Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaisuus on palstalla tabu

Vierailija
15.11.2025 |

Eikä siitä saa keskustella mitään. Tässä ketjussa saa jatkaa keskustelua aiheesta, jos ei taas poisteta tai pistetä lukkoon, kuten kaikki aiemmat keskustelut.

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vaan tuossa Eevan ja Ollen jutussa mietityttää se, kun Eevan paino tippui 10kg raskauspahoinvoinnin takia, kun hän odotti Abelia. Eli 52kg-42 kiloon. Silti jo neljäs lapsi tulossa ja toivovat monta lisää. Moni olisi pitänyt taukoa. Ja Eeva tämän threadsissa itse kertoi.

Panostaisin määrän sijaan laatuun.

Vierailija
122/126 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kaameaa kun telkkuja särjettiin mm. 1970-luvulla maaseudulla jos jostakin vl-maatalosta löytyi semmoinen. Mennä nyt rikkomaan ehjiä laitteita sen takia että ohjelmistossa oli mukana synniksi laskettavia ohjelmia. Eihän kaikki ohjelmat ole sitä lajia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoista potaskaa meistä vanhoillislestadiolaisista tässäkin keskustelussa. Itse teen välillä ilmoituksen kommenteista, joissa on selkeästi valheellista tietoa, jolla kuvaa meistä myrkytetään. Kärsin itse 8 v koulukiusaamisesta sen vuoksi, että meidän uskostamme oli levitetty koulussa valheita. Jossakin vaiheessa tajusin, että tämähän on silkkaa rasismia. Tuntuu siltä, että jos vl-taustainen ihminen tekee rikoksen, niin kaikki meikäläiset leimataan hirviöiksi. Sama kuin jos minä ajattelisin, että kaikki muut ovat samanlaisia kuin sarjasaalistaja Moring.

Suviseurat muuten ovat tavan vanhoillislestadiolaiselle turvallinen paikka. Joillekin ehkä ainoa kerta vuodessa, jolloin voi olla rauhassa oma uskovainen itsensä julkisesti isossa tapahtumassa. Ei siellä irstailla tai kaltoinkohdella lapsia. Tai no, mistä minä tiedän, mitä tekevät ne kaikki seuravieraat, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia.

Itseänikin turhauttaa, että jonkun tai joidenkin vanhoillislestadiolaisten teot yleistetään herkästi koko yhteisön toimintatavaksi. Ja jos kysymysten asettelu on luokkaa Miksi pelottelette lapsia helvetillä? niin miten siihen vastaat. Kun kanssakeskustelija ei todennäköisesti halua ottaa vastaan faktaa, että minä en toteuta kysymyksessä kuvattua toimintaa ja voin siksi vain spekuloida, miksi joku tekee näin, ja todeta, että ko. asia on väärin.

Mielenkiintoista edellisessä viestissä taas on se, kuinka kirjoittaja toteaa että Suvareissa ei irstailla tai kaltoinkohdella lapsia mutta lisää kuitenkin loppukaneettina ettei tiedä, mitä puolestaan tekevät kaikki ne suviseuravieraat, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia. Haluankin nyt korjata ongelmallista tekstiäsi muistuttamalla, että myös me uskovaiset olemme syntisiä ja ajaudumme erilaisiin synteihin. Lisäksi meissä on mielenterveysongelmaisia, persoonallisuushäiriöisiä, ilkeitä, itsekeskeisiä, kovasydämisiä ja vaikka minkälaisia ihmisiä. Ihmisessä itsessään ei muutenkaan luontaisesti ole mitään hyvää, kaikki hyvä tulee Jumalalta lahjana. Ihminen ei luonnostaan myöskään halua tehdä Jumalan tahtoa, sekin on kaikki Hänen vaikutustaan. Niinpä synti kaikissa muodoissaan onkin lähellä niin uskovaista kuin epäuskoista. Tämä meidän tulisi pitää mielessä. 

Terkuin vl

Vierailija
124/126 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi pelottelette lapsia helvetillä? niin miten siihen vastaat. Kun kanssakeskustelija ei todennäköisesti halua ottaa vastaan faktaa, että minä en toteuta kysymyksessä kuvattua toimintaa ja voin siksi vain spekuloida, miksi joku tekee näin, ja todeta, että ko. asia on väärin."

Ei sillä ole mitään merkitystä, pelotteleeko vanhemmat. Ei meilläkään vl-vanhemmat varsinaisesti pelotelleet helvetillä koskaan, mutta niin vaan se helvetinpelko tuli yhteisön opetuksesta ja toiminnasta jo lapsena. Näin käy hyvin helposti kun opetetaan, että se naapurin tavallinen Virtasten perhe on matkalla helvettiin vaikka lapsen silmin ne näyttää ihan tavallisilta ihmisiltä. Tätä se eksklusiivinen seurakuntaoppi teettää, on me ja ne muut, on me Jumalan lapset ja ne muut helvettiin menijät. Tätä on ihan turha yrittää kaunistella, kyllä se helvetinpelko tulee monille yhteisön opetuksesta. 

Vierailija
125/126 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eipä huolta.

Vierailija
126/126 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun Helsingissä enkä tietääkseni tunne ketään lestaa. Voitteko siis kertoa että miten noin niin kuin konkreettisesti teidän elämään vaikuttaa se että vaikkapa joku ei katso telkkaria? Tai se, miten joku ajattelee. Mistä te tiedätte mitä joku ajattelee? Luetteko ajatuksia vai ajatteleeko ne aina ääneen?

Ja jos täällä on joku vl niin voisitko kertoa miten ajatustenluku muilta sujuu. Osuuko ne usein oikeaan? Itse en osaa lukea edes puolisoni ajatuksia, tuntemattomista ihmisistä puhumattakaan.

Olen ihmetellyt samaa. Jos osaisin lukea ajatuksia tekisin sillä taidolla jotain järkevää. En todellakaan käyttäisi aikaani jonkun uskonnollisten näkemysten lukemiseen. Mutta kukin tyylillään. 

Nimenomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä