Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempiaan lyövät lapset yhä yleisempi näky, miksi ?

Vierailija
15.11.2025 |

Välillä törmää nykyään tällaiseen näkyyn kuinka äiti tai isä antaa lapsensa purkaa kiukuttelua lyömällä itseään aivan vapaasti. Nyrkit heiluu ja isä tai äiti on vaan niin kuin ei olisikaan. Että mun lapsi tuossa vähän moksii mua ja potkii mutta kattelenpa taivaalle pilviä kyllä se kohta lopettaa..

Mitä ihmettä? Mistä tällainen kasvatustyyli on tullut ja tuosta ei kyllä hyvää seuraa. Siis ihan kammottavaa välinpitämättömyyttä ja lepsuilua.

Ikään kuin tuollainen on ihan ok että lapsi siinä vähän nyrkittää ja potkii. Kai se siitä rauhoittuu kun aikansa raivoo kun ei reagoida..

Mitä sitten kun pieni raivoaja kasvaa tuosta tuolla tyylillä vuosi vuodelta... 

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin syntyy esikoinen. Se rakas ja ihana ja ihmeellisin maailmassa. Eihän siltä henno mitään kieltää.

Sitten syntyykin seuraava. Huomio on jaettava mutta perheen tähti on hämmentynyt: nytkö pitäisi huomioida muut kun olen oppinu että minä tässä olen tärkein ja valta on minulla. Puran turhautumista lyömällä tunkeilijaa aina kun silmä välttää...saaplari.

Ja sitten kaikenhuipuksi vielä syntyy taas uusi pertheenjäsen. No nyt perheen tähti on niin nurkassa että hämmennys purkautuu vanhempiin pitelemättömällä raivolla, vanhempiin jotka ei jaksa enää komentaa kun itsepäinen ja omaehtoinen muksu tekee mitä lystää eli toi meijän esikoinen nyt on mitä on, aina ollu tollanen ja perhettä pitää jaksaa pyörittää ja töissä käydä.

Lapsia on ohjattava ihan pienestä.

Vierailija
22/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä on yksi syy, miksi väkivalta on lisääntynyt viime vuosina. Siihen ei puututa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puuttuu ja lapsi alkaa huutaa ja rimpuilla niin sekin on väkivaltaa. Aikuinen saa väkivallasta tuomion mutta lapsi ei. Enää ei eletä sitä aikaa kun kurinpito oli laillista.

Vierailija
24/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sai lukea kuinka yksikin kaiffari rakenteli pommeja kaikessa rauhassa omassa huoneessaan ja vanhemmat oli vaan että öö mitä kun poliisit koputti ovelle sanoittamaan tunteitaan että teidän poika vei muuten yhden pommin jo jonkun perheen kodin eteen... säkällä ei räjähtäny kenenkään naamalle. Toinen pommi jo oli oottamassa pojan huoneessa laatikossa.

Vierailija
25/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puuttuu ja lapsi alkaa huutaa ja rimpuilla niin sekin on väkivaltaa. Aikuinen saa väkivallasta tuomion mutta lapsi ei. Enää ei eletä sitä aikaa kun kurinpito oli laillista.

...Kyllä on puututtuva heti. Lepsuja lapsensa touhuista välinpitämättömiä vanhempia pitäisi ihan lailla saada potkaista mojovasti takapuoleen elleivät puutu lapsensa muita vahingoittavaan käytökseen.

Vierailija
26/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi lyödä jos vanhempi on liian ankara ja huono esimerkki. Tai jos vanhempi ei puutu jo pikkulapsen käytökseen. Valtasuhde on päälaellaan. Lapsia voi ymmärtää, mutta muistamista pitää opetella ja vastata lapsen kysymyksiin. Poikia pitää isän ojentaa nätisti. Harjoittelua. Kommunikointia. Onko vanhemman omat sosiaaliset taidot hallussa.

Vierailija
27/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä saa ja pitää pitää kiinni. Toivottavasti tehdään heti lasu näistä, jotka antavat lyödä. Tunteet ovat sallittuja, mutta väkivalta ei.

Mitä sijaisperheessä sitten tehdään jos lapsi lyö?

Sanoitetaan tunteita.

Pikkulapsia ei saa pakottaa sanoittamaan. Sekin on väkivaltaa. Ennemmin vaikka jäähylle.

Vanhempiin ei saa purkaa aggressiota. Se pitää opettaa jo pienestä. Pitää opettaa, että lyö vaikka sohvaa, jos on pakko, mutta ei ikinä ketään ihmistä. 

Vierailija
28/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tehdä? Lasta ei saa kieltää osoittamasta tunteitaan!

Vierailija
29/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuuden ajokortti olisi erinomainen juttu ennen kuin alkaa edes miettiä ihmisen hedelmöittymistä.

Kypsyyskoe vastuuseen siitä tulevasta lapsesta.

Nyt lapsia tehdään tyyliin fiilispohjalta hetken mielijohteesta ai että olis kiva sellainen pieni jolla on siun silmät ja mun hymy. On illuusio mitä lapsesta huolehtiminen on arjessa ja sitten kun lapsi on maailmassa niin ollaan että mitämäteentuonkanssa.

Vierailija
30/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Oletetaan, että AP lapsi löisi sinua? Valaise meitä vajavaisi siis oi viisaudellasl, että miten kitkisit sen pois ja mitä tekisit jos viisaat neuvosi eivät toimisi? Katsos, kun juttu on niin, että mitään sellaista yhtä kaikille toimivaa ratkaisua ei ole, siksi pitää olla varasuunnitelma ja mielellään vielä vara-vara suunnitelma jonka arvon kyllä huomaat jos saan vähänkin haastavamman lapsen jolla on muutakin tahtoa kuin omasi.

Vierailija
31/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin syntyy esikoinen. Se rakas ja ihana ja ihmeellisin maailmassa. Eihän siltä henno mitään kieltää.

Sitten syntyykin seuraava. Huomio on jaettava mutta perheen tähti on hämmentynyt: nytkö pitäisi huomioida muut kun olen oppinu että minä tässä olen tärkein ja valta on minulla. Puran turhautumista lyömällä tunkeilijaa aina kun silmä välttää...saaplari.

Ja sitten kaikenhuipuksi vielä syntyy taas uusi pertheenjäsen. No nyt perheen tähti on niin nurkassa että hämmennys purkautuu vanhempiin pitelemättömällä raivolla, vanhempiin jotka ei jaksa enää komentaa kun itsepäinen ja omaehtoinen muksu tekee mitä lystää eli toi meijän esikoinen nyt on mitä on, aina ollu tollanen ja perhettä pitää jaksaa pyörittää ja töissä käydä.

Lapsia on ohjattava ihan pienestä.

Varhaiskasvatuksessa tuo ohjaus on sitä, että uhrin täytyy pyytää anteeksi lyöjältä, koska on aiheuttanut niin ikäviä tunteita, että toinen kokee pakottavan tarpeen lyödä. Vika ei ole koskaan tunteita nyrkein osoittavassa lyöjässä, vika on uhrissa. Siksi sanoitetaan tunteita: Leolla oli paha mieli, kun Lennillä on kädessä kiva auto. Leo ei osannut antaa tunteelle sanaa, siksi hän löi, joten nyt Lenni pyydät Leolta anteeksi pahan mielen aiheuttamista!

Vierailija
32/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tehdä? Lasta ei saa kieltää osoittamasta tunteitaan!

- Opettaa että ei saa lyödä, se sattuu.

Vierailija
33/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuuden ajokortti olisi erinomainen juttu ennen kuin alkaa edes miettiä ihmisen hedelmöittymistä.

Kypsyyskoe vastuuseen siitä tulevasta lapsesta.

Nyt lapsia tehdään tyyliin fiilispohjalta hetken mielijohteesta ai että olis kiva sellainen pieni jolla on siun silmät ja mun hymy. On illuusio mitä lapsesta huolehtiminen on arjessa ja sitten kun lapsi on maailmassa niin ollaan että mitämäteentuonkanssa.

