Vanhoillislestadiolaisuus on palstalla tabu
Eikä siitä saa keskustella mitään. Tässä ketjussa saa jatkaa keskustelua aiheesta, jos ei taas poisteta tai pistetä lukkoon, kuten kaikki aiemmat keskustelut.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihan jokainen lessu ovat sairata ihmisä ja jos heiltä ostat yrityspalveluita olematta lessu sinua kusetetaan raskaimman jälkeen. Joten jos ostat esim asunnon niin älä heiltä. AAMEN kokemusta on ja ja raskaimman jälkeen.
Mua kusetti talokaupoissa ihan tavallinen ihminen. Ollaanko me nyt kaikki sairaita. Vissiin.
tavallinen ihminen ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Selvennetään nyt varmuuden vuoksi että en kehota ketään ilmoittamaan nuorten kuksimisesta poliisille. Se on ihan heidän yksityisasiansa eikä kuulu meille."
Onko esiaviollinen seksi siis nykyään hyväksyttyä vl-piireissä? Vai riittääkö sen rangaistukseksi rauhanyhdistyksen johtajiston pitämä hoitokokous, jos poillisille ei tarvitse ilmoittaa?
Minulla ei ole mitään kokemusta aihepiiristä mutta näin maalikon logiikalla sanoisin täältä saamieni tietojen perusteella että ainakin aika kiire heille tulisi nuorisoa nuhdella, jos ne kaikki siellä kuksii. Siellä on kuitenkin varmaan kymmeniä tuhansia nuoria. Jotenkin huvittava termi tuo kuksiminen tässä yhteydessä. Tai siis nuorison yhteydessä. Elämän kevät ja kuksiva nuoruus.
Miksiköhän kaikki incelit ei mee tonne? Luulis kiinnostavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Selvennetään nyt varmuuden vuoksi että en kehota ketään ilmoittamaan nuorten kuksimisesta poliisille. Se on ihan heidän yksityisasiansa eikä kuulu meille."
Onko esiaviollinen seksi siis nykyään hyväksyttyä vl-piireissä? Vai riittääkö sen rangaistukseksi rauhanyhdistyksen johtajiston pitämä hoitokokous, jos poillisille ei tarvitse ilmoittaa?
Miksi ymmärrät tahallasi väärin?
Mielestäni tuossa ylempänä joku velvoitti ilmoittamaan Suviseurojen nuorten kuksimistapaukset välittömästi poliisille.
Ajatelkaa, ihanat nuoret Suomen suvessa, ihanaa ihastusta, himoa ja seksin nautintoja ja iloja. Ja joku pitää tätä poliisiasiana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuossa ylempänä joku velvoitti ilmoittamaan Suviseurojen nuorten kuksimistapaukset välittömästi poliisille.
Ajatelkaa, ihanat nuoret Suomen suvessa, ihanaa ihastusta, himoa ja seksin nautintoja ja iloja. Ja joku pitää tätä poliisiasiana.
Oletpa vitsikäs. Sulla on jotain kuusivuotiaan keinot tilanteessa jossa huomaat puhuneesi itsesi pussiin. Lahjakkaampaa trollausta ensi kerralla.
Jos omat viestit poistuu heti kun ne näppikseltä lähtee syynä on todennäköisemmin automaattinen moderointi kuin minkään mafian väliintulo.
Siitä selviää kun pitää viestit asiallisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa vitsikäs. Sulla on jotain kuusivuotiaan keinot tilanteessa jossa huomaat puhuneesi itsesi pussiin. Lahjakkaampaa trollausta ensi kerralla.
Ei tässä mitään vitsikkyyttä ole vaan totista totta. Eikä mitään pussiin puhumista, kunhan muistelen omaa nuoruuttani, ei kuusi- vaan kuusitoistavuotiaana.
Juuri tuollaista iloista kesäseksiä se oli silloinkin. Ei tosin ollut niskassa lahkoa, joka suhtautuu esiaviolliseen seksiin ja ehkäisyyn kielteisesti.
Melkoista potaskaa meistä vanhoillislestadiolaisista tässäkin keskustelussa. Itse teen välillä ilmoituksen kommenteista, joissa on selkeästi valheellista tietoa, jolla kuvaa meistä myrkytetään. Kärsin itse 8 v koulukiusaamisesta sen vuoksi, että meidän uskostamme oli levitetty koulussa valheita. Jossakin vaiheessa tajusin, että tämähän on silkkaa rasismia. Tuntuu siltä, että jos vl-taustainen ihminen tekee rikoksen, niin kaikki meikäläiset leimataan hirviöiksi. Sama kuin jos minä ajattelisin, että kaikki muut ovat samanlaisia kuin sarjasaalistaja Moring.
Suviseurat muuten ovat tavan vanhoillislestadiolaiselle turvallinen paikka. Joillekin ehkä ainoa kerta vuodessa, jolloin voi olla rauhassa oma uskovainen itsensä julkisesti isossa tapahtumassa. Ei siellä irstailla tai kaltoinkohdella lapsia. Tai no, mistä minä tiedän, mitä tekevät ne kaikki seuravieraat, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Melkoista potaskaa meistä vanhoillislestadiolaisista tässäkin keskustelussa. Itse teen välillä ilmoituksen kommenteista, joissa on selkeästi valheellista tietoa, jolla kuvaa meistä myrkytetään. Kärsin itse 8 v koulukiusaamisesta sen vuoksi, että meidän uskostamme oli levitetty koulussa valheita. Jossakin vaiheessa tajusin, että tämähän on silkkaa rasismia. Tuntuu siltä, että jos vl-taustainen ihminen tekee rikoksen, niin kaikki meikäläiset leimataan hirviöiksi. Sama kuin jos minä ajattelisin, että kaikki muut ovat samanlaisia kuin sarjasaalistaja Moring.
Suviseurat muuten ovat tavan vanhoillislestadiolaiselle turvallinen paikka. Joillekin ehkä ainoa kerta vuodessa, jolloin voi olla rauhassa oma uskovainen itsensä julkisesti isossa tapahtumassa. Ei siellä irstailla tai kaltoinkohdella lapsia. Tai no, mistä minä tiedän, mitä tekevät ne kaikki seuravieraat, jotka eivät ole vanhoillislestadiolaisia.
Teikäläisiltä puuttuu kyky itsekritiikkiin. Ei uskonsuuntaustanne useinkaan suotta kritisoida. Kun noin 15 vuotta sitten levisivät julkisuuteen tiedot joidenkin vanhoillislestadiolaisten kajoamisista alaikäisiin, johto kiisti tapahtuneet jyrkästi viimeiseen asti. (Huom! AITO uskovainen ottaa mukisematta vastaan kaikenlaisen arvostelun ja ottaa siitä tarvittaessa opiksi. Hän ei lähde syyttämään muita, eikä myöskään uhriudu. Tämä koskee itse asiassa kaikkia uskontoja.)
Mitenkähän ne vanhoillislestadiolaiset, jotka käyttävät ehkäisyä, vaikka se on kiellettyä, pystyvät oikein elämään tehdessään syntiä tietoisesti? Pyytävätköhän he sitä anteeksi Jumalalta jokaikinen ilta?
Kuppi teetä ja joulutorttu. (Namskis!)
Kommentin 110 kirjoittaja tässä:
Ei meidän muiden tarvitse ottaa opiksemme, jos joku toinen vanhoillislestadiolainen tekee syntiä. Emme me ole muiden vanhoillislestadiolaisten teoista vastuussa, pitäkööt kukin itse huolen, että saa syntinsä anteeksi. Muiden olisi hyvä ymmärtää, että me ajattelemme, että kukaan ihminen ei ole synnitön. Toki syntiä yritämme välttää, mutta jokainen tässä epäonnistuu, ja siksi tarvitaan anteeksiantoa. Se synti ei yleensä ole mitään sellaista hullua, mistä meitä yhteisönä syytetään. Se voi olla esimerkiksi toiseen ihmiseen mielessä vihastumista - mitään ei välttämättä ulkoisesti tapahdu.
Toki olisin voinut kommentissani korostaa, että on uskovaisia vanhoillislestadiolaisia ja sydämessään uskosta luopuneita vanhoillislestadiolaisia. Lisäksi samassa uskossa olevia on monissa eri maissa, enkä tiedä, onko joissakin paikoissa meistä muita nimityksiä. Oleellista ei ole, millä nimellä meitä täällä kutsutaan tai on ennen kutsuttu, vaan se, missä uskon tilassa kuolemme. Ei kukaan ihminen päätä kohtalomme viimeisellä tuomiolla.
Jos ei aloittaja satu tietämään, niin täällä pyörii paljon lestoja ja siksi SRK:lla on täällä jatkuva päivystys ja todennäköisesti ovat saaneet tänne uitettua myös omia moderaattoreita, jolloin valvonta täysin SRK:n näpeissä. Jos lestoista on positiivinen aloitus tai kommentteja, ilmestyy sen perän välittömästi 7 yläpeukkua. Ilmeisesti SRK:n toimistolla on 7 eri liittymää. Jos taas negatiivinen, häipyy aloitus nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kommentin 110 kirjoittaja tässä:
Ei meidän muiden tarvitse ottaa opiksemme, jos joku toinen vanhoillislestadiolainen tekee syntiä. Emme me ole muiden vanhoillislestadiolaisten teoista vastuussa, pitäkööt kukin itse huolen, että saa syntinsä anteeksi. Muiden olisi hyvä ymmärtää, että me ajattelemme, että kukaan ihminen ei ole synnitön. Toki syntiä yritämme välttää, mutta jokainen tässä epäonnistuu, ja siksi tarvitaan anteeksiantoa. Se synti ei yleensä ole mitään sellaista hullua, mistä meitä yhteisönä syytetään. Se voi olla esimerkiksi toiseen ihmiseen mielessä vihastumista - mitään ei välttämättä ulkoisesti tapahdu.
Toki olisin voinut kommentissani korostaa, että on uskovaisia vanhoillislestadiolaisia ja sydämessään uskosta luopuneita vanhoillislestadiolaisia. Lisäksi samassa uskossa olevia on monissa eri maissa, enkä tiedä, onko joissakin paikoissa meistä muita nimityksiä. Oleellista
Varsin suppeaa ajattelua.
Mulla on äidin puolen suvussa monta vanhoillislestadiolaista. Heitä lapsesta asti nähnyt kun on vierailtu siellä. Hyviltä ihmisiltä vaikuttaneet. Hyväsydämisiä, kouluja käyneet ahkerasti. Vanhemmat lapset hoitaneet nuorempia. Ei pahaa sanottavaa.
Millä Raamatun sivulla mainitaan, että oopperamusiikki on syntiä? Pop? Rock? Tai ylipäänsä TV:n katselu? (Raamattuhan on vanhoillislestadiolaistenkin ykkösopus.)
Mua vaan tuossa Eevan ja Ollen jutussa mietityttää se, kun Eevan paino tippui 10kg raskauspahoinvoinnin takia, kun hän odotti Abelia. Eli 52kg-42 kiloon. Silti jo neljäs lapsi tulossa ja toivovat monta lisää. Moni olisi pitänyt taukoa. Ja Eeva tämän threadsissa itse kertoi.
Pohjanmaalla on kuulemma joku sängynpolttajalahko. Kun sängyssä on tehty huorin, se poltetaan. Sitten ostetaan uusi sänky. Ja huonekalukauppiaat kiittävät.
Niitä sanotaan trolleiksi.