:))))KESÄKUISTEN loppuviikkoa:)))))
Alotetaan uusi pino kun meni puol tuntia alkuviikon pinoa lukiessa, kiitos runsaiden viestien:)
Täällä ollaan huonolla omallatunnolla saikulla. Ihan syystä olen saikulla mutta kun oon niin himskatin tunnollinen että ärsyttää itseäkin! Töitä mulla ois enää tämä ja ens viikko ennen ä-loman alkua. Lähdin eilen kesken päivän kun oli niin huono olo ja vaan niin poikki. Soittivat sitten juuri kotimatkalla sairaalasta johon sain lähetteen viimeks neuvolasta kasvukontrolliin. (Sf-mitta menee alakäyrää.) Aika on jo tänään klo 12.30. Joten turhaan ajelen töihin toiseen suuntaan 30km ja sitten toiseen suuntaan 50km sairaalaan. Toivotaan et siellä masussa on kuitenkin kaikki ok ja sukupuolestakin olisi kiva saada varmuutta. Viime ultra olikin rakenneultra eli siitä on niiiin kauan. Palailen iltapäivästä sen suhteen.
Gallupit:
-Itse käyn aika harvoin vessassa yöllä, toisinaan jos esikko (3v) herää ja meen kattomaan sitä niin voin käydä samalla. Muuten kyllä heräilen, vaihdan kylkeä vain herätäkseni taas kohta selälläni. Se ei oo enää niin mukavin asento nukkua. ..
-Meidän 3v2kk on päiväkodissa enää ens viikon, sitten samalla kun mulla alkaa ä-loma niin sekin jää mun kanssa kotiin. Jotenkin aika luonnolliselta aluksi tuntunut valinta on nyt alkanut vähä huolestuttaa miten keksin ja jaksan väsätä sille ohjelmaa koko ajan...
Tänään annoin sen nukkua niin kauan kuin nukutti (kasiin) kun yleensä herätään 6.30 ja vein sitten hoitoon. Vähän huonolla omallatunnolla tulin takas yksin kotiin...Mutta ohjelmaa olisi enemmän kuin jaksaisi ajatella: pyykin pesua, silitystä, siivousta, kaappien järkkäilyä, äippäpolilla käynti, ruuan laitto, autolle pitäisi saada huolto jne.
Uusi kysely:
Missä vaiheessa teillä on varusteluiden hankinta ja laitto?
Mä oon kehitellyt itselleni ihan OIKEEN stressin siitä mitä kaikkea pitäisi hankkia mutta ei löydy sopivaa/ei saa aikaiseksi/ei osaa tehdä päätöstä mikä olisi paras. Eli puutoslistalla: pinnasänky, vaunut+seisomateline, auton turvakaukalo, sitteri, imetystyyny, kantoliina. Vaatteita on jonkun verran mutta niitäkin pitäisi hankkia lisää. Lisäksi kaikkee pienempää hoitotarviketta...
Apua, lohduttakaa et olen normaali kun mies ei ymmärrä mun panikointia!
Kommentit (19)
En ookkaan taas aikoihin kirjotellu tänne, enkä oo käyny lukemassakaan, kumma kyllä, vaikka kotona ollaan, mut kaikkea puuhaa sitä onkin.
Eli vuosilomilla olen vielä huomisen ja pe aamuna on lääkäri jolta haen pe-ti sairaslomaa ja ke alkaa mamaloma.
Mulla on joka ilta ja päivä sellanen olo, että lähtö tulee hetkenä minä hyvänsä. Nytkin hetkin sitten lorahti oikein kunnolla jtn tuolta alavärkistä..
Lorahteleeko teillä muilla?
Ja sitten tota alapäätä vihloo ja juilii emättimen/kohdunsuun kohdalla, ihan kun puukolla viilleltäs, tunnen kuinka turvonnut se on..onko se merkki mistään?
Mulla on ens ti neuvolalääkäri ja ihmettelen jos mtn ei ole tapahtunut siellä..
Eilenkin illalla supisteli 5-6 kertaa tunnissa, eli alle 15min välein säännöllisesti..
Mää vaan en ole kovin herkkä soitteleen yhtään mihkään ja kipukynnyskin on suht korkea, etten osaa päätellä suppareista onko nää nyt kipeitä vai ei..uskon että jollekin ne sattuis.
Viime vkolla tuli vessan käynnin yhteydessä sellanen hiukan verinen lima..? ei tullut kun sen kerran paperiin, eli mikään ei siis vuoda ainakaan.
Onko kellään kokemusta tällasista jutuista, jotka on jo kokeneita konkareita, itselläni kun tämä on ensimmäinen...?
Ketjun aloittaja (nollaneljä?) kyseli hankinnoista. Me ollaan hankittu jo lähes kaikki. Itkuhälytin ja kosteuspyyhkeet puuttuu =) Nyt olen pessyt kaikki vaatteetkin jo, osa on vielä silittämättä kaappiin. Sänkykin on valmiina, petivaatteet ei nyt vielä kuitenkaan.
