eiköhän siitä vallan hyvin pysty sen veronkin maksamaan.

Vierailija
75/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin säästän vanhuuden varalle kun kaikki palvelut pitää ostaa. Kukin sukupolvi ansaitkoon omat rahansa.

Vierailija
76/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkäy huaris

Vierailija
77/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä ilmeisesti lapsennekaan, jos kerran lahjaveroa ei tarvitse maksaa?

No ei.

Vierailija
78/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 16 lapsenlasta niin kuin tutullani, niin ei sitä niille kannata mitään antaa.  Annat yhdelle, niin kaikki muut on käsi ojossa heti, ja jos ei ne, niin niiden äidit ainakin.  Kauhee haloo, että se antoi sille mutta ei muille!  

Yksi tai kaksi lapsenlasta vielä menettelee niin, että sitä voi lahjoa, mutta jo kolme tai neljä tai viisi on jo sellainen määrä, ettei kenenkään isovanhemman kukkaro kestä, ellei ole miljonääri.  

Isovanhemmat tarvitsee rahansa oman vanhuutensa varalle ja hoitoon.  

Vierailija
79/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minun pitää maksaa itse lonkkaleikkaukset ja lääkkeet. Ei vielä, mutta muutaman vuoden kuluttua. 

Aikoinaan tein töitä 80 h/vko, joten kyllä nuoremmat voivat itse hieman yrittää eikä vain vaatia vanhuksia maksajiksi.

Vierailija
80/82 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti säästänyt todella paljon, 2000e antanut mulle ja siskolleni elämässään. Kerran kysyin mihin säästät, sanoi että meille. Tulemme maksamaan verottajalle isot perintöverot. On nyt 90v ja palvelukodissa.