Vanhempiaan lyövät lapset yhä yleisempi näky, miksi ?
Välillä törmää nykyään tällaiseen näkyyn kuinka äiti tai isä antaa lapsensa purkaa kiukuttelua lyömällä itseään aivan vapaasti. Nyrkit heiluu ja isä tai äiti on vaan niin kuin ei olisikaan. Että mun lapsi tuossa vähän moksii mua ja potkii mutta kattelenpa taivaalle pilviä kyllä se kohta lopettaa..
Mitä ihmettä? Mistä tällainen kasvatustyyli on tullut ja tuosta ei kyllä hyvää seuraa. Siis ihan kammottavaa välinpitämättömyyttä ja lepsuilua.
Ikään kuin tuollainen on ihan ok että lapsi siinä vähän nyrkittää ja potkii. Kai se siitä rauhoittuu kun aikansa raivoo kun ei reagoida..
Mitä sitten kun pieni raivoaja kasvaa tuosta tuolla tyylillä vuosi vuodelta...
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus tunneilmaisun vapauteen. Lasta ei saa alistaa.
Mutta lapsella on oikeus alistaa vanhempaa lyömällä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sitä lyömistä on estääkään, kun lapsilla on fyysinen koskemattomuus.
Toisaalta myös korostetaan sitä, että lapselle on oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita vapaasti, siis myös niitä negatiivisimpiakin.
Tämä on nykyajan yksi suurimpia väärinymmärryksiä, joka on johtanut käytöshäiriöiden rajuun nousuun. Lasten fyysinen koskemattomuus ei tarkoita, ettei lapsiin saisi koskea tai kajota millään lailla, ajatuskin on aivan älytön. Lapsen itsesäätely on kehittymätön, hän ei välttämättä pysty lopettamaan lyömistä, potkimista, tavaroiden heittelyä tai itsensä satuttamista. Näissä tilanteissa lapsen toiminta estetään fyysisesti kiinni pitämällä. Siinä ei ole mitään laitonta tai kasvatussuositusten vastaista. Ilman aikuisen fyysistä väliintuloa lapsi jää oman kehittymättömän itsesäätelykykynsä armoille, tilanne on pelottava ja turvaton. Aikuisen sylissä lapsi saa mahdollisuuden tuntea turvaa, aikuinen ottaa lapsen tunteen vastaan, ja omalla rauhallisella puuttumisellaan säätelee sitä. Vähitellen tämä aikuisen avustamana tapahtuva säätely sisäistetään, ja lapsen itsesäätelykyky kehittyy. Se vaatii kuitenkin kehomuistia, eli fyysistä kontaktia ja kosketusta, rajojen ja painon kokemusta.
Vielä aloitukseen viitaten, lapsen lyöminen ja hakkaaminen tulisi ehdottomasti fyysisesti estää, kun omat lapset olivat siinä iässä että uhmakohtaukset menivät fyysisiksi, niin sylissä aina rauhoitin heidät, ja selitin että lyödä ei saa vaikka harmittaa. Väkivaltaisuus jäi uhmaikään, kuten kuuluukin. Lapsen ei saa antaa satuttaa vanhempiaan, se on hänelle vahingollista ja traumaattista. Tähän lasketaan myös se, että lapsi haukkuu, nöyryyttää, ilkeilee tai kiusaa vanhempiaan eikä siitä seuraa mitään. Vanhempi osoittaa olevansa lasta heikompi, ja lapsen luottamus vanhemman kykyyn pitää hänet turvassa ja huolehtia hänestä, heikkenee.
- Onko kuitenkin liikaa pyydetty että viette sen raivoavan jälkikasvun vaikka hellästi kainalossanne muualle rauhoittumaan kuin että leikitte kuurosokeaa turistia lapsenne vapaasti kiljuessa ja potkiessa, repiessä koristeita toisten hääjuhlassa. Prkl. Eikö edes hävetä oma kädettömyys jos ainoa reaktio on hei mää en vaan välitä,
Silloin kun mukula oli pieni niin minä nappasin hänet kantoon ja vein pois. Ehkä olisit ollut ylpeä minusta? Maailman parhaita kasvattajia ovat ne joilla ei ole omia lapsia, teillä on toimiva ratkaisu joka tilanteeseen.
Kaksi kaveriani antoivat pentunsa lyödä itseään. Oli kamalaa katsottavaa. Aikuinen nainen antaa kolme-nelivuotiaan rauhassa mäiskiä itseään, lapsella vielä hymy huulilla.
Silloin kun mukula oli pieni niin minä nappasin hänet kantoon ja vein pois. Ehkä olisit ollut ylpeä minusta? Maailman parhaita kasvattajia ovat ne joilla ei ole omia lapsia, teillä on toimiva ratkaisu joka tilanteeseen.
- Kellä meillä? Lapsettomilla ihmisilläkö? Heitäkö sinun nyt tuli tarve tölväistä. No toihan on ihan perusjuttu maalaisjärjelläkin että napataan se raivoava muksu kantoon. Odotatko palkintoa että ihan itse hoksasit? Eikä sillä ole väliä onko muut ylpeitä sinusta, kunhan sen oman lapsesi kykenet kasvattamaan täyspäiseksi niin että hän pärjää hyvin elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kaveriani antoivat pentunsa lyödä itseään. Oli kamalaa katsottavaa. Aikuinen nainen antaa kolme-nelivuotiaan rauhassa mäiskiä itseään, lapsella vielä hymy huulilla.
Vain lapseton Vanhapiika🐖 sanoo lapsia pennuiksi ja llioottelee ja provosoi vastamalla itselleen. Antaa niintä mukaneuvojaan joka ketjussa. 😝😝😝🤮🤮🤮🤮
. Tommoset on jäätäviä tapauksia. Tulevia vaimon hakkaajia....?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lapseton Vanhapiika🐖 sanoo lapsia pennuiksi ja llioottelee ja provosoi vastamalla itselleen. Antaa niintä mukaneuvojaan joka ketjussa. 😝😝😝🤮🤮🤮🤮
Osui?
- Moikka! Mene Sinä katsomaan löydätkö lisää kivoja hymiöitä. Aikuiset juttelee täällä kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
- Kellä meillä? Lapsettomilla ihmisilläkö? Heitäkö sinun nyt tuli tarve tölväistä. No toihan on ihan perusjuttu maalaisjärjelläkin että napataan se raivoava muksu kantoon. Odotatko palkintoa että ihan itse hoksasit? Eikä sillä ole väliä onko muut ylpeitä sinusta, kunhan sen oman lapsesi kykenet kasvattamaan täyspäiseksi niin että hän pärjää hyvin elämässään.
No tuli tarve tölväistä kun ainakin sinulla on maailmankuva niin mustavalkoinen, että ei jää epäilystä ettei omia lapsia ole. Sinä et tiedä yhtään mitään siitä miltä tuntuu kun yrittää tehdä asiat oikein ja ns. maalaisjärjellä ja siitä huolimatta lopputulos ei ole haluttu. Sinä et tiedä myöskään yhtään mitään siitä, että kaikkensa yrittäneen ja myös apua ulkopuolelta kasvatukseen hakeneen vanhemman joka päiväinen vieras on syyllisyys. Sinä tai kukaan muu et voi tuomita vanhempaa yhtään sen enempää kuin hän itse sen tekee, joten sori siitä ja hajoa siihen. Ei kuule mene päivääkään ettenkö tiedostaisi vastuutani ja niin tulet tiedostamaan sinäkin sinä päivänä jos niitä omia lapsia tulee.
Mä en oo "pitänyt kuria" vaan oon ollut aika lempeä kasvattaja. Aivan ehdoton olen ollut siitä, ettei ketään nimitellä tai lyödä. En edes osaa kuvitella, että lapseni olisivat lyöneet tai potkineet mua. Selkeät rajat pitää olla vaikka olisi kuinka kuunteleva ja leppoisa kasvatustyyli. Lapseni on nyt nuoria aikuisia ja pärjäävät hyvin, vaikkei meillä ollut kauheasti sääntöjä eikä rangaistuksia. Oli vaan opetettu, että missään kaupoissa tai kenenkään juhlissa ei kiljuttu kurkku suorana tai purettu kiukkua väkivallalla.
Lapsella on oikeus tunneilmaisun vapauteen. Lasta ei saa alistaa.
-Tässä ei ole kysymys alistamisesta. Omituisesti ymmärretty . Kysymys on siitä että sille lapselle opetetaan että lyöminen on väärin.
Julkisilla paikoilla vanhempi ei voi tehdä oikein. Huutaminen ei ole sallittua, puuttumattakaan fyysisestä katoamisesta. Ainoa hyväksytty tapa olisi ottaa lapsi kainaloon, poistua paikalta ja jatkaa kasvattamista kotona, mutta joskus on pakko hoitaa ensin asiat loppuun. Siinä tilanteessa voin kuvitella, että vanhempi toteaa järkevimmäksi ignoorata. Lapsi myös lopettaa nopeasti käytöksen, joka ei saa aikaan reaktiota.
No tuli tarve tölväistä kun ainakin sinulla on maailmankuva niin mustavalkoinen, että ei jää epäilystä ettei omia lapsia ole. Sinä et tiedä yhtään mitään...
- Sinulla itselläsi on nyt maailmankuva niin mustavalkoinen että kuvittelet käyväsi kahdenkeskistä keskustelua kaikille avoimella keskustelupalstalla missä kävijöitä /kommentoijia on varmaan satoja tuhansia per viikko...Just tuota minä olen maailman napa-ajattelua mitä käytöstaidottomien lapsien vanhempien taustalta usein löytyy ja lapsille sitten se asenne siirretään. Aletaan kettuilemaan keskustelussa heti alkuunsa kun ei muuten ilmeisesti osata keskustelua käydä.
Näitä aikuisia lyöviä ja muutenkin pitelemättömiä herran terttuja on meidänkin päiväkoti täynnä. Vanhemmat täysin ulalla, mitä lapsen kanssa pitäisi tehdä ja lapset vain jatkavat huonoa käytöstään.
Emmehän me ammattilaisetkaan saa näitä lapsia komentaa, vaan yritetään ymmärtää ja silitetään päätä, että kerro sinä nyt, mikä sinua mahtaa noin suututtaa. Lapsi siinä sitten sillä aikaa hajottaa paikat ja vetää kavereita ja aikuisia turpaan. Hurraa, hyvin on asiat. 🤓😵💫
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lapseton Vanhapiika🐖 sanoo lapsia pennuiksi ja llioottelee ja provosoi vastamalla itselleen. Antaa niintä mukaneuvojaan joka ketjussa. 😝😝😝🤮🤮🤮,
Mä en oo "pitänyt kuria" vaan oon ollut aika lempeä kasvattaja. Aivan ehdoton olen ollut siitä, ettei ketään nimitellä tai lyödä. En edes osaa kuvitella, että lapseni olisivat lyöneet tai potkineet mua. Selkeät rajat pitää olla vaikka olisi kuinka kuunteleva ja leppoisa kasvatustyyli. Lapseni on nyt nuoria aikuisia ja pärjäävät hyvin, vaikkei meillä ollut kauheasti sääntöjä eikä rangaistuksia. Oli vaan opetettu, että missään kaupoissa tai kenenkään juhlissa ei kiljuttu kurkku suorana tai purettu kiukkua väkivallalla.
- Sä oletkin normaali, tervejärkinen aikuinen ja kypsä kasvattaja. Jos tuollaisia olisi enemmän jotka panostaa lapsiinsa niin meillä olisi toivoa.
Päiväkodissa lyöminen on sallittua, miten lapsi voisi tietää, että ei saa lyödä, kun koko hoitopäivän ajan väkivalta on normaalia ja sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Näitä aikuisia lyöviä ja muutenkin pitelemättömiä herran terttuja on meidänkin päiväkoti täynnä. Vanhemmat täysin ulalla, mitä lapsen kanssa pitäisi tehdä ja lapset vain jatkavat huonoa käytöstään.
Emmehän me ammattilaisetkaan saa näitä lapsia komentaa, vaan yritetään ymmärtää ja silitetään päätä, että kerro sinä nyt, mikä sinua mahtaa noin suututtaa. Lapsi siinä sitten sillä aikaa hajottaa paikat ja vetää kavereita ja aikuisia turpaan. Hurraa, hyvin on asiat. 🤓😵💫
Hurraa, Vanhapiian keksitty selitys. Säälittävä mätyskä .🤮🤮🤮