Aloin jo hiukan pakkaan sairaala kassiakin, kun joku niin kehotti...
Eilen keittelin noita paria pulloa ja tuttia ja rintapumppua ym..
Joku voi tosiaan ihmetellä siellä, että NYT JO..mutta mun tilanteessa on sellanenkin juttu, että jos ens vkolla todetaan ettei mahdu kunnolla syntyyn, niin vaadin käynnistystä rv 38 (nyt loppuu kohta rv 34) että vältytään leikkaukselta, kun mun iho tekee keloidi arpea, eli ei parannu..iho ei anna käskyä lopettaa arpikudoksen tekoa ja niistä jää arkoja, punasia tosi leveitä ja paksuja arpia..olisin yhtä arpea koko ihminen =(
Täytyy vissiin käydä vähän lueskelemassa teidän alkuvkon juttuja niin olisin hiukan perillä teidän muidenkin voinnista =)
Ihanaa ja aurinkoista päivää teille kaikille!!
-S
Hei kaikki kesäkuiset :)
On ollut ilo lukea teidän juttujanne ja nyt kesälomalaisena ehdin joka pv jopa vilkaista konetta :) Töissä on ollut niin kova tahti, etten ole ehtinyt oikein mitään.. Edes hankkimaan vaunuja tms. Onneksi sentään jotain on matkan varrella tullut hankittua. Teiltä olenkin saanut hyviä vinkkejä, mitä kannattaa hankkia - kiitos!!
Mulla on esikoinen tulossa ja raskaus mennyt todella hyvin. La 22.6., joten matkaa on vielä. Ainoat harmit ovat liittyneet yöheräilyihin ja yskimiseen; kurkkutulehduksia ollut muutama viime syksystä. Vauva on kovilla masussa..
Iloista oloa kaikille toivotellen :)
Mami37 rv 30+5
Mä laitan pikaisesti tähän linkin edelliseen keskustelupinoon, jotta tää tulis eka sivulle: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10075999&p=2&tmode=1&smod…
Jatkan hetken päästä!
-satu-
Meillä oli aamulla neuvola ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että mun pitää jäädä saikulle loppuajaksi. Eli pari viikkoahan mulla ois ollu vielä töitä jäljellä. Nuo mun kävellessä tulevat supistukset ja vihlonta alapäässä ([b]Stinna[/b]llahan oli tätä myös) oli hänen mielestään sellaisia oireita, että parempi kotiin. Tää on ihmeellistä tää perussuomalainen tunnollisuus kun tuntuu niin lusmulta jäädä nyt jo sit pois töistä :-/...
Sain lääkäriajan tuonne puolilta päivin, että katsotaan kohdunsuun tilanne ja lääkäri voi kirjoittaa sen saikun. Tuun kirjoitteleen sit iltapäivällä mikä oli tilanne. Vaikea kuitenkaan uskoa, että mitään kummempaa ois tapahtunut, kun viimeksikin meni täysin hyvin loppuun saakka.
Muut neuvolakuulumiset:
- paineet pikkuisen korkealla 130/84
- pissa puhdas
- painoa kahdessa viikossa lisää 300g (nyt +4kg lähtöön)
- SF-mitta 30 (kasvanut 2cm kahdessa viikossa)
- vauva edelleen raivotarjonnassa - majailee vasemmalla puolella masua
Jaahas mies haluaa koneensa. Tuun kirjoitteleen lisää iltapäivällä!
-satu ja sintti rv32+4
Edellinen pino menikin niin pitkäksi, että hyvä aloittaa uusi:)
Edellisessä pinossa joku kyseli mihin laittaa isommat lapset, jotka ei kuitenkaan ole vielä menossa kouluun.
Minulla on kotona kesällä täyttävä 4.vuotias poika, joka toivon mukaan aloittaa kerhon syksyllä. Isommat sisarukset ovat koulussa, ensisyksynä neiti kolmosluokalla ja poika nelosella.
En ole kuopusta hakenut seurakunnan kerhoon, vaan meillä Espoossa järjestetään päiväkerhoja päiväkodin tiloissa. Oli ihan uusi tieto minulle, kun nettiä selasin. Se olisi kolme kertaa viikossa/kolme tuntia kerrallaan. Tekisi ihan hyvää kuopukselle, kun on tähän asti ollut ihan vaan kotona.
Hankinnoista: Meillä on pinnasänky koottuna makuuhuoneessamme. Vaatteita olen jonkin verran ostellut. Muutaman tutin ja pari vesipulloa. Paketin vaippoja vauvalle ja talkkipurkin. Niin ja itkuhälytinkin on. Sain sen eräältä kaverilta. Koskaan aikaisemmin ei minulla olekaan sellaista ollut.
Isommat ostokset ovat siis vielä tekemättä: Vaunut, sitteri, turvaistuin.
HUomenna olisi sitten minulla sokerirasituskoe. No, se on ikävä paha, joka pitää käydä läpi. Joka raskaudessa olen sen joutunut tekemään ja joka kerta se on ollut puhdas. Mutta neuvolatädin mieliksi pitää mennä. Ja eihän sitä koskaan tiedä, jos juuri nyt sattuukin jotain olemaan.
Yöllä vessassa ravaamisesta: Viime yön taas vaihteeksi nukuin koiranunta. Juuri kun saa jotenkin unen päästä kiinni, joudun lähtemään vessaan... sama juttu on tosin päivälläkin. Kerkeän vessaan... menee noin 15-30min ja taas uudelleen vessaan. Täytyy sanoa että todella raivostuttaaaa...
Mutta, nyt lähden hakemaan neitiä koulusta kotiin...
Hauskaa loppuviikkoa ja aurinkoista sellaista (toivottavasti)
T: Kiisseli ja masuasukki 30+3
Varusteet
vaatteet on kaapissa pestynä ja järjesteltynä. Pieniä hankintoja kuten pumpulit, topsit, rasvat, pesuaineet on vielä ostamatta. Tutit ja pullot on ostettu ja kaapissa paketissa. Rintakumit ok, mutta liivinsuojia pitää vielä hommata. Imetysliivit ostin viime viikolla valmiiks, kun pitää ne varmaan sairaalaan ottaa.. jos jostain alkais maitoo tuleen??? aikasemmin ei oikein oo ottanut tulta alleen.
Rintapumpun kanssa oon vielä kahdenvaiheilla ostanko vaiko enkö? Sänky mulle tulee tosiaan sieltä amerikasta (nyt ollu 3 vko matkalla ja 6 vko on sen max.) Eilen kyllä laitoin kopan valmiiksi kun piti saada vaatehuoneeseen tilaa. Hoitopöydän tilasin Hobbyhallista.. ja alustan pesin siihen eilen..
Mulla on kanssa pää jotenkin tyhjä noitten tavaroitten kanssa.. vaikka jo kolmas sintti tulossa niin ihan ÖÖ:nä oon koko akka!!
Meillä ei sitteriä oo, mutta keinu on tokasta tuolla kaapissa ja sekin siis toiminta valmiudessa. Ajattelin ostaa/tilata tuolta kultapienestä sellasen säkkituolin mikä ajaa vauvalla sitteriä ja isommalle sit ihan sellanen " tuoli" .. on norm. sitteriä pitkäikäsempi.
Vessavierailusta
Mulla saattaa mennä yö 1 käynnillä tai sit 3:lla. Riippuu täysin kuinka hyvin nukun..
olikohan vielä jotain...
( . )
Mulla polvi leikattu 2 vuotta sitten kun siinä oli mennyt kierukka (irti) ja sit revenny eturistiside.. no se pettää aikaajoin alta ja eilen sit kun suutuspäissäni yritin poikien leluja siivota ja muuta niin se sit petti taas.. tipahdin lattialle ja löin käteni jotenkin norm. lujempaa maahan (ilm. kynnykseen) ja tohon ranteeseen just valtimon kohdalle tuli patti ja se mustu eli verenpurkauma... koko illan panikoin että kun siinä kumminkin menee iso suoni niin jos tosta hyytymästä lähteekin joku tukos kulkeutuun eteenpäin niin jos en aamulla herääkkään.. oli pakko soittaa ensiapuun sit kymmenen jälkeen kun vaivas niin paljon ja sattu koko käteen (saunan jälkeen tosin).. en kyllä lähtenyt näytille sinne.. sit aamuks nakitin miehen vielä soittaan mulle että oonko heränny unesta vaiko onko pumppu lyöny tyhjää.. kyllä sitä ihminen kaikkee houruaa hormooneissaa..
mani ja purri 32+6
Aivan ihana auringonpaiste länsi-rannikolla!
Mulla tyttö hoidos joten pääsin nauttimaan auringosta lenkille.
Tein just iltaruuan valmiiks niin taidan ottaa kyl levon kannalta loppupäivän..Iltapäivisin väsyttää sikana.
Vessakäynneistä oli kyselyä.Herään yöllä kerran vessaan-yleensä.Toki on öitä että joudun käydä toisenki kerran ja pari kerta olen kokenu senki ihmeen ettei ole kertakaan tarvinnu nousta.
Hankinnoista sen verran että meillä on esikoiselta talles kaikki,tutteja ja tuttipulloja aion ostaa ja tietty vaipat,rasvat yms.Ehkä jotai vaatetta ostan ja sitte syntymän jälkeen täytynee hankkia enempi vaatetta jos tulokas on eri sukupuolta kuin eka..Vielä en ole ostanu mitää..Alkais tehä jo mieli ostella mut meiän kaupungis on tosi surkeet valikoimat
joten ootan sinne asti ku menen synnytystapa-arvioon,se on 100 km päässä ja paljon isommas kaupungis.
Äippäpakkaus tulee parin viikon kuluttua,jännä nähdä tuleeko 06 vai 07 mallia..
Mut ny sänkyyn hetkeks,moi!
-Tessa-
tätä työpäivää, pakko tulla " huilimaan" välillä näitten mammajuttujen pariin, pääsähän ne kuitenkin kokoajan pyörii, vaikka suoritettavana olisi jotain ihan muuta:/
Tarvikeosastolla minulle on käynyt onnenkantamoinen: Isosisko kun juuri muutti perheineen ulkomaille ja jätti koko vauvantarvikevarastonsa mulle perinnöksi, settiin kuuluu käytännössä aivan kaikki pullosta pöytään ja vaateista sänkyyn. Eli nyt vain sitten pitkä hakureissu täältä Helsingistä Pohjois.Karjalaan, missä nuo varusteet vanhempien luona on varastossa. Muuttokuorma haetaan tulokkaalle:)
Kääntyily ja mynstäys käy kovasti tuolla masussa. Pitänee käydä vielä vaakatasompaan asentoon tähän koneen ääreen. onneksi on työ tuolissa tämmöinen kallistuva, korkea selkänoja... Vastalausetta tulee heti nyrkkeilyn merkeissä tai kantapäinä kylkiluiden alle jos yritää istua etukenossa.
Ei ole onneksi itelläni vielä alkanut öinen vessassa ravaaminen, hyvin nukkusin JOS ei olisi niitä tuhannentulimmaisen lonkkakipuja. Muutaman kerran yössä kun herää ihan törkeään, pakottavaan kipuun lonkassa. Semmoinen krampin tapainen joka säteilee pahimmillaan polveen saakka. Aina sama lonkka ja ai kun tekee kipeää. Eikä siihen muuta oikein voi kuin vaihtaa asentoa, joka oikeastaan vain aiheuttaa hetken kuluttua uuden krampin.
Oliko joku syönyt vastaaviin magnesiumia? se voisi auttaakin:/ jalkojen välissä kun on jo tyynyjä koko pino, jota sitten siirtelen välillä ristiselänkin alle tai kyljen alle tai... menee aina muutama hetki yöstä puuhastellessa asennonvaihtoa kun pönkkään itseäni tyynyillä ja avomiehellä asentoon, missä olisi edes hetken hyvä olla... onneksi toisella on hyvät unen lahjat, niin ei häiriydy pomppimisistani
No mutta, nyt tulee jo niin pitkä viesti, että ei mitään rajaa. Takaisin työntouhuun sitten vaan....
Maarula 31+2
Aikast mukava päivä ollut tänään. Yöllä ei esikoinen herättänyt, vasta puol kuuden aikaan piti käydä katsomassa ja samalla vessassa ja poitsu nukkui lopulta melkein kahdeksaan! Luksusta tällaiset yöt... Jos ei lonkat olis niin törkeen kipeet öisin, niin voisin jopa väittää nukkuneeni hyvin!
Ulkoiltiin poitsun kanssa tunti ja sen jälkeen leivoin korvapuusteja ja sämpylöitä, nam...nyt onkin maha entistä pulleempi : P
Alkoi ihan paniikki iskeä, kun jo niin monet on laittanu tavarat valmiiksi vauvalle. Meillä on vauvanhuoneen maalaus vielä kesken, joten en ole viitsinyt pestä vaatteita, koota pinnistä jne. Laitan sitte valmiiseen huoneeseen. Aluks vauveli nukkuu kuitenkin äippäpakkauksen laatikossa meidän sängyn vieressä ja varmaan viettää tissillä puolet yöstä...
Kävin lueskelemassa huhtikuisten pinoa aikani kuluksi (esikko päikkäreillä) ja on siellä vaan monella jännät paikat, syntyneitäkin oli jo paljon. Me kesäsiskot tullaan pian perässä!!!
Eipä nyt enempää turinoita tällä kertaa ja tervetuloa pinoutumaan uudetkin.
T. miitu rv 33+5
kävin eilen lenkillä, eikä vuotanut eikä koskenut!!!!!!!!!
tänään sisätautilääkäri sanoi et kannattaa ottaa iisisti, mut kyllä kävellä saa.
pissagallup;mä olen megapissaaja,viime yönä tunnin sisään 3 kertaa, mä käyn 3-6 kertaa yössä pissalla,et repikää siitä!!!!!!!!!!
ja miitu, älä panikoi, mä en ole kans laittanut yhtään mitään vauvalle valmiiksi,en pessyt en ostanut mitään. eipä meillä itseasiassa oo edes kaappia vauvalle!!! kai mä tossa ens kuussa ostan vaipat valmiiksi..ja pesasen noi vaatteet, no olis eka se kaappi mihin ne laittaa...rasvoja ja talkkeja on hyllyt täynnä. tutteja ja pari pulloa pitää ostaa ja apteekista muutama juttunen. en jaksa stressata noitten kans, eihän tässä mikään kiire vielä ole;))))
Kumma juttu,tai hyvä vaan, ettei kukaan kesäkuinen ole vielä synnyttänyt. Monessa ketjussa on vähintään yksi keskonen.eipä se mikään saavutus ole, mut ajattelin vaan. Minä itsestäni tiedän et yliajalle menee ihan kevyesti, sen takia en ota paineita kamojen laitostakaan. kunhan nyt ennen juhannusta pungertaa ittensä ulos mahasta.
sisätautilääkäri kysy multa ekana tänään et vieläkös sitä ollaan raskaana, kun on niin pieni maha kuulemma...
kuumetta rv 32+2
Onpas mukavaa, kun tämä kesäkuisten kirjoittelu on näin vilkastunut! Ja tervetuloa uudetkin kirjoittajat, mukaan mahtuu varmasti!
Soitin eilen tuonne seurakunnan lapsityöhön ja siellä otettiinkin ilmoittautuminen ensi talven päiväkerhoihin vastaa. eli nyt on ainakin joku juttu sille meidän 5veelle. Joku liikuntaharrastus, jumppa tms voisi myös olla mukava juttu.
Kiinan-pöpö, mitä lääkäri sanoi??
Stinna ja joku muukin: Mulla lorahtelee välillä myös. Pidän sitä kyllä vetisenä valkovuotona, joka on välillä aika runsastakin. Joka raskaudessa mulla on sitä ollut ja mieskin jo muisti, että eikös tuo ole tuttu juttu. :-) Mutta joka tapauksessa, kyllä se vuoto joskus kastelee housut ihan kunnolla. Multa otettiin muuten hiivanäytekin sen takia, mutta tulehdusta ei kuitenkaan ollu.
Cana: Aika hurjilta kuulostaa nuo sun työpäivät! jos sä vielä yhtään väsyt, niin kannattaisi vähän löysätä? Ettei sattuisi mitään?
Nyt on sitten koneellinen vauvan vaatteita pesty. On se jotenkin niin jännä tunne ja olo. Tuijoteltiin hetki miehen kanssa kuivaustelinettä, joka oli täynnä pientä pyykkiä kuivumassa. :-) Ihan se sanattomaksi sai. Muuten, silitättekö te vauvan vaatteet? Mä olen aikasemmilla kerroilla silittänyt, mutta nyt ajattelin, että tarvitsisiko sitä tehdä..
Kylläpä kello rientää, pitää mennä laittamaan ranskikset uuniin. Ajattelin päästä helpolla tänään ruuan kanssa, ranskalaisia ja kalapuikkoja. :-)
miira 32+5
Tunnin päästä kurvaa jätskiauto pihaan ja sitä tässä tylsistyneenä odottelen..
Valkovuoto/vuoto
Täällä kanssa valuttaa koko ajan. Neuvolassa sanottiin vaan että jos ei haise silille tai kutia tai muuten oireile niin ei oo vält. mitään.. eikä kyllä oireile. Ei kiva tunne, mutta tuleehan noi kalsarit muutenkin vaidettua päivittäin ellei kakskin kertaa.. Aika vetistä vielä kaikenlisäks ja aikasemmin miettinyt että voisko olla vettä, mutta nyt kokeneempana tiedän ettei se sitä oo...
vaatteiden silittäminen
Aikasemmin (esikoiselle) silitin vauvanvaatteet, mutta turhaks tuo osottautui.. nyt siis pesen ihan norm. huuhteluaineen kanssa (tosin pienemmällä annostuksella) joka on allergia jotain plaa plaa..
Noista hankinnoista vielä että
Kuinka tarpeelliseks ootte kokenu itkuhälyttimen?
Ostaisko vaiko eikö?? Vanhemmat lapset kun on ollu talvivauvoja niin niitä ei oo ulkona nukuteltu muuten kun vaan kävelyn ja ulkoilun ajan. Nyt kun asutaan rt ja kesä niin olisko sellanen vekotin tarpeen??????????????????????
Toinen on sit se kantoliina.. kannattaako satsata?
Meillä on kyllä kantoreppu babybjörnin, mutta tosi vähän käytetty pojilla.. en oikein tykänny.. rasittaa vauvan selkää koko ajan olla pystyssä.
Pitäis mennä varmaan herättämään, kun on vetänyt nyt yli 3 h päiväunia... en pane toki pahakseni pientä lepohetkeä päivällä.
PIkaisesti vastaan:
Itkuhälytin oli meillä ehdoton hankinta, kun esikko nukkui päiväunet vaunuissa tässä rivitaloasuntomme pihassa. Sisällä itkuhälytintä en ole tarvinnut, kun ei tää asunto niin iso ole, etteikö itku kuuluisi. Vaikka itkuhäläri oli ulkona, kyllä sitä tuli aina välillä tsekattua ovenraosta, että vaavin hengitys kuuluu. Mutta hyvin hälyytti, kun neiti heräsi.
Tarvikkeista: meinaa paniikkia painaa päälle myös täällä, kun en ole laittanut vielä rikkaa ristiin. tai no, lipasto hankittiin, mutta sitä vielä tuuletellaan. Ja olen tuplavaunutkin kyllä ostanut ja sitterikin on sukulaisilta tiedossa. Vaatteitakin olen muutaman ostanut, mutta en ole vielä mitään pessyt. Eli kyllähän tässä jotain on tullut tehtyä, mutta kun esikolta on kaikkea tallessa, niin ei ole tarvinnut vielä hötkyillä. Vaippoja pitäis tosiaan myös muistaa hankkia. TUULIAkos se laittoi joskus viime viikolla muistilistaa sairaalakassiin, löytyykö se jostain täältä pinosta vielä? Ei jaksais ite alkaa miettiä.
Omaa napaa: ummetus alkaa vaivata täällä, eilen vedin purkin Bonan luumusosetta ja tänään join kupin kahvia vauhdittaakseni asiaa. Kyllä sieltä papanoita tulee, mutta niitäkin saa pukertaa ihan maha kippurassa. Hmmm.... raskauden iloja. onko muilla vastaavaa?? Kuitua vaan nassuun ja liikuntakin auttais, jos ehtis jossain välissä. Ehkää lähdetään esikon kanssa pyörä/kävelylenkille (siis hän pyöräilee ja minä kävelen).
Nyt menen herättämään unikeon, muuten ei häntä saa illalla nukkumaan ihmisten aikoihin...
Sairaslomanhan se lääkäri kirjoitti äippävapaan alkuun saakka. Eipä mulla enää kauan töitä oliskaan ollut (virallinen vapaa alkaa 4.5.). Kohdunsuu oli kuitenkin kiinni ja kohdunkaula 3cm eli hyvä niin! Toivottavasti pääsen vielä levon ansiosta liikkumaan jotenkuten ennen h-hetkeä. Nyt pitäis sit vaan malttaa levätä jonkin aikaa...
Tuntuu kurjalta kun tää mun " uraputki" tässä raskauksien välissä tyssähti näin :-(, mutta nyt tämä vauva on tärkein ja voin alkaa oikeasti keskittymään siihen!
Valkovuodosta: mulla oli kans sellasta lorahtelevaa, runsasta valkovuotoa, mutta ei kutissu eikä haissut. Neuvolasta laitto mut hiivatulehdustestiin ja sehän mulla sit oli. Itse en yhtään tuota osannut edes epäillä kun ei ollu muita oireita. Lääkkeen otin vasta sunnuntaina, joten vielä en tiedä tarkkaan loppuiko se vuoto, mutta aika hyvältä vaikuttaa.
Me käytiin tänään katsomassa yhtä päiväkotia, josta tarjottiin meidän esikoiselle (2v2kk) hoitopaikkaa syksyksi. Meinataan laittaa tyttö sinne sellaisilla sopimuspäivillä eli hän on hoidossa tod.näk. 2pv viikossa. Oon kuitenki ajatellu, että jos tämä vauva onkin todella helppo tapaus niin tuskin raaskin viedä tyttöä hoitoon. Toisaalta saishan sitä sit viettää laatuaikaa vauvan kanssa kahden kesken parina päivänä viikossa - vois sekin olla hyvä ajatus kaikkien kannalta. Katsotaan sit syksyllä tilannetta. Helpompi on kuitenkin perua tuo paikka, entä kuin saada sellainen lyhyellä varoitusajalla.
Jotain muutakin piti vielä kommentoida, mutta raskausdementia iski tännekin...
-satu-
Oikein kiva kun tänne on tullut uusia kirjoittelijoita; tervetuloa vaan mukaan odotuksen loppumetreille, :)!!
ON; Täällä olo edelleen melko hyvä, mahan kokokaan ei vielä ainakaan toistaiseksi ahdista, paitsi kenkien laitossa vähän.. Väsymys on kyllä selvästi lisääntynyt ja on ajoittain aikamoista. Kaiholla muistelen vaan sitä kun nukuin esikoista odottaessa ja saikulla ollessa jatkuvasti täysiä kellonympäryksiä plus vielä päikkärit siihen päälle.. Huah! Nyt touhukkaan taaperon kanssa ei moisesta ole tietoakaan, vaikka onhan elämä hänen kanssaan muuten ihanaa. Näillä näkymin hän muuten jatkaa ihan kotihoidossa vauvan synnyttyäkin.
HANKINNOISTA; Mäkin pähkäilen täällä vielä itkuhälyyttimen kanssa, eli hankkiako vai eikö. Toinen kysymysmerkki on sellainen valmiskapalo joka vähän kuumottais.. Onko kellään sellasesta kokemusta? Joku kyseli myös kantoliinan tarpeellisuudesta. Mun mielestä on ollut aivan loistava juttu, joskin tuo baby björnin kantoreppukin oli esikoisella tosi kovassa käytössä, ja luulen että tulee olemaan nyt tämän tulokkaankin kanssa. Ainakin esikoinen viihty ihan hirveän hyvin ja se helpotti elämää kovasti, kun meinaan tuo esikko ei ollu sellanen joka yksin olis maassa viihtynyt juuri lainkaan.. Muuten mulla on kyllä aika hyvin kaikki jo valmiina. En oikein oo uskaltanu luottaa siihen että meis täysaikaseks ja toisaalta oon tyyppinä sellainen että hermostus iskee heti jos asiat on keskeneräsiä..
PISSA-GALLUP; Musta tuntuu et päivisin ravaan ihan koko ajan, öisin 1-2 kertaa toistaseks. Päivisin tuntuu et heti alkaa rakkoa painaa tosi inhasti alamahalla jos siellä vähänki tavaraa.. Taitaa siis vauvan pää siinä aika tehokkaasti rakkoa painamassa.. Jaksamista vaan niille joilla öisin vielä enempi vessareissuja..
LORAHTELUSTA; Viime raskaudessa hermoilin koko ajan sitä et mistä sen nyt sit voi tietää jos lapsivesi menee lorahdellen.. Päätin sit vaan luottaa siihen että jos lapsivesi lorahtelee ni sitä vettä tulee sit niin paljo et kyl eron valkovuotoon huomaa.. Nytkin valkovuoto runsaampaa, mut koetan ottaa rennosti. Kuulunee raskauteen eikä ees välttämättä oo mikään merkki hiivasta tms..
Jeps. Eipä kai muuta. Tsemiä saikulle jääneille! Tekee varmaan ihan hyvää jokatapauksessa muutaman viikon lisä äippälomaan ni ehtii kunnolla levätä ja rakentaa pesää ennen synnytystä, :)!
Päivikk11 rv 32+4
Jos nyt ensin vastailisin noihin kyselyihin (kirjoitin oikein paperille ylös et mihin pitää kommentoida :D).
Eli tarvikehankinnoista sen verran, että ei meilläkään ole vielä mitään uutta ostettuna. Ennestään löytyy vaunut, pinnasänky (uuden patjan ajattelin ostaa kyllä siihen), itkuhälytin (jota ei ole juurikaan käytetty, mut katsotaan miten nyt kun asutaan okt:ssa) ja muutama pieni vauvan vaate. Vielä pitäisi ostaa turvakaukalo (gracon uutta logico s:ää olen ajatellut, mahtuu kolmanneksi taakse), pari pientä vaatekertaa ja tietty noi vaipat, tuttipullot yms. pikkutavarat. Hoitopöydän ostin naapurilta ja jos sen pikkuhiljaa saisin meille asti, niin sit voisi alkaa täytellä sitä. Tänään just kattelin vanhoja vauvan vaatteita et mitä löytyy. Tytölle olis paljon, mutku mä niin odotan nyt sitä poikaa et saa nähdä kuinka käy.. Tietty tyttö on yhtä tervetullut, mutta silti..
Luotan siihen et sit kun jään kotiin kolmen viikon kuluttua ehdin kaikki. Toisaalta nyt pikkuhiljaa on alkanut tehdä mieli alkaa laittaa vauvan tavaroita, mut toisaalta en viitsi vielä stressata aiheella. Hiljaa hyvä tulee ;) Enkä muuten silitä vauvan vaatteita, muutkin vaatteet on vähällä silityksellä koska en ole koskaan jaksanut aiheesta niin innostua. Oikeastaan vain pakon edessä silitän.
Meillä isommat lapset jää kotiin kun mäkin jään. Kerhoon sit syksyllä. Mietin eka et jos olis pitäny toukokuun loppuun lapset hoidossa mut nyt likoilta loppuu hoitopäivät ku mä jään kotiin, ajattelin etten jaksa sit aamuisin kävellen välttämättä niitä roudata hoitoon ja sit taas takas kotiin. Mennään mieluummin omaan tahtiin kotona ja totutellaan uuteen arkeen.
Vessakäyntejäkään en joka yö harrasta, ja se yks kerta on tähän asti riittänyt. Mut en tiedä vaikuttaisko tuo asukin istuma-asento kenties siihenkin? Siis ettei paina esim. virtsarakkoa niin kovin kun " oikeinpäin" ollessaan. Muutenkin toisaalta tuntuu et olo on helpompi ku tyttöjä odottaessa. Onko teillä muilla kokemusta tosta perätilasta? Siis että onko helpompi olla kun vauveli istuu? Toisaalta mietin et miten oma työ, jossa on aikapaljon istumista vaikuttaa mahdolliseen lonkkaluksaatioon tms. Siis että joutuuko perätilassa oleva vauva istumaan enemmän kippurassa jos mä istun? Ku ei tätä oikein vielä tajunnu neuvolassa ja nyt on sit hirveesti ajatuksia et mitä jos tää ei käännykään ja joudutaan leikkaamaan ja kenties lastoittamaan lonkat jne. jne.
No mutta, taitaa tulla jo niin paljon, että paras antaa tilaa muillekin. Mukavaa loppuviikkoa!!
-sykkis ja v-v 31+5(köhän nyt oli)
Olipas taas pinolla mittaa, mikä on toki vaan ja ainoastaan mukavaa.:)))
Tervetuloa minunkin puolestani uusille odottajille!
Ja jos sitten yrittäisi muistaa jotain kommentoida..
Tarvikkeista/hankinnoista: Meillä on suurin piirtein kaikki suuremmat hankinnat jo valmiina esikoiselta ja nytten tämän raskauden aikana on uutta hankittuna auton turvakaukalo ja itkuhälytin. Itkuhälytintä ei meilläkään esikoisella ollut, kun asuttiin kerrostalo kaksiossa keskustassa niin siinnä ei paljon hälyttimellä tehnyt mitään, mutta nytten kun neliöitä on enemmän ja pystyy vauvaa ulkonakin nukuttamaan niin ostin hälyttimen. Löysin sen käytettynä, mutta priimana 15e sieltä viime viikonlopun kirpparilta. Olen oikein tyytyväinen löytööni. Vielä harkinnassa tuplavaunut ja kantoliina, mutta niitä katsellaan sitten mahdollisesti vasta tarpeen tullen vauvan synnyttyä. Niin ja melkein kaikki pikku tarvikkeet on vielä ostamatta.
Mitään en ole pessyt tai laittanut vielä valmiiksi vauvalle, kun on vielä se muuttokin, mutta heti toukokuussa alan rakentamaan pesää vauvaa varten. Meidän vauvan ensisänky ja hoitopöytäkin on vielä lainassa ystävä perheillä ja nekin saadaan takaisin vasta toukokuussa. Sairaalakassia en ole etes ehtinyt miettiä saati kasailla. Eli hyvin on kaikki vauva valmistelut vielä alku tekijöissään täälläkin, mutta lasken tuon toukokuun varaan niin saattaahan se olla, että vaikka vielä juhannuksena täällä kärvistelen mahani kanssa.
Vessa G:hen vastasinkin jo eilen, että en yleensä käy kertaakaan vessassa koko yön aikana.
Lorahtelusta: Mullakin on muuttunut valkovuoto tosi runsaaksi ja juoksevaksi ja samalla tavalla kävi esikoista odottaessakin. Ja pari kertaa kävin esikoista odottaessani polillakin tarkastuttamassa tilanteen. Mullahan muuten lapsivesi oli sitten, kun se meni niin ihan veristä ja se meni mulla saikun suihkussa ja levisi tietysti suihkun mukana pitkin sitä pesuhuoneen lattiaa. Ja voitte uskoa, että ensikertalaisena säikähdin ihan hullun lailla sitä veren tuloa, kun olin aina kuullut ja lukenut täältä, että lapsivesi on kirkasta tai vaaleanpunaista väriltään ja minulla se oli tosiaan ihan veristä. Olin hysteerinen, kun kätilö ryntäsi sinne suihkuun ja selitti minulle, että se veri tulee kohdunsuulta ja ei ole sen kummemmin mitään hätää. Ei ole koskaan muuten tullut kysyttyä sen tarkemmin keneltäkään, että mistä se kohdunsuun vuotaminen johtui.
Oma napa voi ihan hyvin. Olo on tosi hankala, kankea ja raskas, mutta kuulunee asiaan. Vauva liikkuu tosi paljon ja vahvasti.:)
Mitäs muuta..Satu oli joutunut/päässyt sairaslomalle äitiysloman alkuun asti. Hyvä, että kohdunsuulla ja kaulalla ei ollut tapahtunut mitään tuhoja ja yritä nyt sitten vähän ottaa levon kannaltakin ja stressaamatta työasioita.:)
Jaahas mies tuli kotiin. Se on moro!
Tuuli@ 32+4
Heissulis!
Oon käynyt lukemassa kesäkuisten vietejä, mutta enpä ole saanut aikaiseksi mitään rustata. Täällä viikkoja tasan 33, saldona on jo yksi tyttö 2,5 vuotta. Mä olen 28vee täältä lännestä päin.
Jos vaan mahtuu mukaan, niin voisin tulla juttuihin mukaan, oon saikulla toista päivää, tyttö tarhassa, eli aikaa on ;)
Supisteluiden takia laittoi lääkäri saikulle ja lonkkakipujen takia. Ja että sais ihan vaan levätä ja mennä oman voinnin mukaan. Viime viikolla olin ultrassa SF-mitan romahduksen takia (tais olla muullakin tuollaista), lääkäri tosi epävarma ja melkein paniikissa...Noh, ultrassa kaik hyvin ja painoarvio 32+2 1950g, eli ihan normivauva tulossa =D
Vointeja kaikille ja aurinkoista päivänjatkoa!
Monni ja masulainen 33viikkoa tasan