Ajokorttikurssilla olisi sossutäti kertomassa positiivisesta kasvatuksesta ja lastenoikeuksista. Täti terottaisi tuleville vanhemmille sitä miten kurin käytölle on nollatoleranssi.

Vierailija
34/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antaa lapsen lyödä, lyö toistekin. Vanhempi voi olla raivoaja itse ja provosoida lasta. Esimerkki. Tai nössö.

Vierailija
35/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on oikeus tunneilmaisun vapauteen. Lasta ei saa alistaa.

Vierailija
36/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos antaa lapsen lyödä, lyö toistekin. Vanhempi voi olla raivoaja itse ja provosoida lasta. Esimerkki. Tai nössö.

Yleensä kyse on ns. nopeasti kiihtyvästä lapsesta joka tietää tasan tarkkaan, että lyöminen on väärin ja katuu sitä viimeistään rangaistuksen jälkeen, mutta joka toistaa kuviota kun ei löydä keinoja rauhoittuakseen. Toki lasta pitää estää lyömästä, mutta ei fiksu vanhempi ala julkisella paikalla vetämään lapselle puolinelsonia vain siksi, että ulkopuolinen ei ymmärrä mistä tilanteessa on kysymys vaan keskustelut käydään kotona.

Vierailija
37/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

------->Katsos, kun juttu on niin, että mitään sellaista yhtä kaikille toimivaa ratkaisua ei ole, siksi pitää olla varasuunnitelma ja mielellään vielä vara-vara suunnitelma jonka arvon kyllä huomaat jos saan vähänkin haastavamman lapsen jolla on muutakin tahtoa kuin omasi.

- Kaikille toimivaa ratkaisua ei sun edes tarvitse löytää. Kunhan siitä omasta lapsesta pitää huolta sen verran, että opettaa sille pienestä pitäen ettei ketään lyödä . Ottaa vastuun siitä omasta lapsestaan ja vie edes pois tilanteesta rauhoittumaan jos alkaa muita ihmisiä sylkeä, riehua ja potkua. Ei leiki kuurosokeaa vaan on aikuinen. Oli lapsella oma tahto kuinka iso tahansa, on hän silti lapsi. Sinun lapsi joka tarvitsee itseään vahvemman aikuisen.

Vierailija
38/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyse on ns. nopeasti kiihtyvästä lapsesta joka tietää tasan tarkkaan, että lyöminen on väärin ja katuu sitä viimeistään rangaistuksen jälkeen, mutta joka toistaa kuviota kun ei löydä keinoja rauhoittuakseen. Toki lasta pitää estää lyömästä, mutta ei fiksu vanhempi ala julkisella paikalla vetämään lapselle puolinelsonia vain siksi, että ulkopuolinen ei ymmärrä mistä tilanteessa on kysymys vaan keskustelut käydään kotona.

Pikkulapsen toimintaan pitää puuttua heti paikalla. Ei se joskus tunnin päästä kotona enää auta.

Vierailija
39/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

m- Kaikille toimivaa ratkaisua ei sun edes tarvitse löytää. Kunhan siitä omasta lapsesta pitää huolta sen verran, että opettaa sille pienestä pitäen ettei ketään lyödä . Ottaa vastuun siitä omasta lapsestaan ja vie edes pois tilanteesta rauhoittumaan jos alkaa muita ihmisiä sylkeä, riehua ja potkua. Ei leiki kuurosokeaa vaan on aikuinen. Oli lapsella oma tahto kuinka iso tahansa, on hän silti lapsi. Sinun lapsi joka tarvitsee itseään vahvemman aikuisen.

No jos tämä on jo tehty niin mikä on seuraava neuvosi?

Vierailija
40/81 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsen toimintaan pitää puuttua heti paikalla. Ei se joskus tunnin päästä kotona enää auta.

Pikkulapset ovat helppoja. Sen kun ottaa kantoon vaan ja vie pois. Kymmenenvuotiaan kohdalla se on jo vaikeampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän