Miksi eläkeläinen voi saada asumistukea omistusasuntoon?
Siis mikä on perustelu tälle, kun työtön tai työssäkäyvä ei voi saada?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 300 euron bruttotuloilla ja 750 euron vuokralla eläkeläinen saa asumistukea 390 euroa.
Samoilla spekseillä työläinen tai työtön saa vain 120 euroa. Reilua? Ja eläkeläiset kehtaavat valittaa köyhyydestään.
Eläkeläiset seisoo ympäri kaupunkia ruokajonoissa.
Takuueläke on 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240 000 leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeiston eläkeläisten äänien kosiskelu seuraavissa vaaleissa. Toivottavasti seuraava hallitus poistaa eläkeläisen asumistuen kokonaan.
Kaikki asumistuet tulisi poistaa,maksakaa itse asumisenne,ei se muille kuulu.
No sitten osa ihmisistä joutuu kadulle. Reilua? En ole huomannut että vuokranantajat olisivat alentaneet vuokria...
Eläkeläisen on vaikea löytää työtä paikatakseen talouttaan. Hänellä voi olla sairauksia jotka estävät työnteon. Ja sinä ap haluat että tämä vanhus elää loppuelämänsä metsässä pressun alla??? Hyi v*ttu että kaltaisesi ihmiset pitäisi viedä saunan taakse ja käyttää sen jälkeen lannoitteena kukkapenkissä. Tämä oli vain minun vaatimaton mielipiteeni mutta älä tule koskaan minulle kasvotusten esittämään sinun mielipiteitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä maata vaivaa leikkausholismi. Kun valtionvarainministeri vilauttelee saksia mullilauma on intona etsimässä leikkauskohteita.
Onneksi, onneksi suomalaiset eivät kuluta, kiitos Urpolle
Työttömät tekevät määräaikaisia töitä.
Se 900 euroo menee jo sairaskuluihin jos olet pienellä eläkkeellä.Huomaa että nämä eläkeläisten kiusaajat ovat mitään tietämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 300 euron bruttotuloilla ja 750 euron vuokralla eläkeläinen saa asumistukea 390 euroa.
Samoilla spekseillä työläinen tai työtön saa vain 120 euroa. Reilua? Ja eläkeläiset kehtaavat valittaa köyhyydestään.
Toi 120 euroa ei ole totta. Tiedän, koska nuo ovat suurinpiirtein tuloni ja sain ensin yleistä asumistukea ja kun lapseni muutti kotoa niin nyt saan eläkkeensaajan asumistukea. Lisäys oli 90 euroa. Sinun esittämäsi 270 euron ero ei taida millään paikkakunnalla olla mahdollinen.
Siinä tapauksessa kelan laskurit valehtelee. Syötä huviksesi nuo lukemat sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeiston eläkeläisten äänien kosiskelu seuraavissa vaaleissa. Toivottavasti seuraava hallitus poistaa eläkeläisen asumistuen kokonaan.
Kaikki asumistuet tulisi poistaa,maksakaa itse asumisenne,ei se muille kuulu.
Koko netti pitäisi poistaa. En halua nähdä kaltaistesi olmien viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Koska eläkeläisiä on paljon ja he äänestävät aktiivisesti, joten kukaan ei uskalla kajota tähän etuuteen.
Suuret ikäluokat äänestää Suomen konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vanhukset ovat kunniakansalaisia. Veljeni kuoli hoitojonoon, kun noita hoidettiin ensin. Serkkuni vammautui peruuttamattomasti, kun ei saanut ajoissa oikeanlaista hoitoa.
Joo,kaikki vaan vanhusten vika.Miksi juuri sinun veljesi oli tärkeämpi?Muistathan ettet itse vie kenenkään paikkaa hoitojonossa?
Kyllä tämä julkisen terveydenhuollon priorisointi on vähän vinksallaan siinä vaiheessa kun eniten resursseja kohdistetaan vanhusväestöön, joka ei enää mitään tuota ja kuolee kuitenkin melko pian.
Ahaa. Sinusta siis vain tuottavalla ihmisellä on ihmisarvo ja muut saa kuolla pois. Ok. Kertoo paljon sinusta. Miten paljon muuten itse tuotat ja miten paljon olet yhteiskunnalta ilmaiseksi saanut?
Vierailija kirjoitti:
Koska eläkeläisiä on paljon ja he äänestävät aktiivisesti, joten kukaan ei uskalla kajota tähän etuuteen.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja eläkeläisten asumistukea saa 202 371 henkilöä. Eli koskettaa vain pientä osaa eläkeläisistäkään.
Jos puhutaan vain omistusasunnossa asuvista asumistuen saajista, heitä oli v. 2024 14 536 kpl (7,2% kaikista saajista). Keskimääräinen asumistuki heille oli 156,48 e/kk ja heidän keskimääräinen tulonsa oli 1303 e/kk.
Yhteensä eläkeläisten asumistukea omistusasuntoihin maksettiin 27,3 milj euroa vuonna 2024. Ei kovin suuri määrä verrattuna kaikkiin asumistukiin, joita maksettiin yhteensä 2377 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai työtön saa 0€ kuten minä. Ja joudun viikoittain kuuntelemaan ja lukemaan miten pieneläkeläiset näkee nälkää 1300-1500€/kk tuloilla. Vois kokeilla tätä 595€/kk tuloilla elämistä niin loppuisi turha kitiseminen.
Tietysti vuosikymmeniä töitä tehnyt ja veroja mskdanut on eri asia kuin tuilla elävä.
Ei ole. Eläkeläinen on aina kirjaimellisesti loiseläjä muiden kustannuksella.
Eläkeläiset on elättäneet sut aiemmin. Nyt on sun vuoro elättää heidät.
Itse röyhkeet kokoomuslaiset ja asuntokeinottelijat ottaa röyhkeitä vuokria laskekaa vuokraa.Tuloista asumiseen menee liian iso osa.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen idea on ollut sitä luotaessa, että se tukee vaan ja vain vähävaraisen vuokra- asumista. On ollut sitten järjetöntä se, että veronmaksajat ovat kustantaneet asukkaiden omaisuuden ylläpitoa ja jopa sen kasvattamista, kun asumistukea alettiin maksaa myös omistusasuntoon. Hyvä, kun vihdoin asumistuki poistuu omistusasujilta.
Jotka joutuvat myymään asunnon sijoittajalle, joka hyötyy vuokra-asujan asumistuesta. Raha pitää saada muutamiin mahdollisimman korkeisiin kasoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset seisoo ympäri kaupunkia ruokajonoissa.
Lihavat eläkeläiset. Miehillä valtavat tynnyrivatsat ja naisilla hehtaaritakamus.
Eivät siis eroa nuoremmista ulkonäön perusteella mitenkään.
Paitsi ovat BMI:n mukaan hoikempia kuin nuoret, koska vanhuksilla on eri BMI-rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko että 980 e eläke riittää elämisen lisäksi asunnon lämmitykseen ja mm. jäteveteen, sähköön? Veroja 40 v. maksanut
Hyvin riittää.
Ehkä jossai perähikiällä. PKS jo pieni yksiö maksaa liki tonnin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisen on vaikea löytää työtä paikatakseen talouttaan. Hänellä voi olla sairauksia jotka estävät työnteon. Ja sinä ap haluat että tämä vanhus elää loppuelämänsä metsässä pressun alla??? Hyi v*ttu että kaltaisesi ihmiset pitäisi viedä saunan taakse ja käyttää sen jälkeen lannoitteena kukkapenkissä. Tämä oli vain minun vaatimaton mielipiteeni mutta älä tule koskaan minulle kasvotusten esittämään sinun mielipiteitäsi.
Hirveintä näissä ap:issa on, että heilläkin on vanhoja sukulaisia, omia vanhempia tai isovanhempia ja setiä ja tätejä. Antaisivat siis omien sukulaistensa kärsiä ja kuolla pois.
Vihree pissis elätti ,voisi lopettaa sen sen elättikoulunsa tuskin saa koskaan töitä.Tekoäly hoitaa paremmin ei kadullaistujat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenhän kaikki pystyivät saamaan asumistukea myös omistusasuntoon. Yleinen asumistuki ja opiskelijoiden asumislisä on jo ehditty uudistaa. Eläkeläisten asumistuki uudistuu ensi vuonna.
Täyttä sontaa. Olen asunut omistusasunnossa 30 vuotta enkä ole koskaan saanut euroakaan asumistukea. En ole hakenutkaan. Jos olisin hakenut, en olisi saanut. Mistä teitä tyhjäpäitä oikein sikiää?
Ei kai nyt ihan täyttä sontaa sentään. Yritin kirjoittaa nopesti ja lyhyesti, väärinymmärryksen mahdollisuus näköjään tuli. Mutta siis ennen oli muillakin kuin eläkeläisillä mahdollisuus, jos muut kriteerit täyttyivät, saada asumistukea myös omistusasuntoon. En minäkään ole saanut enkä hakenut.
Kaikki asumistuet poistettava, jokainen asukoon varojensa mukaan itse maksaen asumiskustannukset. Niin olen minäkin tehnyt koko elämäni ajan, välillä murjuissa asuen ja välillä paremmin.